Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 73
  1. #1
    Galning
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Motala
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlägg
    415

    GSX1100-82, sänkt och förlängd...

    I våras köpte jag mig en gammal luggsliten GSX1100-82.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0115.jpg
Visningar:	274
Storlek:	257,4 KB
Id:	373233

    Efter att den fått ett nytt batteri så funkade den perfekt bortsett från lite slirande koppling......och kanske nån oljedroppe då och då..

    Tanken var ju redan från början att jag skulle göra nåt kul av den men jag visste inte riktigt vad.......förrän jag besökte en MC-träff i Strängnäs och såg Sören Dahlgrens fräcka Katana, då föll vissa bitar på plats.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0210.jpg
Visningar:	562
Storlek:	254,2 KB
Id:	373234

    Sören har utgått från en gammal GSX som han sänkt och förlängt med bland annat sving från Husaberg, utrustat med Katanadelar och hjul från Aprilia.

    Nåt liknande skulle jag bygga av mitt lik.
    Senast redigerat av Ubbejävel den 2012-11-19 klockan 06:30.

  2. #2
    Galning
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Motala
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlägg
    415
    Jag köpte på mig en likadan sving, den är ca 80mm längre än originalet för övrigt..

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0295.jpg
Visningar:	196
Storlek:	237,9 KB
Id:	373235

    En gaffel till en SV1000 ska användas ihop med dess bromsok och skivor men jag planerar att använda GSXens egna hjul, mest bara för att jag tycker att de liksom ska sitta där..

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0337.jpg
Visningar:	213
Storlek:	238,6 KB
Id:	373238

    Jag köpte även på mig ett Vance&Hines Sidewinder som senare visade sig vara till en tidig GSX-R och därför inte passar hundraprocentigt....
    Senast redigerat av Ubbejävel den 2012-11-14 klockan 17:59.

  3. #3
    Galning
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Motala
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlägg
    415
    Alla vet väl hur en gammal GSX ser ut utan kläder men jag lägger ändå upp en bild på hur just MIN ser ut

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	192255_10151164501298534_29095141_o.jpg
Visningar:	300
Storlek:	235,6 KB
Id:	373248

    Inget upphetsande direkt....

    Jag ryckte bort svingen lite snabbt för att provmontera Husabergsvingen och jag gillade det jag såg

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0338.jpg
Visningar:	285
Storlek:	237,9 KB
Id:	373249

    Medan jag hade farten uppe så skruvade jag även bort gaffeln för att se om det fanns en möjlighet att få dit den nya utan att behöva tända skärbrännaren, skära bort hela styrhuvudet och ersätta det med nåt nysvarvat. Det var nästan otrevligt enkelt..

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0351.jpg
Visningar:	246
Storlek:	241,7 KB
Id:	373250

    Det enda jag behövde göra var att byta ut det övre styrlagret mot ett med 5mm större innerdiameter, sen passade allt perfekt.

    Såhär såg den ut sen, med en stötdämpare, hämtad från en ZX12, provisoriskt ditmonterad.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0357.JPG
Visningar:	333
Storlek:	123,4 KB
Id:	373251

  4. #4
    Inget är omöjligt.... Kamikaze kids avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vid en bromsbänk i Uppsala
    Hoj
    En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
    Inlägg
    9 460
    Fräsigt!

    Har själv en gammal 81a som jag ska försöka få liv i.
    Vill få tag i nått big bore kit och lite annat snask!
    Näthatad...

  5. #5
    mOngoPuttSÄr... ESTs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Örebro
    Hoj
    Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
    Inlägg
    1 793
    Japp ser ut att bli fränt & Strängnäs brukar man ju hitta några fräna insperationsbyggen
    Om jag skulle göra som alla andra så skulle jag inte behöva göra nåt ...

  6. #6
    Galning
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Motala
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlägg
    415
    Via Facebook fick jag på omvägar kontakt med Sören Dahlgren (Han med Katanan) och fick möjlighet att fråga ut honom lite, trevlig kille för övrigt...

    Han berättade bland annat att han hade breddat sin Husabergsving 20mm och det insåg jag ganska snart att jag också var tvungen att göra. Jag hade ju provmonterat svingen på min motorcykel och tyckt att den passade bra, svingaxel och hjulaxel hade samma diameter, det enda som jag ansåg skulle behövas var ett par distanser på sammanlagt 20mm för att fylla det glapp som uppstod mellan sving och ram. Det visade sig dock att när jag väl försökte få in bakhjulet ihop med drev och ryckutjämnare så var svingen för trång.

    Så den fick smaka bandsåg..

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0372.jpg
Visningar:	195
Storlek:	235,9 KB
Id:	373254

    Och sen breddades den 20mm.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0381.jpg
Visningar:	219
Storlek:	235,4 KB
Id:	373255

    Glappet i ramen är borta och hjulet passar helt plötsligt. En annan fördel med breddningen är att stötdämparen från ZX12 som ska användas nu passar som den ska i svingen.
    Senast redigerat av Ubbejävel den 2012-11-14 klockan 17:19.

  7. #7
    Galning
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Motala
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlägg
    415
    Nästa grej var att försöka få SVns bromsskivor att passa på det gamla GSX-framhjulet och det krävde ju lite övertalning då det var 6-bultat på de gamla skivorna och fembultat på de nya. Kanske hade det funnits skivor som passat bättre redan från början men nu blev det såhär.

    Eftersom de nya skivorna behövde komma ut 28mm/sida så skaffade jag fram 30mm tjocka ämnen att svarva adaptrar av.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0382.jpg
Visningar:	187
Storlek:	228,5 KB
Id:	373257

    Efter ett par timmar i svarven och pelarborren så sitter skivorna på plats. Jag klämde även dit ett tunnare framdäck för att få lite större avstånd till avgassystemet.......och så ser det lite mer "dragracing" ut

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0390.jpg
Visningar:	236
Storlek:	239,7 KB
Id:	373258

  8. #8
    Galning
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Motala
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlägg
    415
    Den bakre stötdämparen satt ju perfekt i svingen nu men den hade fortfarande inte nåt övre fäste. Så kunde vi ju inte ha det så efter nåt misslyckat försök som hamnade i skrotlådan så sitter det nu ett fäste på plats. Det är inte helsvetsat än dock.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0393.jpg
Visningar:	288
Storlek:	237,8 KB
Id:	373259

    Jag har provstudsat lite med röven på sadeln för att försöka utröna resultatet och den kändes väldigt mjuk. Jag drog åt fjäderförspänningen så hårt det gick och ställde "kranarna" på hårdast möjligt och då kan det nog funka men en hårdare lösning kan vara på önskelistan. När jag drog åt fjäderförspänningen så blev hojen lite högre än planerat också och det gillar jag inte riktigt.

    Det sitter Mikuni RS36-fjuckar på hojen och avgassystemet kanske jag får byta ut om jag inte kan bygga om det så det passar lite enkelt.

    Jag behöver även skaffa fram kedja som är ca tio länkar längre än standard, var kan jag köpa kedja på metervara?


    Jag hängde på tanken och de andra delarna för att få en överblick och såhär ser den ut just nu.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0396.jpg
Visningar:	332
Storlek:	237,2 KB
Id:	373260

    Som jag skrev tidigare så är jag inte helt nöjd med att den steg några cm bak, det måste nog åtgärdas tror jag. Vidare så måste jag nog försöka korta av gaffeln ca 60mm.
    Senast redigerat av Ubbejävel den 2012-11-14 klockan 17:55.

  9. #9
    Far beyond driven Veritass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Haninge
    Hoj
    Nada
    Inlägg
    1 700
    Ballt bygge, lycka till
    R1-00
    R1-07
    KTM SD-08
    HAYABUSA-08
    GSXR 1000-09
    KTM SMCR-12
    YAMAHA BOLT-14
    BMW S1000R-15

  10. #10
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    08
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Suzuki DL1000 V-Strom & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    12 299
    Varför har du inte lagt upp det här tidigare?
    Skitcoolt bygge att följa ju

  11. #11
    mOngoPuttSÄr... ESTs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Örebro
    Hoj
    Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
    Inlägg
    1 793
    Ska du svarva distanser & sätta i gaffeln så att den inte fjädrar ut?? det funkar kanon eller kapa & gänga om??
    Jag sänkte min med 70 mm har jag för mig med distanser.
    Om jag skulle göra som alla andra så skulle jag inte behöva göra nåt ...

  12. #12
    Galning
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Motala
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlägg
    415
    Distanser hade jag tänkt mig..

  13. #13
    mOngoPuttSÄr... ESTs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Örebro
    Hoj
    Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
    Inlägg
    1 793
    Kanon glöm inte hål för oljan & en stoppskruv att fixera det med bara
    Om jag skulle göra som alla andra så skulle jag inte behöva göra nåt ...

  14. #14
    dalis silads avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Mölndal
    Hoj
    1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750, Kawasaki VN 800
    Inlägg
    614
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Varför har du inte lagt upp det här tidigare?
    Skitcoolt bygge att följa ju
    Jag gillar att man snabbt får komma en bra bit in i bygget, det finns för många startade byggen som aldrig blir nåt.
    Detta ser verkligen ut att kunna ros i hamn.

    Heja heja TS

  15. #15
    Galning
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Motala
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlägg
    415
    Jag har ingen koll alls på hur sänkningen av gaffeln ska utföras än så länge, den biten tar jag gärna emot mer ingående tips om senare.
    Senast redigerat av Ubbejävel den 2012-11-14 klockan 19:18.

  16. #16
    Lcc= lögdö county choppers ozeos avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    bergeforsen
    Hoj
    xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
    Inlägg
    12 470
    stötdämparn är nog för mjuk pga av att den (antar jag) har länkage orginal.
    blir ju nån slags utväxling.
    hitta en dämpare som inte har sån orginal el bygg länkage.

  17. #17
    Galning
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Motala
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlägg
    415
    Jo den har ju det och jag insåg tidigt att det nog skulle bli ett bekymmer men jag har faktiskt fått tag på en hårdare fjäder till den som jag ska testa framöver!

  18. #18
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03, Yamaha RD 350 LC -82
    Inlägg
    13 449
    Var fan har du varit!? Hur gick det med det förra bygget!?

    Ser spännande ut detta, ska följas!

  19. #19
    Galning
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Motala
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlägg
    415
    Det förra bygget var ju nåt jag pysslade med under tiden jag var sjukskriven med en rygg bruten på tre ställen och båda benen brutna på lika många
    När jag väl började jobba igen så stannade liksom bygget upp och efter en tid skruvade jag isär det och sålde iväg det i delar.

  20. #20
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03, Yamaha RD 350 LC -82
    Inlägg
    13 449
    Citat Ursprungligen postat av Ubbejävel Visa inlägg
    Det förra bygget var ju nåt jag pysslade med under tiden jag var sjukskriven med en rygg bruten på tre ställen och båda benen brutna på lika många
    När jag väl började jobba igen så stannade liksom bygget upp och efter en tid skruvade jag isär det och sålde iväg det i delar.
    Ah, förstår... Synd, tyckte du hade något på G där!

    Jaja, var ett tag sen man såg dig här på forumet så jag blev lite förvånad när du plötsligt ploppade upp med ny byggtråd

  21. #21
    mOngoPuttSÄr... ESTs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Örebro
    Hoj
    Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
    Inlägg
    1 793
    http://www.chopcult.com/forum/showthread.php?t=7330
    Sådär nu kan det inte gå fel
    Om jag skulle göra som alla andra så skulle jag inte behöva göra nåt ...

  22. #22
    Galning
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Motala
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlägg
    415
    Tack för länken!

  23. #23
    Med lem katana83s avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Bålsta
    Hoj
    Katana 1100 sedan -87
    Inlägg
    1 052
    Jag har gjort den gaffelmodden på några katanor genom åren men jag har aldrig kapat fjädern.
    Var försiktig om du kapar fjädern så att gaffeln inte blir för kort och bottnar för dig.
    Om man inte kapar fjädern eller kapar den väldigt lite blir gaffeln naturligtvis hårdare eftersom fjädern trycks ihop mera än i orginalutförande och bottnar därmed inte även fast den är kortare.

    Lycka till med bygget

  24. #24
    Eleganten i från vidderna. rallyfiskens avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Nybro
    Hoj
    Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
    Inlägg
    2 714
    Ser ju helt förträffligt ut! Jag följde och mins precis som Bushido ditt förra bygge. Skönt att du är bättre men lite synd att hojen aldrig blev klar, den hade som sagt potential. Fast ett gammalt hederligt muskeljärn från 80-talet är inte fy skam det heller.

  25. #25
    blueridge
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    söderöver
    Hoj
    En 1200 utan puts
    Inlägg
    5 508
    Ser ut som "Östgötestuket" man minns från 90-talet på utgångsutförandet.

    Gillade det och tycker det du siktar på är fräckt även om jag gillar körbarhet mest. Går ju inte att svänga med sidewinder på en originalare ens. Har vissa problem med att man bygger bort funktion på det viset. Ja, jag vet att kan skaffa ett eget objekt och bygga som jag vill. Tills det (kanske) inträffar nöjer jag mig med att sitta här och kräka ur mig åsikter det står er/dig fritt att strunta i.

    Den breddade originalfälgen är übercool! (Kanske inte lacken då...eller jo, jag gillar ju det där.)

    Förväntningarna är rätt högt ställda med tanke på vad du visade upp tidigare, trots jobbiga omständigheter då!

    Ska bli kul att se vad det blir av detta. Kör hårt!
    Senast redigerat av blueridge den 2012-11-15 klockan 19:41.
    "Man, if I could find a shield like that, I'd walk around naked in my glass home."

  26. #26
    Galning
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Motala
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlägg
    415
    Jag förstår vad du menar med att man bygger bort funktionen från hojen men själv har jag ju bott en mil från Mantorp Park hela mitt liv och i och med det sett en herrans massa dragracinghojar som satt sina spår i mig, såna har ju lite andra krav på funktion liksom

  27. #27
    blueridge
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    söderöver
    Hoj
    En 1200 utan puts
    Inlägg
    5 508
    Citat Ursprungligen postat av Ubbejävel Visa inlägg
    Jag förstår vad du menar med att man bygger bort funktionen från hojen men själv har jag ju bott en mil från Mantorp Park hela mitt liv och i och med det sett en herrans massa dragracinghojar som satt sina spår i mig, såna har ju lite andra krav på funktion liksom

    Det kan man förstå. Jag trivs bättre Boxholm-Malexander och liknande vägar... Sett fina byggen på Mantorp fast det var längesen jag var där, 06 senast, tictoctictoc.

    Bror min sålde sin -82a till de krokarna (Eksjö) på tidigt 90-tal och då kom de ner på hojar i den stilen, dragbar V&H etc. Lite olika kulörer bara.
    "Man, if I could find a shield like that, I'd walk around naked in my glass home."

  28. #28
    Galning
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Motala
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlägg
    415
    Den här helgen har det inte hänt så jättemycket i garaget men jag har varit där och pillat lite i alla fall, även om det inte finns några bilder på det.

    Med Husabergsvingen så funkade det inte med original placering av bakbromsens huvudbromscylinder längre så jag kapade bort fästena till den och har häftat fast ett nytt fäste för Husabergarens huvudbromscylinder istället, den var lite mindre och smidigare.....och därmed lättare
    Jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra med bakbromsen för övrigt, om jag ska använda mig av original ok och skiva eller om jag ska skaffa fram en Husabergskiva och använda oket som jag fick med svingen, även där är ju originalet ganska klumpigt men det är en del jobb om man ska bygga om..

    I veckan ska jag försöka fixa fram 20mm slipad axel av bra kvalitet som jag kan tillverka nya hjulaxlar av.

  29. #29
    Galning
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Motala
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlägg
    415
    Det har fortfarande inte hänt så jättemycket på hojen, eftersom jag tydligen har ett hus att ta hand om också, men jag har tillverkat tre nya axlar till den i alla fall, fram, bak och svingaxel.

    Nästa projekt blir nog att bygga ett nytt batterifäste, det gamla fick lämna plats åt stötdämparen.

    Nån som möjligtvis har nåt tips om var jag kan hitta lyktfäste för 46mm gaffelben?

  30. #30
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    älvkalerby
    Hoj
    suzuki 1200 bandit -99 suzuki 1100es-83
    Inlägg
    133
    Citat Ursprungligen postat av Ubbejävel Visa inlägg
    Det har fortfarande inte hänt så jättemycket på hojen, eftersom jag tydligen har ett hus att ta hand om också, men jag har tillverkat tre nya axlar till den i alla fall, fram, bak och svingaxel.

    Nästa projekt blir nog att bygga ett nytt batterifäste, det gamla fick lämna plats åt stötdämparen.

    Nån som möjligtvis har nåt tips om var jag kan hitta lyktfäste för 46mm gaffelben?
    lycktfäste hitta jag på ROFFES :

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här