Nu börjar det bli dax, min första hoj! Lite frågor och funderingar ang mc?!

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Tro mig KTM125 :) att köra bana är riktigt najs, du kan gasa till 100% och tävla mot andra helt lagligt, jävligt roligt är det och du har ingen mötande trafik eller annat mög som kommer ivägen!
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Att maxa en hoj är kul ungefär 3 gånger, något roligare än en bil (även en trimmad MQ-T430 megaWoWZ Evo) för man behöver inte vänta så jävla länge på att komma dit, men sen har man liksom gjort det. Dessutom om du vill ha nåt med högre toppfart än 280 så är det literklubba som gäller, tjejhundrorna brukar toppa ur en bit innan det. Annars borde nästan vad som helst duga för att dra en milt trimmad evo.
 

withberg

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Vallentuna
Hoj
SV650S -04
Att tycka det är coolt att köra snabbt är lite som att tycka det är coolt att röka. Det går över när man blir äldre. Problemet är bara att det kan få värre konsekvenser att köra lite för fort än att röka.
 

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
riktigt ful hoj för övrigt...
 

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Tycker att det är väldigt tänkvärt vad alla skriver och hur mycket dom bryr sig om med Mc-cyklister. Beundransvärt. Ligger många bra saker som även fick mig att stanna upp lite just nu. Tillbaka till frågan. Vad du ska köpa? Som sagt alternativen har du fått. Men första hojen ÄR FÖRSTA HOJEN. Den köper man inte med reson eller kanske kreditvärdighet. Sen köper man med hjärtat! Den ska se ut som det man drömmer om, den ska kännas och låta som man tänker sig. Sen hur man väljer att bli kompis med den är en annan sak. Om det är en rapp 2-taktare eller en liteklubba är högst individuellt. resten kommer med tiden... hur den passar dig etc. Köp det du vill ha, andvänd huvudet och tänk på medtrafikanterna så ska det nog bli skit bra!!!
 

Ktm125

Guest
Jag uppskattar ärligt talat allas svar, eller iallafall dem flesta ! Man får sig en tankeställare när någon skriver på ett ordentligt och tydligt sätt. Kanske blir den z800e som är godkänd för a2, om ekonomin tillåter, är ju lite surt att lägga 75k+. Annars så får det ändån bli en strypt 600, kanske rätt bra att köra strypt ett tag så man lär känna den bra. Gsxr är min favvo, dem är så jäkla snygga!!
 

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Ort
På rätt ställe.
Hoj
2012 ZX10R
Fan vad trött jag blir!!!!
Jag gör en tråd om vad för hoj som är bäst för mig.
Vet du inte vad du vill ha????.
Köp en bil istället!
Man köper sin drömhoj varför nöja sig med
Andra valet???.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag uppskattar ärligt talat allas svar, eller iallafall dem flesta ! Man får sig en tankeställare när någon skriver på ett ordentligt och tydligt sätt. Kanske blir den z800e som är godkänd för a2, om ekonomin tillåter, är ju lite surt att lägga 75k+. Annars så får det ändån bli en strypt 600, kanske rätt bra att köra strypt ett tag så man lär känna den bra. Gsxr är min favvo, dem är så jäkla snygga!!

Håller med om att gixxer är snygga. Problemet är att om du ska köra en lagligt strypt måste du ta kortet innan den 19:e januari (om du inte tänker ta en banhoj då). Å andra sidan tycker jag att man ska välja hoj med hjärtat, det är trots allt en sak som man spenderar mycket tid på. Däremot kan det vara smart att välja en billig hoj, då får man mer stålar över till bensin, däck och annat som går åt när man är ute och kör. :)
Samt att det är billigare att laga dem när man lägger dem.
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag är 21 år.
Jobbar, äger eget boende, har 2 körkort, studerar på Universitet (6 månader kvar till examen!), ägt 3 motorcyklar och 2 bilar.

Betalar alla räkningar själv, städar, sköter allt ;)
Gjort sedan jag var 16.

Där har du dagens ungdom :D

Det handlade precis om hur DUKTIG du är på att diska-städa-laga mat! :tummenuppx

Hur kan du ens anknyta din städning till en höjdålder av körkort, när mitt argument menar på att det är sådana som TS själv skriver "köra olaglig, gasa helvete och farsan skall stå på hojen" skapar denna höjning kanske tillsammans med de effekter..

Plus p till dig, väldigt kreativ anknytning!:3freak
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Det handlade precis om hur DUKTIG du är på att diska-städa-laga mat! :tummenuppx

Hur kan du ens anknyta din städning till en höjdålder av körkort, när mitt argument menar på att det är sådana som TS själv skriver "köra olaglig, gasa helvete och farsan skall stå på hojen" skapar denna höjning kanske tillsammans med de effekter..

Plus p till dig, väldigt kreativ anknytning!:3freak

Ville bara försvara dagens ungdom. Det är sedan länge känt att det alltid klagas på nutid och påstås att det var bättre förr. Det är främst för att man glömmer bort dåliga saker och snarare minns de bra samt att man i stunden inte uppskattade det som hände.

Finns texter där det klagas på dagens ungdom för 1000-tals år sedan.

F.ö. är det inte hållbart att hålla på att höja körkortsåldern stup i kvarten och göra det mer och mer kostsamt att köra hoj.

Tycker 24 år är för högt. 18 är bra. Om man nu får åka in i militären och lära sig skjuta ihjäl folk borde man få lov att köra motorcykel.

Idiotiska politiker, idiotiska människor som tror att vi kan uppnå nollvision.
Fan ta dem. :va
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
BlaBlaBla...

Finns texter där det klagas på dagens ungdom för 1000-tals år sedan.

...BlaBlaBla...

Fan ta dem. :va

Visste man alltså redan för 1000 år sen att dagens ungdom skulle vara skit?
Den första profetian som slagit in då'rå...:glömdet
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
F.ö. är det inte hållbart att hålla på att höja körkortsåldern stup i kvarten och göra det mer och mer kostsamt att köra hoj.

Tycker 24 år är för högt. 18 är bra. Om man nu får åka in i militären och lära sig skjuta ihjäl folk borde man få lov att köra motorcykel.

Idiotiska politiker, idiotiska människor som tror att vi kan uppnå nollvision.
Fan ta dem. :va

Ja dagens ungdom är ett ständigt lätt mål som får finna sig i att bli anklagade för mycket. Håller med dig i det resonemanget. Men det är i alla fall jämlikt. Alla generationer få ta sin beskärda del skit av bittra "gammlingar".

Men att MC inte på länge varit något billigt transportmedel bör knappast vara någon nyhet för någon? Vad mer exakt är det som du inte tycker är hållbart med att höja körkortsåldern för tung MC?

Att köra MC lagligt när du är 18 har gått, och går aldeles utmärkt både idag och efter regeländringen i Januari 2013.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Ville bara försvara dagens ungdom. Det är sedan länge känt att det alltid klagas på nutid och påstås att det var bättre förr. Det är främst för att man glömmer bort dåliga saker och snarare minns de bra samt att man i stunden inte uppskattade det som hände.

Finns texter där det klagas på dagens ungdom för 1000-tals år sedan.

F.ö. är det inte hållbart att hålla på att höja körkortsåldern stup i kvarten och göra det mer och mer kostsamt att köra hoj.

Tycker 24 år är för högt. 18 är bra. Om man nu får åka in i militären och lära sig skjuta ihjäl folk borde man få lov att köra motorcykel.

Idiotiska politiker, idiotiska människor som tror att vi kan uppnå nollvision.
Fan ta dem. :va

1. Jag lärde mig "skjuta människor" det året jag fyllde 20
2. Pucktvå, du får idag kör hoj när du är 18 och även till sommaren
3. Inte fan vill ja ha dig som minister iaf, är det fel att ha en vision om att inga skall dö i trafiken? Kom tillbaka om ditt uttalande när någon i din närhet dött i trafiken för något slopats..
4. Du vet att jag inte är mycket äldre än dig på pappret, men i detta fall skiljer det nog en heldel på oss :( :smasha
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Man får inte glömma att man faktiskt fortfarande kan ta körkort för lätt MC när man är 16 år också. Sen med de nya reglerna så är ju mellanklassen inte alls så ledsam som den varit innan utan alternativen är ju rätt många.

Problemet ligger ju i att många verkar ta hojkort/skaffa motorcykel för att hävda sig eller vara ball istället för att de tycker det är kul att köra hoj. Finns ju många hojar som är kul att köra trots lite mindre effekt och fler blir det ju nu när tillverkarna verkat fått upp ögonen för den europeiska mellanklassen.
 

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Gävle
Hoj
CBR F4I Stunt
Tycker ni borde sluta hacka på Ktm125. Vi vet och Ni vet att det är ett rent helvete och ta körkort på MC nu förtiden, och att det inte var alls lika krävande då ni 70-talister eller vad ni nu är tog MC-kort.
Jag tog A1 kort förra hösten, kostade ca 10 000 kronor och väldans massa dagar med träning etc. Visst fine, självklart att jag gör det, jag får ju köra MC lagligt?
Sen är det en uppkörning för A2 kortet när jag fyller 18 för att få köra nån sketen supermotard med 50 hästar, någon 250 sporthoj, eller en gammal strypt "sporthoj" från förra årtusendet. Sure, inga problem.
Sen är det en uppkörning för tunga när jag fyller 21, visst jag gör den också, nu får jag äntligen köra storhoj och är (antagligen)? välkommen på detta forum som en "medlem" och inte som en tönt/pajjas/idiot som kör 125 eller nåt annat fjantigt SKIT. Minst 600 kubik å fan heller under 100 hästar för då är man en fjant och inte välkommen på det stora, omtalande och coola SPORTHOJ.COM!! (Som Ni stora grabbar tycker/uttrycker er till majoritet)

Det är förjävligt att de som bestämmer reglerna och försäkringsbolagen vet att vi som gillar att köra hoj gör vad som helst för att få köra.
Det jag vill komma till är att det är ett helvete och köra hoj som ung, omständigt, dyrt, vilket gör att färre folk tar körkort i ung ålder, och istället tjuvkör. För i det flesta fall tjänar man på det tyvärr...
Alltså tycker jag att man misslyckats med reglerna om "alla" (som ni stora grabbar säger) yngre folk säger att de ska köra utan strypning, försäkra hojen på pappa, och sen ut och bomba! :smasha
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Tycker ni borde sluta hacka på Ktm125. Vi vet och Ni vet att det är ett rent helvete och ta körkort på MC nu förtiden, och att det inte var alls lika krävande då ni 70-talister eller vad ni nu är tog MC-kort.
Jag tog A1 kort förra hösten, kostade ca 10 000 kronor och väldans massa dagar med träning etc. Visst fine, självklart att jag gör det, jag får ju köra MC lagligt?
Sen är det en uppkörning för A2 kortet när jag fyller 18 för att få köra nån sketen supermotard med 50 hästar, någon 250 sporthoj, eller en gammal strypt "sporthoj" från förra årtusendet. Sure, inga problem.
Sen är det en uppkörning för tunga när jag fyller 21, visst jag gör den också, nu får jag äntligen köra storhoj och är (antagligen)? välkommen på detta forum som en "medlem" och inte som en tönt/pajjas/idiot som kör 125 eller nåt annat fjantigt SKIT. Minst 600 kubik å fan heller under 100 hästar för då är man en fjant och inte välkommen på det stora, omtalande och coola SPORTHOJ.COM!! (Som Ni stora grabbar tycker/uttrycker er till majoritet)

Det är förjävligt att de som bestämmer reglerna och försäkringsbolagen vet att vi som gillar att köra hoj gör vad som helst för att få köra.
Det jag vill komma till är att det är ett helvete och köra hoj som ung, omständigt, dyrt, vilket gör att färre folk tar körkort i ung ålder, och istället tjuvkör. För i det flesta fall tjänar man på det tyvärr...
Alltså tycker jag att man misslyckats med reglerna om "alla" (som ni stora grabbar säger) yngre folk säger att de ska köra utan strypning, försäkra hojen på pappa, och sen ut och bomba! :smasha

Jag tog körkort 2011 och visst tog det tid, pengar och engagemang och slutade på 14 000kr för körkortet. Vilken ålder man väljer att ta körkort är personligt men jag ville inte hålla på med massa uppkörningar utan valde att ta det när jag var 22.

Jag håller fullständigt med om att det är dyrt och omständigt med hoj som ung men jag ser det verkligen inte som ett helvete. Alla mina överblivna slantar under studierna går till försäkringen på 10 000 men jag ser inte det som ett problem utan motiverar mig till att få ut så mycket av säsongen som möjligt.
Däremot svider det säkert för många att dra in på krogkvällar, äta ute, fika, bio mm. eftersom det konkurrerar med hoien om man har en stram ekonomi.
Precis som om man köper ett gymkort för 5000kr/år bör man då utnyttja det till max, det finns alltid billigare alternativ på både hoj/försäkringen och gymkort.

Det är upp till dig att avgöra vad du vill ha men ibland har man inte råd med det man vill ha, vilket kan vara bra till en början.

Du bör nog fundera en vända till kring att man tjänar på att skenförsäkra och skita i körkort.
Då kör du ihjäl dig dig dIreccKt!!!:näsblod, det var någon som testade samma sak i sthlm 2011.
 

Spoke

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R6 Yahama XT Kawasaki Er-5
Satt och läste lite som vanligt i väntan på mer värme så hojarna kan få sträcka ut på nya vägavsnitt inför en kommande säsong och kommer i diskussion med flickvännen här hemma om ämnet i tråden.När jag tog mc kort så var det 18 år som gällde för tung mc, något årtionde senare var det 21 år som gällde, nu något årtionde ännu senare så är det hela 24 år som gäller.16 års gränsen för lätt mc har däremot inte förändrats det minsta under denna tid.

Vad är det som händer egentligen.Blir folk bara dummare och dummare eftersom åldersgränserna ständigt plussas på allt eftersom åren går.Borde inte detta välbeprövade mc folk ha någon form av organisation som kunde föra deras talan och sätta stop när nya dumheter uppenbart staplas på hög nuförtiden när nuvarande organisationer för mc folk liksom andra politiska partier enbart pratar och lovar, pratar och lovar, pratar och lovar osv ...

Anledningen till denna undran hemma vid köksbordet just nu bakom kaffekoppen som ryker när snön samtidigt singlar ner denna första December är att när man själv var 16-18 år så samlades de lokala mc förmågorna i någons garage där det hemmatrimmades och byggdes om enligt konstens alla regler och så tog man en provrunda för att testa att allt höll ihop inför en kommande säsong.

Det var inte fler som förolyckades då än idag trots att man försöker putsa på siffrorna i trafiksammanhang för att få dessa siffror mer rumsvänliga och vi hade inte heller datorer som vi kunde hämta kunskap från via andra likasinnade vid t ex trafiksammanhang.Bara en vältummad mc tillbehörskatalog som saknade en del sidor som lästs mer flitigt än andra.Så i dessa upplysningstider med än den ena informationen mer viktig än den andra (enligt utnämnda experter på området) så blir ju frågan i samband med dessa åldershöjningar ... VARFÖR. :va

Motorcyklarna går väll bara fortare och fortare:7peta
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
1. Jag lärde mig "skjuta människor" det året jag fyllde 20
2. Pucktvå, du får idag kör hoj när du är 18 och även till sommaren
3. Inte fan vill ja ha dig som minister iaf, är det fel att ha en vision om att inga skall dö i trafiken? Kom tillbaka om ditt uttalande när någon i din närhet dött i trafiken för något slopats..
4. Du vet att jag inte är mycket äldre än dig på pappret, men i detta fall skiljer det nog en heldel på oss :( :smasha

Klart inte folk i trafiken ska dö. Men om vi ska ha nollvision ska vi slopa all trafik på riktigt, endast ägna oss åt hastigheter som kroppen klarar av alltså typ 0-12 km/h och möjligen åka tåg.

Nej, vi anser att fördelarna med trafik överväger kostnaderna och är därför beredda att ta risken.
Sverige är det säkraste landet i världen att färdas i trafiken i, det i sig säger en del. Det är dock knappast det billigaste landet att äga ett fordon eller försäkra något ;)

Men ja, jag hade t.ex. ändrat till Fri fart på motorvägen och sänkt körkort samt boostat på lite forskning som forskar kring varför folk kör vårdslöst (berusade osv) och om det finns något test som är mer lämpat än ålder när det kommer till mognad.

Ålder är ett dåligt mått på mognad, precis som hastighet är ett hyffsat dåligt mått på om man varit vårdslös eller inte. Man får anpassa sin hastighet efter situationen :banana

Där har du min politik i alla fall.

p.s. jag har familjemedlemmar som dött i trafiken
p.p.s nollvision kommer slutligen leda till totalförbud för alla tvåhjuliga fordon pga farorna. (om de fortsätter så här)
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Klart inte folk i trafiken ska dö. Men om vi ska ha nollvision ska vi slopa all trafik på riktigt, endast ägna oss åt hastigheter som kroppen klarar av alltså typ 0-12 km/h och möjligen åka tåg.

Nej, vi anser att fördelarna med trafik överväger kostnaderna och är därför beredda att ta risken.
Sverige är det säkraste landet i världen att färdas i trafiken i, det i sig säger en del. Det är dock knappast det billigaste landet att äga ett fordon eller försäkra något ;)

Men ja, jag hade t.ex. ändrat till Fri fart på motorvägen och sänkt körkort samt boostat på lite forskning som forskar kring varför folk kör vårdslöst (berusade osv) och om det finns något test som är mer lämpat än ålder när det kommer till mognad.

Ålder är ett dåligt mått på mognad, precis som hastighet är ett hyffsat dåligt mått på om man varit vårdslös eller inte. Man får anpassa sin hastighet efter situationen :banana

Där har du min politik i alla fall.

p.s. jag har familjemedlemmar som dött i trafiken
p.p.s nollvision kommer slutligen leda till totalförbud för alla tvåhjuliga fordon pga farorna. (om de fortsätter så här)

Du tar möjligtvis inte nått som är "lagligt" hos dig som inte är laglig i Sverige innan du surfar SH??:va

Men vad gråter du över när du får köra din hoj och även TS får köra din hoj..

Nu släpper vi det:krama
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top