Vi som inte har råd med racekabelstam

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Har en k5:a som är en ren racehoj.

Inser att jag har massa onödiga elektroniska detaljer som kan krångla rätt mycket vid en krasch eller liknande.
Har letat ett tag efter en race kabelstam men det är sjuka pengar med tanke på att jag redan har en kabelstam. Så är det ett kul projekt under vinter halvåret som håller en sysselsatt tills säsong 2013 börjar.

Någon som har tips på hur man ska med enkla sätt få bort det mesta onödiga?

Exempel:

1) om jag vill få bort detta med att jag måste ha kopplingen indraget för att kunna starta hojen, kan jag bara montera loss den vänstra styrhalvans el "manick" då jag ej använder blinkers eller helhalvljus där även det går 2 anslutningar till kopplingshandtag switchen?
Kan man trycka in en bygel mellan dessa 2 kablar i själva kontakten vid kabelstammen?

2) Stödet, går det på nåt sätt koppla bort denns switch? jag har inte stöd, men switchen finns där.

3) Finns det nåt sätt att ha kvar immobilizer men på nåt gömt ställe på hojen som man kan ta med sig nyckeln/chipet när man har den inlåst i garaget men ändå slippa starta hojen med nyckel när man väl kör hojen på bana. Så när man placerat nyckeln/chipet på sin plats så kan man med hjälp av knapp slå på/av hojen. Eller är det enklare att bara koppla bort immobilizern?

Tar gärna emot tips om annat jag kan göra med kabelstammen som jag inte tänkt på än.

Går ju att skicka iväg grejerna till England och Polen för att de ska programmera om det med de finesserna som jag kanske tar upp här, eller köpa färdiga grejer från ebay, men jag vill helst göra detta själv då jag både lär mig samt förstår mig på mina grejer bättre. Samt vid problem vet vad som är problemet.

Ger gärna info om mig själv och hojen, så du med kunskap kan vara lugn och veta att du inte hjälper fel person.

Självklart förstår jag att vissa grejer vill man inte skriva på nätet så vi inte hjälper tjuvar att koppla förbi detta system på stulna hojar, så skicka pm om det är nåt du inte vill skriva här.

Garagepolaren har en k8 med yoshimura race ecu med kabelstam som fått mig sugen på samma lösningar som han, kanske inte precis allt men lite i alla fall.

Lägger upp en bild på elschemat så det förenklar ifall nån vänlig vill hjälpa en.
elschema.jpg
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
1; Har endast pysslat med nyare GSX-R och där går det inte att bygla switchen vid kopplingshandaget. Eller jo det går men vad som händer är att efter att du kört igenom alla växlar och lite olika varvtal så får du en felkod därför att ECU'n börjar undra hur det kommer sig att du har kopplingen indragen men ändå kör i 200km/h! När felkoden tänds så förstörs bränslemappen för att ECU'n ställer sig i ett felsäkert läge. Framförallt på varvtal under 6000 kommer du märka att det är bara AV och PÅ, det finns ingen känsla i gashandtaget.

2; Går inte heller på nyare GSX-R, mäter man kontakten så är det olika motstånd, det är inte bara två lägen som ger kontakt eller avbrott.

3; Vet ej, men det känns onödigt krångligt. Lättare att bara sätta i nyckeln och vrida om :)

När jag tävlade 2011 med en GSX-R600 och hade orginal kabelstam så gjorde jag så att stödkontakten låste jag upp i "uppfällt läge" och satt fast med buntband vid startmotorn så slapp man se den.
Reglaget på styret (vänster vid koppling) satte jag fast under instrumentet och drog fram en kabel till brytkontakten vid kopplingshandtaget (för att slippa ha reglaget på clipon'et)
Resten av elsystemet fick vara som det var.

Var försiktig med att börja klippa och löda om orginal kabelstammen, vid problem senare så är det mycket svårare att felsöka om man inte kan lita 100% på vilka kablar som går vart och som finns kvar.

Mitt råd är att förstör inget kabelstammen, du har inget att vinna på det.

//Nitrous
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Mitt råd är att förstör inget kabelstammen, du har inget att vinna på det.

//Nitrous

Tack misstänkte just detta med kopplingen men försökte ha positiva tankar.

Då skarvar jag de två kablarna så de kan vara monterade på kopplings switchen och stripar fast resten vid kåpstaget.

Och resten är bara att acceptera, man vill ju ha det så enkelt som möjligt om olyckan är framme.
Läste bara nånstans att det gick att koppla ett motstånd nånstans mellan de kablarna som läser av chipet så skulle immon vara löst men det kanske gällde en annan modell.


Får väl avvakta och hålla utkik efter en yoshi racestam.
 

slowmotion

????
Gick med
7 Mar 2003
Ort
bromma
Hoj
Ténéré 700
Får väl avvakta och hålla utkik efter en yoshi racestam.

Du måste ha en (yoshi) Race ECU först. om du bara kastar dit en kabelstam startar inte hojen.
Fram till K4án gick det att modifiera startspärren med lite HPD. K5-> har riktig immobilizer.
/
Marcus
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top