Köpa kaffemaskin..vilken ?

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Nu när min Jura packade ihop och jag överlevt med en vanlig bryggare så har suget kommit tillbakaefter en vettig maskin..är Jura the shit fortfarande el finns det bättre prylar ?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jura är bra grejer om än ganska dyra. Vill du ha en maskin där man trycker på knappen och allt sköter sig själv så har du hittat rätt. Är du kaffenörd och vill ha bäst pump/boiler/whatever för pengarna så hade jag köpt något annat.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Sv: Köpa kaffe maskin..vilken ?

Jag köpte en Gaggia titanium i somras när min förra espressomaskin la av.

Skulle garanterat köpa den igen.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Moka.jpg
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Som norrlänning måste jag rekommendera en sån här kaffemaskin. :tummenupp

Skogskaffepanna.jpg

/S
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har en sån själv sen några år tillbaka. Kaffet som den gör är det absolut inget fel på, men för att slippa disken varje gång började jag fundera på en maskin, men gav upp tankarna på det:

1. En sån här bryggare tar ingen plats. En maskin ockuperar en stor del av din köksbänk
2. En maskin är dyr, så det blir väldigt dyra kaffekoppar. Får ju lika bra med handjagaren.
3. Det har blivit en liten ritual att göra sitt morgonkaffe. Uppskattar det. Allt måste inte gå så förbannat snabbt hela tiden, dessutom smakar kaffet godare när det ligger lite pyssel bakom.

Så..... jag kör vidare med min handjagare :)

 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Min nästa maskin blir en med universaldelar som är lönsam att serva och reparera.

Är det någon av konsumtionsmaskinerna som uppfyller de kriterierna?

Mig veterligen behöver man köpa en maskin i stil med WMF eller liknande och jag tror att det är få som har lust att ha en helautomatisk WMF-espressomaskin i sitt kök...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är det någon av konsumtionsmaskinerna som uppfyller de kriterierna?

Mig veterligen behöver man köpa en maskin i stil med WMF eller liknande och jag tror att det är få som har lust att ha en helautomatisk WMF-espressomaskin i sitt kök...

Det finns säkert konsumentmaskiner som uppfyller de kriterierna. Min egen maskin lämnade jag in vid två tillfällen under årens lopp för en genomgång. Men när tillverkaren lade ner sin serviceverkstad i Italien står man där. Jag testade att lämna in lokalt till en firman som servar/reparerar allt från konsumentmaskiner till professionella maskiner men de kunde tyvärr inte få tag i delar för att utföra en service med packningar och dylikt. Man tycker egentligen inte det borde vara någon spetsteknik direkt.

Det är anledningen till att jag troligtvis kommer att köpa en maskin från med teknik som används i mer professionella maskiner oavsett tillverkare när jag köper en ny. Just nu har det dock ingen prioritet. Tar mitt kaffe på stan, vilket i längden också blir en slant utslaget över tiden. Men det är ju socialt och trevligt.

Jag har även en sådan som Starstriker. Blir ni bjuden på kaffe hemma hos en italienare är det oftast en sådan de använder.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Den ska vara i aluminium f.ö. Har du en rostfri dylik så måste du passa temperaturen noggrannare. Mer Ketchupeffekt på rostfria vilket brukar medföra att kaffet gärna smakar lite bränt.

Jag har rostfri på induktionshäll. Hur fan skall kaffet kunna smaka bränt? Har du någonsin bränt vatten!? :D
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag har rostfri på induktionshäll. Hur fan skall kaffet kunna smaka bränt? Har du nånsing bränt vatten!? :D

Jo serru, även byttan som kaffet ligger i, tillika uppsamlings-/urtappningsbyttan blir varm. Jag tror att ädelstålets, i jämförelse med alu-ditots, usla värmeledningsförmåga bidrar till den brända smaken. Gör testet att köra plattan på järnet jämfört med 70% effekt. Se om du ser någon skillnad på smaken.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ok. Igen. Min handjagare gör fortfarande fint kaffe, men jag skulle vilja automatisera det hela.
Kapslar är inget för mig utan jag vill ha riktigt kaffe. Antingen en maskin som maler själv eller ha en kvarn bredvid.

Vad köpa för 5k. Har vi några kaffekonnässörer här?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
När Siemensmaskinen pajade på jobbet så impulsköpte jag en Jura på mediamarkt. Ett par år senare råkade jag upptäcka att det fanns någon som kunde serva siemensmaskinen i samma stadsdel, så nu funkar den också fint.

Fördelen med siemensmaskinen är att det inte är väntetid på att värma vattnet som används för att skumma mjölk m.m.

Med Juran tar det några långa sekunder innan den börjar spruta vatten/ånga.

Båda är i 8-10.000:- klassen
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Yupp. Insåg snabbt att man nog skall upp med just 8-10k för att få en bra maskin.
Det blir LÖJLIGT dyra kaffekoppar det, om man använder den i ett hushåll.

Säg att man "skriver av" en sån maskin på 5 år. 1 kaffe/dag i fem år=1825 stycken.
DVS 4-5 kronor/kopp, ENBART I MASKINKOSTNAD.

Jag måste börja dricka mer kaffe alltså. Typ 10 koppar/dag :)


När Siemensmaskinen pajade på jobbet så impulsköpte jag en Jura på mediamarkt. Ett par år senare råkade jag upptäcka att det fanns någon som kunde serva siemensmaskinen i samma stadsdel, så nu funkar den också fint.

Fördelen med siemensmaskinen är att det inte är väntetid på att värma vattnet som används för att skumma mjölk m.m.

Med Juran tar det några långa sekunder innan den börjar spruta vatten/ånga.

Båda är i 8-10.000:- klassen
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är luddig matematik det men jag gillar tankesättet!:hihi

Hurdå luddig? efter 5 år är den där maskinen gammal och måste kastas. Den rena driftkostnaden (service, kaffebönor etc) är inte inräknad. Man landar nog närmare en tia/kopp när allt är inkluderat. Det är ju helt sjukt. Vad är det med de här maskinerna som gör dom så dyra?

Plast, lite elektronik, några värmeelement och en tryckbehållare lixom.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top