Video Slowing down won't kill you

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
Min mormor ursäktade alltid sin körning med att hon körde fort för att hinna förbi innan olyckan hände.. Enligt hennes resonemang skulle alltså föraren i videon istället ha hållit 80mph och ha hunnit förbi bilen innan den ens började svänga ut..

Vad jag vill ha sagt är att det finns inget som är 100% rätt om hur man ska köra säkrast..

Min mormor var aldrig med om någon olycka trots att hon arbetade som lantbrevbärare under hela livet..

:brinnerup
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Något sådant skulle tyvärr aldrig göras i Sverige, välgjort,snyggt o enkelt så även en aphjärna kan förstå
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Finns anslagstavlan fortfarande? Sånt här skulle ju faktiskt vara guld i stället för nån reklamfilm då och då.
 

petegust

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Falun
Hoj
Triumph Street Triple -08, KTM 200 EXC -09
Hade han legat i 100mph så hade han ju hunnit förbi innan bilen svängde ut :tungan

Nej men seriöst så var det ju en välgjord infomercial och man behöver påminnas om hur en relativt liten sänkning i hastighet faktiskt påverkar bromssträckan.
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
om man kör fortare tillbringar man mindre tid på vägen och därför minskar man risken för att orsaka olycka :fakta
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
om man kör fortare tillbringar man mindre tid på vägen och därför minskar man risken för att orsaka olycka :fakta

woooooaaaaaaaaoooooow första gången jag hör den... men visst på sätt å vis har du rätt. ju fortare du kör desto större risk är det att du hamnar på intensiven å så länge du ligger där spenderar du ju faktiskt mindre tid på vägen
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Ajajaj, den där nacken såg ut att få ont...
Bra tänkvärd film för mig som har två barn som väntar där hemma..
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Min mormor ursäktade alltid sin körning med att hon körde fort för att hinna förbi innan olyckan hände.. Enligt hennes resonemang skulle alltså föraren i videon istället ha hållit 80mph och ha hunnit förbi bilen innan den ens började svänga ut..

Vad jag vill ha sagt är att det finns inget som är 100% rätt om hur man ska köra säkrast..

Min mormor var aldrig med om någon olycka trots att hon arbetade som lantbrevbärare under hela livet..

:brinnerup

Så kan man ju alltid resonera men i grunden är det självklart så att möjligheterna att undvika en olycka, och att överleva en olycka om man ändå råkar ut för en, är väsentligt större ju lägre hastighet man har. Det faktum att din mormor inte råkade ut för någon olycka ändrar inte på detta!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Något sådant skulle tyvärr aldrig göras i Sverige, välgjort,snyggt o enkelt så även en aphjärna kan förstå
I likhet med barn och heta spisplattor, så funkar nog bara upplevelsebaserad inlärning på målgruppen :gnissla
 
Last edited:

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Eller lär vi bilisterna att öppna ögonen innan dem ger sig ut med bilen. spela roll om man kör lagligt eller inte. dem jävlarna kör alltid ut framför en i en rondell
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83

I den där störde jag mig på att de verkar ha mekat in en radfyra i ER6an, hur svårt ska det vara att spela in ett ljudspår till?

För övrigt är det ju bra poänger i de här filmerna men jag undrar hur mycket de egentligen påverkar? Jag vet då att jag själv glömmer bort det mesta gällande olycksstatistik när jag sitter i sadeln.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
De har Noll Vision även i Australien!:(

Noll Vision är passiv säkerhet, att minska konsekvenserna av en olycka.
Då är hastigheten ett sätt att minska konsekvenserna när olyckan redan skett.

Aktiv säkerhet är att undvika att olyckan sker! Ett måste när man inte har en massa plåt som skyddar!

Bl.a. genom bromsa rätt och använda frambromsen rätt istället för att låsa bak! Framförhållning och planering hjälper dig också undvika att hamna i otrevligheter.

Att sänka hastigheten kan vara bra som aktiv säkerhet eftersom du får mer tid att reagera men den som kör sakta och tror man är säker när brynsten sitter och sover, krockar i alla fall, men i lägre hastighet.

Du kan dö i 30 men överleva 230 så använd aktiv säkerhet eftersom passiv säkerhet betyder att du inte kan köra fortare än 30 för att vara säker!

Men den hastigheten har vi snart med Noll Vision!:huvet

Tekniskt avancerad film dock! Synd det enda motorcyklisten kunde gjort för att överleva var att hålla lägre hastighet inte undvikit att hamna där...
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top