Dra åt styrlager för att få bort litet glapp, hur? Kawasaki z750 2004

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej!
Jag har en kawasaki z750 årsmodell 2004 som har ett litet glapp i styrlagret tror jag. Jag känner glappet när jag sitter på hojen och gungar fram och tillbaka medan jag håller hojen still med frambromsen. Jag läste att man inte alltid behöver byta styrlager när glappet är mycket litet utan det kan hjälpa att endast skruva åt lagret/lagren.
Jag läste också att det finns ett övre och ett undre styrlager på motorcyklar?

Jag vill alltså se om detta hjälper så att jag slipper köpa nya styrlager. Min fråga är alltså hur jag drar åt styrlagren, (övre och undre)? Vad behöver jag och hur gör jag? Måste jag skruva av styret osv eller kan jag komma åt och skruva åt lagren utan större problem??

mvh// Jocke
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag hade provat att släppa på den övre styrkronans bultar, tagit ett dorn och straffat åt lagret lite i taget. Där bör väl sitta en tandad mutter under styrkronan?

Dra gärna åt styrkronan innan du provkör bara....
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Normalt sitter det två muttrar under styrkronan med en låsbricka i mellan. Räta ut öronen på brickan och knacka på den undre muttern enligt tidigare tips. Normalt brukar man inte behäva dra åt så mycket innan glappet är borta. Detta om du har koniskt styrlager vill säga? MAn brukar inte heller behöva demontera styrkronan för att komma åt.
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Om du kan känna glappet när du rycker i styret på det viset vill jag påstå att det nog inte är så litet.
Detta är ingenting som dyker upp helt plötsligt (om inte någon pillat på hojen) utan det kommer progressivt.
Har du märkt någoting konstigt när du varit ute occh kört? Vibrationer i styret när du bromsar typ.
 

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Är inte bara att skivorna rör sig när du låser dem med frambromsen?
Upp med framhjulet och känn när du drar i gafflarna istället.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Jag köpte hojen i höstas och har bara kört ungefär 5 gånger (övningskör) så jag har inte haft möjlighet att känna något stegvis ökande glapp. Jag ska försöka känna i gafflarna istället för med den metoden jag använde. Jag har tyvärr inget centralstöd men om en kompis lutar hojen på sidostödet så kanske det går att känna ändå?
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Ja precis, tycker nog man kan känna ett "glapp" på alla hojar om man gör som du säger.. men det är nog inte styrlagret.. känn på rätt sätt som gr0dan skrev.

De funkar att vinkla upp hojen på stödet med hjälp av en vän.
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Ytterligare ett sätt att få fram styrlagerglapp är att köra sakta rakt fram och "dutta" med frambromsen. Även små glapp brukar kännas ganska tydligt då. Får nog vara ganska mycket glapp om du ska få fram det genom att rycka i gaffeln medan någon försöker ballansera hojen på sidostödet. Jag hade försökt palla upp den på något sätt istället.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Man kan lägga fingrarna mellen kronan och styrhuvud, är det glapp känns det rätt lätt.
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
har du depåstöd bak kan du ta en vanlig domkraft som du sätter långt fram under blocket och hissar upp till framhjulet släpper från marken sen är det bara ta tag i gafflarna och försiktigt rycka fram och tillbaka. Glapp brukar då kännas ganska tydligt om dom inte är pyttesmå och man tar i lite mycket. behövs egentligen ingen kraft alls när man gör detta.

Ett annat alternativ är, som någon annan skrev att dra ut med hojen och bromsa men frambromsen. Har du glapp kommer du känna ett tydligt vibrerande i hela styret (notera styret och inte bromspumpen, då har du skeva skivor). Ju större glappet är desto lägre hastighet krävs för att upptäcka dessa symptom. MAO är glappet mycket mycket litet kanske du måste komma upp i 100isch för att upptäcka det. Du behöver INTE bromsa hårt när du gör detta.
Verkar dock inte som att vädret tillåter sådana experiment för tillfället.

kolla 5 minuter in i filmen
http://www.youtube.com/watch?v=95uUM_lIIkY
 
Last edited:

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Om du ställer dig framför hojen, bromsar med vänster hand och drar den mot dig lite lätt med höger hand som du håller i gaffelkronan med pekfingret mellan ramen och kronan så kan du känna glappet. Dra först löst så att du stänger glappet i bromsarna och sedan ett lätt ryck så avslöjar du glappet.

Det där lät krångligt men är gjort på 15s

Henrik
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top