Virago535 + Husky = Sant

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Kul,, Men Motorn?? En av de suraste o Tråkigaste Motorerna jag kört.. Men där ska väl Borras o mixas Va?? Annars blir bygget bara pinsamt.. :fakta

Nope, det får bli ett pinsamt bygge !.

20121209_132431.jpg
Provmontering och inpassning av strålkastaren, passar som handsken.

20121209_181026.jpg
En gammal crossframskärm fick offras, behövde något bra att minimera stänket från bakhjulet för det sitter lite ömtåligt el-jox där.

20121209_181335.jpg
Provat in bakskärmen och monterat på Biltema-baklampan, skulle helst haft en original men dom är svindyra och svåra att få tag på.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Såg rubriken och tänkte nej nej nej...men du har ju fan stenkoll !
Så nu är det ja..ja..ja !

Undra om du inte är ensam i världen med den kombinationen :D

Kör hårt,
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ska du köra med gatdäck bak och crossdäck fram eller är det bara en temporär historia?
Tycker detta är ett riktigt härligt projekt!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Håller med rallyfisken (även om han inte skriver sin åsikt rakt ut), crossdäck bak måste du ju ha! :)
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Håller med rallyfisken (även om han inte skriver sin åsikt rakt ut), crossdäck bak måste du ju ha! :)

Håller oxå med, det hade varit det optimala men jag hittar inget 15" som passar fälgen. Efter att ha både ringt runt och dammsugit internet gav jag upp och krängde på ett nytt gatdäck istället. Var lite inne på att byta fälgbana och ekra om till 16" men det skulle dra iväg rätt bra i kostnader så det fick bli såhär istället.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
skulle vilja se en "modernare" crosstänka bak. nu får man ju ingen helbild men ska bli roligt o se.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Går det inte att hitta något dual-sport däck i 15 tum? Vet att det är halvt hopplöst att hitta däck i andra dimensioner är 17-tum alt 19-21. Jag har själv 18 bak och 19 fram och det är inte bara att vraka och välja om man säger så. Om du inte kan hitta ett grövre däck så hade jag satsat på att köra med ett gatdäck fram också, tror det blir snyggare i slutändan.
Det var faktiskt någon som byggde om en Husqvarna någon gång på det glada 80-talet och satt gatdäck och styvare fjädring på den, vet att jag har en bild på den i någon tidning men den lär jag inte hitta denna sidan jul. Kanske var den hojen rent av den första supermotarden i Sverige?
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Går det inte att hitta något dual-sport däck i 15 tum? Vet att det är halvt hopplöst att hitta däck i andra dimensioner är 17-tum alt 19-21. Jag har själv 18 bak och 19 fram och det är inte bara att vraka och välja om man säger så. Om du inte kan hitta ett grövre däck så hade jag satsat på att köra med ett gatdäck fram också, tror det blir snyggare i slutändan.
Det var faktiskt någon som byggde om en Husqvarna någon gång på det glada 80-talet och satt gatdäck och styvare fjädring på den, vet att jag har en bild på den i någon tidning men den lär jag inte hitta denna sidan jul. Kanske var den hojen rent av den första supermotarden i Sverige?

Det kan hända att den är helt okörbar med detta framdäcket, det är ett 19" fim endurobakdäck som är godkänd för 180 km/h så det kanske blir byte sen ändå, Jag har letat dualdäck oxå å gamla veterandäck men har inte hittat något än.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Håller oxå med, det hade varit det optimala men jag hittar inget 15" som passar fälgen. Efter att ha både ringt runt och dammsugit internet gav jag upp och krängde på ett nytt gatdäck istället. Var lite inne på att byta fälgbana och ekra om till 16" men det skulle dra iväg rätt bra i kostnader så det fick bli såhär istället.

Du kan inte köra en sniklösning och bara hitta ett begagnat crossbakhjul som du sedan ekrar in ditt originalnav i? Jag menar, vad kan ett begagnat crosshjul kosta?:va
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det kan hända att den är helt okörbar med detta framdäcket, det är ett 19" fim endurobakdäck som är godkänd för 180 km/h så det kanske blir byte sen ändå, Jag har letat dualdäck oxå å gamla veterandäck men har inte hittat något än.

180 på en gammal virago 535!?:skrämd

Jag har varit uppe i 150 på morsans, sen vågade jag inte pressa mer av rädsla för att skjuta ut kolvarna ur topplocken:D När motorljudet övergår från högvarvigt twinljud till electrolux dammsugare så känns det som att det kan räcka där... :D
 

moddlaren

Guest
fränt som orenat brännvin.

Tror jag har ett 17 eller 18 tum bakhjul silverfärjat betalar du busgods får du det gratis om du vill ha det.

mvh
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Du kan inte köra en sniklösning och bara hitta ett begagnat crossbakhjul som du sedan ekrar in ditt originalnav i? Jag menar, vad kan ett begagnat crosshjul kosta?:va

Ska ju gärna gå att få in i svingen också.:7peta Crossar brukar ha 19 tum bak, kan bli svårt att få in i den svingen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ska ju gärna gå att få in i svingen också.:7peta Crossar brukar ha 19 tum bak, kan bli svårt att få in i den svingen.

Jamen då får han väl bygga om svingen lite då, ska det vara så svårt att fatta eller? :D
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har en 16" fälgbana, 40 ekrat. Med ekrar från en Z1. Rostigt, men en dusch pulverlack så. Mot portokostnaden.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jamen då får han väl bygga om svingen lite då, ska det vara så svårt att fatta eller? :D

Just det ja, glömde att du brukar förlänga kardanaxlar och räkna på lyfteffekter hela dagarna.:rofl:7peta

Men allvarligt talat så borde det kunna gå att få dit en 17-tums fälg med dual-sport däck, om du väljer en lägre profil.:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Just det ja, glömde att du brukar förlänga kardanaxlar och räkna på lyfteffekter hela dagarna.:rofl:7peta

Men allvarligt talat så borde det kunna gå att få dit en 17-tums fälg med dual-sport däck, om du väljer en lägre profil.:tummenupp

Han behöver kanske inte förlänga kardanen om han istället tar material från svingen, förutsatt att det finns material att ta av innan man stöter på svingaxeln då ;) Beroende på hur svingen ser ut kan man nog vinna en tum eventuellt, vilket innebär en extra tum i däckstorlek.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Tackar för fälgtipsen men jag har både 17" och 18" liggande själv, viragon har 36 ekrar bak 18 långa och 18 korta och jag har för mig att crossfälgarna jag har liggande också har 36 men det får bli ett senare problem. Har börjat göra lite dekaler och är färdig med den här än så länge, hva 1982-stuk.

virago_sid_fardig.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top