Köpa kaffemaskin..vilken ?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hurdå luddig? efter 5 år är den där maskinen gammal och måste kastas. Den rena driftkostnaden (service, kaffebönor etc) är inte inräknad. Man landar nog närmare en tia/kopp när allt är inkluderat. Det är ju helt sjukt. Vad är det med de här maskinerna som gör dom så dyra?

Plast, lite elektronik, några värmeelement och en tryckbehållare lixom.

Menar du att den är omodern efter fem år i design?

Eller räknar du per kaffekopp i livslängd?
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
När Siemensmaskinen pajade på jobbet så impulsköpte jag en Jura på mediamarkt. Ett par år senare råkade jag upptäcka att det fanns någon som kunde serva siemensmaskinen i samma stadsdel, så nu funkar den också fint.

Fördelen med siemensmaskinen är att det inte är väntetid på att värma vattnet som används för att skumma mjölk m.m.

Med Juran tar det några långa sekunder innan den börjar spruta vatten/ånga.

Båda är i 8-10.000:- klassen

vad har du för siemens maskin då ?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Gaggia Titan får du för 4-5t, så kan du byta efter att du tröttnat på den.

Är den bra? Läste lite tester, men folk verkade vara förbannade på att det var dålig kvalitet? Iofs brukar det bara vara de med måndagsex som skriver recensioner.....
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Är den bra? Läste lite tester, men folk verkade vara förbannade på att det var dålig kvalitet? Iofs brukar det bara vara de med måndagsex som skriver recensioner.....

Helt ärligt vet jag bara om en som har och han är tvärnöjd, men vet flera som har gaggias kvarnar och espressomaskiner och dålig kvalitet verkar det iaf inte vara på dom manuella prylarna.

Fast man har generellt lite lägre krav när man bedömer italienska prylar.....
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hurdå luddig? efter 5 år är den där maskinen gammal och måste kastas. Den rena driftkostnaden (service, kaffebönor etc) är inte inräknad. Man landar nog närmare en tia/kopp när allt är inkluderat. Det är ju helt sjukt. Vad är det med de här maskinerna som gör dom så dyra?

Plast, lite elektronik, några värmeelement och en tryckbehållare lixom.
Efter fem år säljer du den för en tusing på Blocket till någon som mest är intresserad av att ha den ståendes som en statuspryl som tar upp halva diskbänken.

Vad är det som gör en Ducati så dyr? Plast, lite elektronik, två hjul och en motor lixom.
Eller för att återvända till kaffespåret: Varför ska en gammeldags handvevad kaffekvarn behöva vara så dyr? Det är ju försjutton en produkt som inte krävt några större produktutvecklingskostnader de senaste hundra åren.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Alla maskiner i den prisklassen kanske är bra. Vill bara försäkra mig om att om jag lägger 8k för att få en kopp morgonkaffe så vill jag ha gott kaffe och en maskin som håller.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Alla maskiner i den prisklassen kanske är bra. Vill bara försäkra mig om att om jag lägger 8k för att få en kopp morgonkaffe så vill jag ha gott kaffe och en maskin som håller.

Förståeligt.
Min inlaga är ju i det närmaste en anekdot.
Kaffesmaken är ju individuell så är väl bara att prova sig fram. :)
Jag vet ju inte hur de håller i längden osv.
Men gott kaffe gör polarens maskin därom råder ingen tvekan. :fakta
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
va feen det är bara pengar..kommer nya pengar varje månad..:rofl :rofl

Jag ska ut och shoppa kaffe maskin i helgen..får se vad det blir..
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Lite ot inlägg :D

En underbar klassiker :) Hittat den i textformat nu tack vare Martin M...

-----------------------------------------------------------------------------------------------

På mitt jobb har vi en kille med en lite speciell hobby. Det syns inte på honom och han är trevlig å så men han är intresserad av spisar och matlagning. Jag tänkte att han måste kunna hjälpa mig med synpunkter när jag skall ha en ny spis till nya huset som familjen skall flytta in i.

Han är med i en klubb för personer som älskar gamla italienska spisar som de kokar esspresso på. Han är väldigt bestämd i hur spisen skall vara. Det skall vara en 60 - 70 talsmodell och inget annat. Och på den spisen kokar han bara Espresso. Inget annat.

om han tillexempel kommer hem en vanlig kväll efter jobbet och är hungrig. Ni vet så där när man bara vill steka upp lite korv och koka lite snabbt pulvermos, då använder han en risig Elektrohelios spis . Den har ett flottigt fönster till ugnen och ett av reglagen till elplattorna är saknas. Jag frågar varför den är så ful, han som är intresserad av spisar. - Äh det är ju bara en bruksspis, urskuldar han sig med en axelryckning. Kom med här skall du få se.

Snabbt för han in en i ett rum bakom köket. Där står hans stolthet. En riktig fyrlågig gasspis från 1969. Hela spisen glänser som om den vore ny. Till den han har ett speciellt förkläde att ta på sig med sitt namn broderat på bröstet. Han tar på sig förklädet och en stor, 1 meter hög vit nystruken kockmössa och börjar förklara.

- Härunder har jag gasflaskorna, ja jag kör bara på italiensk restaurantpropanol som vi specialimporterar genom Klubben, den sotar inte lika jävlig som det här klafset från Primus som en del idioter kör på. Ja det är ju dom här special brännmunstycken som kräver specialgasen. Han lyfter på ett av locken och visar de små titan munstyckena som sitter i ett säreget mönster under locket. - Vi i klubben var nere i labbet på Volvoflygmotor precis innan dom flyttade från Köping och fick köra en hel helg i deras strömningskammare gratis.

- Kan du tänka dig, vi har kört med sju-lågigt som det skall vara original i alla år, men så kommer Jerry med en sex lågig variant som är mer fyra plus två liksom istället, för tre plus tre som det var förut och som inte funkade. Ja herregud sån skillnad det blev sen vi byggde om konfigurationen och ökade flödet i kombination med minskad diameter.

- Sen har vi det där med titanmunstyckena, Vi hittade munstyckskillen på internet nere i England. Egentligen är det backventiler till eldskastare som är ihopbyggda med spridarna från en jetturbin. Värmetalet är 5330, det är 220 % mer än vad originalet ger.

Jag fattar inte ett dyft vad han snackar om men han går på för fullt.

ovanför spisen hänger en konstig kastrull som ser ut som en hembrännare fast helt i glas med fyra olika mätare på. - Det är kokkärlet. Den som vi skall koka espresson med, säger han när han ser min frågande uppsyn. - Vi tar väl en liten skvätt så du får se, plirar han illmarigt under den stora kockmössan mot mig medans han omsorgsfullt spänner fast glasbehållaren på spisen. Han häller i vatten, avjoniserat skall det vara å sen det specialmalda espressopulvret som han köper av en firma i Uppsala.

Nu tänder han den blanka gasspisen med en 120 cm lång tändsticka. - Skitsvårt att få tag i cederträ med korta fibrer, annars reagerar fosforn med titanet, säger han med brydd min. Han börjar värma på kärlet med två små lågor tända. - Förvärmning för att inte spräcka glaset direkt, det här är bara varmkörningslågorna.

Hans ögon tindrar av upphetsning. Så ger han mig ett par skyddsglasögon och hörselskydd samtidigt som han sätter två små esspressokoppar under glasröret. - Ta på dig skydden för snart jävlar skall du få se på grejer.

Han böjer sig ned mot gastuberna och slår på tre olika gröna kranar och kollar alla fyra instrumenten på glaskastrullen. Han stannar upp vid en av mätarna, luktar sen lite vid slutröret och nickar. Allt verkar OK. En blick på mig för att kolla att jag har skyddsglasögonen på mig och hörselskydden på plats,.

Så vrider han på det stora röda runda reglaget fram på den fina blanka italienska gasspisen. Ett fullständigt avgrundsvrål fyller rummet som börjar vibrera. I samma ögonblick fylls lokalen med en vit rök som gör att man inte ser något. En skarp lukt av bränt kaffe slår upp i näsan så att jag knappt kan andas. Vrålet förbyts efter några sekunder i ett vilt fräsande som övergår i ett illtjutande. Efter någon minut skingras röken och tjutet avtar.

Där står min bekant med de två kopparna fyllda av brun vätska som ryker. - 1.04.61 skriker han illröd och svettig. Den nystrukna vita kockmössan hänger brunfläckig på sned. På det vita förklädet hänger klumpar av espressosump som också täcker större delen av den tidigare så blanka spisen.

Vimmelkantig går jag fram till honom och frågar om jag kan få smaka espresson han har gjort. Han tittar häpet på mig som om jag vore korkad, - Den innehåller arsenik för att inte klegga igen mätmunstyckena, I den klassen jag kör i går inte espresson att dricka. Den skall bara uppfylla värdena i reglementet liksom. Vi kokar ju på tid. Inte för att dricka.

- Det finns en annan sektion inom klubben som kokar så god espresso som möjligt på sina spisar. Men dom kör nästan helt original och det tar ju tio femton sekunder längre tid. En del av dem bjuder hem folk och kokar pasta på spisen också men det är ju helfjantigt.

Ja sen har vi de inom klubben som kör på de modernare Elspisarna. Dom började dyka upp för några år sedan men det är ju inte samma sak. Nu förtiden tillverkas ju inte ens gasspisarna längre så nu får de med elspis vara med i klubben också. Det pågår en debatt om vad som är det riktiga. På kontinenten tävlar man bara med Elspisar numera och de kokar visst snabbare än allt annat, men han fnyser bara åt sånt prat

Jag funderar på om jag verkligen har hamnat hos rätt person. Jag ville ha hjälp med att veta om jag skulle beställa en Elektroheliosspis med grillugn eller om jag skulle ta en vanlig Huskvarna och en micro till mitt nya villakök.

..... men Åke vad tycker du? Du som kan lite om bilar det måste ju ändå vara lite skillnad på om jag skall ta Mondeon eller Passaten som tjänstebil. Vilken tror du är bäst?

Jag kväver en gäspning och frågar om han tittat på nya Skoda octavian och förstår varför han inte vill åka med i min sänkta trimmade Bertone igen, nu när jag fått på Yokohama däcken som håller i nåt så fördjävligt bra.

Vi har alltför olika synsätt när det gäller bilar och vad man skall ha dem till.

/Åke Nyberg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det där är hardcore. Om man nu ändå skall ha en stor klumpig maskin på köksbänken så kan den lika gära få vara ett konstverk. Kan också tänka mig en sån, men de ligger "aningen" utanför budget :)

Jag har en Rocket hemma :yoparty:yoparty:tummenupp
Enda nackdelen är ju att kaffekvarnen som står bredvid låter satan och att det blir kaffepulver runtomkring men kaffet man får ut uppväger alla nackdelarna :Bugar

View attachment 377915

http://www.monteriva.com/Product.aspx?pid=6115
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top