Tullinge trafikskola, bra och dåligt?

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är svårt med utbildning. Det handlar om pedagogik och kommunikation.
En del elever är väldigt svåra att "läsa" men som lärare ser man även saker som eleven inte är medveten om...
Som lärare brukar man gilla aktiva elever, det gör det lättare att kommunicera.

Jag vet inte om det är meningsfullt att prata motstyrning med en nybörjare som försöker ta körkort, det finns tillräckligt med saker att fundera på .

Graden av motstyrning är beroende av modell och hastighet mm och kommer oftast naturligt. Börjar man köra mer avancerat så är det kanske dax att fundera på motstyrningen och trycket på fotpinnarna

/ +30 år med A-kort
 
Last edited:

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Söderort
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Jag tog mitt körkort med Roine på tullinge trafikskola. Han är en guldklimp. fantastisk person som lägger 200% på sin elev och lite därtill. Vissa gillar honom, andra inte. Jag rekomenderar honom. Hur Pär är som lärare kan jag inte uttala mig om då jag aldrig har kört en lektion med honom.

Roine är mkt erfaren och flexibel. Kan du så välj honom :)
 

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Söderort
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Be då om att få honom :) Ta ett snack med Roine och förklara läget så hoppas vi att de löser sig!
Finns alltid bra respektive dåliga lärare, vart man än kommer. Roine är iaf grym!
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Han är en guldklimp. fantastisk person som lägger 200% på sin elev och lite därtill.

Jag skriver under på det där! Frun frågade Roine idag ungefär hur många lektioner till han trodde hon behövde, han svarade "ja jag kommer då göra allt som står i min makt för att du ska ta kortet så fort som möjligt nu". Därefter fick hon en bonus-lektion på lågfartsbanan, helt utan kostnad...
:banana

Han är grym... :krama
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Snabb fråga i ämnet. Roine är det han smalt byggda med axellångt hår?
Träffat damen mins lärare en gång när jag hämtade henne. Hon är nöjd med sin lärare såhär långt efter en handfull lektioner.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Snabb fråga i ämnet. Roine är det han smalt byggda med axellångt hår?
Träffat damen mins lärare en gång när jag hämtade henne. Hon är nöjd med sin lärare såhär långt efter en handfull lektioner.

Ja, det är Matte. Han brukar även köra risk-2 utbildningarna på Tullinge..

Men Swepace, då har vi fyra saker gemensamt: vi kör båda hoj, vi bor på samma ort, båda har honorna inskrivna på Tullinge och båda är nöjda. Sweet.....
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ja, det är Matte. Han brukar även köra risk-2 utbildningarna på Tullinge..

Men Swepace, då har vi fyra saker gemensamt: vi kör båda hoj, vi bor på samma ort, båda har honorna inskrivna på Tullinge och båda är nöjda. Sweet.....

Appappapp, sånt här med gemensamma nämnare ska man inte rota för mycket i, då kommer det fram gemensamma bekanta, släktingar, gamla ragg och buksvågrar. :)

Men vi lär ju ha åkt/gått förbi varandra. Så stor är inte kommunen.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
En sista uppdatering nu:

Lilla frun tog sitt körkort i torsdags :kär:banana:krama:rock
Det blev på hennes andra försök eftersom hon en vecka tidigare fatalt misslyckades. Hon tappade hojen under de första metrarna på krypkörningen och nerverna spårade ur så hon gjorde en usel insats på lågfartsprovet och fick lomma hem.
Men en vecka senare briljerade hon på uppkörningen och A-kortet blev ett faktum.

Vill verkligen framhäva Roine på trafikskolan som hjälpt henne framåt och som lyfte henne efter hjärnsmältan och som sett till att hon fick den träning hon behövde. Och när jag nu ser henne köra själv så inser jag hur väl hon blivit tränad, hon kör skitbra och jag är grymt stolt över min fru.

Så nu åkte sätes-cuts' en på igen, här är slutskjutsat.... :arsele
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
En sista uppdatering nu:

Lilla frun tog sitt körkort i torsdags :kär:banana:krama:rock
Det blev på hennes andra försök eftersom hon en vecka tidigare fatalt misslyckades. Hon tappade hojen under de första metrarna på krypkörningen och nerverna spårade ur så hon gjorde en usel insats på lågfartsprovet och fick lomma hem.
Men en vecka senare briljerade hon på uppkörningen och A-kortet blev ett faktum.

Vill verkligen framhäva Roine på trafikskolan som hjälpt henne framåt och som lyfte henne efter hjärnsmältan och som sett till att hon fick den träning hon behövde. Och när jag nu ser henne köra själv så inser jag hur väl hon blivit tränad, hon kör skitbra och jag är grymt stolt över min fru.

Så nu åkte sätes-cuts' en på igen, här är slutskjutsat.... :arsele

Hjärtliga gratulationer för dig att vidarebefodra!

Min dam kommer inte att köra upp föränn våren -14. Men risk 2 är bokad att utföras på fredag. Ska inte vara några problem med hennes utbildningsstatus tyckte Matte (Läraren). Efter körlektionerna på skolan har hon ömsom varit låg och hög i humöret. Jag tolkar det som att Matte är skapligt drivande och inte låter sin elev stanna i komfortzonen länge innan han ger denne nya uppgifter.

Så nu känns det bra att jag pushade iväg henne på KNIX i Eskilstuna två gånger och nött acceleration med tillhörande inbromsningar på De Lavals parkering i Tumba. Att komplettera privat körning och skola kanske visar sig vara bra tillslut.

Slutskjutsat blir det inte för min del i vilket fall eftersom jag gillar att ha en passagerare och det finns åksugna i bekantskapskretsen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så nu känns det bra att jag pushade iväg henne på KNIX i Eskilstuna två gånger och nött acceleration med tillhörande inbromsningar på De Lavals parkering i Tumba. Att komplettera privat körning och skola kanske visar sig vara bra tillslut.
Jag tvingade iväg en något tveksam flickvän på KNIX på Rörken i helgen, och det var i slutändan väldigt uppskattat, hon somnade gott i söndagskväll iaf, efter 20 mil hojåka och en halvdag på bana :hihi

Är De Lavals parkering lång och hindersfri nog för 70 och 90-inbromsningar också? Just såna ställen kryllar det ju inte av :( Och kommer man åt den som vanlig svensson, den är inte inhängnad?
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Strax norr om Alfa Laval i Tumba ligger Åvägen som mellan Hågelbyleden och Gustav de Lavals väg är lång bred och lite trafikerad. Mycket lämplig för bromsövningar.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Är De Lavals parkering lång och hindersfri nog för 70 och 90-inbromsningar också? Just såna ställen kryllar det ju inte av :( Och kommer man åt den som vanlig svensson, den är inte inhängnad?

Just 70 och 90 kan bli litet hårigt på parkeringen. Men som ovanstående inlägg gör gällande så finns ju Åvägen.

Parkeringen duger till att öva upp tekniken tillräckligt för att sen lägga på farten på lämpligare ställe. Fredag eftermiddag och hela helgen är ok på parkeringen. Inga bommar eller dylikt.

Min flickvän fick sitta i bil i en och en halv timme nästan och bygga upp en nervositet innan ankomsten till depån. Hon var litet kissnödig innan första passet började... :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det var en förbannat glad flickvän som kom hem efter uppkörningen igår! Förutom ett par lektioner i veckan på Tullinge Trafikskola så har vi kört all ledig tid sista 2v, inkl en KNIX på Rörken, och utvecklingskurvan har varit grym på slutet. Det har visserligen hennes nervositet varit också :gnissla Jag tror att hon har klarat konbanan 2ggr totalt, men igår satt allt :tummenupp Visserligen fick hon kommentaren från kontrollanten att hon borde träna mer på krypkörning, men godkänd blev hon! :fakta Dessutom börjar hon gilla sin gamla CB750, den som "är helt omöjlig att krypköra med, alldeles för tung, gammal och jobbig", nu slänger hon runt den hur smidigt som helst :tummenupp

Nu ska jag bara få ut henne ensam, så hon verkligen får känna på friheten med ett eget körkort efter allt blod, svett och tårar under övningskörningen :) Fast visst ser jag också fram emot att få köra tillsammans, hojsemestrarna har redan börjat planeras :)
 
Last edited:
Gick med
13 Jan 2019
Ort
Södertälje
Hoj
Honda
Passar på och svarar på denna tråd då jag sökte själv på bedömning om Tullinge trafikskola.
Nu efter att jag fick Mc-kortet kan jag avråda från att gå dit.
Jag har kört två lektioner med två olika lärare och istället för att bli bättre så blev jag klart mycket sämre och självförtroendet på minus kontot.
De kanske behandlar dig annorlunda om du betalar 20kkr i förskott så att de känner sig nöjda, men jag bestämde mig direkt att aldrig åka dit igen.
Istället blev det Södertälje och Pedalens Trafikskola, deras lärare Mike!

/Honda
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top