KTM 1290 Super Duke R

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Halloj alla. Jag har bokat Kinnekulle (min favoritbana) i juli med actionpics och vill vara väl förberedd. Min hoj har rullat 1700 mil nu, 1500-mil service gjordes i april förra året (nybliven pappa så mindre åka hoj). Skulle ni rekommendera ett oljebyte i vår trots att den bara gått 200 mil sen sist? Ska byta kopplingsfjädrar också så kanske lika bra att passa på att byta olja och filter?
Drivpaketet är fortfarande original och vid servicen så de att det fortfarande är ok. Känns ändå som att 1700 mil är rätt mycket. Byta det med?
Sen är det detta med däck.. Vill ha ett par klistriga sulor på banan (räknar med sol), bryr mig inte om jag måste byta igen senare i sommar. Rekommendation?

Jag vet att dessa frågor är öppna för olika bedömningar och åsikter men ge gärna era ????

Förresten så kör jag med bodis decat, original ljuddämpare och rottweiler luftfilter. Det har gått bra ljudmässigt till och med på Sviestad.
 

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Måste man ha original stekspade för att få igenom den genom besiktningen? Har min första i år också, borde den inte gå igenom med Powerparts skylthållare?
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Halloj alla. Jag har bokat Kinnekulle (min favoritbana) i juli med actionpics och vill vara väl förberedd. Min hoj har rullat 1700 mil nu, 1500-mil service gjordes i april förra året (nybliven pappa så mindre åka hoj). Skulle ni rekommendera ett oljebyte i vår trots att den bara gått 200 mil sen sist? Ska byta kopplingsfjädrar också så kanske lika bra att passa på att byta olja och filter?
Drivpaketet är fortfarande original och vid servicen så de att det fortfarande är ok. Känns ändå som att 1700 mil är rätt mycket. Byta det med?
Sen är det detta med däck.. Vill ha ett par klistriga sulor på banan (räknar med sol), bryr mig inte om jag måste byta igen senare i sommar. Rekommendation?

Jag vet att dessa frågor är öppna för olika bedömningar och åsikter men ge gärna era ????

Förresten så kör jag med bodis decat, original ljuddämpare och rottweiler luftfilter. Det har gått bra ljudmässigt till och med på Sviestad.

Klart att den hade mått bra av ett byte efter vinterdvalan, men den dör inte av att låter bli. Ingen svår operation direkt ju.
Känns drivpaketet fräscht så kör på, men samma där, den har ju gått några mil så vill du ge lite kärlek så varför inte.
Klistriga landsvägsdäck är jag sämre på, men körde sist med bridgestone S21 som var grymma med bra våtegenskaper och håller länge. Finns kanske en uppdaterad variant numer. Metzeler M7RR är annars ett bra däck.
Pirelli Supercorsa är svårslaget i solsken men regnar det bör du ta det vackert. Ang slitstyrkan brände jag ett bakdäck på fem pass på Kinnekulle med lite för högt däcktryck.
Fan va kul med bana, hoppas jag kommer dit med. Vilken grupp har du bokat?
Klarar du dig på sviestad klarar du dig på Kinnekulle är min erfarenhet!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Klart att den hade mått bra av ett byte efter vinterdvalan, men den dör inte av att låter bli. Ingen svår operation direkt ju.
Känns drivpaketet fräscht så kör på, men samma där, den har ju gått några mil så vill du ge lite kärlek så varför inte.
Klistriga landsvägsdäck är jag sämre på, men körde sist med bridgestone S21 som var grymma med bra våtegenskaper och håller länge. Finns kanske en uppdaterad variant numer. Metzeler M7RR är annars ett bra däck.
Pirelli Supercorsa är svårslaget i solsken men regnar det bör du ta det vackert. Ang slitstyrkan brände jag ett bakdäck på fem pass på Kinnekulle med lite för högt däcktryck.
Fan va kul med bana, hoppas jag kommer dit med. Vilken grupp har du bokat?
Klarar du dig på sviestad klarar du dig på Kinnekulle är min erfarenhet!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tack för svar. Jag får ge den lite kärlek, det förtjänar den efter 1700 felfria mil. Kanske passar på också att byta gaffelolja.. M7RR har jag hört bra om, får se vad det blir när det lider..

Bokade röd grupp. Körde samma dagar 2015 med samma hoj då den var fem dagar gammal och precis inkörd. Ska bli kul att prova igen nu när jag lärt känna hojen lite mer. Personbästa på Kinnekulle är på en cbr600 racehoj, svänger lite lättare.. Skulle vilja komma under minuten även med besten men det var ett par år sedan jag körde bana..
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Den är så lättkörd å fin så under minuten löser du


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tjena, ställer samma fråga varje år... då man alltid drömt om 1290 Super Duke. Någon som har koll på om försäkringsbolagen ändrat uppfattning om Super duken?

Vad har ni som kör för årspremie? Var bor ni och hur gamla är ni? :)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tjena, ställer samma fråga varje år... då man alltid drömt om 1290 Super Duke. Någon som har koll på om försäkringsbolagen ändrat uppfattning om Super duken?

Vad har ni som kör för årspremie? Var bor ni och hur gamla är ni? :)

Bor i Sthlm, 39 år, 625 spänn i månaden halv/hel hos Trygg Hansa. Fick erbjudande om någon märkesförsäkring när jag köpte hojen men TH var helt klart billigast med bäst vilkor.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Var kan jag hitta vilka skillnader det är på olika årsmodeller? Lite sugen på en -14 och skulle vilja veta vad jag missar vs en -15 eller-16
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
14/15 är väl i princip likadana. -16 fick lite barnsjukdomar fixade, TC uppdaterades samt WC så att den inte bara klipper gasen när framhjulet vädras utan slår av kontrollerat. Jag köpte -16 just därför och har även noterat att det sitter lite andra kopplingsgrepp samt blinkers på -16 än de tidigare.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
14/15 är väl i princip likadana. -16 fick lite barnsjukdomar fixade, TC uppdaterades samt WC så att den inte bara klipper gasen när framhjulet vädras utan slår av kontrollerat. Jag köpte -16 just därför och har även noterat att det sitter lite andra kopplingsgrepp samt blinkers på -16 än de tidigare.
Ok. Inga jätteskillnader alltså.
 

Masen81

Medlem
Gick med
21 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT, Honda SH150i
Funderar på att byta hoj och tänkte sälja av mitt Rottweiler-kit.
Inköpt i vintras, så bara använt under en 300 mils Norge-semester.

Rottweiler Air Intake System KTM 1290 Superduke Stage 3.
https://www.rally-motor.nl/epages/83531796.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/83531796/Products/ROTW103

Plus en extra TVS-80 Velocity Stack, alltså två totalt.
https://www.rally-motor.nl/epages/8...tPath=/Shops/83531796/Products/"ROTTTVS80/59"

Nypris är 665 Euro = ca 7500 kr. En prisidé är halva nypriset, 3750 kr. Finns vid Fridhemsplan.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Funderar på att byta hoj och tänkte sälja av mitt Rottweiler-kit.
Inköpt i vintras, så bara använt under en 300 mils Norge-semester.

Rottweiler Air Intake System KTM 1290 Superduke Stage 3.
https://www.rally-motor.nl/epages/83531796.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/83531796/Products/ROTW103

Plus en extra TVS-80 Velocity Stack, alltså två totalt.
https://www.rally-motor.nl/epages/8...tPath=/Shops/83531796/Products/"ROTTTVS80/59"

Nypris är 665 Euro = ca 7500 kr. En prisidé är halva nypriset, 3750 kr. Finns vid Fridhemsplan.

Ska kolla om de passar till Adventure.. Om de gör de så har du säkert en köpare..
 

Masen81

Medlem
Gick med
21 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT, Honda SH150i
Ska kolla om de passar till Adventure.. Om de gör de så har du säkert en köpare..

Ok, har inte heller koll på om den passar. Själva basplattan verkar ju likadan. Däremot skiljer sig designen av luftfiltren åt mellan Adventure- och Superduke-kitet.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ok, har inte heller koll på om den passar. Själva basplattan verkar ju likadan. Däremot skiljer sig designen av luftfiltren åt mellan Adventure- och Superduke-kitet.

Trat måttet skiljer sig.. Vet inte om de är längden eller diametern, men Adventur ska ha 54 å Super duke 59.. Va de har för betydelse vet jag inte..
 

Masen81

Medlem
Gick med
21 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT, Honda SH150i
Trat måttet skiljer sig.. Vet inte om de är längden eller diametern, men Adventur ska ha 54 å Super duke 59.. Va de har för betydelse vet jag inte..

Aha jag mätte mina TVS-80-59 och dom är 59 mm i diameter. Isåfall kanske inte ens basplattan är densamma om insugsdiametern skiljer sig åt.
 

Duddelito

Cobra Kais
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki MeanStreak 1600cc -04 SÅLD. Honda CBR 600rr -05 SÅLD. Triumph Speed Triple 1050cc -07 SÅLD. KTM 660 SMC -05 SÅLD. Yamaha R1 -05 SÅLD. KTM 690 SMC-R -15 SÅLD. KTM Superduke 1290R -15
Vilken olja kör ni med i era hojar? Har en Superduke 1290 (2015) som jag tänkte byta på
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Stockholm eller Stockholms län? TH ger mig en premie på 45k och jag har Stockholm som postort...

St:Eriksplan..

Men förra sommaren fick jag nytt försäkringsbrev med betydligt högre premie för hal av någon anledning så jag gick ner på trafik. 550:-/mån.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top