Guide: Koppla in 12v cigarettuttag

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Den typen av montering behöver egentligen ingen ytterligare förklaring, men jag tänkte i pedagogiskt syfte ändå lägga upp en tråd om det. Förhoppningen är att det ska bli fler guider men vi får se hur det blir med den saken...

Då så om du nu ska på en längre resa och vill kunna ladda diverse tillbehör eller bara vill kunna ladda telefonen på väg till skolan så är det här guiden för dig. Kör du dessutom sporthoj så vet du att det är skämmigt med alla saker som kan förknippas med touringmaffian.
Därav är det mycket viktigt att dölja alla tillbehör som kan förmedla någon form svaghet.:tummenupp


Du behöver:
Verktygssats så du kan montera av sadeln(Om du inte har kvar motorcykeln tillhörande verktyg) I mitt fall föll valet på den oerhört kompetenta verktygslådan från IKEA
IMG_3290.JPG


12v Cigarettuttag Artikelnr. 82756 på biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Ovrigt/Dubbeluttag-12-V-82756/
Alternativt plockar du bara ihop ett 12v cigarettuttag, lämplig längd elkabel, säkring och säkringshållare samt kabelskor.

Börja med att fundera var du vill ha uttaget
IMG_3255.JPG


IMG_3256.JPG




Första steget är att montera av sadeln och ta av sadeln eller plastkåpan som täcker facket under bönpallen.
IMG_3257.JPG


IMG_3258.JPG



Eftersom jag inte kommer ha kvar något i uttaget när jag lämnar motorcykeln så valde jag att koppla in den direkt på batteriet. Det går också att koppla in en strömbrytare med en diod som indikerar laddning.
IMG_3269.JPG



Med tillhörande kardborre satte jag fast uttaget mot ramen, eftersom det kändes väldigt klent komplettera jag med eltejp för att hålla det på plats.
Det finns två gumminfästningar på undersidan av uttaget, vilket du med fördel kan använda mot anläggningsytan för att inte orsaka några missljud när du kör.
IMG_3261.JPG


Det verkar fungera också!
IMG_3274.JPG


Skriv gärna om det är något jag kan förbättra?
Skulle jag kunna beskriva det bättre, är det tillräckligt med bilder osv.

Vilken storlek på säkring är lämplig att välja om man skulle plocka ihop ett kit själv? Jag tänkte 5A men det är en ren chansning.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Även om du nu alltid tänker ta ut eventuell pryl du använder uttaget till, så kostar det inte mycket att även koppla in ett relä. Alltså så att du bara kan dra ström från uttaget då hojen är igång. Den där en gången på 100 när du glömmer koppla bort prylen så kan det vara skönt att kunna starta hojen ordentligt nästa gång du skall ut på äventyr. :)

Här är en bra grej att bygga/koppla om du tänker köra på multipla prylar. Använder ett relä och även säkring. http://www.canyonchasers.net/shop/generic/relay.php
 
Last edited:

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Även om du nu alltid tänker ta ut eventuell pryl du använder uttaget till, så kostar det inte mycket att även koppla in ett relä. Alltså så att du bara kan dra ström från uttaget då hojen är igång. Den där en gången på 100 när du glömmer koppla bort prylen så kan det vara skönt att kunna starta hojen ordentligt nästa gång du skall ut på äventyr. :)

Här är en bra grej att bygga/koppla om du tänker köra på multipla prylar. Använder ett relä och även säkring. http://www.canyonchasers.net/shop/generic/relay.php
Vilket bra förslag, jag har inte tidigare riktigt fattat vad ett relä är till för men det vore naturligtvis den bästa lösningen. Jag har en sak till jag ska koppla in, då kan jag även koppla in ett relä.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Du kan hitta sådana 12V relä på biltema, kjell & co, etc. Du behöver hitta någon existerande koppling att "skära" in i för att trigga reläet. T.ex. skyltbelysning eller något annat som alltid är "igång" då hojen är igång. Själv kopplade jag till just skyltbelysningen.

Lycka till :)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här med relä är jättevanligt på moderna bilar. Detta innebär att man inte kan lägga mobilen på laddning när man lämnar bilen för att gå in och träffa en kund. Men det finns bilar där cigguttaget är aktivt även när bilen står still. Och det har funkat bra ladda mobilen. Har aldrig råkat ut för att bilen inte startat efter några timmars mobilladdning.
Jag har använt det här 12V uttaget från Biltema till både Suzukin och Triumphen.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteritillbehor/batterisladd-2000041853
INKOPPLING av Cigguttag görs alltid med MINUS på batteriet till "Insidan runtom på uttaget" och PLUS på batteriet till "den lilla plattan i mitten längst in".
Fäst den i kåpstagen framme vid instrumenten med buntband, klippt av batteriklämmorna och skarvat med sladd draget under tanken fram till batteriet där sladdändarna är fästa med kabelskor vid polskorna på batteriet. Pluskabeln har jag klippt av några cm från polskon. Satt på isolerade flatstifthonor på de två klippta och avisolerade sladdändarna. Pressat ihop flatstifthonorna lite så de nyper om vanlig flatstiftsäkring 7,5A. Och lindat över paketet av flatstifthonor och säkring med El-tejp.
(Jag har redan kopplat utan säkring.......så det är inte aktuellt göra det igen).
Har använt 12V uttagen till GPS och till att underhållsladda batterierna på hojarna. När de står i garaget.
För underhållsladdning har jag använt med sladd till laddaren.
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/stickkontakt-2000028592
Fotona är från Triumphen. På batteriet syns det lilla paketet av El-Tejp med 7,5A säkring. Sladden med kontakten ovan nämnd i 12V-uttaget är underhållsladdningen.
20190602: uppdaterat länkarna.
 

Bifogat

  • Batteri-Inkoppling.JPG
    Batteri-Inkoppling.JPG
    91.6 KB · Visningar: 815
  • 12Volt-Uttaget.JPG
    12Volt-Uttaget.JPG
    103.6 KB · Visningar: 459
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har använt 12V uttagen till GPS och till att underhållsladda batterierna på hojarna. När de står i garaget.
För underhållsladdning har jag använt med sladd till laddaren.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Stickkontakt-43229/
Till Ctek finns det en sån "propp" som originaltillbehör. Mycket smidigt om man har en bil där cigtändatuttaget är vid liv även efter att man plockat ur nyckeln. Då kan man känna sig lite tryggare att bilen ska starta när det är kallt och jäkligt. :tummenupp
 

genes161

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2013
Ort
hässleholm
Hoj
gixxer13
Hur viktigt är det att få plus och minus rätt när man kopplar in ett cigguttag? Köpte nämligen en sån här. För att sedan stoppa i en usb plugg i.
Nu låter detta helt osannolikt men tror jag råkade bränna 4 pluggar innan jag kom på att jag kopplat fel. Ändå är jag lite osäker då jag inte vågade stoppa i den 5 pluggen...
Jag har kopplat uttaget direkt på batteriet.
97e22aeb79710244ba4afa8bb158076e.jpg


Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kopplade in USB-uttaget på KLR:en av via plusmatningen till signalhornet, i detta läge gjorde jag en fuling och drog plusmatningen till uttaget direkt från strömmatningen till hornet. Räknar med att bara ha småförbrukare, Garmin GPS:en och ev en telefon på laddning i uttaget och då var det en enkel koppling och risken att säkringen ska gå vid tutning är nog minimal. Tanken var först att ha två uttag ett USB och ett cigguttag men skippade cigguttaget, hade jag kört dubbla uttag hade jag satt plusmatjingen via relä direkt från batteriet och tagit styrspänningen till reläet från signalhornet plusmatning så uttaget blivit spänningsatt då tändningen är påslagen.

Det viktigaste av allt att tänka på då det gäller elkoppling som man aldrig ska pruta på är att säkra av kopplingen så nära batteriet det går, har man otur och får kortis kan det gå riktigt illa och hojen kan ta eld och står den sen i ett garage eller vid ett hus kan ju konsekvenserna bli ännu större.
 

genes161

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2013
Ort
hässleholm
Hoj
gixxer13
Vad händer om man vänder plus och minus. Går laddarpluggen åt skogen då? Jag var nästan säker på att det inte spelade någon roll med plus och minus i detta fallet.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
När jag ser en sån där bild får jag bara en tanke, köp en billig millimeter och mät och kolla så kopplingen verkligen blir rätt. Det ser nog ut att var rätt kopplat men åter igen mät och kolla att du har plus på mittstiftet i uttaget och jord på metallhylsan runt, sen ska du in med säkringen på plusmatningen så nära batteriet det går.

Utan säkrad plusmatningen monterar man inte detta i en hoj det är som sagt ganska farligt om nåt går snett.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Förmodligen går laddpluggen åt skogen om den inte har polaritetsskydd, men varför ska den ha det det? Ska ju vara rätt kopplat i uttaget. I denna koppling är det likspänning (DC) som gäller och då måste plus och minus vara rätt, hade det varit växelspänning (AC) hade det inte spelat nån roll.
 

genes161

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2013
Ort
hässleholm
Hoj
gixxer13
Åtusan, plus på mittstiftet, det hade jag inte från början. Då vet jag nu.... Jag som brännt pluggarna. Tack för svar.

Ska ha batteriet till en power bank för att ladda mobiltelefon på sweden Rock i veckan som kommer. Därför det blivit lite hastigt kopplat.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
I regel kopplar man ju ändå in en usb-laddare till cigarettändaruttaget. Skaffa en med usb-port direkt istället. Det blir lätt klumpigt på en hoj om man skall ha cigaretttändaruttag. De bygger ju en del i volym/storlek kontra usb-uttaget. Bild nedan med två portar som exempel:
 

Bifogat

  • powsup12.jpg
    powsup12.jpg
    51.3 KB · Visningar: 22

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Eftersom jag har en CTEK-laddare sitter det redan ett avsäkrat intag på hojen så jag köpte en USB-laddare på biltema och bytte till en CTEK-hane.

Dessa går inte att köpa löst men när jag ringde dem undrade de vad jag skulle ha den till, jag hade då flera gamla laddare med vita kontakter och då skickade de ett par adaptrar.

En av dem fick släppa till kontakten
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om ni ska på sweden rock lär ni ju passerar nån civilisation på vägen som säljer säkringar och säkringshållare är ju inget stort jobb att fixa det i fält efter vägen så ni slipper nerbrunnet tält vid elfel.

Jag gjorde så här med mitt USB-uttag men det var för att jag missade att biltema hade färdiga USB-uttag till styret. Blev dock helt okej med ett fäste i 2 mm aluminium, det uttag jag köpte var för marint bruk.

 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Om ni ska på sweden rock lär ni ju passerar nån civilisation på vägen som säljer säkringar och säkringshållare är ju inget stort jobb att fixa det i fält efter vägen så ni slipper nerbrunnet tält vid elfel.

Jag gjorde så här med mitt USB-uttag men det var för att jag missade att biltema hade färdiga USB-uttag till styret. Blev dock helt okej med ett fäste i 2 mm aluminium, det uttag jag köpte var för marint bruk.


Snygg installation. Men vad gör att de lämpar sej för marint bruk? Har du nåt täcklock som gör det vattentåligt? Plåten som hela uttaget sitt fast i, är det hemmabyggt eller hängde det med?
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Om ni ska på sweden rock lär ni ju passerar nån civilisation på vägen som säljer säkringar och säkringshållare är ju inget stort jobb att fixa det i fält efter vägen så ni slipper nerbrunnet tält vid elfel.

Jag gjorde så här med mitt USB-uttag men det var för att jag missade att biltema hade färdiga USB-uttag till styret. Blev dock helt okej med ett fäste i 2 mm aluminium, det uttag jag köpte var för marint bruk.


Kan du länk till uttaget?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top