KTM 1290 Super Duke R

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Hej

Någon som har en 1290 superduke och som tidigare provkört 990 superduke och kan summera skillnaderna?
Har 1290'n en jämnare och mindre ryckfri gång? Bättre att köra i lägre stadstrafik/köer etc?
Tycker 990'n var hopplös på just det momentet...

990 tyckte jag var rå/brutal efter man gjort allt nödvändigt, dvs öppet luftfilter, avgas, drevning, mappning, osv...Den var perfekt då.
1290 tycker jag är mer eller mindre precis som man vill ha den när du hämtar ut den. Allt extra lull lull du gör med den är bara en extra bonus. Du har ingen ryckighet som med 990 (ride by wire). 1290 är väldigt tam om du vill köra den så men kan även bli galet rolig om du vill.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Hej

Någon som har en 1290 superduke och som tidigare provkört 990 superduke och kan summera skillnaderna?
Har 1290'n en jämnare och mindre ryckfri gång? Bättre att köra i lägre stadstrafik/köer etc?
Tycker 990'n var hopplös på just det momentet...

Jag har inte kört 990 men jag äger en 1290. Nämnt i någon annan tråd att just detta är en av dom största anledningar till att jag köpte den. Det är en brutal maskin om du vill att den ska vara de, stäng av alla system och sätt den i sport så är den BRUTAL. Men drar du ner den till gata eller kanske även till regn lägena och antispinn mm på så blir den som en lite katt :) hur snäll som helst. Går jämnt O fint inget ryckande när man åker i stan eller liknande.

Kan tyvärr inte jämföra med 990 så vet inte hur mycket bättre (eller sämre) 1290 är, men den är bra.... riktigt bra :)
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Tack för input,
Måste se till att få gjort en provkörning och jämföra.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Har kört och ägt båda,
Och även åkt Europa resa med båda.
Om jag säger så här` Två rätt lika hojar,men ändå så otroligt olika,1290 är sååå mycket bättre på allt,,vilken underbar motor vilket chassi...:Bugar Saknar den mycket :gråta:
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ja, dock är färgen på fälgen annorlunda tror jag. Men en bild kan ha så olika nyanser beroende på redigering, kamera och så vidare så det är inte helt lätt att jämföra två olika bilder som är tagna med helt olika förutsättningar.

Kollar vi på min bild från i tisdags så ser även den annorlunda ut trots att det är samma färg:

Trådlyft delux.

Här har vi det från "The man himself" att det inte är samma orange då ssssportfärgen på prototypen inte pallar med solen och vitnar om den exponeras för soljus för länge.

https://www.youtube.com/watch?v=7WtKsqiVowk

Hursom så är man tillbaka efter ett par år i dvala och är nu med myndighetsorange 1290 SD. Passar då på att fråga om någon sitter och trycker på en akrapipa som inte används och kan tänka sig en avytring.
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Trådlyft delux.

Här har vi det från "The man himself" att det inte är samma orange då ssssportfärgen på prototypen inte pallar med solen och vitnar om den exponeras för soljus för länge.

https://www.youtube.com/watch?v=7WtKsqiVowk

Hursom så är man tillbaka efter ett par år i dvala och är nu med myndighetsorange 1290 SD. Passar då på att fråga om någon sitter och trycker på en akrapipa som inte används och kan tänka sig en avytring.

Orange for sure! :kär:kär

1290R Bild3.jpg
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Fräsig.
Haru spruttat på fälgarna själv eller hittat en lackerare?

Tänkte ta mig an fälgarna snart men först mer klämmande ärenden så som den volymiösa stekspaden till regplåten och sen hitta en pipa. Har inte hunnit då jag slog till i Fredags och körde 90 mil hem från Luleå och sen blev det markjobb hela helgen. Är dessutom tack vare sig Fredagstrippen redan dags för service.
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Fräsig.
Haru spruttat på fälgarna själv eller hittat en lackerare?

Tänkte ta mig an fälgarna snart men först mer klämmande ärenden så som den volymiösa stekspaden till regplåten och sen hitta en pipa. Har inte hunnit då jag slog till i Fredags och körde 90 mil hem från Luleå och sen blev det markjobb hela helgen. Är dessutom tack vare sig Fredagstrippen redan dags för service.

Fälgarna är pulverlackade med ral 2009. Ville egentligen ha ral 2004 men Sundsvallslacken hade ej den kulören. 2009 är lite mindre orange än 2004 men jag är nöjd med resultatet, mkt roligare än svart. :)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fälgarna är pulverlackade med ral 2009. Ville egentligen ha ral 2004 men Sundsvallslacken hade ej den kulören. 2009 är lite mindre orange än 2004 men jag är nöjd med resultatet, mkt roligare än svart. :)

Är ju knackigt med sol på fotot men jag tycker det ser ut att vara bra fjång i färgen. De flesta jag sett har lyckats få till en mörkare kulört på fälgarna. Har noterat att tanken och ramen har olika färg.
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Är ju knackigt med sol på fotot men jag tycker det ser ut att vara bra fjång i färgen. De flesta jag sett har lyckats få till en mörkare kulört på fälgarna. Har noterat att tanken och ramen har olika färg.

Tanken och ramen har helt olika kulörer. Ramen är pulverlackad och när jag jämförde de olika RAL-kulörerna med hjälp av en färgprovskarta så tyckte både lackeraren och jag att ramen går mer mot 2004. Mina fälgar är lite ljusare än ramen. Men om du ska pulverlacka så anser jag att det är antingen 2004 eller 2009 som gäller. Kulörerna ligger för övrigt nära varandra. Det är en smaksak vad man föredrar och huvudsaken är väl egentligen att färgen inte skär sig mot resten av hojen. Man ska också vara medveten om att det kan skilja upp till 5% mellan olika sändningar av pulver så det kan alltså skilja en del i den oranga färgen mellan olika sändningar. Jag ser att du bor i Sthlm. En firma som jag fick ett bra intryck av när jag ringde runt var Isaxons Pulverlackering.

Sen måste jag också få tillägga att det är helt hopplöst med kort och färgåtergivning. En kulör kan se helt olika ut beroende på väderlek, kamera, dator osv. Jag har tex ett kort på 1290n där fälgarna nästan ser röda ut. Vill man bilda sig en riktig uppfattning måste man se kulören i verkligheten.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tanken och ramen har helt olika kulörer. Ramen är pulverlackad och när jag jämförde de olika RAL-kulörerna med hjälp av en färgprovskarta så tyckte både lackeraren och jag att ramen går mer mot 2004. Mina fälgar är lite ljusare än ramen. Men om du ska pulverlacka så anser jag att det är antingen 2004 eller 2009 som gäller. Kulörerna ligger för övrigt nära varandra. Det är en smaksak vad man föredrar och huvudsaken är väl egentligen att färgen inte skär sig mot resten av hojen. Man ska också vara medveten om att det kan skilja upp till 5% mellan olika sändningar av pulver så det kan alltså skilja en del i den oranga färgen mellan olika sändningar. Jag ser att du bor i Sthlm. En firma som jag fick ett bra intryck av när jag ringde runt var Isaxons Pulverlackering.

Sen måste jag också få tillägga att det är helt hopplöst med kort och färgåtergivning. En kulör kan se helt olika ut beroende på väderlek, kamera, dator osv. Jag har tex ett kort på 1290n där fälgarna nästan ser röda ut. Vill man bilda sig en riktig uppfattning måste man se kulören i verkligheten.

Jo jag vet mycket väl att det är knepigt med färg i bilder och allra helst den här färgen som trots att den är klapporange och inte metallic lever om en hel del beroende på ljus/avsaknad av sådant.
Där av mina tidigare våndor i tråden om att prototypen inte hade samma färg som produktionshojen.

Tycker du gjorde helt rätt att gå för en lätt ljusare färg på fälgarna. Har gått i dom tankarna jag med. RAL-2010 heter "Signalorange" och låter då genast ytterst lockande.

Btw så är det rätt skönt att ha detta som ett av de mer akuta problemen i livet just nu.
 
Last edited:

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Jo jag vet mycket väl att det är knepigt med färg i bilder och allra helst den här färgen som trots att den är klapporange och inte metallic lever om en hel del beroende på ljus/avsaknad av sådant.
Där av mina tidigare våndor i tråden om att prototypen inte hade samma färg som produktionshojen.

Tycker du gjorde helt rätt att gå för en lätt ljusare färg på fälgarna. Har gått i dom tankarna jag med. RAL-2010 heter "Signalorange" och låter då genast ytterst lockande.

Btw så är det rätt skönt att ha detta som ett av de mer akuta problemen i livet just nu.

Du får ta och ringa till de pulverlackerare som du kan tänka dig att åka till och höra vilka kulörer de har. Min erfarenhet är att de inte är speciellt intresserade av att ta hem speciella kulörer eftersom kostnaden tydligen blir stor. 2004 och 2009 och då speciellt 2009 verkar vara poppis hos många. Jag tror också att ngn av dessa kommer att passa dig bäst. Annars kan man ju också lacka dem vanligt, men hållbarheten blir dock sämre.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Någon som har koden på den vita färgen eller uppger man bara "klappvitt" och ser FÖRBANNAD ut?
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Någon/några som har installerat qs från Healtech och som vill dela med er av era erfarenheter?
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Jovisst , jag har en sådan , den är plug and play typ . jag är nöjd , användes på Mantorp sist av mig och vilken skillnad :)

Jag förstår att det är en rolig liten leksak :) Är det svårt att hitta korrekta inställningar för appen? Som jag förstår så finns det inga inställningar att utgå från, eller? Från vilket varvtal kan man använda den? Jag fömodar att den funkar bättre när man gasar på lite? :) Hur tycker du att den fungerar jämfört med Aprilians qs?
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag förstår att det är en rolig liten leksak :) Är det svårt att hitta korrekta inställningar för appen? Som jag förstår så finns det inga inställningar att utgå från, eller? Från vilket varvtal kan man använda den? Jag fömodar att den funkar bättre när man gasar på lite? :) Hur tycker du att den fungerar jämfört med Aprilians qs?

Det finns en kalibrering/setup man kan göra , jag gjorde den efteråt va ivrig och testa direkt :) och det fungera bra utan att göra nån inställning alls . men blir bättre av att fin justera lite .

Det känns som en stor v-Twin är lite svårare att få till med en qs ...Men den fungerar så pass bra på bana att jag inte tänkte på den alls . på gata är den inte nödvändig egentligen förutom på bakhjulet :)

Den fungerar ok på gata och jag har den från 3k varv . det går får supermjuka växlingar på låga varv men inte överallt , jag har inte fipplat så mkt blev rätt nöjd efter 2 ändringar . man ändrar inställningar i mobilen :) Aprilians är nog bättre överlag , denna är bättre vid vissa varv typ.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top