Bygge eller original det är frågan...

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Har varit sugen på ett bobberbygge sedan förra året baserat på en twin eller enstånka, helst Yamaha och absolut med kick. Förra året köpte jag en XS650 som senare visade sig vara ett renoveringsobjekt som krävde mycket mer än vad jag tänkt. Min tanke var att hitta ett hyfsat objekt och ha det som ett rullande projekt, skuva lite köra och skruva igen.

Nu i veckan blev jag lycklig ägare till en SR400, egentligen var siktet inställt på en SR500 men ägarna lever i en annan värld när det gäller värderingen av sin hoj. Vad jag vet finns ingen möjlighet att se skillnad mer än sidokåpan (där det står 400 istället för 500) och att det skiljer lite i effekt och vrid. För effekt har jag en annan hoj med 200+ hästar men det behovet finns inte med denna. Med SR'en är det mer öppen flakehjälm o solglasögon än sporthojs rustningen.

Som sagt hittade jag en SR400 i ett för sina 29 år i ett fantastiskt skick. Det syns att den är använd men tex inga bucklor i tank, hel original sadel, fin motor med kanon aluminum, al-fälgarna i kanon skick o tom original ljuddämpare osv och vad jag kollat 100% original. Lite bättringsmålning på ramen på några skavade ställen och sen är det bara autosol, wax och ett oljebyte.

Nu till dilemmat. Jag får en ångest över att den är föör bra originalskick! Ska jag skruva på en så fin hoj eller bara i fortsättningen köra på veteranträffar och visa upp? Eller kommer det att påverka mitt nöje och att jag använder den mindre? Tanken är att jag ska köra, glida o njuta av enstånkan. Ska jag skruva eller bevara?
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Dom är ju ballare ombyggda än original, inget originalmjäkande, fram med kapen bara:tummenupp

PS. Det finns MCHK för den med sådana böjelser DS.
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
sälj och hitta nån annan då?

Glöm inte å filma när du kapar den. :hihi Sen lägger du ut på nåt yamahaforum... :rofl
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
För att citera en klassisk volvoraggar-dekal: "Original är för gubbjävlar". :arsele
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Om det "syns att den är använd" så är den inte i ett sånt skick att det inte är värt att moddas lite, en SR är cool men inget unikt samlarobjekt. Och om den är värd 10' eller 11' kvittar ju liksom. Jag har en med lite småmoddar - små kromade runda blinkers, mindre bakljus, inga speglar, bullerdämpare, lägre rakare styre, Öhlinare bak. Skulle kunna tänka mig ännu mer café-stil men orkar nog inte.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
"Orginal är bara för gubbar".
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Du kan alltid sälja 650'n billigt till mig så har du ett bekymmer mindre :)
ja eller så lägger du energin på den och bobbar den och behåller sr'n som den är!
Mindre moddar som inte kräver vinkelslip kan du ju alltid kosta på dig och går ju att återställa om "orginalhungern" blir för stor.
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Vad säger hjärtat ?
Inget av alternativen är fel men spar orginaldelarna om du bygger om.

Tycker jag varjefall.


En nyfiken fråga.
-Finns orginal framlykta kvar på din hoj ?


/P
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Såga inte i något som är original utan byt ut grejer, skall du tvunget såga så köp en buskig reservdel på EBAY att såga i....
 

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Du kan alltid sälja 650'n billigt till mig så har du ett bekymmer mindre :)
ja eller så lägger du energin på den och bobbar den och behåller sr'n som den är!
Mindre moddar som inte kräver vinkelslip kan du ju alltid kosta på dig och går ju att återställa om "orginalhungern" blir för stor.
650'n är såld, det tog 24 timmar och jag fick nästan dubbelt så mycket utan att någon frågade om skicket.
 

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Vad säger hjärtat ?
Inget av alternativen är fel men spar orginaldelarna om du bygger om.

Tycker jag varjefall.


En nyfiken fråga.
-Finns orginal framlykta kvar på din hoj ?


/P

Hjärtat är problemet. Japp en jätte framlykta tror att den är 100% tom gammalt torkat gummi i fotpinnarna. varför undrar du?
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Hjärtat är problemet. Japp en jätte framlykta tror att den är 100% tom gammalt torkat gummi i fotpinnarna. varför undrar du?

Sällsynta och svåra att få tag på. Precis som en lykta från gsx 1100 82/83.

Tänk en XT 500 och en hjälm med flakelack...
Nu har du sått ett frö !

/P
 

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Sällsynta och svåra att få tag på. Precis som en lykta från gsx 1100 82/83.

Tänk en XT 500 och en hjälm med flakelack...
Nu har du sått ett frö !

/P

Kolla då dom här, http://www.karlssonshjalmar.se/sv/7-jet-hjalm

Jag köpte en med grå flake o sen började jag fundera på vilken hoj jag skulle ha till hjälmen. Tror inte de är godkända för mer än gångtrafik men de är coola!

Man behöver inte vara så rationell alltid...
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Bara att kapa loss, det är inte en Hesketh...:D

Vill du kapa i ramen så spara delarna, det finns svetsar. Annars så köper du en ram med papper och kapar den. Eller så är du mindre ärlig och köper en utan och flyttar identiteten, lite som att bränna en back-up på dina CD-skivor:3freak

Det finns gott om skojiga delar till SR:en, handlar bara om vad man är villig att betala.:död
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bara att kapa loss, det är inte en Hesketh...:D

Vill du kapa i ramen så spara delarna, det finns svetsar. Annars så köper du en ram med papper och kapar den. Eller så är du mindre ärlig och köper en utan och flyttar identiteten, lite som att bränna en back-up på dina CD-skivor:3freak

Det finns gott om skojiga delar till SR:en, handlar bara om vad man är villig att betala.:död

Vadå Hesketh kapade jag i senast förra veckan. Fast nej jag planerar inte att bygga tyskröv och sätta på crosstyre och SF-ljus på den.....
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Vadå Hesketh kapade jag i senast förra veckan. Fast nej jag planerar inte att bygga tyskröv och sätta på crosstyre och SF-ljus på den.....

Synd, det hade varit en syn för gudarna:D

När det gäller SR:en handlar det mest om att plocka bort saker som är stora som hus. Typ blinkers, bakljus, sadel och liknande.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top