Tullinge trafikskola, bra och dåligt?

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Lilla frun är sugen på ta kortet nästa vår/sommar och det ska givetvis uppmuntras!

Någon här inne som nyligen gått hos Tullinge Trafikskola, var ni nöjda med dem?
Vad var bra, vad var dåligt?
Skulle du rekommendera dem till någon annan?

Och det gäller givetvis A-kort och inget annat.. :)
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Kan tyvärr inte svara på din fråga, men kan rekommendera Janne på Västerhaningetrafikskola, jävligt enkla att ha och göra med och kommunikationen för mig (och sambo) funkade kanon med han/dem och bra priser (kör risk1&2 inhouse).
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Jag har kört två lektioner på Tullinge trafikskola 2011 och jag skulle inte rekommendera någon att köra där. orkar inte gå in på detaljer eller hänga ut någon lärare då han var trevlig men alldeles för seg i utbildningen. det var ingen variation under lektionerna. Personligen tror jag att variation i övningarna är bättre än att tex spendera en hel lektion till att köra runt i 8or, det får väl vem som helst att tappa koncentrationen. dom slarvade även bort lektioner som jag hade bokat till semestern, vilket ledde till att det inte fanns lediga tider alls under min semester så jag sneade och sket i den skolan och bokade in mig på körkortsexpress 4dagars-intensiv i hallstahammar.

Där var dom helt fantastiska på att lära ut och det tog inte många timmar innan man kunde alla banor/moment utan större beskymer. Många stockholmare åker dit. vi var 4st som körde upp och alla klarade sig, vi hade alla gått 4 dagars intensiv
 

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Ort
sthlm
Hoj
babsan <3
Jag har bara positiva erfarenheter, tog mitt körkort hos dem över en sommar, kan varmt rekommendera Roine som är bestämd men med glimten i ögat. Hade många olika övningar med honom och dom va flexibla med tider etc. Skönt också att uppkörningsstället ligger precis brevid tullinge flygfält där man övar, det dämpade nervositeten att man var på ett ställe man kände till.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Tack, både ris och ros alltså...:rolleyes:
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Tack, både ris och ros alltså...:rolleyes:

Eftersom jag kan påstå mig vara insatt i ämnet då jag är trafiklärare så skulle jag påstå att Tullinge Trafikskola är att rekommendera...

1: Dem ÄGER bokstavligen Tullinge Flygfält så banan är helt och hållet till deras förfogande! Alla andra trafikskolor hyr in sig hos dem!

2: Tråkigt att höra om din utbildning Incognito men ska jag vara ärlig så är det helt och hållet DITT ansvar att utbildningen blir som DU vill ha den! Trafikskolan står för verktygen med lärare, kunskap och fordon. Hur DU vill lägga upp DIN utbildning är upp till DIG! Vill inte DU köra 8:eek:r så får DU säga det!

3: Serenada upplyser en viktig poäng! Att vara van vid området är inget annat än en fördel även fast utbildningen ska ge dig kunskap att köra vart som helst så finns det ju ingen som kan påstå att känna igen sig är en nackdel!

4: Jag tycker du ska ringa runt och fråga hur MC säsongen ser ut för olika skolor NÄRA dig! Många kan ha FULLT ös och ibland inte tid medans andra har typ tomma pass... MÅNGA vill köra MC på sommarn och det lär bli fler nu med nya behörigheterna den 19e Januari 2013!

PMa om du har NÅGRA mer funderingar! Kan ge dig lite inside information! ;)
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
2: Tråkigt att höra om din utbildning Incognito men ska jag vara ärlig så är det helt och hållet DITT ansvar att utbildningen blir som DU vill ha den! Trafikskolan står för verktygen med lärare, kunskap och fordon. Hur DU vill lägga upp DIN utbildning är upp till DIG! Vill inte DU köra 8:eek:r så får DU säga det!

Jag kan inte hålla med om detta då du som NY och oerfaren förare inte har en aning hur och vad man skall träna. Att säga att något inte är kul spelar ingen roll.
Som med all träning så kanske man inte förstår övningen först, men när man väl kan köra/övningen så förstår man påängen att det är grunden för nästa steg.

Att nöta och nöta utan att förklara varför eller variera är = dålig lärare.
Att köra skall vara kul, även om det kanske inte alltid känns så 100 % av tiden. Men som sagt, variation där du får köra och nöta krypkörning är det bästa och bestämma vad och vilken svårighetsgraden är vad du betalar en lärare för.
 

urout

Toulange
Gick med
21 Feb 2008
Ort
Tullinge
Hoj
Kawasaki Z750ABS 2010 , KTM 450SX -06
Nu tog jag iof bara en lektion innan jag körde upp men ändå. Jag körde med Tullinge Trafikskola den lektionen och jag fick bra återkoppling på min körning och vad jag skulle öva mer på. Köra runt i åttor är en riktigt bra
övning att börja med. Läraren kan se mycket hur du jobbar med hanteringen av motorcykeln i form av balans men även kombinationen av koppling, gas, broms. Jag tycker Tullinge Trafikskola är bra. Gjorde även risk 1 och risk 2 där. Mer pedagogisk lärare får man nog leta efter.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Tack...

En liten irriterande sak är att vi hittills inte lyckats få tag i nån där ännu. Varje gång vi åkt förbi har kontoret varit obemannat och ingen svarar på telefon heller. Okey, nu har vi inte hängt där varje dag men åtminstone en tre, fyra gånger på olika vardagar har vi provat men fått åka hem lottlösa...:mad:
Antingen har vi lyckats pricka in de dagar/tider när ingen varit där eller så är det något underbemannat....
Ger lite dåliga vibbar gör det dock allt.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Annars är Lasse på Farsta trafikskola grym! Riktigt bra priser och försöker inte mjölka en på pengar. De säger som det är. Jag tog mitt kort efter 4 st lektioner hos dem.

Mvh /Try
 

urout

Toulange
Gick med
21 Feb 2008
Ort
Tullinge
Hoj
Kawasaki Z750ABS 2010 , KTM 450SX -06
Tack...

En liten irriterande sak är att vi hittills inte lyckats få tag i nån där ännu. Varje gång vi åkt förbi har kontoret varit obemannat och ingen svarar på telefon heller. Okey, nu har vi inte hängt där varje dag men åtminstone en tre, fyra gånger på olika vardagar har vi provat men fått åka hem lottlösa...:mad:
Antingen har vi lyckats pricka in de dagar/tider när ingen varit där eller så är det något underbemannat....


Ger lite dåliga vibbar gör det dock allt.

Har ni varit på kontoret nere vid Tullinge Vårdcentral eller på kontoret uppe vid F18/Riksten?
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Tullinge VC.

Trodde att Riksten var bommat nu när säsongen är avlägsen. :confused:
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Uppdatering:

Hustru är nu inskriven på en trafikskola i Södertälje istället. Har hört gott om Tullinge men vi tröttnade på att "jaga dom" och fick ett ganska svävande email-svar från dom så nu ruttnade vi och åkte till en annan skola istället.
Där blev vi varmt mottagna.

Noterar även att Tullinge Trafikskola har de högsta priserna i hela Stockholm. Varför då?
Och det skiljer mycket, ändå upp till 4 kr per minut..... De flesta ligger runt 11 kr/min men Tullinge debiterar 15 kr/min.
På 10 lektioner handlar det om ~4000 kr i prisskillnad. Är dom så pass mycket bättre än alla andra skolor?
Absolut, det råder fri prissättning, jag är bara nyfiken.....
 

Sthlm:are

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2013, Triumph Street triple R
Farsta trafikskola är riktigt bra. Inte så flashig men bra priser flexibla och bra lärare och absolut ingen mjölkning.

Fick tom. Ca 2* 30min gratis på lågfartsbanorna då jag var tidig till en lektion och till uppkörningen. Lasse gillade inte att jag satt och "latade" mig när alla andra elever jobbade. :)

Rekommenderas
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
En uppdatering i ämnet nu....

Det har hänt grejor och lilla frun är mitt inne i sin utbildning. Duktig är hon också.
Det blev Tullinge Trafikskola till slut och det är både hon och jag är nöjd med. Skolan i Södertälje var ännu mer hopplös, lovade höra av sig "dagen efter" fyra gånger men samtalet uteblev varje gång.

Hon kör nu med lärare Roine som guidar henne handfast men pedagogiskt och gör hennes utbildning rolig, varierande och utmanande. Hon får köra både på bana, i trafiken, i terräng under samma lektion. Så hon är vansinnigt nöjd med skolan och Roine och peppad att ta körkortet även om hon tycker krypkörningen verkar onödigt krånglig. Hon frågade mig när man i verkligheten har nytta av att kunna runda koner i gångfart utan att sätta ner foten? Jag hade inget bra svar...... :va

Förhoppningsvis blir det uppkörning om ca 1,5 månad så vi kan njuta av det som återstår av säsongen sedan.
Men ett stort plus för Tullinge alltså.....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tjejen kör i Tullinge, och jag är skeptisk... Hon får inte lära sig motstyrning, motorcyklar svänger man genom att hänga med röven och trycka på fotpinnarna, men hon får inte berätta det för någon, eftersom alla andra tycker att det är fel :va Hon blir dessutom lärd att alltid placera sig så långt åt sidan det bara går i korsningar, vilket jag tycker är farligt, eftersom det bara är fråga om tid innan en bil tränger sig upp bredvid, gärna en som ska åt samma håll som en själv också.

Hennes lärare har aldrig träffat mig, men jag är ändå utdömd som hojåkare, eftersom jag är en ung man med motorcykel så saknar jag impulskontroll och är en adrenalinjunkie som bara kör ifrån henne. Nu stämmer ingen dera, framför allt kör jag aldrig ifrån henne när vi kör tillsammans.

Så fort hon ifrågasätter hans idéer, och tex frågade om det här med motstyrning, som alla andra verkar tycka är bra, så blir hon bara nertrampad för att han minsann har kört hoj i 25 år, och det har varken hon eller jag. Istället för att vänja sig vid en hoj så får hon hoppa runt mellan olika hojmodeller dessutom, vilket jag inbillar mig gör det hela svårare. Tur för dom att det är på löpande... :rolleyes:
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Låter som en helt annan skola.... vad märkligt.
Frun har bara kört med en och samma hoj hela tiden, motstyrning tränar hon på varje gång som att det är det enda sättet att styra motorcykeln med i högre farter och förolämpad eller mästrad har hon sannerligen aldrig blivit. Igår fick hon t o m en blomma av läraren när hon tyckte hon sög på lågfarten... bara för att pigga upp henne. Visserligen något han hittade i diket men ändå....

Mycket märkligt, jag hoppas hon förmedlar sina känslor till vederbörande. Förhållandet lärare/elev måste ju kännas 100% rätt annars blir det ju en enormn uppförsbacke.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top