SR500 Caféracer "resurrection"

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Hepp hepp hepp!!
Jag tror de flesta känner igen sig, men ska du ha häcken klar tills våren, så är det bara att lägga på ett kol :D
Ta tag i nån liten skitsak, det ska ju ändå göras, och vips så har du kommit igång, då går resten av sig självt.... ända tills nästa dipp kommer.
Kämpa på i motvinden!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tack för peppen Zäta!:tummenupp

Fick lite mer motivation idag efter att "fönstershoppat" på Ebay samt fått besked från A-kassan att de har fått mina uppgifter. Så jag hoppas att det ska komma lite pengar snart. Väntar fortfarande på en del av min lön från förra månaden.:mad:
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Trist som fan att vara arbetlös fast sist jag var det så byggde eller renoverade jag hojar som fan + byggde mig en vind ( var kallvind förut) med 2 sovrum & toa ( har alldrig nånsin snickrat i mitt liv) & målade huset så det blev fan klart lugnare när man började jobba igen. Angående cykla till ställen så har jag nog kört 3,5 mil idag...
Men allvarligt trist utan stålar så bygg därefter ta det du har eller kommer över det måste ju inte alltid bli som man tänkte först (borde ju du veta skulle inte detta bli en Streetfighter förut???) Så kör på för fan:tummenupp & glöm inte att man ska utnyttja alla man känner när man är utan jobb:D
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ja för fan Rally...upp med hakan nu !
Ta med grejerna på tåget till Halmstad så får du svetsa dig blå i mitt garage :rolleyes:
Passa på o jobba lite på hojjen...snart är det dags att gå upp 04:45 för att jobba övertid till 18:00 igen !
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tackar för de värmande orden. Hade jag haft en vettig buffert så hade jag inte hängt läpp direkt, gör ju inte av med i närheten lika mycket pengar när man inte ska köra t/r jobbet, köpe-lunch och dränka-sorgerna-i-spritkontot behöver konstant påfyllning.

Men i och med att jag sa upp mig från mitt förra skitjobb efter att ha stått ut med att det var katastrof i hela våren och sommaren så fick jag ju en spärrtid hos a-kassan på 52 arbetsdagar. Hej då sparpengar.:hej:huvet:död

Men idag har jag faktiskt tagit mig i kragen och mecka lite hoj. Var ute hos Bushido och lånade hans stora bänkmonterade plåtsax och klippte till en bit aluplåt som ska hålla elkomponenterna under sadeln.
Ska ut i morgon och ta bort det sista klistret från den gamla vägskylten som fick sätta livet till. Så bilder och uppdatering kommer i morgon.

Nu blir det Sopranos och anjovisoliver i soffan!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Vinkelslipsmayhem och strippande.

Tog ett tag att få tillbaka bygglusten men nu har den börjat återfinna sig.:)
Tog tag i att klippa till en aluplåt där elektroniken ska fästas när batterie och annat ska omlokaliseras. För att detta nu ska funka och se snyggt ut så bestämde jag mig för att slipa bort alla gamla fästen för sidokåpor (som jag aldrig haft), batterilåda och annat krimskrams.
Aluplåten är en gammal vägskylt som fått sätta livet till och den har någon märklig beläggning under klistret som har fått sig ett par omgång färgborttagningsmedel.
Bromsoken fram tänkte jag polera.:dummer
Så idag skruvade jag av bromsslangen från det ena och demonterade så gott jag kunde. Hoppas bara jag kan få ihop det och få tryck i ledningarna sen, det har avrit ett jävla problem tidigare.:gnissla

Frågan är om jag ska ge mig på att polera pumpen också. Blir ju säkert fint men den är i jäkligt bra skick nu så jag vet inte hur jag ska göra, kanske bara polerar locket.
Dassiga bilder på fel håll från min iPhone som vanligt. Ska se om jag kan lokalisera sambons kamera och låna den istället.:tuttar

bild (1).jpgbild 2 (5).jpgbild.jpgbild 1 (5).jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Gott att höra du kommit igång lite igen. Jobbigt läge, hoppas det ekonomiska löser sig snart.
Ja, det är ju fan att du bor så långt bort, hade mer än gärna bistått med lite maskinlåneri.
Kriga på!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Gott att höra du kommit igång lite igen. Jobbigt läge, hoppas det ekonomiska löser sig snart.
Ja, det är ju fan att du bor så långt bort, hade mer än gärna bistått med lite maskinlåneri.
Kriga på!

Ja, det känns bättre nu. Det går ju att göra en hel del saker utan att behöva öppna lädret så mycket.
Härligt att höra Zäta, det är en ganska stor chans att jag kommer flytta upp till Göteborg till hösten.:D
Beror lite på hur det ser ut med utbildning för min del, om jag kommer in etc.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Faan vad kul! Bostadssituationen här i Gbg lämnar ju en del att önska, tyvärr!
Vad ska du plugga?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Faan vad kul! Bostadssituationen här i Gbg lämnar ju en del att önska, tyvärr!
Vad ska du plugga?

Ja, det känns som att det hade kunnat bli bra. SKa bara acceptera hur det är att köra i Göteborg.:3freak
Jo, det har jag förstått. Fast det känns bättre än i Stockholm. Vi har en jäkligt fin lägenhet i ett bra område i Lund med en billig hyra så vi hoppas på att i så fall kunna byta mot en i Göteborg. Annars får donnan köpa en, det är hon som tjänar pengar.:D

Har du några tips på var man ska/inte ska bosätta sig i Göteborg?

Tanken är att antingen läsa till drifttekniker eller så blir det en designutbildning. Har inte riktigt bestämt mig så det blir att söka båda och se vad som händer.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Coolt att utnyttja "gratis" material till bygget...jag har i mina dagar slaktat allt från busskurer till kravallstaket för att komma åt de rätta materialen ;) *allt är preskriberat idag*

Rock on Rally !
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja, det finns defenitivt lite olika bostadsmiljöer att välja på, tycke, smak och plånbok kan ju påverka lite....
men vi kan höras via PM. Men en ide är att kolla lite på http://www.boplats.se/ och regga sig där. så kan du kolla utbudet lite.
Ja, nu har ju våra politiker bestämmt sig för att sno oss på ytterligare en dryg tusing i månaden, för att ta sig till jobbet.. så snart får vi pynta för att stå i köerna :näsblod
Du får komma upp på studiebesök, tror att 4 av grabbarna i garaget pluggar olika teckniska/drift/maskin- utbildningar :rolleyes:

Kawa ... BUSSKUR ??? :hihi
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Gratis är gott, eller som min barndomskompis såg skrivet med gul penselfärg på en moped för en massa år sedan; "stulen korv smakar bäst".:D

Ska försöka komma ut till garaget en sväng idag med sambons kamera, som jag för övrigt hittade på hennes nattduksbord.:)va)tillsammans med halva badrumsskåpet och lite annat smått och gott.:död

Tack för länken Zäta, ska kolla in det!:tummenupp Låter spännande med studiebesök, om jag har vägarna förbi så hör jag av mig. I nuläget så har jag inget som egentligen tar mig åt det hållet. Hade jag varit kvar på mitt gamla jobb så hade det varit en annan femma. Det är ju Elfack i vår,:fyllisar:fyllisar:fyllisar.:D

Blir det flytt till gbg så måste jag ju fixa någonstans att ha hojarna också. Jag har någon fåfäng idé om att det är lättare att hitta i gbg än i Lund där det bara bor akademiker.:gnissla
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Riktiga bilder och gamla vägskyltar.

IMG_7195.jpgIMG_7188.jpgIMG_7189.jpgIMG_7190.jpgIMG_7191.jpgIMG_7192.jpgIMG_7193.jpgIMG_7195.jpgIMG_7188.jpgIMG_7189.jpgIMG_7190.jpgIMG_7191.jpgIMG_7192.jpgIMG_7193.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det blev bara ett par dubletter:gnissla
Men sammantaget så blev den en plåt för elektroniken och två bilder på mig som provar flödet genom den nya förgasartratten.:D
Försökte polera plåten men det gick inte riktigt som jag ville. Men så är det när man tar till bonnametoder.:3freak
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Fy fan va fint Rally ! Älskar när man ser att det blir ordning och reda med elen..
Alltid svårt med lägenheter i Gbg...jag bytte varje år när jag pluggade där och långa perioder fick man bo i köket hos en kompis. Ibland kan det vara värt att gå till en förmedling och pynta för ett kontrakt.
Men mest tror jag på en bytensannons i GP...för ni hade nått i Lund att byta med ?

Jepp...klapp ett helt sidostycke från en busskur i min ungdom. Det satt nämligen en mycket fin plexiglasskiva i denna som jag hade som ruta till en sportbåt som jag byggde :D
Sedan fick mina kompisar stå i snålblåsten i många år framöver tills hela kuren byggdes om.
Detta var tom innan jag fyllt 18 och hade körkort...så jag tog hem den på cykel :banana
Som sagt...preskriberat..
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Fy fan va fint Rally ! Älskar när man ser att det blir ordning och reda med elen..
Alltid svårt med lägenheter i Gbg...jag bytte varje år när jag pluggade där och långa perioder fick man bo i köket hos en kompis. Ibland kan det vara värt att gå till en förmedling och pynta för ett kontrakt.
Men mest tror jag på en bytensannons i GP...för ni hade nått i Lund att byta med ?

Jepp...klapp ett helt sidostycke från en busskur i min ungdom. Det satt nämligen en mycket fin plexiglasskiva i denna som jag hade som ruta till en sportbåt som jag byggde :D
Sedan fick mina kompisar stå i snålblåsten i många år framöver tills hela kuren byggdes om.
Detta var tom innan jag fyllt 18 och hade körkort...så jag tog hem den på cykel :banana
Som sagt...preskriberat..

Ordning och reda kan diskuteras. Det är fortfarande under konstruktion och som det ser ut nu så funkar inget med elen.:mad:
Men jag har åtminstone fixat en hållare till regplåten och ruskat fram en gammal snuskburk som är tänkt att inhysa batteri och annat. De kommer upp i morgon för jag orkar inte rota fram kameran och mecka.

Tack för tipsen om lägenhet. Vi har en bra lägenhet att byta med så vi får väll hoppas på det. Annars är det bara till att öppna lädret och köpa en. Donnan är jurist så saker ska ju gå rätt till, inga köpta hyreskontrakt med andra ord.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Snuskburkar och kinesiska gummibitar.

Då blir det lite uppdatering med bilder från gårdagen. Fick hem ett par handtag från landet i öster. Det är ju inte direkt toppkvalitet på dem, men de kostade å andra sidan typ 40:-.:D
Dock gick det inte att få på den innersta metallbiten på gashandtaget. Yamaha har ribbat gasrullen, något jag aldrig sett tidigare. Det innebär att den inte mäter 25 mm i diameter=metallbiten passar inte.:huvet Fast i och med kvaliteten på handtagen så blir det nog ett par nya senare ändå, något mer klassiskt. Kan inte ha handtag med "kant" på för då når man inte omkopplare lätt.:gnissla
 

Bifogat

  • IMG_7211.jpg
    IMG_7211.jpg
    230.3 KB · Visningar: 113
  • IMG_7212.jpg
    IMG_7212.jpg
    217.7 KB · Visningar: 131
  • IMG_7213.jpg
    IMG_7213.jpg
    229.9 KB · Visningar: 133
  • IMG_7214.jpg
    IMG_7214.jpg
    229.1 KB · Visningar: 123
  • IMG_7215.jpg
    IMG_7215.jpg
    240.1 KB · Visningar: 122
  • IMG_7216.jpg
    IMG_7216.jpg
    241.8 KB · Visningar: 129
  • IMG_7217.jpg
    IMG_7217.jpg
    254.7 KB · Visningar: 121
  • IMG_7218.jpg
    IMG_7218.jpg
    237 KB · Visningar: 113
Nyheter
Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

Top