Gibernau – vad hände egentligen?

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Doohan
Criville
Roberts
Rossi
Stoner
Lorenzo

Vem av ovanstående tänker du på som inte är lika ”fokuserad på sin uppgift” som Hayden och vilka beteenden avslöjar det?

Nu har Du i ett nafs bestämt att Alatalo har träffat de förare som Du räknar upp! Ett tips från allmänheten , läs vad han skriver!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Doohan
Criville
Roberts
Rossi
Stoner
Lorenzo

Vem av ovanstående tänker du på som inte är lika ”fokuserad på sin uppgift” som Hayden och vilka beteenden avslöjar det?

Jag har ingen aning om Doohan eller Criville, men jag kan garantera att Hayden lägger ner mer tid på fysisk träning, mental träning, teknikövningar och övriga förberedelser jämfört med de övriga på din lista. Han är fullt medveten om att han inte har samma gåva som tre av dem, och han använder därför hela sin vakna tid till att jobba på detaljet han själv kan påverka. På gott och ont, ibland undrar man om vissa saker inte skulle gå bättre genom att bara spänna av och tänka på något annat. De som jobbar med Hayden är inte helt ovana med telefonsamtal på väldigt konstiga tider bara för att föraren själv har fått en ide som han vill bolla med sina närmaste...

I vilket fall som helst, min åsikt är att det inte finns några "ovärdiga" världsmästare. Man kan glida fram till en världsmästartitel på ren talang och man kan kämpa sig fram till en världsmästartitel med hårt arbete. Båda sätt är precis lika värdiga för man var uppenbarligen bättre än alla andra sett till hela säsongen.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
De som jobbar med Hayden är inte helt ovana med telefonsamtal på väldigt konstiga tider bara för att föraren själv har fått en ide som han vill bolla med sina närmaste...
Extremt OT nu men det där fick mig att tänka på golfaren Vijay Singh som tydligen har lite svårt att släppa sitt jobb och slappna av. Han tränar i princip jämt och en av hans caddies fick nog när han blev uppringd på Julafton och ombedd att komma ner till rangen :hihi
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Njae,,är du helt säker på det...heter inte Hondas fabriks Repsol Honda..eller är det samma.
http://motorbike-search-engine.co.uk/riderprofiles/sete_gibernau_05.php

Finns ett officellt fabriksteam och det har varit Repsol i många år nu.
Men det har inte hindrat dem från att tilhandahålla fabrikshojar till satellitteamen.
Simoncelli åkte exempelvis fabrikare.
Biaggi hade fabrikare om jag inte missminner mig i Camel Honda, Katoh hade fabrikare etc etc
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Finns ett officellt fabriksteam och det har varit Repsol i många år nu.
Men det har inte hindrat dem från att tilhandahålla fabrikshojar till satellitteamen.
Simoncelli åkte exempelvis fabrikare.
Biaggi hade fabrikare om jag inte missminner mig i Camel Honda, Katoh hade fabrikare etc etc

Så är det säkert,,bara lite olika namn på samma material.
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Extremt OT nu men det där fick mig att tänka på golfaren Vijay Singh som tydligen har lite svårt att släppa sitt jobb och slappna av. Han tränar i princip jämt och en av hans caddies fick nog när han blev uppringd på Julafton och ombedd att komma ner till rangen :hihi

En caddie på rangen,,på julafton,,är man inte lite högfärdig eller nojjig då???

Blir inte det som att ha en paraply brud på bandagar..
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Jag har ingen aning om Doohan eller Criville, men jag kan garantera att Hayden lägger ner mer tid på fysisk träning, mental träning, teknikövningar och övriga förberedelser jämfört med de övriga på din lista. Han är fullt medveten om att han inte har samma gåva som tre av dem, och han använder därför hela sin vakna tid till att jobba på detaljet han själv kan påverka. På gott och ont, ibland undrar man om vissa saker inte skulle gå bättre genom att bara spänna av och tänka på något annat. De som jobbar med Hayden är inte helt ovana med telefonsamtal på väldigt konstiga tider bara för att föraren själv har fått en ide som han vill bolla med sina närmaste...

I vilket fall som helst, min åsikt är att det inte finns några "ovärdiga" världsmästare. Man kan glida fram till en världsmästartitel på ren talang och man kan kämpa sig fram till en världsmästartitel med hårt arbete. Båda sätt är precis lika värdiga för man var uppenbarligen bättre än alla andra sett till hela säsongen.

När du säger tre av dom här förarna, Doohan, Criville, Roberts, Rossi, Stoner och Lorenzo kan inte Hayden mäta sig med i talang.

Vilka exakt tänker du på då? Väldigt nyfiken på vem han är jämnbördig med, Rossi eller kanske Doohan?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Radare, Du kanske ska både läsa och citera hela meningar, folk kan ju få för sig att Du endast är ute efter att bråka annars? :)

Jag läser inlägget som att Alatalo inte har en aning om med vilken fokus, energi och ambition de två förstnämnda (Criville och Doohan) försökt nå sina mål. Han har av allt att döma inte följt dom på samma sätt som de övriga på listan.

Av de övriga på listan (som Alatalo vad vi kan förstå har haft förmånen att följa) garanterar han att Hayden matchar/överträffar dessa när det gäller att satsa 110%.

Se där - tror Du inte att det kan vara så inlägget skulle läsas?

Du har ingen aning, men tycker att du ”kan garantera”.

:rolleyes:
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...garanterar han att Hayden matchar/överträffar dessa när det gäller att satsa 110%.
Det framstår som lite naivt att tro att Hayden ”överträffar” någon på listan vad gäller engagemang.

Om Haydens ”110%” inte räckte till mer än två vinster den säsong han blev mästare borde han kanske satsa ”130%”?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, det är en helt annan frågeställning. Om vi nu lämnar Alatalos inlägg och pratar Hayden är det inte otroligt att denne saknar delar av de förutsättningar, kalla det särskilda talanger om Du vill, som kännetecknar våra kära "aliens". Och hjälper inte 110% skulle nog 130% inte göra någon större skillnad, möjligen bara bränna ut en falnande och flämtande låga. Kanske det som hänt andra som tröskats genom Rossis mentala olivpress (Biaggi, Sete)?

Att, trots detta, erövra världsmästartiteln 2006 är stort - en viljans kamp över förutsättningarna. Att fortfarande kämpa för att lyckas övervinna motigheterna är också stort.

Du går igång på butter, otillgänglig talang enligt ett tidigare inlägg. Det är gott. Andra faller för mediala, gudabenådade stjärnor, inget fel i det. Vissa av oss ser storheten i att aldrig ge upp, ett fighterhjärta och en vision om att ännu en gång få uppleva känslan av att vinna något stort, varför ska det vara sämre?

Att bli världsmästare kräver prestationer över en hel säsong. Därmed är alla världsmästare "värdiga" och inga one hit miracles.

Vi har en förstahandsuppgift på att Hayden kämpar hårdare än de allra flesta för att uppnå framgång. Jag ser ingen fakta eller vittnesmål som motsäger det. Vad är problemet?

Edit - och låt oss undvika omdömen som "naivt" så långt det är möjligt. All "idoldyrkan" eller ickerationella värderingar skulle kunna kallas naiva. Att ens bry sig om vuxna män som leker bort pengar och skadar miljön för att åka runt, runt utan att komma någonstans skulle många tycka vore naivt.

Så låt oss fortsätta, i vår naivitet, att utröna vad som hände Sete. OK? :)

Det framstår som lite naivt att tro att Hayden ”överträffar” någon på listan vad gäller engagemang.

Om Haydens ”110%” inte räckte till mer än två vinster den säsong han blev mästare borde han kanske satsa ”130%”?
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Vi har en förstahandsuppgift på att Hayden kämpar hårdare än de allra flesta för att uppnå framgång. Jag ser ingen fakta eller vittnesmål som motsäger det.
Vi har en ”förstahandsuppgift” på att Hayden är engagerad och tränar hårt. Skulle det göra honom unik jämfört med Doohan, Rossi, Stoner, Criville och Lorenzo?

:confused:
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Svaret finns i Alatalos post. Criville och Doohan känner han inte till, de övriga har han uppenbarligen koll på. Och i f t Rossi, Stoner och Lorenzo kämpar Hayden tydligen väl så hårt för att optimera sin prestation.

Heder åt alla underdogs där ute, föredömen för oss talanglösa stackare:tummenupp

Vi har en ”förstahandsuppgift” på att Hayden är engagerad och tränar hårt. Skulle det göra honom unik jämfört med Doohan, Rossi, Stoner, Criville och Lorenzo?

:confused:
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...kämpar Hayden tydligen väl så hårt...
Jovisst, men vem tror eller påstår något annat? Det är lite som att argumentera för att solen är ljus, rund och varm. Han är GP-förare på högsta nivån. Klart att han lägger ner väsentlig tid på att hålla sig i form och förstå sig på sin hoj – precis som de andra förarna.

Att försöka etablera en kvantitativ skillnad mellan förarnas insatser framstår som en ganska omöjlig uppgift. Vi måste då veta i detalj hur mycket tid var och en lägger ner på sin fysiska träning, testkörning och på att utveckla arbetet med sina teamkollegor. De kvalitativa skillnaderna kan vi komma åt genom djupintervjuer med varje förare om deras upplevelser och attityder. Det vore intressant att läsa om.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, Du har, i ett antal poster. Tydligen lägger Hayden inte ner lika mycket, han lägger ner mer engagemang. Och det ifrågasatte Du.

Nu råkar jag veta att vissa personer här, Axxexs bland annat, har mer insyn än andra. Jag litar på att han berättar det han kan berätta och vet mer än han kan/får berätta. Alatalo är också en sådan person, ibland är det lika intressant att läsa vad som inte skrivs som vad som skrivs.

Så nu behöver vi inte tramsa mer i denna fråga, vi har ett omdöme i frågan som avgivits av en person med hygglig insyn. Vill Du påstå något annat är det upp till Dig. Och sedan upp till oss andra att välja vilken källa vi anser mest tillförlitlig.

Men ifrågasätt inte personers trovärdighet bara för att de har en annan uppfattning i en fråga, koncentrera Dig på argumenten i stället:)

Trevlig helg!

Jovisst, men vem tror eller påstår något annat? Det är lite som att argumentera för att solen är ljus, rund och varm. Han är GP-förare på högsta nivån. Klart att han lägger ner väsentlig tid på att hålla sig i form och förstå sig på sin hoj – precis som de andra förarna.

Att försöka etablera en kvantitativ skillnad mellan förarnas insatser framstår som en ganska omöjlig uppgift. Vi måste då veta i detalj hur mycket tid var och en lägger ner på sin fysiska träning, testkörning och på att utveckla arbetet med sina teamkollegor. De kvalitativa skillnaderna kan vi komma åt...
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du har ingen aning, men tycker att du ”kan garantera”.

Okej då, "garantera" är kanske ett klumpigt ordval från min sida. Jag omformulerar mig så här istället:

Jag har spenderat hundratals arbetstimmar såväl som privata timmar tillsammans med Nicky och tillsammans med var och en av de fyra nedersta namnen på din lista (alltså inte Doohan eller Criville). Därför är min PERSONLIGA UPPFATTNING - utifrån den insyn jag har fått i respektive förares förberedelser, träningsmetoder, personligheter, förmåga som testförare och livsåskådning i allmänhet - att Nicky är den förare som lägger ner överlägset mest tid, omsorg, tankeverksamhet och fokus på hur han ska kunna förbättra sig själv som roadracingförare. Han lever roadracing hela sin vakna tid, oavsett om det är hotellfrukost tillsammans med brorsan, de-brief efter första friträningen tillsammans med ingenjörerna, fysträningspass tillsammans med en annan förare eller middag tillsammans med mekanikerna. Alla dessa tillfällen utmynnar i tankar, funderingar eller diskussioner kring små detaljer i hans körning. Min PERSONLIGA UPPFATTNING är att ingen av de fyra nedre namnen på din lista ens kommer i närheten av detta fokus på detaljer. Men återigen, om man redan har guds gåva i form av ren känsla eller kan åka vilken motorcykel som helst på ren instinkt från ryggmärgen, då kanske inte detta fokus behövs...? Eller rent av får negativa konsekvenser...? Och om du tvunget måste gräla vidare om detta så är jag ganska övertygad om att min PERSONLIGA UPPFATTNING i denna fråga inte avviker nämnvärt från övriga som jobbar inom MotoGP.

Nöjd...?

För övrigt är jag förbluffad över din energi och din vilja att skriva ner Nicky. Det är pinsamt uppenbart att du aldrig har träffat honom och det är lika uppenbart att du aldrig har rejsat själv eller jobbat med något inom racing. Det finns ingen inom racingen som dissar en världsmästare på detta sätt, oavsett om man varit hans kollega eller varit hans konkurrent.

Åter till diskussionen om Sete, tack.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top