Köpa kaffemaskin..vilken ?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag vill bara tipsa om en liten och enkel kaffemaskin som gör makalöst gott kaffe! Otippat märke men drack en kopp någonstans för några år sedan och letade då rätt på en likadan men med bättre skumfunktion och blev inte besviken.
Liten så den kan stå framme på bänken, enkel att rengöra och lätt att göra latte med, något som är krav för mig då det oftast funkar som en frukost för mig på väg till jobbet.
Espresso blir också riktigt bra säger de som gillar sånt, personligen gillar jag inte rent starkt kaffe av någon anledning.
Melitta Caffeo solo and milk. Finns även utan mjölkskumningsfunktion om man inte vill ha det.
Edit/ Caffeo solo perfect milk heter min version och den har en ratt på skumröret och en slang man stoppan ner i mjölpaketet. Den andra är lite enklare modell.

94450124_original.jpg
melitta-caffeo-solo-perfect-milk-silver(204754)_1_Normal_Extra.jpg
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Finns det nån "Irish coffe maker" att uppbringa :va , man vill ju ha nån variant istf espresso/XXXtra starkt svart ibland. :yoparty
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Melitta alla dagar i veckan.
Vi har en Caffeo CI inköpt mars 2011och som har gjort oändliga mängder gott kaffe.
Det finns billigare versioner av den så håll koll på BF.
När det blir dags för en ny så blir det Melitta igen.
De har dessutom fått bra omdömen i tester, men man vet ju inte vilket kaffe testpanelen gillar.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Pressobryggare, kostar några hundra kronor å man slipper blyinfattade filter. ...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Annars funkar en melitta vanlig bryggare skitbra. Vill man piffa till det rostar man sina egna bönor o maler dessa.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jaha.
Vi häller bort alldeles för mycket kaffe från perkulatorn.
Kanske dags för maskin med hela bönor som maler och kokar två/en kopp?

Pris upp till 4450:-, vad rekommenderas?

https://konsumentmagasinet.se/kaffebryggare-med-kvarn-test/
Hittade det testet, eller är det bara en reklamsida...

DeLonghi verkar hyfsade?

Jag har en Jura Ena 8. Riktigt bra, men ligger kanske lite över budget.
Ville ha en för hela bönor men som inte tog upp halva köksbänken.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Pressobryggare och en hyfsad kaffekvarn att mala hela bönor i.
Kjell.e


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tjao!!

Har börjat fundera lite på kaffe nu när vintern är i antågande och det verkar som en sån här maskin och kvarn ska kunna fixa till en kopp när man är sugen.
Inte nödvändigtvis köpa där då, men bägge fanns på samma ställe där. :)


Nu kör jag elperkulator, gamla modellen med värmehållning, av den lilla varianten upp till 6 koppar och finner det absolut gott till frukost och kommer nog fortsätta använda den(har några olika, ärvda och köpta, gamla och nya med och utan värmehållning,)så det är inte vitalt att få till mycket kaffe snabbt.

Vill däremot kunna ta en kopp eller två efter middan och då ett jävla gott kaffe vilket jag tycker espresso är, enligt recensioner jag hittat ska denna kunna fixa en sådan kopp till ett för mig acceptabelt(?)pris, frågan är om någon här har testat eller har alternativ i samma pris/storlek som funkar lika bra?
Det är nog smärtgränsen när det kommer till pris, sen känns det nog billigare att dra tre mil till ett bättre cafe´, ta en kopp och dra hem igen...

Och, kan man fixa en americana i en sådan eller behöver man byta filter eller något?
Har inte en aning om hur det funkar men fattar det som att man kör mer vatten genom kaffet men gör man det med samma tryck eller med ett filter som släpper igenom lättare så det blir mer som en bryggning?

Vill alltså inte ha en maskin som fixar en kopp snabbt och enkelt utan en maskin som kan fixa, när man hittat rätt alltså, ett inihelvetegott kaffe om än med en massa jobb som inte tar upp halva köket(nu har jag förvisso ett ganska stort kök då men ändå...). :)

Som fotnot till gamla inlägg så kör ALDRIG aluminium i diskmaskinen, har kasserat en vitlökspress, och diska aldrig innehållet i en perkulator med annat än vatten, skölj grejerna och gör nytt, blir ju oanvändbart kaffe en massa kok efter disk... :tungan
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har börjat fundera lite på kaffe...
Min e-bryggare under hundringen från 2002 is still going strong. Aldrig avkalkad eftersom det inte har behövts. Zoegas Skåne eller Mollbergs genom ett VITT filter (de bruna ger bismak) + en slatt 3% mjölk. Slår allt vad lattefjös heter! :coffee:
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Min e-bryggare under hundringen från 2002 is still going strong. Aldrig avkalkad eftersom det inte har behövts. Zoegas Skåne eller Mollbergs genom ett VITT filter (de bruna ger bismak) + en slatt 3% mjölk. Slår allt vad lattefjös heter! :coffee:

Men latte är ju fan inte kaffe, det är ju välling! :fakta

Hälla mjölk i kaffe lixom, mjölk är för spädbarn och gödkalvar....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top