Kulturer som odlar onödigt risktagande

Var är människor minst rädda om sitt eget liv?


  • Antal röstningar
    0

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
I Sverige tror jag att vi sedan länge har odlat en kultur som präglas av ett ovanligt stort mått av förnuft och lågt risktagande, jämfört med de flesta andra delar av världen (även andra delar av Europa). Men i vilka kulturer är människor mest benägna att ta (onödiga) risker? Vad har ni för erfarenheter? Jag vet tyvärr inte var filmen vid länken nedan är inspelad (Indien?), men tycker den definitivt är ett bra exempel på riktigt onödigt risktagande som verkar (jag gissar här) vara ganska normalt i sin miljö. Så: vad har ni stött på när ni rest i världen? Var är man minst rädd om sitt eget skinn – och varför är skillnaderna så stora?

http://youtu.be/989UNOLLwdw
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Alla katolska/latinska länder.
 
Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Lite svårt att definiera vad som är "onödigt", beror på om alternativen till det där är att sitta framför x-boxen och inkassera socialbidrag eller sitta på gatan och tigga småpengar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Här i Sverige har vi ju snarare utvecklat trygghetsnarkomani.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag tror det har med välstånd att göra. I ett samhälle med gott om kapital har man råd att tänka på säkerhet i massa steg. I ett land med mer begränsat välstånd har man helt enkelt inte råd med samma säkerhetstänk. Döden blir troligen en mer naturlig del av vardagen när man vet att man måste köra till jobbet på en livsfarlig väg för att kanske komma till ett jobb som är allt annat än säkert.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
I ett samhälle med gott om kapital har man råd att tänka på säkerhet...
I de små och oerhört rika oljenationerna på Arabiska halvön ägnar man sig åt drifting på allmän väg med livet som insats. I Sverige skulle sådant beteende inte förekomma i miljöer där det fanns ”gott om kapital”.

Jag tror det är kulturellt betingat och kan ha med grad av demokrati att göra.

http://youtu.be/98jbhPLyeCA
 

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Jag läste i en gammal BIKE-tidning där en psykolog menade att i naturen så får exempelvis "modiga fiskar" fler möjligheter att fortplanta sig.....och fredagslogiken av detta blir väl då att i länder där det finns typ 400 miljoner andra killar att konkurrera om tjejer med, så tar man till mer drastiska åtgärder.

"young, dumb and full of cum" helt enkelt

/Dr Phil
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Buddhister. Deras mål är ju att återfödas, för att återödas bör man ju dö... Btw var min svåger munk i 10-15år.. Han är nu bl.a tuk-tukchaffis. Nuff said.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Motor cirkus finns att beskåda på Kiviks marknad (bland annat).
Ganska svenska killar som kör.
 

jetson

Guest
Ryssland. Alkohol. Nuff said.



Vem fan röstade på skandinavien :D .. här går ju för helvete folk omkring med reflexvästar när dom ska till pressbyrån :rofl
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Men se vad avslappnade och tillfreds med sin situation alla på bilden ser ut att vara. Hade det varit Svenskar hade majoriteten sett sammanbitna och krampaktiga ut medans resten hade visat upp heroiska poser för att kunna se bra ut på FB. 30% hade även velat sitta i Aftonbladet och se kränkta ut samt stämt SJ dagen efter. I detta specifika fall känns indierna betydligt mer sympatiska.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Motor cirkus finns att beskåda på Kiviks marknad (bland annat).
Ganska svenska killar som kör.

Tänkt precis skriva att det inte var länge sedan de åkte rund med liknande velodromer i Svergie och hade uppvisningar. Men de har visst inte slutat än... :) :tummenupp

Men se vad avslappnade och tillfreds med sin situation alla på bilden ser ut att vara.

Klart de ser glada ut. De kom ju med! :lol :7peta
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Men se vad avslappnade och tillfreds med sin situation alla på bilden ser ut att vara. Hade det varit Svenskar hade majoriteten sett sammanbitna och krampaktiga ut medans resten hade visat upp heroiska poser för att kunna se bra ut på FB. 30% hade även velat sitta i Aftonbladet och se kränkta ut samt stämt SJ dagen efter. I detta specifika fall känns indierna betydligt mer sympatiska.

Kan bero på att detta är vardaglig situation för dom, dvs inget speciellt, allt är normalt.
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ryssland. Alkohol. Nuff said.

Och droger! Kollade på ett ihopklipp från Ryssland där folk försöker bli påkörda (tydligen därför alla har "dashcams" fö) för att få pengar. I kommentarena så skyllde nån på drogen krokodil å efter en googling hamna jag på Flashback (såklart!) och vidare till den här sidan.
TITTA INTE PÅ FILMEN OM DU ÄR DE MINSTA KÄNSLIG. Biverkningarna av att smälta ner antidepressiva tabletter i bensin å sen skjuta de är helt oväntat inte trevliga!
:zpy

http://www.liveleak.com/view?i=198_1279413378&comments=1&safe_mode=off

Sjukaste och mest tragiska jag sett i hela mitt liv, tydligen ska folk i Västerås börjat me detta också....
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top