Mozz på Assen - ONK 6 oktober 2012 + Mozztalgi

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Säsongen är inte slut säger Mozz -Vi skall till Assen 6 Oktober. Det blir ju trevligt, trots att det inte blir någon körning för min egen del. Gissar att uppgiften primärt blir att koka kaffe på Mozz vis, dvs kaffe med sump. Jag funderade vidare vad mina andra uppgifter kan tänkas vara, och då får det väl bli att dokumentera det hela. Efter att ha funderat en stund på hur man nu skall göra detta på bästa sätt kom jag fram till att Mozz måste förses med en FPV utrustning på hojen så man kan livemonitorera framfarten via videolänk. Så nu har jag beställt en liten fin kamera och en sändare och motsvarande mottagare för mottagning av video. Får återkomma med detaljer i ämnet.

Ojoj, nu kommer Mozz skälla på mig. Kan bara tänka mig vad Tabben, Sundgren, Daniel, Igelbank, Alex mfl fått utstå under åren. Tänk om jag får igen allt under en helg som depåslav.

Vi börjar med lite nostalgi. Bilder från analoga tiden.

IMG_2371.jpg
Mozzberg i sin ganska justa Prexport setupp tidigt 00-tal. Fin match mellan boots och läderpyamas.


IMG_2372.jpg
Mozz skall natta i Transiten på Jyllnadsring 2003. Minns att jag tyckte Mozz var konstig som hällde ner 9 Mc Donaldpapperspåsar peppar i ketchupen till kvällswurren innan nattning.

IMG_2373.jpg
Råkky EM på Anderstorp 2003.

Minns att det där Råkky EM var en riktigt varm tillställning. Kan det varit 35 grader på Mossen då?
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Det här kan ju bara sluta i total kalabalik och eufori. Det gillar vi!
Tack Gustav - Du skall få en dos av gammal eufori...

Nåväl. Efter ett par timmar med lödkolven (årsmodell 1972) och brända tummar så har FPV (First Person View) utrustningen nu testats. Hade varit smäckert med en "Mozz FPV unpacking" video på Tuben, men det får räcka med en bild.

fpv.jpg
Lånade barnens bil-dvd-skärmar och perfekt. Nu skickar lilla kameran bilder och det går att se vad som händer. Synd bara att räckvidden bara var 100 meter och inte de utlovade 2 kilometer som skulle klara av banan på Assen. Det blir fint i alla fall. Den ger kanske bild på start o målrakan så jag slipper gå ut till räcket. -Kaffet var ju viktigaste uppgiften sa professor Mozz... (Kanske någon har ide på hur man kan få bättre räckvidd på grejerna)


DSCF0051.jpg
2004 var året här. Quitte och gissar Syntfarfar i bakgrunden. Om jag få gissa så blir klädkoden den samma på torsdag nästa vecka -Jeansjacka och en t-skirt. Mozz var vid tidspunkten uppklassad till A-licens och hade köpt en R6 -01. Hans Råkky 1000 bajk kunde redan då säljas som en ex-Mozzberg bajk.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ojojojoj vad fin jag var i min gamla goa Tex/Prexport-outfit!!! Vilken färgmatch! Jevlar vad TUFF jag var!!! Annat är det nu, mer nedtonat, mästan lite molligt svart/grått...
IMG_9132.jpg
 
Last edited:

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
magnus_moss skrev:
Och jag har samma T-shirt på idag!

I ämnet t-skirt. Hösten 2004 när Syntfarfar var på toppen av karriären, Mozz var som vassast var det dax för första ERF 4 timmars. Team Lovebajkers gjorde entre på Knudan och vill minnas att Pace caren vid ett tillfälle kastade ut "78" skylten. Vi kom 2a i alla fall. Vill minnas att Örebrogänget var aningen sura över att ett gäng pedantiska Råkkies lyckades ta sig före. Hörbergs/G-son mfl vann även på den tiden.


IMG_2374.jpg
Mozz och hans barn stod i alla fall för det artiskiska verk som ligger bakom en designad t-skirt.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Nu när du ändå har satt din ingenjörsjärna på spets kanske du kan skriva en packlista med grejer ni sak ta med er.

Jag bjuder på en bra grej

Pass.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
En detalj du gärna får komma med är vilket mästerskap/klass som ska köras :)

Nu förväntar jag mig racerapport i stil med Mattias' och hoppas att ni får schysst väder!
Kör hårt! :tummenupp
 
Last edited:

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Tack för alla fina tips om pass. Det kanske vi skall ta med oss, annars så får vi väl fixa det i Danmark eller nåt. Och osökt leder passdiskussionen in tankarna till Mo-i-rana resan hösten 2004, som just pga av landsgränser mm fick bli en resa till Tärnaby. Ni som var med då minns den kanske(ser att trådens aktiva replajare verkar vara medlemmar reggade 2003)

IMG_2376.jpg

Till Assen blir det inte lika trångt, för vi tar Skodan dit, den är ju mycket större och säkrare än Polon, med airbags och annat.

Funderade under gårdagen om jag nu i rollen som mekaniker skall ta rollen som en riktig lökmekaniker som skyr allt vad arbete heter. För att sätta en bild på orden så gör väl sig beskrivningen av lökmek bäst med nedan.

lökmeck.jpg


Tillbaka till videolänken. Idag låg det ett fint ebay paket med en lååång och fin upgrade antenna. Efter lite testande visare det sig nu att räckvidden på FPV utrustningen är hela 150 meter. Det bör räcka från chikanen innan start mål och halvvägs ner på 5ans växel. Kanske finns det någon radioingenjör som läser här som kan dela med sig med lite tips på upgradepryttlar så räckvidden ökar.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Funderade under gårdagen om jag nu i rollen som mekaniker skall ta rollen som en riktig lökmekaniker som skyr allt vad arbete heter. För att sätta en bild på orden så gör väl sig beskrivningen av lökmek bäst med nedan.

View attachment 370614

Han där, han är väl representant för SVEMO Södra nuförtiden! Va? Och har kommit upp i smöret!
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Stunder vi minns i depån:


Jag tycker inte den bilden gör sig rättvis, mozz i kallingar är ju standard men ett upprest tält som ser i ordning ut och inga grejer runt om. Min minnesbild är att det såg ut som att skåpbilen voltat in i depån med bakdörren öppen och att av någon outgrundlig anledning båda hojarna stod upp! I övrigt enligt stormotorvägscrachsstökigt.

Visa Holländarna att gammal inte bara är snyggast utan även snabbast!!!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag tycker inte den bilden gör sig rättvis, mozz i kallingar är ju standard men ett upprest tält som ser i ordning ut och inga grejer runt om. Min minnesbild är att det såg ut som att skåpbilen voltat in i depån med bakdörren öppen och att av någon outgrundlig anledning båda hojarna stod upp! I övrigt enligt stormotorvägscrachsstökigt.

Typ såhär????
 

Bifogat

  • CIMG0014.jpg
    CIMG0014.jpg
    241.6 KB · Visningar: 341

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Så vad händer??? Ni måste ju släppa mer info om uppladdningen? Har Mozz börjat löpträna 2 ggr/ dag och gått från 100-200 situpps före frukost? Har sundgren varit i varberg och lättat fotpinnarna 2 gram och befriat hjulen från ventiler för att minska roterande massa?

Vi vill veta allt.....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top