Turbokonvertering på min Fz1-N -08

Mickeb_84

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
Haparanda
Hoj
2008 Yamaha Fz1-N
Tjenare
De började med att jag skulle byta kopplingsvire då den gammla va i riktigt dåligt skick..
Man kan juh säga att de spårade ur direkt..

Efter mycket läsande på andra projekt här på forumet så kändes de som att de är dags göra nånting själv oxå. så har kommit fram till att jag oxå ska Turbo Konvertera min Yamaha...
426940_10150551246132955_123721926_n.jpg
IMG_1476.jpg

jag har påbörjat ta lös motorn för kompsänkning.
Men väntar på Cylinderfots spacern så har inte idas sänka ner den ännu..
men allt ska vara lös nu..


Jag ska försöka uppdatera med mkt bilder under bygges gång.. men måste först investera i en ny kamera...

Just nu väntar jag mest på saker jag har beställt så kan inte göra så mkt ännu.

Jag jobbar varannan vecka 36 mil ifrån bygget men saker som går att ta med till jobbet kommer jag jobba med även där.

Åker upp till kiruna imorron och ska börja med att göra plenumet..
å sen får jag hoppas att cylinderspacern kommer tills jag är hemma igen så jag får på plats motorn igen å kan provstarta och se att de fungerar innan jag börjar bygga mera..

Är tacksam ifall läsare kommer med ider och säger till ifall jag gör något galet...
Då jag aldrig gjort detta tidigare

Ber redan nu ursäkt för min skriv kompetens då jag har lite dyslexi:dummer
28 år å kan inte stava!!! Men jag överlever

//Micke
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Kul med fler byggen här uppe i norr, jag kör ofta mot haparanda / kiruna så hojta till om du behöver ha nått fraktat från ex. mc-x.

Mvh // Tommy
 

Mickeb_84

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
Haparanda
Hoj
2008 Yamaha Fz1-N
Jajjomen de ska jag göra... Jag har tänkt köra med PC5 + GM 3 BAR Mapsensor och Bosch grönisar..istället för mcx boxen å extra spridare...Bra eller dåligt vet jag inte men ganska stor prisskillnad... Och lättare att bygga plenumet då jag inte är så hajj på att ratta TIG svetsen..

//Micke
 

Mickeb_84

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
Haparanda
Hoj
2008 Yamaha Fz1-N
Idag har jag påbörjat plenumet.. Men han inte göra så mkt idag då jag jobbat till 19.00..

Planen är att använda orginal trattarna inne i plenumet.. Då dom verkar vara av plast i bra kvalite...

Har tänkt göra ett delat plenum så de är lätt att montera men de lär bli en hel del skruvar att ta bort för att öppna den...

Tänkte att jag gör 2 st när jag engång håller på.. Ska göra dom lite olika så man kan testa vilken som passar bäst...ImageUploadedByTapatalk1355265012.306909.jpg
ImageUploadedByTapatalk1355265106.399378.jpg

Botten är av 3mm rostfritt å resten kommer vara av 2mm rostfritt..
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
det här ska jag hålla koll på det kan du gedigfanpå:tummenupp
 

Mickeb_84

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
Haparanda
Hoj
2008 Yamaha Fz1-N
Ikväll har man fått lite mera gjort..
Men är ganska långt ifrån klart..

Den ska sneddas vart luften kommer in för att få bättre vinkel så luften "blåser "upp i taket.. Sen när den är klar ska den hela skiten delas å lägga till en "fläns" runt hela på lämpligt ställe..så jag kan skruva fast den och svettsa insidan oxå:)

Fan att hojen står 36mil bort hade vela prova å fortsätta göra på den:)

Allt är svetsat med pinne

Vad tror ni?
View attachment 374334
ImageUploadedByTapatalk1355341357.349402.jpg
ImageUploadedByTapatalk1355341380.860488.jpg
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Allt är svetsat med pinne

Vad tror ni?

Jag tror du behöver en TIG. ;)
Absolut inget negativt om din svetsning utan blir ju lite avundsjuk när du rattar en pinne sådär. men tiden du lägger ner på all slipning med pinnen kommer du slippa med tiggen.

Snyggt jobbat iaf! :tummenupp
 

Mickeb_84

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
Haparanda
Hoj
2008 Yamaha Fz1-N
En AC/DC TIG är beställd idag till min firma:tungan Men då måste man juh lära sig svetsa igen, pinnen behärskar man juh redan=) Slipade bara för att se att vara helt säker att de inte var nå läck....
Svetsen vart klart godkänd även före slipning:)
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Vad tror ni om formen på plenumet? Bra eller anus?
Jag TROR det är bra , är inne på att göra exakt likadant för att få en mjuk övergång i sida i min Marklundprofil .
Avvaktar nu nån proffstyckare när du så tacksamt , för mig , ställt frågan :krama

M
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
En duktig pinnsvetsare är inte att förakta, fram tills jag började på mitt nya jobb hade jag åsikten att pinne bara duger till att kleta ihop spruckna traktorskopor med men jag har ändrat åsikt efter att ha sett en licenssvetsare lägga en klockren fog på ett 2mm syrafast rör.:Bugar
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
En duktig pinnsvetsare är inte att förakta, fram tills jag började på mitt nya jobb hade jag åsikten att pinne bara duger till att kleta ihop spruckna traktorskopor med men jag har ändrat åsikt efter att ha sett en licenssvetsare lägga en klockren fog på ett 2mm syrafast rör.:Bugar

Jag som faktiskt är arbetsledare för svetsning på ett stort företag håller med om att det går att svetsa pinne till det mesta , och det blir också fantastiskt fint om rätt person gör det , däremot är det ofta nytta med att använda rätt metod vid rätt tillfälle .
Vi svetsar bla tunnplåtssvep först invändigt med Tig , slipar ur fogen utvändigt och kör sen pinne utvändigt och somliga svetsar då med stöd av urkapningen lika bra som en robot .

M
 
Last edited:

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Jag TROR det är bra , är inne på att göra exakt likadant för att få en mjuk övergång i sida i min Marklundprofil .
Avvaktar nu nån proffstyckare när du så tacksamt , för mig , ställt frågan :krama

M
Dåligt med proffstyckeri såhär långt :hej
Borde man inte få ett mer likvärdigt flöde i plenumet med mjuka övergångar i sida isf ett rör in 90 grader felvinklat mot de yttre gasarna / spjällhusen ?
Kanske ska montera tempgivare på krökarna innan bromsning för att se om det är ngn skillnad i praktiken :va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top