Yamhasuki 350 ypvs 84

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Hej alla sporthojsåkare... Då var det dags för mig att återuppta mitt projekt som jag startade på yamaha rd tvåtakts forum för två år sedan. Men då det forumet tyvärr lades ner pga dålig aktivitet kommer jag nu återuppta projektet här.

Hojen projektet kommer handla om är som rubriken säger en yamaha rd350 ypvs 84 som kommer moderniseras med med gaffel, sving, fälgar och bromsar från en rgv250.

Med det sagt kan jag dra bakgrunden till projektet.
Det var hösten 2010 som jag fick höra att mormors bror skulle sälja sin rd350 ypvs 84 som varit avställd sen 2005.
Så här såg den ut 1996 när mormors bror köppt den:
RD350 min.JPG
Jag hade väll inget större intresse för den då... Men en dag när ja var där så frågade ja ändå om jag fick köpa den. Då var ja 17år gammal.
Han ansåg att det inte var nått större värde i den. Kanske 4000kr då den inte startade och hade fullt med vatten och rost i oljan och i tanken.
Därav så fick ja den gratis. Just då var man världens lyckligaste 17åring.
Det första ja gjorde var att byta ut olja och bensin. När det var klart så var det bara att kicka så länge kicken höll. Då kickens fäste var sprucket och efter 50 kickar och ett allt tröttare ben så hoppade den igång. Lyckan var total, ståpälsen reste sig som alldrig förr, kanske för att det var min hoj eller för att det är nått speciellt med att höra och gasa en rd350 för första gången. Att den blivit min gjorde väll inte saken sämre häller. :kär
Men efter 10 min så dog den och startade inte mer. :huvet
En vecka senare så kom vintern och denna vintern såg ja till att den fick tak över huvudet. :)
Lite bilder från vinterförvaringen. Den sista bilden är en dålig bild på hur ypvs bussningarna håller på att ramla ur pga att kopplingen mellan cylindrarna ramlat av.
20091218862.jpg20091218865.jpg20091218867.jpg20091218868.jpg20100201923.jpg
Fortsättning följer. Det blir mycket text och info... Hoppas nån orkar läsa. :)
 

Bifogat

  • 20100408998.jpg
    20100408998.jpg
    36 KB · Visningar: 349
  • 20100408999.jpg
    20100408999.jpg
    44.3 KB · Visningar: 366
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Kör på. :tummenupp
Jag läste din tråd på RD forumet så nu måste jag fortsätta här. :)
 

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Kul att nån kommer följa. :D Kan nämna att kvaliten på projektet och bildkvaliten kommer bli bättre... Bilderna ja laggt upp hitills är från min gamla nokia n70 från 2005. :brynad
Ska se om man hinner fortsätta idag...
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Kul att nån kommer följa. :D Kan nämna att kvaliten på projektet och bildkvaliten kommer bli bättre... Bilderna ja laggt upp hitills är från min gamla nokia n70 från 2005. :brynad
Ska se om man hinner fortsätta idag...

Bra att du fortsätter här med ditt bygge, kommer att bli kanon:tummenupp
 

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Då tar vi och fortsätter lite då...
När jag fick hem den till mig våren 2011 så gjorde nya startförsök.
Och jo... Efter 6 kickar så smattrade den igång.
Glädjen var dock även denna gång kort varig.
Kort film på detta i dålig kvalitet.
Lägg märke till att när den går så är den inte direkt varv villig.
Det berodde på att gasvajern hoppat i höger cyllinder.
Den låter även rätt så annorlunda mot vad andra rd350 kan göra pga avgasläckage
mellan cyllindrarna då ypvs systemet gett sig.
När den dog i slutet så gjorde jag en vanlig felsökning. Det vill säga att ja kollade soppa gnista mm. Och gnistan... Där låg felet, den kom lite när den kände för det kan man säga.
Så det va bara att börja rota i el-systemet. Ja kom tillslut fram till att det var en kabel i en
kontakt mellan stator och cdi som var närpå av. Hade nya kontakter hemma så när det var fixat så startade den på en kick hela tiden kall som varm. :)
Veckan därpå kom fd ägaren på besök och kollade hur det gått. Han visste inget om att ja fixat den så jag tog fram den vred om tändningen och tröck till med handen på kicken och den startade. Ganska kaxigt om ni frågar mig. Fd ägaren tog därefter en tur med den på gatan. Ångrar fortfarande att ja inte filmade det. Var ju sista turen för den i orginal skick.
Den gick fint så nu var det bara att riva ner den! :) Fortsättning följer.
 
Last edited:

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Då fortsätter vi med rivningen av motorn då.
Det var väll inte så avancerat direkt. Därför tvåtakt äger!:D
Över till bilderna:
Som det såg ut när den lämnade ramen för första gången på över 15år.
201005251046.jpg
Rivit av cyllar och topp. Ena kolven var 64,5mm medan den andra var 64mm, inte ok...
201005221044.jpg
Första felet som hittades var att kopplingen kunde rammlat av när som då muttern bara satt på två varv. Tur att ja rev den kunde gått rätt illa och orsakat rätt mycket skada annars. Blir att använda gänglåsning när kopplingen ska monteras igen. För bara låsbrickan gör uppenbart inte jobbet. Fel nr2 är det på bilden. Start drevet som sitter på utgående växellådsaxeln var skadat pga att folk kickat innan de lagt dreven i läge.
Även spåret för låsringen på axeln var illa skadat.
Det löste ja genom att köpa en hel låda för 350kr där tvåans drev gått.
Lite plock så hade man en ny låda för 350kr. :)
DSC00023ututyu.JPG
Vevaxeln har gått 4100mil och ser väll bra ut med tanke på det. Den får gå lite till om ingen snäll typ kan ge en student ett konkurrenskraftigt pris på arbetet. :gnissla
DSC00024.jpg
Iöverigt så har ja köpt massor med andra saker... Tex en annan tank då min visade sig vara ihjäl rostad, all plast förutom framskärmen som faktiskt var hel hör och häpna, bakskärmen då den saknades helt, nytt ypvs-servo då motorn på det gamla var brännd pga det kärvande ypvs systemet. Det råder inget tvivel om att min rd gått hårt. Men det hör inte till ovanligheterna när det gäller denna modellen.
Den har tydligen gått som banhoj runnt 86 med fick ja veta då det var en som undrade om han kunde köpa tillbaka den. Han hade tydligen startat sin racekarriär på den. Aja...
Imorrn så tar ja och kör vidare med bilder på renoverade delar istället. :)
 
Last edited:

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Fränt, finns det planer på något trim?
Ja avstämmda trimrör, matchportning av motorblocket så det passar cyllindrarnas portar på sidorna, polering av avgas portar, rummen för ypvs-ventilerna och förbränningsrumen, 28mm pwk förgasare och en tändplatta som gör att tändpunkten kan justeras.
Allt kanske inte räknas som trim men...
 

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Varför är dom inte ok? Slitna? 0,5 mm skillnad i borrning är i alla fall inget problem.
Nja kanske inte men det känns inte så seriöst enligt mig. Sen var det sletet så nu är cyllindrarna omborrade och nya 65mm kolvar ligger och väntar. :)
Sen vet ja inte säkert... Men? Är 64mm org borrning? Det skulle innebära att vänster cylle gått 4100mil på den borrningen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja kanske inte men det känns inte så seriöst enligt mig. Sen var det sletet så nu är cyllindrarna omborrade och nya 65mm kolvar ligger och väntar. :)
Sen vet ja inte säkert... Men? Är 64mm org borrning? Det skulle innebära att vänster cylle gått 4100mil på den borrningen.

Känns var ordet!

Det kan skilja upp till 10% i effekt mellan cylindrarna även med samma borrning så 0.5 mm hit eller dit gör ingen som helst skillnad. Största påverkan har det på balansen så om du är orolig så kan du lätta ner denstörre och sannolikt tyngre kolven några gram så att den väger lika med orginalkolven(ja orginal är = 64 mm). Men det är tveksamt om du kommer känna någon skillnad.

Men visst, om bägge är slitna så att de behöver borras kan man ju borra bägge till samma mått.
 

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Lite bilder på nya/ renoverade delar då! :)
Nyborrad cyllinder:
DSC00961.jpg
Nya kolvarna av märket ProX:
DSC00965.jpg
Polerat färbränningsrum. Bara ena klart på bilden. Inte perfekt men duger kanske:
DSC01288.jpg
Topplock och cyllindrar lackade och provmonterade. Cyllindrarna ska få ett lager värmebeständing klarlack så matchar de nog bättre till resten:
DSC01303.jpg
DSC01309.JPG
Kopplingskåpan lackad och provmonterad:
DSC01412.jpg

Obs. Massor med steg mm jag inte tagit med i alla poster hitills. Skulle ha blivit för jobbigt för både mig och er. :hihi Nästa uppdate ja gör kommer va aktuell. (Det som händer nu)
 

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Lite bilder på polaerade avgasportar kanske man kan få till om en vecka eller så. :)
Sen matchportningen av motorblocket är inte så mycket att se.
Det ja gör kan knappt kallas portning, snarare original optimering.
Max350s kommentar försvann. Det var underligt? :3freak
 
Last edited:

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
20121125_171345.jpg20121125_171438.jpg20121125_171928.jpg
Lite bilder på hur motorn ser ut som den står nu... Inte hänt så mycket. Jag har varit på latsidan eller har kanske snarare hafft för mycket annat att stå i.
Men allt är lackat och snyggt. Nästan! Cyllindrarna ska tvättas och få lite värmebeständigklarlack i hopp om att de ska se lite mer svarta ut än gråa då.
Tog en bild på hur ena avgasporten ser ut med. En del finlir kvar där. Jag är inte nöjd än.
Se om man kan ta sig lite tid då och då och få det klart till nästa helg. :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top