Stadsrace och publikrace 2013

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Japp!

Helt utan att ha läst Lasses tråd här på SH har jag själv grubblat fram en plan för att arrangera ca 4 tävlingar på "publikvänliga" platser nästa säsong. Till detta behöver jag givetvis hjälp av ER!

Inget är 100% bestämt ännu men samarbete diskuteras med diverse intressenter, tex. SMC, MCRF, Segway, Karlskoga Motorstadion osv.

Planen är att ha en komplett tävlingsorganisation inkl. viktig materiel för säkerhet och genomförande av en tävling färdigt så det enkelt går att "bygga en bana och tävla". Inte på motoranläggningar utan där publiken finns.

Jag gillar välarrangerade tävlingar så det absoluta målet är att göra det så bra att det blir SM-status på samtliga tävlingar, dvs att dom skall ingå i SM.

Det jag behöver hjälp av Er med är 4 saker.

1. Förslag på cool plats att köra på. Tex. parkeringen utanför Heron City.. typ
2. Lokala kontakter för att lättar få till detta
3. Rent hangriplig hjälp när det är dags att bygga bana och arrangera tävling
4. Marknadsföring i samband med ovan.

Kom gärna med förslag och tips men håll tråden ren. Alla icke relevanta inlägg kommer raderas.

/HW
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Grym idé, har inga förslag just nu, men grym idé, och kan jag hjälpa till med nåt så gör jag det. :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag håller med marcus, skitbra.
Jag hjälper till om det behövs.
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
HJulafton i lidköping hade varit ett perfekt tillfälle med ett rejs. då folk går man ur huse för att titta på alla motorrelaterade aktiviteter i stan den dagen =)
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Har inte funderat närmare på vad detta innebär, men jag nämner det ändå. Så får dom som e bra på att tänka på eventuella svårigheter tänka ut det åt mig. I Uddevalla under deras Cross VM vore coolt om man kunde få till det på något vis.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jag var i kontakt med Heron City för några år sedan om att låna parkeringen för ett supermotorace. De var positiva till detta då. Nu rann detta ut i sanden som så mycket annat....och jag har flyttat.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jätte bra initiativ! Jag vet att Barett har en plan gällande detta på ett ställe i Sthlms trakten. Men han får nog avslöja den själv tror jag!
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Har inte funderat närmare på vad detta innebär, men jag nämner det ändå. Så får dom som e bra på att tänka på eventuella svårigheter tänka ut det åt mig. I Uddevalla under deras Cross VM vore coolt om man kunde få till det på något vis.

I samband med crosstävlingar är väl ingen dum idé :)
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
I samband med crosstävlingar är väl ingen dum idé :)

Näe, precis. Det va ju samtidigt i Borås i år. Jag har dock ingen utvärdering på effekten av det. Men det va ju förhållandevis mycket publik. Det känns som att 2013 kommer att bli riktigt bra. Mycket folk som e med nu och drar. Men vi kan alltid bli flera. Jag vill ha hjälp av någon i Skåne och Småland som vill engagera sig lokalt för sporten.
 

Team Stiff Bike

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
TM 450 SMX 2011
Kolla med STCC när de bygger upp en bana på Solvalla mitt i stan som de river på söndagen om de inte kan låta oss köra på söndagen och riva på måndagen istället...
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Jag va nere i Eksjö och träffade kommunfolk som söker arrangemang till sina invånare. Vi skulle i princip få köra en tävling vart vi ville inne i deras stad. Dom fixar avspärrning och marknadsföring. Vet ni andra om det finns fler kommuner som tänker likadant och vet ni vem isåf man skall kontakta. Vet ni lämpligt område? Hjälp Hannes, mig (och sporten) med att ringa eran kommun och fråga. Och låt mig få veta. Och samtliga förare måste hjälpa till genom att deltaga på dessa arrangemang. Även om nu en tävling i tex centrala Eksjö inte skulle ha SM status.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Jag va nere i Eksjö och träffade kommunfolk som söker arrangemang till sina invånare. Vi skulle i princip få köra en tävling vart vi ville inne i deras stad. Dom fixar avspärrning och marknadsföring. Vet ni andra om det finns fler kommuner som tänker likadant och vet ni vem isåf man skall kontakta. Vet ni lämpligt område? Hjälp Hannes, mig (och sporten) med att ringa eran kommun och fråga. Och låt mig få veta. Och samtliga förare måste hjälpa till genom att deltaga på dessa arrangemang. Även om nu en tävling i tex centrala Eksjö inte skulle ha SM status.


låter svinball. varför skulle ett sådant arrangemang inte få sm-status?

det känns som att vi pratat om det förut och det verkar som att tävlingar utan sm-status/serieanslutning eller andra dragplåster (typ kräftrejset) faller undan hos folk. Ekonomi, familj, jobb osv osv är starka parametrar som spelar in.

En filosofi jag har i bakhuvudet så fort jag engagerar mig i något är att man inte kan kräva att folk "skall delta för att ställa upp". Det är ingen långsiktig lösning och skulden skall inte ligga hos förarna som inte deltar. Arrangören måste helt enkelt se till att folk är villiga att förhandla med chefen, frugan eller plånboken för att kunna delta. Och för att "ställa upp" är inget argument som väger speciellt tungt hos iaf mig...

sen kanske det är lite tidigt att gå in med inställningen att det kommer vara dåligt med folk redan nu... Och i marknadsföringssyfte kanske inte supernajs att presentera en idé som det känns som man själv inte tror på...

så många som stått på startplattan i år har vi inte varit under min tid i sporten vilket är jäkligt lovande för framtiden. En person kan inte dra hela sverige och varje arrangör måste tro på sig själv och vara villiga att göra något bra, inte för att det måste göras. FMCK är otroligt stolta över att som förstagångsarrangör ha en tavla i klubbhuset där det står årets arrangemang på. Det priset är ett ex som skulle kunna få fler att vilja göra nånting bra. Vi vill att vår publik skall komma tillbaka nästa år och få det ännu bättre och spånar därför redan nu på nya idéer. Jag vet, eldsjälar växer inte på träd men kanske kan vi trigga varandra. Är man inte snabbast på banan så kan man bli hyllad på andra sätt inom sporten.


det är mina fem cent och inte riktat åt något håll men jag har stött på just den meningen i så många andra sammanhang, "delta för att ställa upp", dom orden gör mig nästan förbannad vid det här laget.
 
Last edited:

trädgårdsola

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda 450
Bra jobbat Lasse . Jag skall ställa frågan till min kommun . Eksjö var SM-arrangör 2009 med en bana på ett industriområde så det finns säkert några från den arrangörsstaben kvar . Eksjö är en kommun med motocross-traditioner efter lag-SM guld , Henke Karlson vet .
Alla får väl ha sin egen åsikt , men det är tråkigt att den första reaktionen på det du skrev är så negativ . Nu skall vi jobba i positiv anda till att börja med så hoppas jag att de negativa håller på sina åsikter ett tag . Man skall inte döda initiativ direkt vad man än tycker , låt ett förslag växa i lugn och ro .Då kanske det finns något att vara negativ till .
Är jag inte på begravning eller är utomlands så tävlar jag gärna i Eksjö eller på nån annan stadsbana .
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Bra jobbat Lasse . Jag skall ställa frågan till min kommun . Eksjö var SM-arrangör 2009 med en bana på ett industriområde så det finns säkert några från den arrangörsstaben kvar . Eksjö är en kommun med motocross-traditioner efter lag-SM guld , Henke Karlson vet .
Alla får väl ha sin egen åsikt , men det är tråkigt att den första reaktionen på det du skrev är så negativ . Nu skall vi jobba i positiv anda till att börja med så hoppas jag att de negativa håller på sina åsikter ett tag . Man skall inte döda initiativ direkt vad man än tycker , låt ett förslag växa i lugn och ro .Då kanske det finns något att vara negativ till .
Är jag inte på begravning eller är utomlands så tävlar jag gärna i Eksjö eller på nån annan stadsbana .

det var absolut inte negativt menat utan mer som en tankeställare. Supermoton är växande i sverige just nu och det bollas jättemycket roliga idéer, det räcker gott för att låta sporten växa i den takt den klarar av. sen skall vi självklart prova nya grejer som förhoppningsvis kommer generera i ännu fler förare. men som sagt, folk skall köra för att dom själva vill, inte för att ställa upp. det är fel grundfilosofi att bygga på i mina ögon.
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Jag håller helt och hållet med dig tapper, det här med stadsrace är en frän grej och förhoppningsvis kan det bli några sånna tävlingar , vad man däremot skall akta sig för är att spela ut "dåligt samvete" kortet genom att säga att folk måste ställa upp och komma och köra , då kommer vi bara ha förare som är där för att ställa upp,inte för att köra för allt vad tygen håller och då blir det inte ens intressant att se på . Man måste få folk att vilja köra för att dom tycker att det är skoj eller för att visa upp sig , ja ni vet hur jag menar . Då får vi bra racing med taggade förare . Ansvaret ligger på arrangören att få folk att vilja köra , inte att förare ska ställa upp.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag va nere i Eksjö och träffade kommunfolk som söker arrangemang till sina invånare. Vi skulle i princip få köra en tävling vart vi ville inne i deras stad. Dom fixar avspärrning och marknadsföring. Vet ni andra om det finns fler kommuner som tänker likadant och vet ni vem isåf man skall kontakta. Vet ni lämpligt område? Hjälp Hannes, mig (och sporten) med att ringa eran kommun och fråga. Och låt mig få veta. Och samtliga förare måste hjälpa till genom att deltaga på dessa arrangemang. Även om nu en tävling i tex centrala Eksjö inte skulle ha SM status.

Jag kör gärna i Eksjö. Har även släkt där med lite känningar här och var så hojta gärna om hur jag kan hjälpa till o dra i trådar där. Just tävling i centrala Eksjö kan vara svårt pga en miljard farthinder, men det finns helt klart vägar att köra i den kommunen :D
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Jag har fortfarande en fin dröm att köra runt slottet i stockholm ungefär som skidtävlingen som brukar gå runt där =) hoppa upp för lejonbacken osv.. men man får väl drömma vidare..
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag kör gärna i Eksjö. Har även släkt där med lite känningar här och var så hojta gärna om hur jag kan hjälpa till o dra i trådar där. Just tävling i centrala Eksjö kan vara svårt pga en miljard farthinder, men det finns helt klart vägar att köra i den kommunen :D

farthinder = perfekt supermotobana jue :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top