Köpa kaffemaskin..vilken ?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Min kaffekonsumtion har ökat med typ 300% sedan jag köpte min helauto, så den kommer nog snart vara intjänad :banana

Känns fett lyxigt att få min lilla espresso på morgnarna utan att hålla på och slabba.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
helt klart en moccamaster om du ska göra vanligt kaffe. kaffet blir mycket bra och håller hur länge som helst bara man sköter dom.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Har trådskaparen fortfarande inte köpt en kaffemaskin (a.k.a. kaffebryggare), lite över sex år senare, så klarar han sig nog sex år till utan :tungan ;)
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Yupp. Insåg snabbt att man nog skall upp med just 8-10k för att få en bra maskin.
Det blir LÖJLIGT dyra kaffekoppar det, om man använder den i ett hushåll.

Säg att man "skriver av" en sån maskin på 5 år. 1 kaffe/dag i fem år=1825 stycken.
DVS 4-5 kronor/kopp, ENBART I MASKINKOSTNAD.

Jag måste börja dricka mer kaffe alltså. Typ 10 koppar/dag :)

Haha härligt med trådlyft, undrar om Starstriker skrev av sin kaffemaskin efter 5 år.. :D
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag kör fortfarande med mokaexpress i aluminium. Avskrivna såklart så nu tjänar jag pengar på varje kopp jag dricker. Jävla drömliv, snål, rik och speeedaaaad:3freak
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag med. Blir grymt gott med...
Jag har mest snålat på sistone och kört "Bellarom Espresso" från Lidl eller billigaste espressokaffe på Willys.

Däremot har aluminiumbryggarna blivit ståendes ett par månader nu på grund av att de dragit på sig någon svart oxidering eller något i vatenbehållaren. Har testat en Bialetti Venus i rostfritt istället. Det har funkat, men smaken får en lite annorlunda ton.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag upplever inte någon direkt smakskillnad mellan aluminium och rostfritt. Men aluminiumbryggaren är ju snyggare :D
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag har mest snålat på sistone och kört "Bellarom Espresso" från Lidl eller billigaste espressokaffe på Willys.

Däremot har aluminiumbryggarna blivit ståendes ett par månader nu på grund av att de dragit på sig någon svart oxidering eller något i vatenbehållaren. Har testat en Bialetti Venus i rostfritt istället. Det har funkat, men smaken får en lite annorlunda ton.

Det ska vara så! Helst lite skev och med taskig tätning. Brunsvart i kaffedelen och med trasigt handtag.

Då smakar kaffet bäst.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jaså, skillnaden är så markant?
Nae, som sagt var "en lite annorlunda ton". Inte så att det går från gudars nektar till raketbränsle. Bara lite annorlunda.

Men aluminiumbryggaren är ju snyggare :D
Jajjemums! :tummenupp

Det ska vara så! Helst lite skev och med taskig tätning. Brunsvart i kaffedelen och med trasigt handtag.

Då smakar kaffet bäst.
Och knoppen på locket ska helst vara en liiiten aning lös?

På en av mina aluminiumbryggare så planade jag av ovansidan av vattenbehållaren en aning för att den skulle täta bättre. Direkt ur förpackningen såg den ut som att någon hade tappat den på fabriksgolvet. Både en och tio gånger. Italiensk kvalitetskontroll...

Kan förresten nämna att det inte är någon bra idé att köra aluminiumbryggarna i diskmaskin. Jag ärvde en som stått oanvänd på en kryddhyllan några år och kände mig för lat för att handdiska den. Så sedan blev det till att lägga tio gånger så mycket tid som på en handdisk på att polera den istället :gnissla
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Det ska vara så! Helst lite skev och med taskig tätning. Brunsvart i kaffedelen och med trasigt handtag.

Då smakar kaffet bäst.
Man kan (ska?) läsa ditt inlägg som ett skämt, men jag har just gjort erfarenheten att det är helt sant. Bytte häromdagen packning i min Bialetti alubryggare och istället för att fungera ”bättre” kom nu kaffet nästan inte fram! Och jag packar inte kaffet i behållaren. Lite lätt med fingret bara. Och rengör kanten så att det ska bli tätt.

Men med den nya packningen spottar och fräser det – men nästan inget kaffe kommer ur. Alltså mer ånga än förut, men mindre kaffe. Vad har hänt och vad ska jag göra?

:confused:
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Man kan (ska?) läsa ditt inlägg som ett skämt, men jag har just gjort erfarenheten att det är helt sant. Bytte häromdagen packning i min Bialetti alubryggare och istället för att fungera ”bättre” kom nu kaffet nästan inte fram! Och jag packar inte kaffet i behållaren. Lite lätt med fingret bara. Och rengör kanten så att det ska bli tätt.

Men med den nya packningen spottar och fräser det – men nästan inget kaffe kommer ur. Alltså mer ånga än förut, men mindre kaffe. Vad har hänt och vad ska jag göra?

:confused:

Det måste vara läckage vid den nya packningen, så det inte blir tillräckligt med tryck på kaffet. Lägg tillbaka den gamla!!

Använder en 70-talare som tjänstgjort dagligen på Statens Järnvägar (på den gamla goda tiden, när tågen hade plog istället för att ställas in vid snöfall - då även med värmeplatta i förarhytten) och den är inte att leka med. Samma gamla packning och man får ta i tills det svartnar för ögonen för att det ska bli tätt. Sen lämnar jag köket när trycket byggs upp för den är bara en dålig dag ifrån att explodera.

Men kaffet smakar bra.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det måste vara läckage vid den nya packningen, så det inte blir tillräckligt med tryck på kaffet. Lägg tillbaka den gamla!!

Använder en 70-talare som tjänstgjort dagligen på Statens Järnvägar (på den gamla goda tiden, när tågen hade plog istället för att ställas in vid snöfall - då även med värmeplatta i förarhytten) och den är inte att leka med. Samma gamla packning och man får ta i tills det svartnar för ögonen för att det ska bli tätt. Sen lämnar jag köket när trycket byggs upp för den är bara en dålig dag ifrån att explodera.

Men kaffet smakar bra.

Det här är ju helt legendariskt. Jag använder Moka Express för att mina föräldrar har gjort det så länge jag minns och anledningen till att de gör det är att morfar hade en sådan som lokförare sen typ 40-talet :D

/R
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Det måste vara läckage vid den nya packningen, så det inte blir tillräckligt med tryck på kaffet.
Men är det verkligen logiskt? Det pyser inte vid packningen. Däremot kommer det alltså mer ånga än någonsin ur pipen. Trycket i kokaren är alltså inte tillräckligt stort för att trycka upp vattnet genom kaffet. Så vad är fel?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Men är det verkligen logiskt? Det pyser inte vid packningen. Däremot kommer det alltså mer ånga än någonsin ur pipen. Trycket i kokaren är alltså inte tillräckligt stort för att trycka upp vattnet genom kaffet. Så vad är fel?

Kärvar övertrycksventilen? Borde iofs märkas tydligt, men värt att kolla.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top