Casey Stoner -The Final Lap.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ett 40 minuters reportage om Casey Stoner som Australiska tv gjort. Sådana här hyllningsfilmer, den om Ayrton Senna undantagen, får mig alltid att kräkas lite för de är så sjukt tillrättalagda men ändå.

 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Såg den precis (finns på RFM i bättre kvalité) och det var ju inte mycket nytt under solen.

De ägnar en hel del klipp till incidenten på Jerez med Rossi, visar mötet i Stoners depåbox efteråt, får kommentarer från Rossi och ett par andra men inte ett ord från Casey. Tjänstefel enligt mig.

Men det var kul att se hur frustrerad Casey var efter Laguna Seca 2008 :hihi

Vet inte om jag hörde fel men det lät som att Rossi hade synpunkter på något Casey sagt efter att han tog titeln 2007. Någon som minns vad det var?
 

MC Doktorn

Guest
Ögonblicket då han vann titeln 2007 och högst upp på pallen före Rossi var magisk.:)

Flera år senare vet vi hur stort det är när Rossi misslyckades i sin tror att göra om samma sak 2011 och 2012.
Undrar vad han egentligen tänker inom sig när han insett detta.

BTW tack för länken :tummenupp
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Jag trodde filmen inte handlade om att gotta sig i Stoners frustration 2008 och att få kräk känslor.

Men det är väl upp till betraktaren att avgöra antar jag.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Adriana ruined it. :gnissla

För övrigt jäkligt bra dokumentär, med mångas åsikter. Det enda jag tyckte var lite väl mycket var när dem i början visade slow-motionbilder på Casey med gnällande fioler i bakgrunden.
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Vilken skit-dokumentär!
Det enda som var underhållande var att få perspektiv på hans karriär och framgångar.
Intervjuerna var bara så tråkigt klippta och samma intervjuer gick om och om igen. Nu var denna visserligen till för att hylla Casey och inte gå på djupet om honom som person.
Hoppas det släpps en mer objektiv som visar båda sidorna på myntet!
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...inte mycket nytt under solen.
Det innebär i så fall att du inte fäster något vidare avseende vid hans bakgrund när du summerar Stoners beteende i ”bitterhet”.

I skenet av det som filmen visar om hans familj, skulle man kanske kunna förstå och beskriva hans annorlunda beteende (jämfört med Rossi, Pedrosa, Hayden och Lorenzo) som något annat än ”bitterhet”? Får vi veta något om Stoners bakgrund som är väsentligt annorlunda jämfört med de andra stora förarna? Någon ledtråd som skulle kunna väcka tankar om att han kanske drivs av fler/andra motiv än de andra?

Man behöver inte vara psykolog för att förfoga över fler ord än ”ödmjukhet” och ”bitterhet” när man beskriver förarna i MotoGP. Före, mellan och efter de två orden finns en eon (en enhet, inte det tyska energibolaget) av nyanser.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Jag trodde filmen handlade om Stoner och inte om att gotta sig i Rossi misslyckande men jag är väl konstig.
Det är ju inte precis sant att den samlade medierapporteringen av Valentino Rossi genom åren har handlat om ”Rossis misslyckande”. Så om den här filmen om Stoner lyfter fram att den enormt hyllade Rossi inte kunde vinna ett enda race hos Ducati, där Stoner vann en av sina titlar, är det kanske början på något som skulle kunna jämna ut förhållandet mellan sanning och överdrift gällande Rossis övermänsklighet.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
"He's such a talent" bla bla bla bla samma skit som alla andra såna här hyllningsvideor. Och ja, Ayrton Senna's är som sagt ett undantag.

Bara för att personen varit framgångsrik så betyder inte det att den automatiskt är intressant att göra en film om...
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Bara för att personen varit framgångsrik så betyder inte det att den automatiskt är intressant att göra en film om...
Håller jag med om och de finns gott om exempel på det.

Men den här ”filmen” har ju inga ambitioner att vara en granskande dokumentär om Stoner. Den är en lovsång, som ett tal man håller till någon man tycker om. Men jämfört med många (de flesta?) av de andra toppförarna har Stoner en bakgrund som rymmer stora personliga uppoffringar. Man kan ju tänka sig att det inte alltid var så kul eller bra för en kille i de låga tonåren att leva med sin mamma och pappa på andra sidan jordklotet i en husbil där allt handlade om att leva upp till deras och andra människors enormt uppskruvade förväntningar. Jag menar att det kanske finns stoff att faktiskt göra en intressant film om Stoner.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Bara för att personen varit framgångsrik så betyder inte det att den automatiskt är intressant att göra en film om...

Nej, och det är därför dokumentären släpps inte ens en vecka efter han lagt av.. för att folk fortfarande ska komma ihåg honom.. smida dollar på "varumärket" medans järnet fortfarande är varmt så att säga.

Vänta 2-3 säsonger så dyker det upp några nya supertalanger som Radare och P€rra kan slåss om i trådarna ang vem som "egentligen" är bäst.

Senna var en helt annan nivå på "kändis".
 

MC Doktorn

Guest
Jag kommenterade inte den samlade medierapporteringen om Rossi utan MC Doktorns inlägg.

Men vad förväntar du dig från ett reportage om C.Stoner från Australiensisk TV?

Att Jan Josefsson från Uppdrag Granskning eller motsvarande ska utreda hur bitter han egentligen är eller hur lite uppoffringar han har gjort för att nå dit han är idag :hihi

All denna moraliska värdighets kategorisering som finns på detta forum är f*n ta mig unikt :lol
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Sparar en timme av mitt liv på att skita i att se en film om mannen som aldrig har kul!
Han slutar, jag säger: Lycka till! Saknar inte honom en sekund.
 

MC Doktorn

Guest
Har du överhuvudtaget läst vad jag har skrivit i tråden? :va
Jag är ledsen men du läser in ofantligt mycket mer i det jag skriver än vad jag faktiskt skriver. Ingenstans i den här tråden antyder jag något av det du tillskriver mig. :pannkyss

haha tack Gustav :kär

Jag tänkte mer av vad du förväntade av ett sånt här reportage ?

Tyckte det var en intressant sammanfattning av hans karriär och det var välregisserat och kul att höra båda hans huvudkonkurrenter Rossi och Lorenzo yttra sig om Stoner.

Det råder ingen tvekan om att han varit en ytterst kompetetiv konkurrent till dom båda, Rossi sticker inte under stolen att han inte gillade Stoners kommentarer om honom på Jerez och har sina egna filosofiska utlägg om racing.

Gardner beskriver hur Stoners mentalitet genomsyrar hans karaktär både på och utanför banan och inte backar för någon.

Vad tror ni är den egentliga anledningen till att han slutar?

Var det bara familjen och/eller den mediala fokuseringen stod han upp i halsen.

Personligen tyckte jag han aldrig såg bekväm ut i rampljuset, verkade vilja dra sig undan och bjöd ganska lite på sig själv som person.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Vad tror ni är den egentliga anledningen till att han slutar?
drfr.png
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top