MCHK-racing på Sporthoj

TOHI

Medlem
Gick med
20 Nov 2012
Ort
Mariestad
Hoj
CRTT
Mc-mässan

Glöm nu inte att hälsa på oss under mc-mässan i Göteborg 23-26jan.
Vi kommer att vara bland de andra klubbmontrarna men till skillnad mot dessa så kan vi allt om riktigt rolig racing:D
Frågor om detta redan nu?
TH
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
En annan fråga.
Anderstorp verkar struket i kalendern. Jobbas det på en ersättare eller blir det ett rejs mindre?
Någon som har info om detta?
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
hej! Det finns ett förslag på att låta annan nordisk tävling ersätta tävlingen på Scandinavian Ring i Anderstorp.
Flera förslag finns där andra classictävlingar går, dvs låta Norsk, Dansk eller finsk tävling ingå.

Vilket land( tävling ) tror du själv skulle vara mest attraktiv?
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag hoppas/tror att många är nyfikna på nya Rudsskogen. Är ju en fullstor bana och på det sättet av samma karaktär som torpet. Vet dock inte om man kör classic där.
I övrigt skall nog jag vara tyst om om tävlingar "utomlands" då jag troligtvis ej kan delta själv då jag har svårt att vara borta så länge då jag är mitt i det här med småbarn och sånt. Får liksom bli det närmaste för min del.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Det finns classic racing vid Våler i norge. 13-15 juni är det tävlingar där. Jag håller med dig om att Rudskogen ser rolig ut, men har inte tagit chansen att besöka den banan. Årets tävlingskalender kommer snart att presenteras, välkommen till årets evenemang som startar med en bandag 3 maj på Sviestad, Linköpings motorstadion. I samband med bandagen körs en förarkurs, som MCHK-racing gör reklam för här och på hemsidan, se länk:
http://www.mchk-racing.org/wp-content/uploads/2014/01/inbjudan_forarkurs_2014.pdf
 

oakhillracing

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2010
Ort
Kolsva
Hoj
92 fireblade
Hallå!
Finns de ingen klass man kan stoppa in gamla Firebladen i?
Eller måste man skaffa sej en "ny" gammal hoj för å få va mä?
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Kan man ta licens och sedan bara träna? Eftersom jag kört hoj i över 30 år är det inte mycket idé att försöka vinna med en Triumph men det vor kul att gasa av sig då och då...

Varje tävlingsarrangör skriver i inbjudan vilka motorcyklar som är tillåtna under sin egen tävling. Det går jättebra att ta licens och vara med och träna. Du som har nära till Linköping kan absolut välja MCHK-racings förarkurs. Se inlägg ovan 14 jan. Träning kan ske på olika banträffar. Både föreningar och företag arrangerar bandagar, både för licencierade förare och förare med körkort. Det är olika beroende på vem som arrangerar.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Om den är max750 cc samt inte nyare än -93.

Det går alltså att tävla i Golden Era med den nyaste Triumph jag äger! :)

Kan man ta licens och sedan bara träna? Eftersom jag kört hoj i över 30 år är det inte mycket idé att försöka vinna med en Triumph men det vor kul att gasa av sig då och då...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om den är max750 cc samt inte nyare än -93.

Om Herr/Fru Hjalmarsson kollar tråden som det länkas till hittar man nedanstående vad gäller Golden Era...

Golden Era Superbikes (2012)

1. BERÄTTIGADE MASKINER byggda mellan 1988-1998
I princip är alla 4-takts maskiner av följande åldrar berättigade.
Alla från 1988 årsmodell till 1998 med vissa undantag.
4 cylindriga maskiner upp till 1000cc byggda före 31 dec. 1998
3 cylindriga maskiner upp till 950cc byggda före 31 dec. 1998
2 cylinder maskiner upp till 1010cc byggda före 31 dec. 1998
Plus följande modeller som var i stort sett oförändrade jämfört med samma period tills de upphörde.
produktion: -
Kawasaki ZX7R och RR fram till 2003
Aprilia RSV Mille & Mille R upp till 2003 (inte senare modell RSV 1000 med central luftintag)
Suzuki TL1000S & TL1000R upp till 2003
Suzuki GSXR750 SRAD till 1999
Triumph T595 fram till 2001
MV Augusta F4 750 Oro & S modeller till 2002
Honda RC51 (SP1 och SP2)
Ducati 916 till 996 (ej 998 modeller)
Yamaha OWO1
Yamaha YZF 750 (alla modeller)
Yamaha R7
Yamaha R1 till 1999.
"Special" från i period accepteras från fall till fall.
Alla motorcyklar måste uppfylla i alla avseenden med alla krav för Road Racing enligt
Svemos special reglemente


Men om Herr/Fru Hjalmarsson inte vill att jag ska tävla så går det bra, jag är ändå bara intresserad av att köra bana, inte vinna. Trajan var för tung och slö redan då den var ny och jag har inte vinnarskalle!:hihi
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Om Herr/Fru Hjalmarsson kollar tråden som det länkas till hittar man nedanstående vad gäller Golden Era...

Golden Era Superbikes (2012)

1. BERÄTTIGADE MASKINER byggda mellan 1988-1998
I princip är alla 4-takts maskiner av följande åldrar berättigade.
Alla från 1988 årsmodell till 1998 med vissa undantag.
4 cylindriga maskiner upp till 1000cc byggda före 31 dec. 1998
3 cylindriga maskiner upp till 950cc byggda före 31 dec. 1998
2 cylinder maskiner upp till 1010cc byggda före 31 dec. 1998
Plus följande modeller som var i stort sett oförändrade jämfört med samma period tills de upphörde.
produktion: -
Kawasaki ZX7R och RR fram till 2003
Aprilia RSV Mille & Mille R upp till 2003 (inte senare modell RSV 1000 med central luftintag)
Suzuki TL1000S & TL1000R upp till 2003
Suzuki GSXR750 SRAD till 1999
Triumph T595 fram till 2001
MV Augusta F4 750 Oro & S modeller till 2002
Honda RC51 (SP1 och SP2)
Ducati 916 till 996 (ej 998 modeller)
Yamaha OWO1
Yamaha YZF 750 (alla modeller)
Yamaha R7
Yamaha R1 till 1999.
"Special" från i period accepteras från fall till fall.
Alla motorcyklar måste uppfylla i alla avseenden med alla krav för Road Racing enligt
Svemos special reglemente


Men om Herr/Fru Hjalmarsson inte vill att jag ska tävla så går det bra, jag är ändå bara intresserad av att köra bana, inte vinna. Trajan var för tung och slö redan då den var ny och jag har inte vinnarskalle!:hihi

Jag tror det där är en svensk variant som inte blev någonting av
Det som gäller är
http://www.mchk-racing.org/wp-conte...Classic-Regulations-English-February-2013.pdf
/Håkan
 

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
Race & gathojar.
Hej alla superbikesugna!
I dagsläget är årsmodell -87 det nyaste man kan åka i classic-racing i Sverige, Danmark och Finland. Vad det gäller Golden era eller årsmodell 88-97 så är fortfarande inget klart. Norrmännen gjorde ett första försök under 2013 med ett reglemente som gällde cyklar mellan 88-93. Den klassen kördes enbart på de två norska tävlingarna med hela två deltagare.
I dagsläget verkar några få eldsjälar för ett nytt reglemente som ska vara mer eller mindre likadant som engelska Golden era reglementet. Om det går igenom kommer det precis som 2013 köras på den/de norska tävlingarna. Ingen ändring i Sverige 2014 således.
Gå gärna med i MCHK-R för att förändra klasserna eller påverka på annat håll (SM?) om ni vill ha till en förändring.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Om jag hade varit med och bestämt så hade jag tillåtit ZXR750, CBR900RR upp till 95, och YZF750 att blanda sig med alla supertrimmade Gsxr1100 och Fzr1000...

Altså lite modernare sporthojar med max 125hk som standard.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Förstår inte varför du är oförskämd när du ett fullt adekvat svar. Skärpning för h-e! :smasha
Det reglemente du hänvisar till är lånat från England. Det är än så länge bara ett förslag, inga tävlingar med detta reglemente har körts, eller planeras i dagsläget att köras i Norden . I några inlägg ovanför finns det länkar till den Norska motsvarigheten där man förra året testade på Våler samt att man kunde delta på Knutstorp.
Men lycka till med din RR-satsning! :tummenupp


Om Herr/Fru Hjalmarsson kollar tråden som det länkas till hittar man nedanstående vad gäller Golden Era...

Golden Era Superbikes (2012)

1. BERÄTTIGADE MASKINER byggda mellan 1988-1998
I princip är alla 4-takts maskiner av följande åldrar berättigade.
Alla från 1988 årsmodell till 1998 med vissa undantag.
4 cylindriga maskiner upp till 1000cc byggda före 31 dec. 1998
3 cylindriga maskiner upp till 950cc byggda före 31 dec. 1998
2 cylinder maskiner upp till 1010cc byggda före 31 dec. 1998
Plus följande modeller som var i stort sett oförändrade jämfört med samma period tills de upphörde.
produktion: -
Kawasaki ZX7R och RR fram till 2003
Aprilia RSV Mille & Mille R upp till 2003 (inte senare modell RSV 1000 med central luftintag)
Suzuki TL1000S & TL1000R upp till 2003
Suzuki GSXR750 SRAD till 1999
Triumph T595 fram till 2001
MV Augusta F4 750 Oro & S modeller till 2002
Honda RC51 (SP1 och SP2)
Ducati 916 till 996 (ej 998 modeller)
Yamaha OWO1
Yamaha YZF 750 (alla modeller)
Yamaha R7
Yamaha R1 till 1999.
"Special" från i period accepteras från fall till fall.
Alla motorcyklar måste uppfylla i alla avseenden med alla krav för Road Racing enligt
Svemos special reglemente


Men om Herr/Fru Hjalmarsson inte vill att jag ska tävla så går det bra, jag är ändå bara intresserad av att köra bana, inte vinna. Trajan var för tung och slö redan då den var ny och jag har inte vinnarskalle!:hihi
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hoppsan!

Det svar jag läste var ungefär Avsnoppade svar på dumma frågor! och eftersom jag gillade Svenska Mad på den tiden det begav sig, så försökte jag i samma stil...

Inte bra, inte lyckat...:(

Ett trevligt och fullt adekvat svar, som några andra gav i tråden, kunde ha varit...

Tyvärr är det max750 cc samt inte nyare än -93 som gäller.
Reglementet i tråden är lånat från England. Det är än så länge bara ett förslag, inga tävlingar med detta reglemente har körts, eller planeras i dagsläget att köras i Norden . I några inlägg ovanför finns det länkar till den Norska motsvarigheten där man förra året testade på Våler samt att man kunde delta på Knutstorp.

Det hade jag inte missförstått... :)

Nu var det ju ingen direkt allvarlig fråga, jag har fortfarande ingen vinnarskalle, utan det hade bara varit kul om jag hade en hoj som gick att använda. Till träning men, högst troligt, inte att tävla med.:tungan
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top