Stadsrace och publikrace 2013

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Tapper har en poäng som han tyvärr framför lika klumpigt som det han försöker framföra. :)

Hur som helst tror inte jag heller på samvetesmotivation. Det fungerar på små barn som vill ha glass men inte på vuxna människor i hobby / idrossammanhang. Subventionerade startavgifter och prispengar är inte heller rätt väg. Faktum är att lösningen är mycket enklare än så.
Mitt engagemang sjönk snabbt när jag lagt ut nyheten här! Det var inte för att ni var negativa utan bara för att ni inte var så positiva som jag hoppats på.
Jag tyckte det var ett helt totalt briljat superduperförslag som alla borde spunnit vidare på och jublat samtidigt. Jag erbjuder mig att fixa det, bara jag får lite lokal hjälp och lite hjälp med hjärngympan att tänka ut exakta former och förslag på ställen att köra på.

Fixar ni det och hjälper till med lite lokala kontakter, kanske någon lokal kommunsnubbe, kontaktperson på lokala klubben.. kanske någon rent av orkar slå en signal själv om det är folk ni känner personligen...

Tänk er in i min situation, säg att jag bestämmer mig för att Eksjö är stället det skall ske på. Hur lång är min startsträcka bara för att få tag på rätt person att fråga, på rätt del av rätt företag/kommunavdelning.
Bara att få tag på rätt person tar en eller ett par dagar och risken att jag hamnar fel och får ett spontant nej från någon som egentligen inte hade med det att göra är helt uppenbar.

Hänger ni med? Hjälp mig lite på traven, kom med lite FAKTISKA ledtrådar så spinner jag vidare på det men händer inget alls så ja..... då händer nog inget alls för HELA lasset är omöjligt att klara själv. Så pass många tävlíngar har jag arrangerat att jag vet vart den gränsen går...

Gott nytt på er!
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Gislaveds speedway bana har en gammal gokartbana som ligger ''i banan''.Ett varv på den och sen ett halvt varv på speedwaybanan kanske vore något?

Säkert inte en optimal eller den roligaste banan, men en chans att köra inför en stor betalande och motorintreserad publik iaf.

Även anderstorp raceway hade en gokartbanan som låg i inne på den stora banan förr i tiden. Fast den tror jag är igenlagd. Men värt att kolla!
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Det finns garanterat ett stort intresse för att köra ett rejs i Eksjö. Inte minst hos pojkarna i södra Sverige. Sedan vet jag av erfarenhet att det endast är en mindre del av alla piloter som är aktiva här på sporthoj.

Subventionerad startavgift tror jag är en av dom sakerna som verkligen skulle få förare intresserade. Mycket rejs för lite pengar är bra... utgifter har man tillräckligt ändå ;)
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Mors!

Det här med att Eksjö söker aktiviteter för invånarna i staden borde stämma riktigt bra. Staden har börjat engagera sig och dra till sig evenemang som lockar folk till våran lilla stad, och som någon nämnde motocross historian är ju stor. Inte minst med ränneslätt varje år och nästkommande novemberkåsan.

För några år sedan hade vi ju en sm-deltävling(?) på våran nya halkbana i stan, eller rättare sagt en bit utanför stan som i mina ögon föll väl ut. Var väl tyvärr ingen jättehit med besökanden men att få till något då som liknar ett stadsrace borde ge rejält med respons.

Nu vet jag inte om jag kan tillföra något direkt för att driva frågan uppåt men som lokal förmåga är jag mera än gärna tillgänglig och hjälpsam ifall det här skulle bli mera än en tanke.

MVh
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Låter ju spontant som att Eksjö kan vara en bra plats!
 

Krig

www.krigmxracing.se
Gick med
26 Jun 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
KTM sxf 450, kawaski Kxf 250
Eksjö låter kanon :tummenupp Vi är på :banana Kan arrangörerna av de tidigare sm deltävlingarna i Eksjö vara till någon hjälp? Där borde man ju kunna hitta en öppning för att nå "rätt" personer på kommunen att prata med.:confused::) Hur som så skulle det vara riktigt coolt
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Jag kan omformulera mig då orden "ska deltaga" inte var det jag menade i just själva tävlingsmomentögonblicket. Men inställningen hos samtliga förare måste vara att "jag vill eller ska deltaga". För att detta nu inte skall floppa och bli en engångsföreteelse måste det ju komma tillräckligt många. Gör det inte det blir det ju i slutändan sporten och förarna själva som blir drabbade. Därför anser jag att alla måste ställa upp på detta. För eran egen skull. Inte för min skull. Jag har massor med annat som jag borde ägna mera tid åt. Och Eksjö stad kommer garanterat att finnas kvar. Oavsett om motardsporten slutar existera.

Som det är nu så känns det som att alla bara ska ha, ingen vill hjälpa till. Det är inte riktigt så det är, men det är så det känns. Jag har nu erfarenheter från båda sidor om denna verksamhet, och jag börjar få en klar bild av varför sporten inte är större än vad den är. Och där kommer svaret av sig självt på ytterligare en fråga. SM-status. Ett intressant och roligt race för en publik är att dom kan se och förstå vem som vinner i varje race. Då går det inte att ha SM status på dessa stadsrace. För på en SM-deltävling fattar ingenting någonting av Kreti och Pleti efter halva heatet. Och det är Kreti och Pleti och alla deras vänner som bestämmer om något ska bli stort eller inte. En SM tävling tycker jag personligen är värdelös att titta på jämfört med en kräftrejstävling. Men för att nu ha någon organisation på dessa övriga tävlingar skulle man kunna göra en cup av dessa "icke-sm" tävlingar.

Så gör som Hannes skriver nu, hjälp honom lite. Jobba lite själv på lokal nivå i just din region. Skriv inte här "vad eller vem som ev känner någon som kan ringa till någon som vet". Kolla upp det själv och ta kontakt med Hannes eller mig när du känner att du själv inte kommer längre eller kan göra mera. Du kan även hjälpa sporten med enkla insatser. Köp en billig baslicens, även om du inte ska tävla SM serien. Till alla tävlingar utom SM deltävlingar duger denna licens. Till och från träning, och givetvis på alla träningar du gör under året. Tittar riksidrottsförbundet nu under 2013 i sina listor över vad supermoto är för något, så ser dom att det är en sport som 42 st håller på med. 42 st..... Köper du en baslicens så är vi 43. Köper alla en licens är vi över 100. Köper du en licens så hjälper du sektionen att "synas" mera. Vilket gör att man hamnar i en bättre läge när budgetförhandlingar om pengar till varje disciplin avhandlas med styrelsen.

Så det vi ska göra är att ta sporten till publiken. Till allmänheten. Publiken och media är sportens lärjungar, dom sprider budskapet och evangeliet. Tillsammans klarar vi detta, om engagemanget och arbetsinsatsen sprider sig till fler än vad det är nu. Annars kommer det att ta tid. Onödigt lång tid.
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Jag har fortfarande en fin dröm att köra runt slottet i stockholm ungefär som skidtävlingen som brukar gå runt där =) hoppa upp för lejonbacken osv.. men man får väl drömma vidare..
Eller så tar du tag i det.
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Kan du kolla upp detta mera?
Gislaveds speedway bana har en gammal gokartbana som ligger ''i banan''.Ett varv på den och sen ett halvt varv på speedwaybanan kanske vore något?

Säkert inte en optimal eller den roligaste banan, men en chans att köra inför en stor betalande och motorintreserad publik iaf.

Även anderstorp raceway hade en gokartbanan som låg i inne på den stora banan förr i tiden. Fast den tror jag är igenlagd. Men värt att kolla!
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Vem föreslår du skall subventionera startavgifterna? Begränsat med pengar gäller väl alla. Arrangör, förbund, förare bland annat.
Det finns garanterat ett stort intresse för att köra ett rejs i Eksjö. Inte minst hos pojkarna i södra Sverige. Sedan vet jag av erfarenhet att det endast är en mindre del av alla piloter som är aktiva här på sporthoj.

Subventionerad startavgift tror jag är en av dom sakerna som verkligen skulle få förare intresserade. Mycket rejs för lite pengar är bra... utgifter har man tillräckligt ändå ;)
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Det böarjar dra ihop sig till beslut. Lägga ner eller satsa!

Jag har ett erbjudande om att köra på Gälleråsen. Inte på stora banan utan på parkeringen, i samband med ett större arrangemang i mitten av Juni.
Galet mycket hojfolk på plats och hela Karlskoga kommun är inblandat på olika sätt.

Kom igen nu, lite uppmuntring krävs! :rock

/HW
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Varför inte? Så länge banan har en möjlighet att bli stor så låter det grymt! :)
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
:smasha Stor? Hela konceptet grundas på att vi lyckas bygga en tillfällig bana.. Hur stor tror du en sån blir?

Rätt svar = ju fler som hjälper till, desto större kan vi bygga banan... ska jag gå runt där själv och slita i däckstravarna så blir den inte stor!
 
Last edited:

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Är du arbetslös, sysslolös, kommer ha långt sommarlov, saknar hobby eller har massor av komp-timmar att plocka ut från jobbet?

I så fall är detta ett perfekt tillfälle att anmäla sig för lite "sammhällstjänst". Det är precis den typen av hjälp vi behöver för att fixa detta! Meddela mig genast...
Vet du någon som inte frivilligt ger sig till känna så går det bra med "anonyma" tips också...

/HW
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är klart vi hjälper till.

Behövs det nåt förarbete eller åker vi dit 2 dar innan och bygger upp en uppvisningsbana bara?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Är du arbetslös, sysslolös, kommer ha långt sommarlov, saknar hobby eller har massor av komp-timmar att plocka ut från jobbet?

I så fall är detta ett perfekt tillfälle att anmäla sig för lite "sammhällstjänst". Det är precis den typen av hjälp vi behöver för att fixa detta! Meddela mig genast...
Vet du någon som inte frivilligt ger sig till känna så går det bra med "anonyma" tips också...

/HW

Inget publikrekort eller så kanske men vill bara tipsa om att rättviks gokartbana är hur grym som helst... Sedan vad man kan göra med det är en annan femma.
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Är du arbetslös, sysslolös, kommer ha långt sommarlov, saknar hobby eller har massor av komp-timmar att plocka ut från jobbet?

I så fall är detta ett perfekt tillfälle att anmäla sig för lite "sammhällstjänst". Det är precis den typen av hjälp vi behöver för att fixa detta! Meddela mig genast...
Vet du någon som inte frivilligt ger sig till känna så går det bra med "anonyma" tips också...

/HW

jag kan absolut hjälpa till att bygga bana , förutsatt att jag är ledig och kan du redan nu svara på vilken helg det gäller så vet jag redan nu om jag kan =)
 

iRob

#72 supermoto och isbana
Gick med
25 May 2009
Ort
Uppsala län
Hoj
Husaberg 650-08 SM sol, 550-06 SM regn, 650-05 isbana, 650-03 gata, 650-07 fd SM Torrt, KTM 1290 SAS
Absolut en strålande idé. Det är ju ganska unikt för supermoto bland alla motorsporter att kunna köra en tävling på så litet utrymme som en parkering och det måste vi ju kunna utnyttja. Jag anser att det vore lagom att sikta på en tävling och försöka göra det bra och skala upp det först då allt fungerar. Vi bör välja en plats där kommunen är på tå men också där många hjälpsamma finns i närheten. Stor sannolikhet att vi måste bygga och riva snabbt för förlorade parkeringsytor är ofta förlorade intäkter för butiksägare. Vore ju bra om området ej används på helgerna, t ex bilprovningen etc. Kanske är de [nu med bolagiseringen] intresserade av ett jippo.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top