KTM 1290 Super Duke R

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Ja den hojen gav Vill ha begär!!!

Får hoppas att Ragnar på Funbike blir auktoriserad KTM återförsäljare igen så man kan handla av Sveriges duktigaste KTM handlare.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har det "viskats" om några priser??

Inte vad jag hört / läst.

Om jag ska göra en vild gissning så kommer den nog ligga kring 130-140 000kr. Vad baserar jag det på? Gamla SuperDuke R när den kom låg kring 140 000kr nypris. Efter det har dock KTM prissänkt alla deras hojar (inte för att dom gjorts enklare direkt utan för att vara mer konkurrenskraftiga). Tror därför att SuperDuke 1290 inte kommer bli så svindyr. Den använder ju fortfarande LC8 motorn om än med annan trimningsgrad och borr men där har vi den centrala delen i hojen redan "på köpet". Ingen svindyr design alá Ducati Panigale med en massa magnesium och titan.

Att prototypen sen är klädd med extrem fjädring och bromsar har nog ingen inverkan på priset eftersom dom grejjerna åker direkt i förmån för billigare komponenter. Produktionshojen kommer nog ha liknande fälgar (typ smidda Marchesini, OZ eller nåt liknande), det har då alla andra R-modeller från KTM haft tidigare så varför inte denna? ABS och sånt börjar ju vara standard på de flesta hojar nuförtiden och ska inte göra den här nämnvärt dyrare än någon annan hoj i samma "klass".

Det som kommer göra nya 1290 Duken dyr är alla tillbehör. :)
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Tyvär så "tror" jag att den blir dyrare .. kan tänka mig att Std Superduken 1190 ? kommer att ligga omkring 140 k och Superduke r 1290 kanske 150-160 k .

Men jag hoppas jag har fel .
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Frän som fan, men jag låter någon gubbköra den första sommaren innan jag befriar denne från hojen.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tyvär så "tror" jag att den blir dyrare .. kan tänka mig att Std Superduken 1190 ? kommer att ligga omkring 140 k och Superduke r 1290 kanske 150-160 k .

Men jag hoppas jag har fel .

En ny RC8R kostar ju idag inte mer än 140-150 000kr så jag har svårt att tro att en motsvarande streetfighter ska kosta mer än så. Många kostar t.o.m. under 120 000kr.

Ska jag vara helt ärlig tror jag inte det kommer någon "vanlig" SuperDuke på 1190cc utan bara den nya 1290R. Samma princip som dom kör med RC8:eek:rna nu alltså. Bara R-varianter.
 
Last edited:

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Ja, det vattnas onekligen i munnen... det verkar vara en riktig åsksmäll till maskin...
Jag tror nog priset ligger mellan 130-140 för basversionen...
Samtidigt, i dessa tider (i princip recession) så kan det nog vara förödande att lansera med för höga priser....
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Fy satan vilket habegär man fick! Någon som kan gissa på när en lansering kan tänkas bli?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Finns det någon som kan översätta lite tyska? http://www.youtube.com/watch?v=IDbwKYzAA_Q&feature=relmfu

Edit: vid 1.10 så säger han nått som på minner om, 12 månader, serie, handla.


Reportern frågar: Nu är den nya KTM 1290 Super Duke R här och den står bakom dig. Kan du berätta lite mer om designen?
KTM snubben:
Efter flera månaders slit med den brutala motorn och uberhäftiga och råa designen tappade vi tråden sista dagarna på grund av att vi tände en feting och spårade totalt. Men det är en tradition just med KTM motorcyklar, alltid ska det vara 1 del, oftast framdelen som måste fuckas ur.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Med den specen så blir man ju mer eller mindre tvungen att byta tillbaka till en Super Duke!

Det enda jag saknade på min gamla var 20 - 30 hästar till, det är som en dröm som går i uppfyllelse.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Undrar om de tänker använda samma framlykta som Adventuren vilket de har på nuvarande modell, eller om den får något helt eget? Alltså att de använder den nya Adventurens lyse i en för Superduken anpassad kåpa.
På spionbilderna från gatan har de ju endast monterat lykthus från nuvarande modell och så ser man att det är ett annat mätarinstrument.

http://www.google.se/imgres?imgurl=...90&um=1&hl=sv&sa=N&gbv=2&tbm=isch&um=1&itbs=1
 
Last edited:

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Kul att det finns en "modellspecifik" tråd om en prototyp :)

Däremot är man sjukt sugen på en redan nu. Kankse blir till att byta bort rc8:an mot den nya 1290:n.
Finns den på marknaden till 2014 tro? :)
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Lite trådlyft kanske. men men..
Läste i Bike att hojen inte är bara prototyp längre. Den ska tillverkas!
Och ska leverera 190hk! :)

Undrar va priset blir bara.
Man får ju en ny rc8r för ca 130tkr nu. Borde hamna däromkring.

Dags att köpa jäkligt många trisslotter!!
Dreggel!!

Hoppas man får se den IRL på mässan nu till helgen :)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top