Stadsrace och publikrace 2013

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV550
En jättebra idé!

Jag ställer lätt upp som pilot på ett sådant arrangemang! Om det behövs hjälp av supermotopiloter för att få ordning på banan tycker jag att man (om det är möjligt) ska försöka att tänka på vilket datum man lägger tävlingen.
Om tävlingen ligger på en söndag tror jag inte att så många har problem att åka till banan på fredag kväll för att sedan jobba en heldag lördag för att färdigställa banan. Men, det blir en helt annan femma om tävlingen arrangeras på lördag. Jag tror få känner att man tar ledigt ifrån jobbet för att åka och hjälpa till på ett sånt arrangemang även om det är superhäftigt initiativ.
Sen, om det är möjligt så borde startavgiften vara gratis för de som hjälper till.

Uppsala kommun brukar arrangera ett antal aktiviteter under somrarna på Vaksala torg i centrala uppsala. Jag skulle kunna försöka ta reda på mer vad som krävs för att hålla ett arrangemang där.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Nää men stor å stor, Den ska ju vara körbar menar jag. Är tanken att vi skulle försöka ha det här som ett uppvisningsrace eller SM? Ska vi ha Sm-status hade ju nånting strax mindre än Lundas betong del varit fint?

Absolut, du har helt rätt.

Rätt svar = ju fler som hjälper till, desto större kan vi bygga banan... ska jag gå runt där själv och slita i däckstravarna så blir den inte stor![/QUOTE]
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Ditt upplägg är ju riktigt bra, då borde det nog gå att få nästan alla förare komma dit dagen innan och bygga. Frågan är ju då vem/ vilka som ska riva bara. Dom flesta som tävlat lär ju vara rätt sugna på att bege sig hemåt efter racet. Kanske går relativt fort att riva iofs?

En jättebra idé!

Jag ställer lätt upp som pilot på ett sådant arrangemang! Om det behövs hjälp av supermotopiloter för att få ordning på banan tycker jag att man (om det är möjligt) ska försöka att tänka på vilket datum man lägger tävlingen.
Om tävlingen ligger på en söndag tror jag inte att så många har problem att åka till banan på fredag kväll för att sedan jobba en heldag lördag för att färdigställa banan. Men, det blir en helt annan femma om tävlingen arrangeras på lördag. Jag tror få känner att man tar ledigt ifrån jobbet för att åka och hjälpa till på ett sånt arrangemang även om det är superhäftigt initiativ.
Sen, om det är möjligt så borde startavgiften vara gratis för de som hjälper till.

Uppsala kommun brukar arrangera ett antal aktiviteter under somrarna på Vaksala torg i centrala uppsala. Jag skulle kunna försöka ta reda på mer vad som krävs för att hålla ett arrangemang där.
 

trädgårdsola

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda 450
Bra jobbat Hannes . Vad jag vet så blir det en motorsport helg i Karlskoga i sommar med kommunen som med arrangör , mer har jag inte hunnit kolla .
Jag hjälper dig gärna eftersom jag bor i Karlskoga och har tillgång till maskiner och mycket kontakter .
Är snart hemma efter spanienresa , jag ringer dig .
 

miche76

Medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
kumla
Hoj
rm-z 450 -10
Köp en billig baslicens, även om du inte ska tävla SM serien. Till alla tävlingar utom SM deltävlingar duger denna licens.

är du säker på det?
står på svemos hemsida att
Bas (nationell)
Förarlicens för denna klass utfärdas fr.o.m. det kalenderår föraren fyller 16 år och gäller endast vid Motionstävlingar i Motocross.
skulle nog snudd på alla i open köpa i stället för senior licens då den är betydligt billigare
 

miche76

Medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
kumla
Hoj
rm-z 450 -10
Rättar mig själv, står ju faktiskt i SR supermoto att det är tillåtet, är det enbart att "bas licens" är nationell som är skillnaden? :va
i så fall ska jag skaffa en sådan i år :tummenupp
 

Johanjulgran

#25 supermotard
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Brottby
Hoj
KTM 450 SMR -07
Jag kan nog försöka kolla upp någon några platser som kanske skulle gå att ordna en bana på och sen se om jag kan hitta rätt kommun person i Vallentuna (norra sthlm)

Vet inte hur snabt eller lång tid det kommer ta.


Man kanske kan ta det här året att leta upp platser och vilka personer man ska prta med så man kanske kan få till lite stadsrace nästa år. En del kommuner kanske tycker det är för kort varsel att planera något i år?

Sen kanske man kan fråga något större åkeri eller företag med större inhängnad asfalts plan som man kan köra på? Då kanske inte kommunen behöver vara inblandad? om det nu inte behövs massa tillstånd från dom i allafall?

Hjälpatill att bygga banor ska nog gå bara det inte är för långt att åka.
 

EBORG

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2012
Ort
Newmill
Hoj
-08 SM450RR -09 KXF450SM
Jag satt och spånade lite här på jobbet och kom att tänka på Malmby flygfält. Där arrangeras det en hel del motorevenemang. Där kanske man skulle kunna få ställa upp och få köra lite uppvisningsrace eller bara ställa upp ett tält med några hojar för att visa sig.
Björkvikring finns ju också. Vet ej hur aktivt det är där.

Hittade även denna sida (kanske inte så mycket att hänga i julgranen)
http://www.evenemangskalender.se/
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Rättar mig själv, står ju faktiskt i SR supermoto att det är tillåtet, är det enbart att "bas licens" är nationell som är skillnaden? :va
i så fall ska jag skaffa en sådan i år :tummenupp

Baslicensen kan du inte köra på i open under en sm helg då det är en nationell tävling .
Baslicensen gäller enbart för enklare tävling såsom klubbmästerskap och dylikt
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Malmby flygfält har vi kört på förut och det var riktigt bra, kanske finns gruspartiet kvar också, om än lite igenväxt.

Och ang. Karlskoga så är vi ju några i Örebro som inte har långt dit, ska väl inte svara för de andra men jag tror väl att ett par av oss kan komma och hjälpa till.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Karlskoga är bokat nu. Det blir någon dag vecka 24. Mitten av juni.

Dom som är seriöst intresserade av att hjälpa kan skicka ett pm till mig med sin mailadress så får ni vara med på mailinglistan.

/HW
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Karlskoga är bokat nu. Det blir någon dag vecka 24. Mitten av juni.

Dom som är seriöst intresserade av att hjälpa kan skicka ett pm till mig med sin mailadress så får ni vara med på mailinglistan.

/HW

Du har min mail, sätt upp mig på listan.

Behöver det göras nåt innan?
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Jag glömde en sak när du pm:ar skriv gärna ett par rader.
vad du heter, vart du bor och det där sista jag borde veta om just dig..typ jag jobbar med grävmaskiner eller jag säljer flaggor eller nåt sånt
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Malmby är en rolig bana. Det finns även ett grymt flygfält öster om Eskilstuna i närheten av Kjula där vi kan få vara. Men jag har inte lobbat allt förmycket för just denna plats med att få till något där. Då det inte är så publikvänligt och att det redan finns en bana i världsklass i Eskilstuna. Problemet är inte platser där vi kan få vara. Problemet är att ingen vet om att vi finns. Och att Hannes inte går att klona, vilket gör att vi måste hjälpa honom i detta. Får vi till detta bra kommer det att bli en milstolpe i svensk supermoto. Om 20 år kommer allmänhetens uppfattning att vara: 2013.... Året då svensk supermoto startade. Vi andra vet ju redan om att detta inte stämmer. Men så gott som all media och även allmänheten vet ju inte om idag att vi finns.

Hjälps vi alla åt nu så..... Jag modifierar Kennedys tal så det passar oss. "Dont ask yourself what supermoto can do for you. Ask yourself what you can do for supermoto. :)
 

EBORG

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2012
Ort
Newmill
Hoj
-08 SM450RR -09 KXF450SM
Malmby är en rolig bana. Det finns även ett grymt flygfält öster om Eskilstuna i närheten av Kjula där vi kan få vara. Men jag har inte lobbat allt förmycket för just denna plats med att få till något där. Då det inte är så publikvänligt och att det redan finns en bana i världsklass i Eskilstuna. Problemet är inte platser där vi kan få vara. Problemet är att ingen vet om att vi finns. Och att Hannes inte går att klona, vilket gör att vi måste hjälpa honom i detta. Får vi till detta bra kommer det att bli en milstolpe i svensk supermoto. Om 20 år kommer allmänhetens uppfattning att vara: 2013.... Året då svensk supermoto startade. Vi andra vet ju redan om att detta inte stämmer. Men så gott som all media och även allmänheten vet ju inte om idag att vi finns.

Hjälps vi alla åt nu så..... Jag modifierar Kennedys tal så det passar oss. "Dont ask yourself what supermoto can do for you. Ask yourself what you can do for supermoto. :)

Ja exakt Lasse. Min tanke med Malmby var just att man tar kontakt med de som arrangerar evenemangen och frågar om man inte kan få komma dit och visa upp sig. Då det är motorintresserat folk som är där. Om man inte får köra så kanske bara ställa sig med ett tält och några hojar för att visa sig.
 

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV550

miche76

Medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
kumla
Hoj
rm-z 450 -10
Baslicensen kan du inte köra på i open under en sm helg då det är en nationell tävling .
Baslicensen gäller enbart för enklare tävling såsom klubbmästerskap och dylikt

ja det är en nationell tävling, bas licensen gäller ju för det men inte för en internationell
så då borde den ju gälla allt utom "sm klassen" :va

är inte ute efter att kapa tråden är bara lite förvirrad :confused:
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top