KTM 1290 Super Duke R

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Den ser bättre ut på Ride Apart bilderna men instrumenteringen ser fortfarande ut som ett hemmasnickeri. Antar att det kan vara en ansträngd ekonomi som skiner igenom där de får använda befintliga komponenter så långt som möjligt mellan modeller för att spara lite kostnader?

180hk kompenserar ju en del och från sidan ser den riktigt bra ut, bakdelen får maximalt tummar upp av mig!

Jag har missat diskussionen om motorn, är det en borrad/strokad version av befintliga RC8-motorn, LC8 eller är det en ny motor i den?
 
Last edited:

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Den ser bättre ut på Ride Apart bilderna men instrumenteringen ser fortfarande ut som ett hemmasnickeri. Antar att det kan vara en ansträngd ekonomi som skiner igenom där de får använda befintliga komponenter så långt som möjligt mellan modeller för att spara lite kostnader?

180hk kompenserar ju en del och från sidan ser den riktigt bra ut, bakdelen får maximalt tummar upp av mig!

Jag har missat diskussionen om motorn, är det en borrad/strokad version av befintliga RC8-motorn, LC8 eller är det en ny motor i den?

Håller med om intrumenteringen. Vad gäller motorn är det som jag förstått det så som du nämner, en borrad RC8-motor.
All fakta borde ju släppas typ NU: http://www.1290superduker.com/cms/
 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
hmmm... vet inte riktigt vad ja ska tycka. Framlampan i kombination med instrumentet är ju inte snyggt alls, men helheten ser ju riktigt sköj ut! Ett smidigare Ackrasystem på och vi snackar goding!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Av någon anledning tycker jag att den fick ett betydligt bättre utseende med endast e sån liten detalj som annan färgsättning :O OCh helt ärlgit så kan jag ibland tycka tt min egna lilla 990 ibland ser ut som en åsna med sin framlykta. Den är inte speciellt fotogenisk av sig.

Uppgifterna tillsammans med en grym irl-dejt när man väl kan få testköra så kan det kanske bli ett lån trots allt.. :fyllisar
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
vad kan den komma att kosta i sverige tro?

I norge; 249K.
Men där kostar ju en Big Mac typ tredubbelt också. Lets say 80K här i sverige, yeeehaaa!! :banana :fakta



En säljare pratade om "troligtvis runt 150K och uppåt" men det var bara vad han hade på känn, utan uppgifter.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Jag tror nog att utseendet är av sådan art att det måste få mogna hos många för att sedan när den setts IRL och dessutom provkörts är det bara till att slanta upp.:rolleyes:

Helt sjukt att den ska prestera 0-200km/h på 7,2s. Enl det jag googlade fram, gör en B-king 0-200km/h på 8,1s och Hayabusan samma sprint på 7,6s. Man kommer ju se ut som en orangutang efter en fullgasrepa från stillastående på denna best. :rofl
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Härmed säger KTM hej då till alla streetfighter konkurrenter. Vilken hoj!
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag tycker den ser riktigt grym ut! Enorm förbättring från den gamla superduken.. Fan det kan bli en dyyyr vår:huvet
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Superduke 1290 borde kosta någonstans 140-155000 .

Ducati streetfighter är orealistiskt prissatt ca 190 000 kr för en sur 1098 på 148hp .

Aprilia Tuono är den hojen 1290 kommer jämföras med , den har till 2014 Abs samt 170hk och ligger på ca 150k.

Vore kul om Ktm drog in sin hoj på en sisådära 139000kr då skulle de sälja en hel del :yoparty
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
visa inte dendär videon på SMC's forum bara ..... snacka om eXtremt beteende :4skrika :mad:
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Helt sjukt att den ska prestera 0-200km/h på 7,2s. Enl det jag googlade fram, gör en B-king 0-200km/h på 8,1s och Hayabusan samma sprint på 7,6s. Man kommer ju se ut som en orangutang efter en fullgasrepa från stillastående på denna best. :rofl

Är detta realistiska siffror med tanke på den korta hjulbasen?
Helt plötsligt blev min hoj omodern och slö...
Kommer denna bli mer komfortabel än lillebrodern så kanske det är dags för mig att göra ett byte... :rock
 

Sebbe_H

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Hypermotard 939 -17
Bryr mig inte om ifall jag så ska leva på vatten och bröd, jag ska ha en. Tror ni man kommer kunna köpa acrat som satt på prototypen?
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Rätt snygg i svarta kläder med. Orangea fälgstripes och lite orangeanodiserat aluminiumporr från powerpartsavdelningen på det där så snackar vi.

csm_1290_R_Superduke_black_90Grad_dunkel_95541937ec.jpg

img_0_0_115.jpg

_RSC9566_wotr_flat.jpg
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag fick ett meddelande från MCN att numret som kommer imorgon ska innehålla en provkörning av 1290:n, går att köpa på iPad...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top