Köpa kaffemaskin..vilken ?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det där är hardcore. Om man nu ändå skall ha en stor klumpig maskin på köksbänken så kan den lika gära få vara ett konstverk. Kan också tänka mig en sån, men de kostar skjortan antar jag?

Du inser väl att du behöver göra mer än trycka på en knapp.

Känner inte dig, men du framstår inte som den typen som uppskattar den maskinen.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Baristadrömmen kostar ca 17k
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=882791

Men det är kul att slippa alla kapslar och kunna välja fritt mellan alla bönor som finns att tillgå, de där smaksatta undviker jag iallafall men det finns ju typer som tycker om dem iallafall.

Edit:
Iofs, om superintresse finnes så kan jag höra med en bekanting som kränger restaurangpryttlar om han kan sälja till rabatterat pris......
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har en Rocket hemma :yoparty:yoparty:tummenupp
Enda nackdelen är ju att kaffekvarnen som står bredvid låter satan och att det blir kaffepulver runtomkring men kaffet man får ut uppväger alla nackdelarna :Bugar

View attachment 377915

Sneglat lite på Rocket för egen del om jag ska köpa en ny maskin. Visst de kostar en slant, men man får också en betydligt bättre maskin än konsumentmaskiner för under 10 000 kr. Ska man ändå lägga så mycket pengar känns det vettigare att köpa något ordentligt som har en lång livslängd givet att man tar hand om maskinen. I längden borde det betala sig. Förhoppningsvis finns ett högre andrahandsvärde i potten om man mot förmodan skulle vilja avyttra maskinen förutsatt att den är i gott skick. En snabb titt på blocket ger en rätt snabb bild över hur lite man får för de flesta konsumentmaskiner som ändå kostat mellan 5000- 12 000 kr nya. Man ska vara glad om man får 1000- 2000 kr efter inte allt för lång tid.

Lite ot inlägg :D

Åke Nyberg från Alfa Klubben inte sant som skrivit inlägget? Honom minns jag sedan mina år när jag var medlem där.

Baristadrömmen kostar ca 17k
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=882791

Men det är kul att slippa alla kapslar och kunna välja fritt mellan alla bönor som finns att tillgå, de där smaksatta undviker jag iallafall men det finns ju typer som tycker om dem iallafall.

Edit:
Iofs, om superintresse finnes så kan jag höra med en bekanting som kränger restaurangpryttlar om han kan sälja till rabatterat pris......

Håller med. Själva tjusningen är att hitta ett kaffe man tycker om och kanske testa något nytt ibland för att få lite variation. Finns ju några små lokala kafferosterier om man vill få tillgång till ett ännu bredare utbud än det som erbjuds på snabbköpet. Föredrar att mala själv och brygga kaffet i en halvautomatisk maskin. Det är inte så svårt. Med lite övning får man snabbt känsla för hur man gör en god espresso eller cappuccino/latte genom att skumma mjölken i rätt temperatur.

Även om det är enkelt skulle jag aldrig köpa en helautomatisk kaffemaskin som både maler kaffet, brygger den kaffesort man önskar sig samt skummar mjölken i somliga fall. Har aldrig fått något tillfredsställande kaffe från en sådan maskin.

Skulle nog hellre köpa en billig nespressomaskin om jag ville ha det enkelt. Men då är man så klart bunden till deras utbud.

Tyvärr har man blivit så pass kräsen att man tycker att baristorna inte håller någon vidare klass på många caféer. Den stora dödssynen är att de bränner mjölken och överdoserar mängden kaffe. Rätt märkligt att de inte lär sig trots att de står hela dagarna och har riktigt fin utrustning. Man kan tycka att de borde fått lite känsla för det hela även om de är självlärda. I somras gick det så långt att jag på ett café sa till hur mycket kaffe jag ville ha i glaset och bad att få känna på mjölkkannan så att hon inte brände mjölken. Natt och dag på smaken.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Även om det är enkelt skulle jag aldrig köpa en helautomatisk kaffemaskin som både maler kaffet, brygger den kaffesort man önskar sig samt skummar mjölken i somliga fall. Har aldrig fått något tillfredsställande kaffe från en sådan maskin.

Skapligt höga förväntningar! Inte ens tillfredställande? :skrämd ;)

Tyvärr har man blivit så pass kräsen att man tycker att baristorna inte håller någon vidare klass på många caféer. Den stora dödssynen är att de bränner mjölken och överdoserar mängden kaffe. Rätt märkligt att de inte lär sig trots att de står hela dagarna och har riktigt fin utrustning.

Håller med fullständigt där! :tummenupp
Blir så j@£$la besviken när man vill ha en god latte och travar in på ett kafé med en maskin för 20-25 loppor och tänker att "nu blir det bra!".
Så får man några skitbönor som legat framme i åratal åtföljt av bränd mjölk. WTF! :huvet

Åh, andra sidan blir jag sådär löjligt lycklig när jag får en dröm latte som lyfter upp hela själen i flera timmar! :öl :klappar
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
En mokabryggare för några hundralappar och en kaffekvarn för några tusenlappar så är du garanterad gott kaffe. :tummenupp

Om man vill nörda ner sig ordentligt så kan man bege sig till Johan & Nyström på Swedenborgsgatan och prata kaffe och olika bryggmetoder, där tar dom kaffe på djupaste allvar!
Jag tror inte att dom är såna som bränner lattemjölken heller, dom ser väldigt allvarliga och koncentrerade ut när dom gör kaffe i alla fall.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du inser väl att du behöver göra mer än trycka på en knapp.

Känner inte dig, men du framstår inte som den typen som uppskattar den maskinen.

Nejnej, med den där är det en massa manuellt arbete, men jag skulle kunna ha den bara för att den är vacker. Hela vitsen för mig att köpa en maskin är att den skall vara helautomatisk. Jag vill trycka på en knapp och få min kaffe. Så underhållsfritt det bara går...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Baristadrömmen kostar ca 17k
...

Det är en fin maskin, men jag tycker det är galet mycket pengar för att göra sig en kopp kaffe.
På ett kafe eller annanstans dä man gör mycket kaffe kommer de bättre till sin rätt.

Tycker tom 8k är tokigt mycket pengar.
Det är KAFFE som kommer ut ur maskinen, inte guld.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nejnej, med den där är det en massa manuellt arbete, men jag skulle kunna ha den bara för att den är vacker. Hela vitsen för mig att köpa en maskin är att den skall vara helautomatisk. Jag vill trycka på en knapp och få min kaffe. Så underhållsfritt det bara går...

Precis, svintrött på morgonen vinner helautomaten alla dar i veckan.

Finns för inbyggnad med för mindre underhåll, satan vad det suger att behöva fylla på vatten eller bönor när man vill ha sin kopp.

Nejdå, man blir inte alls bortskämd....
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det är en fin maskin, men jag tycker det är galet mycket pengar för att göra sig en kopp kaffe.
På ett kafe eller annanstans dä man gör mycket kaffe kommer de bättre till sin rätt.

Tycker tom 8k är tokigt mycket pengar.
Det är KAFFE som kommer ut ur maskinen, inte guld.


Mycket deg är det, men vi kan väl säga att det hände ett tidsbyte mot grejer nånstans i universum typ :brynad

Och gott kaffe förlänger den vakna tiden man kan köra hoj eller mosa grejer från häst så kan man somna gott efter par bärs på kvällen :fyllisar
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag klippte till på en Jura Micro ENA 9 idag. Den minsta helautomatiska jag kunde hitta. Liten och liten, trots namnet "micro" är den stor som en rejäl hushållsassistent. Dock halva storleken jämfört med sina konkurrenter som är stora som små bänkdiskmaskiner. Känns som bra kvalitet. Gör gott kaffe. Man kan köra både bönor och färdigmalet. Fixar cappucino, latte, espresso och vanligt kaffe.

Har testat alla drycker den gör, så jag kommer nog vara speedad långt in på småtimmarna :)

ena_micro_9_side_front_view.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Går också i tankarna om att köpa en espressomaskin. Har dock betydligt mindre budget än 8k. Vad tror ni om denna tex?
http://www.kaffegrossisten.se/espressomaskiner/isomac/isomac-viper

Hur står den sig jämfört med de dyrare maskinerna?

Jag har en Isomac Napolissima, den ser nästan likadan ut så jag antar att det är samma lika.

Jag köpte min maskin 2006 och den fungerar fortfarande utmärkt förutom att den blivit aningens inkontinent på senare år men det är inget som stör kaffeproduktionen. Kaffekvarnen är i min mening viktigare och det är där man verkligen märker skillnaden! Färskmalet kaffe är riktigt najs och gör det lättare att få till en fin crema.

Hade jag haft ett större kök och en fetare plånbok hade jag köpt den där Rocketmaskinen för 17 kakor men som sagt, Isomac duger alldeles utmärkt
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Ok,tack så mkt för svaren, ska dra en koll på blocket!

Sen det här med kvarn, givetvis ska man ha det och köra på färska bönor, men hur pass stor skillnad är det på de olika kvarnarna? Finns ju alla olika prisklasser även här.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ok,tack så mkt för svaren, ska dra en koll på blocket!

Sen det här med kvarn, givetvis ska man ha det och köra på färska bönor, men hur pass stor skillnad är det på de olika kvarnarna? Finns ju alla olika prisklasser även här.

Kanske var ganska prisvärt ändå att få kafeteria, kvarn o mjölkskummare i samma låda :)

Edit: Nu ä det så lätt att göra sig en bra kaffe att mitt kaffeintag kommer tredubblas. Tredubblas? Kan man öht säga så förresten?
 
Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Ok,tack så mkt för svaren, ska dra en koll på blocket!

Sen det här med kvarn, givetvis ska man ha det och köra på färska bönor, men hur pass stor skillnad är det på de olika kvarnarna? Finns ju alla olika prisklasser även här.

Det är inte alla kvarnar som klarar att mala tillräckligt fint för att passa en espressomaskin, enligt de riktiga kaffenördarna är det STOR skillnad mellan olika kvarnar beroende på graden av värme de alstrar när de maler, vilket material den är gjord av etc, sen kan det ju finnas fler eller färre inställningsmöjligheter också.

Jag hade lite beslutsvånda när jag skulle köpa kvarn, skulle det bli den dyra tyska precisionskvarnen med tusen olika inställningsmöjligheter och digital display, eller den tillräckligt bra och mer estetiskt tilltalande italienaren?
Det blev den här: http://www.kaffegrossisten.se/kaffekvarnar/ascaso/ascaso-i-2-antracit
Den tyska kvarnen var ful. Jag har inte ångrat mig än.

Vill du inte lägga jättemånga tusenlappar på en gång så råder jag till att köpa en bra kvarn först, en bra kaffekvarn till bryggaren/maskinen är lite som vad bacon är för matlagning, det kan rädda nåt som är ganska dåligt och förhöja nåt som är riktigt bra
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top