GSX1100-82, sänkt och förlängd......typ..

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Varför sving från en Husaberg ..? Håller den vekligen när det börjar bli lite effekt och vrid ?!
Körde själv Gsxr1100 89-92 sving
På min Katana dragbike ,funkade kanon :)
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Om originalet håller så håller den här svingen garanterat, den är klart kraftigare....och så tycker jag att den är snygg också :)

För övrigt ska det nog inte trimmas så mycket, det räcker att det SER rätt ut :)
 
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Det nya och det gamla drevet. Jag beställde ett ganska mycket mindre drev för att få ned varvet lite.

IMG_0447.jpg

Muttrarna som höll drevet hamnade väldigt nära svingen så jag kom på den smarta iden att sätta i insatsgängor i "aluminiumklumpen".

IMG_0463.jpg

För en M10-insats är den optimala borrdiametern 10,4mm och det var faktiskt precis på tiondelen vad hålen var, ibland är det enkelt :) Bara att gänga alltså..

IMG_0464.jpg

Det var första gången jag satte i insatsgängor men det var ju riktigt smidigt.

IMG_0466.jpg

Jag försänkte hålen i aluminiumdrevet och fixade fram trevliga insex 10.9-bultar.

IMG_0469.jpg

På plats! :)
 
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Ja jag är faktiskt riktigt nöjd med det där.

Drevet beställde jag hos nikasilproffsen.se som fräser ut dem efter order.

Jag skulle fortfarande behöva ha tag på några länkar 630-kedja som synes..
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Om jag tar mig till garaget i kväll kan jag kolla om det ligger någon gammal kätting å skräpar som jag kan kapa lite i.
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Oj, här har det varit dött ett tag....

Jag har byggt Caféracer av en gammal CX500, renoverat hus och fått barn under tiden men nu ska jag ta tag i GSXen igen.

På lördag åker ramen upp på fixturbordet på jobbet och rakeas några grader, allt för att få lite mer plats mellan avgassystem och framhjul. :smasha

Jag lovar att det kommer ett par bilder under helgen. :)
 
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Utrejkad ram.jpg

Nu har jag vinklat ut styrhuvudet ca åtta grader, det innebär ungefär 80mm extra utrymme mellan framhjul och avgassystem, det bör bli bra. :)
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Utrejkat provmontage.jpg

Provmonterade gaffel och framhjul för att se hur det såg ut.
Nu blev det genast lite bättre plats för avgassystemet.......det kanske tom skulle få plats en turbo däremellan... ;)
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Irritationen är stor i garaget!

Jag beställde ju ett nytt Vance & Hines för nån vecka sedan, det kom idag.

Glad i hågen for jag iväg till postens utlämningsställe och hämtade ut min fina låda med en stor V&H-logga på sidan men jag blev inte lika glad när jag kom hem, öppnade paketet och upptäckte att det var fel system. Det var inget "Sidewinder" som jag ville ha, det var den "vanliga" modellen som ligger under motorn!!

Det visade sig att det var jag som, i stridens hetta, hade lyckats beställa fel system. Istället för ett 12001p blev det ett 12001.......... :huvet

Så om det är någon av er som är sugen på ett splirrans nytt system som aldrig ens varit i närheten av att monteras på en hoj så finns det ett på Blocket strax :(

PM:a mig om du fortfarande har den kvar, jag är intresserad!
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Oj vad det stått still här länge nu igen! Jag skäms nästan... :(

Jag har skruvat en massa med mina två Porsche 944 och fortsatt med renoveringen av mitt hus under stilleståndet men nu är den utrejkade ramen äntligen blästrad och inlämnad för lack och jag har även börjat blästra en del detaljer i blästerskåpet på jobbet.

Min förhoppning är att hojen ska vara körbar framemot sommaren 2017.
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
GSX engine.jpg

Nu ligger motorn på operationsbordet!

Jag har skruvat isär den, tvättat av blockhalvorna med hetvattentvätt och skruvat ihop motorblocket igen, nu hoppas jag att den inte är så frikostig med oljan i fortsättningen.... :)

Nya packningar och lameller är beställda och borde väl dyka upp inom kort så jag kan fortsätta.
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
IMG_3140.JPG
IMG_3141.JPG

Nu har jag fått tillbaka ramen från lack och har börjat provmontera lite, lite lätt bara, ingen skruv är åtdragen än :)

Fälgarna är hos blästraren så det tar nog minst någon vecka (eller snarare två) innan det går att få ned den på hjulen igen. :tummenupp
 
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Eftersom jag fortfarande inte fått hem packningar till motorn och fått fälgarna blästrade så händer det inte så mycket i garaget men jag pillar med lite småskit ändå.

En av de roligare grejerna med ett sånt här projekt kan jag tycka är att tillverka nya smådetaljer. Original är ju flertalet delar gjorde av tungt och tråkigt stål/plattjärn och då finns det ju utrymme för lite fantasi.. :)

IMG_3191.JPG

I det här fallet så gäller det stålhylsorna mellan hjullagren. Saker som ingen kommer att kunna se men det känns ändå bra att tillverka nya i aluminium istället.

En annan detalj som jag tillverkat ny är staget mellan bakre bromsok och sving.

IMG_3190.JPG

Originalet är tillverkat av ett tråkigt plattjärn och det här blev ju klart roligare.....och lättare :) Plattjärnet vägde ca 320gram och det nya väger 106gram :)

En del nya skruvar av Titan är också beställda. Inte för att hojen blir snabbare av det utan för att de är roligare att skruva dit :)
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Nu har jag äntligen fått bort det gula från fälgarna! I helgen ska jag försöka få på lite svart istället.. :)

IMG_3199.JPG
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Nu är den nere på hjulen igen, det var ett par år sedan sist!

Fälgarna lackades i helgen och idag fick jag på lite gummi på dem igen :)

IMG_3207.jpg
 

Bifogat

  • IMG_3207.JPG
    IMG_3207.JPG
    129.3 KB · Visningar: 65
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top