Turbohjälp cb 650 :)

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Hej!

Har haft planer ett tag på att turbomata den gammla cb,n jag har från 1980.
Har hållt på mycket med bilar och byggt om och moddat för turbo och har en hyggligt god förståelse för vad överladdning har för påverkan på en motor med bland annat kamtider, tänning, kompressionsförhållande mm.

Självklart blir detta bygge bara på "skoj" inget 200 hk bygge utan bara för att se om man kan få det att funka någorlunda. Om jag får en effektökning på 20 hk är jag nöjd ;)

Turbon som jag tänkt är en Garrett Gt17 från en Saab.

Första problemet jag stötte på var oljereturen från turbon. Då jag inte hittar något bra ställe att sätta den. Vill inte klyva motorn annars hade det funkat att svetsa den på lämpligt ställe i vevhuset. Jag är inne på att montera en pump o sen pumpa tillbaka returen till oljepåfyllningslocket alternativt tigsvetsa en nippel/ banjo i kopplingskåpan.

Har läst att folk använt denna pump för att pumpa tillbaka oljeretur:

http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Vattendieselpump-25987/

Ett annat bekymmer är bränslet, det sitter "traditionella" trotelförgasare dvs inte cv/vacumförgasare. Jag har läst folk som använt vanliga trotelförgasare för turbo som fått det att funk med en bra returfjäder. Räcker det med att trycksätta undre flotörhuset med en slang från plenum? Fattar inte riktigt det där med pilot rör..

bränslepump och bränsletrycksregulator hur gör man med det?

kan man köra med vilken bränslepump som helst och sen ha en bränsletrycksregulator från mc-express typ denna: http://www.mc-xpress.com/eshop/product.asp?intProdID=7

Antar att man sätter den "inline" med förgasaren och sedan en returledning tillbaka in i tanken?

Plenum hadde jag tänkt bygga i vanligt galvrör. Först böjar med typ grenrörsböjar från förgasarna till ett 3,5 tumsrör som får fungera som plenum/uppsamlingsrör för de som kommer från förgasarna.

Tänkte sedan montera dit en bredbandslambda för att förenkla förgasarbestyckningen.

Än en gång detta är ett projekt bara för att se om man kan få det att funka för en relativt låg kostnad och kanske lära sig något under byggets gång ;)
 
Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Nu var det ju ett tag sen jag var inne på turbo men pitotröret ska du dra en slang från till flottörhusen för att få högre tryck så soppan skickas upp genom munstyckena, annars blir det svårt att få fart på bågen.

Om jag inte har fel för mig.
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Conations to plenum.jpg

Juste så är det.

"Pitotröret ska vara 8 mm inv.
Det lilla hålet i pitot röret, (det som går rakt i genom det stora röret) skall vara 4.5 mm.
Det lilla hålet i pitotröret måste vara exakt i mitten på det stora röret
Pitotröret kan se ut på lite olika sätt. men det viktiga är att det lilla hålet är i mitten på det stora röret" (taget ur "Turbokonverteringsguide Nybörjare!")



Kan man bygga som på bilden, alltså på tryckröret från turbon sätter man in ett rör på 8 mm invändigt vilket man borrar ett 4,5 mm hål i mitten på. Ska hålet vara rakt igenom eller bara genom ena sidan av det lilla röret?
 
Last edited:

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
View attachment 371762

Juste så är det.

"Pitotröret ska vara 8 mm inv.
Det lilla hålet i pitot röret, (det som går rakt i genom det stora röret) skall vara 4.5 mm.
Det lilla hålet i pitotröret måste vara exakt i mitten på det stora röret
Pitotröret kan se ut på lite olika sätt. men det viktiga är att det lilla hålet är i mitten på det stora röret" (taget ur "Turbokonverteringsguide Nybörjare!")



Kan man bygga som på bilden, alltså på tryckröret från turbon sätter man in ett rör på 8 mm invändigt vilket man borrar ett 4,5 mm hål i mitten på. Ska hålet vara rakt igenom eller bara genom ena sidan av det lilla röret?

Du kan bygga så. Hålet ska inte vara genomgående.

Mvh
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
tack för svaret :)

Någon som har koll på bränslet?

kan man köra med vilken bränslepump som helst dvs inlinepump från insprutningsbil? biltema säljer lågtryckspumpar på 0,38 bar men det måste väll bli för lite tryck? Sen ha en bränsletrycksregulator från mc-express typ denna: http://www.mc-xpress.com/eshop/product.asp?intProdID=7

Antar att man sätter den "inline" med förgasaren och sedan en returledning tillbaka in i tanken?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
tack för svaret :)

Någon som har koll på bränslet?

kan man köra med vilken bränslepump som helst dvs inlinepump från insprutningsbil? biltema säljer lågtryckspumpar på 0,38 bar men det måste väll bli för lite tryck? Sen ha en bränsletrycksregulator från mc-express typ denna: http://www.mc-xpress.com/eshop/product.asp?intProdID=7

Antar att man sätter den "inline" med förgasaren och sedan en returledning tillbaka in i tanken?

Du behöver ha en pump med tillräcklig kapacitet och en BTR (bränsletrycksregulator) som ser till att soppatrycket följer och ligger lite över laddtrycket hela tiden. MCXpress har sådana till förgasarmaskiner, har för mig att det är fabrikat Malpassi.
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Du behöver ha en pump med tillräcklig kapacitet och en BTR (bränsletrycksregulator) som ser till att soppatrycket följer och ligger lite över laddtrycket hela tiden. MCXpress har sådana till förgasarmaskiner, har för mig att det är fabrikat Malpassi.


Jo precis men det borde duga med vilken bensinpump som helst från en insprutningsbil? typ volvo 740 insprutning ? samt denna regulator: http://www.mc-xpress.com/eshop/product.asp?intProdID=7

sen antar jag att man får gänga en retur i tanken så överskottsbränslet kan gå tillbaka?

Någon som har en aning om hur mycket en cb 650 motor klarar i effekt? hade varit roligt om man kunde få det o funka bra med 20-30 hk mer än det är nu :)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
den pumpen duger till ditt bygge som du ska göra och ja en retur behövs till tanken
på min 1100 så var det rätt enkelt att plundra kranen som fick tjäna på som retur o soppa ut
mvh peterpain
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

gott om plats iallafall,ser bra ut än så länge men släng upp mer kort:tummenupp
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
tackar ;) ja jag får slänga upp lite fler bilder :)

Vad tror ni om Gt 17 turbon?, är lite oroligt för att den kommer bli för stor..
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Jag hade satt turbon åt andra hållet, med kompressorhuset på vänstra sidan så man får vettig vinkel ut från turbon, samt grenröret leds rakt neråt istället för snett frammåt.

Men det ser bra ut och verkar som du fattar vad du gör :tummenupp
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Jag hade satt turbon åt andra hållet, med kompressorhuset på vänstra sidan så man får vettig vinkel ut från turbon, samt grenröret leds rakt neråt istället för snett frammåt.

Men det ser bra ut och verkar som du fattar vad du gör :tummenupp

Nu när du säger det... blev lite bygga först tänka sen :crash

Men pilotrör, var kan man köpa ett rör som är 8 mm invändigt?
Vanliga "blåa" vvs rör går ju bara ner till 10 mm invändigt..
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Rör inköpt på Swedol med innerdiameter 8mm :)

Men var är bästa stället att placera det på ?

Mitt plenum består av ett 4 tums rör där det sedan är anslutet 4 mindre rör, ett tillvardera cylinder.

4" röret skall sidmatas, så en 90° böj direkt på 4" röret för att sedan fortsätta med aluminiumrör ner till turbon.

Är det lämpligast att sätta pilotröret i 90° böjen i 4" plenumröret eller närmare turbon i tryckröret?

trycket blir väll högre ju närmare turbon man placerar röret ?

skulle varit smidigt om man kunde vrida röret förr att på så sätt få olika tryck.
Är dock osäker på hur man skulle få det tätt, gänga hela pilotröret sen gänga hålet i tryckröret o täta med gängtejp?

Mvh

Viktor
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

om du sätter röret in i plenumet som du har tänkt får den borrtesta cyllen mycket luft,jag hade problem på min 1100 och gjorde i plenumet lite luftavskiljare gör att inte det skulle bli så,
pitot röret är svårt att säga var det sitter bäst för luften färdas gärna mot yttre radien i en böjj så lägg upp nått kort där du har tänkt dig var du vill att diss ska sitta.

mer kooooooort för f...

peterpain
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top