Gibernau – vad hände egentligen?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Gibernau var Rossis testförare?

Naturligtvis inte under 2004-2005, men mycket sannolikt under 2003.

Se det så här - förare i ett satellitteam har två uppgifter:
- att testa delar, ideer och nya koncept för de riktiga fabriksförarna.
- att försöka ta så många poäng som möjligt från andra märkens fabriksförare.

Och med tanke på att Honda tillämpar detta hårdast av alla fabrikanter så testades nog ett och annat i Setes cykel som sedan hamnade på Repsol-cyklarna. Ingen fabrikant ger helt nya delar, ideer eller koncept till sina fabriksförare innan de verifierats av interna testförare och av någon "mindre viktig" tävlingsförare...
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Se det så här - förare i ett satellitteam har två uppgifter:

- att testa delar, ideer och nya koncept för de riktiga fabriksförarna.
Det stämmer ju inte alls. De som får nya delar först (vilka testas i experimentella miljöer i Japan) är ju fabriksförarna, inte satellitförarna.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Se det så här - förare i ett satellitteam har två uppgifter:
- att testa delar, ideer och nya koncept för de riktiga fabriksförarna.
- att försöka ta så många poäng som möjligt från andra märkens fabriksförare.

Ingen fabrikant ger helt nya delar, ideer eller koncept till sina fabriksförare innan de verifierats av interna testförare och av någon "mindre viktig" tävlingsförare...

Jag tror du har fel...
Tror inte Dovi och Crutchlow får några nya delar som "försökskaniner" innan Spies och Lorenzo...
Likväl tror ja inte Barbera fått några nya delar innan Rossi och Hayden.
Nya delar testas eventuellt av fabriksteamets testförare (ej satelitteam), därefter testar fabriksförarna, oftas "försteföraren" i teamet dessa delar på något test under säsongen, för att sedan om det varit positiva förändringar även köra dom under race... Senare under säsongen KANSKE sattelitteamen får tillgång till dessa "uppdateringar"..

(ja har ju inget facit, men ungefär så de går till enligt vad jag läst mig till iaf)
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det stämmer ju inte alls. De som får nya delar först (vilka testas i experimentella miljöer i Japan) är ju fabriksförarna, inte satellitförarna.

Jo, men efter tex Japan, så undrar jag om ändå inte typ Cecchinello och Gresini under ett rejs år oxå får ta del av kul saker att testa,just för att se om det funkar i en rejsmiljö så nära fabriksteamet som är möjligt!! Att de sedan får behålla grejerna fullt ut är säkert en annan femma. Det bör ju trotts allt ske en hel del i depå som inte når oss vanliga dödliga hehe
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det usla bestod i det låga antal sammanlangda poäng vid säsongens slut, vilket berodde på 6 st DNF. Någon som minns: började han vurpa så mycket eller var det tekniska missöden?

Rent filosofisk, en fundering; OM det var så att han vurpade 6 gånger, kan det anses uselt? En vurpa kommer ju sig av (i 19 fall av 20 iaf) att man satsat för hårt.... och det tycker jag inte någonsin kan sägas vara uselt. Uselt kan de väl bara sägas vara om... tja, om man fejkar skada tex!http://www.youtube.com/watch?v=sj_fSLdUK9U&feature=player_embedded
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Jo, men efter tex Japan, så undrar jag om ändå inte typ Cecchinello och Gresini under ett rejs år oxå får ta del av kul saker att testa,just för att se om det funkar i en rejsmiljö så nära fabriksteamet som är möjligt!!
Kan vara så, men ja tror inte att de får testa saker före fabriksteamen...
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Uselt kan de väl bara sägas vara om... tja, om man fejkar skada tex!
Jag kallade inte Gibernau för usel. Han är säkert ingen usling.

Däremot var hans säsong 2005 usel jämfört med 2003 och 2004 då han slutade tvåa efter Rossi. 6 st DNF på en säsong får väl ända anses som usel utdelning för en GP-förare i fråga om slumpens fördelning av med- och motgångar?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag kallade inte Gibernau för usel. Han är säkert ingen usling.

Däremot var hans säsong 2005 usel jämfört med 2003 och 2004 då han slutade tvåa efter Rossi. 6 st DNF på en säsong får väl ända anses som usel utdelning för en GP-förare i fråga om slumpens fördelning av med- och motgångar?

Jag sa aldrig att du sagt att Gibernau är usel. Jag skrev "OM det var så att han vurpade 6 gånger, kan det anses uselt". "Det" syftar då på det faktum att han vurpade 6 ggr. Och jag bara funderade lite i största allmänhet på om det kan sägas vara uselt? I min värld är det rätt ok att vurpa om man gör det när man försökt hårdare än man försökt tidigare. En sådan vurpa är värd all respekt!

OM Gibernau vurpade 6 ggr fast han körde långsammare än tidigare så håller jag med; en usel säsong
OM Gibernau vurpade 6 ggr när han körde snabbare och försökte köra ÄNNU snabbare än tidigare så håller jag inte med; en sur/hård/tuff säsong. Men inte usel.

Eller?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det stämmer ju inte alls. De som får nya delar först (vilka testas i experimentella miljöer i Japan) är ju fabriksförarna, inte satellitförarna.

Det finns mängder med exempel på delar som först dykt upp hos Tech3, Gresini och LCR. Eftersom prestandaskillnaden mellan de interna testförarna och fabriksförarna är för stor för att utvärdera vissa delar så är det inte helt ovanligt att använda satellitförare som mellansteg. Man riskerar inte fabriksförarnas resultat om något skulle gå snett och går det bra så är det bara en bonus för de "egna" satellitförarna.

Varför tror du att Tech3 behöll Colin Edwards tre-fyra år efter att han passerat bäst före datum...? Knappast för att han drar in enorma sponsorpengar...? Men kanske för att Yamaha och de dåvarande fabriksförarna insåg värdet i en ytterst kompetent testförare i det egna satellitteamet...?

Om vi istället håller oss till Sete så kan du säkert googla fram bilder från fredagsträningarna under 2005. Den skartsynte kan notera ett stort antal olika stötdämparlänkage (uppenbara konceptskillnader som syns utifrån). Vad jag minns så hamnade endast ett av dessa på Repsol-hojarna...
 
Last edited:

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Jag sa aldrig att du sagt att Gibernau är usel. Jag skrev "OM det var så att han vurpade 6 gånger, kan det anses uselt". "Det" syftar då på det faktum att han vurpade 6 ggr. Och jag bara funderade lite i största allmänhet på om det kan sägas vara uselt? I min värld är det rätt ok att vurpa om man gör det när man försökt hårdare än man försökt tidigare. En sådan vurpa är värd all respekt!

OM Gibernau vurpade 6 ggr fast han körde långsammare än tidigare så håller jag med; en usel säsong
OM Gibernau vurpade 6 ggr när han körde snabbare och försökte köra ÄNNU snabbare än tidigare så håller jag inte med; en sur/hård/tuff säsong. Men inte usel.

Eller?
Sorry för OT men..

Tack Mozz!! Nu känner jag mig inte lika dålig!

Haft så jävla tuff förstasäsong med 5(!) vurpor varav en stor highsider med flera brutna ben men också sex kapade sekunder på Sviestad (kör fortf långsamt, sisådär 2 sek över minuten) men jag har pressat mig själv och min gamla R1:a som fan, man vill ju se resultat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Sete var också en av mina favoriter. Jag tror det ligger mycket i det psykiska här. Kato dog, Sete fick någon slags "övernaturlig" förmåga att köra hoj, i kombination med lite nya gadgets, personal osv. Någonstans på vägen händer det nåt, bland annat krascher, han gjorde väl en präktvurpa när han slog runt och rev med sig ett gäng andra förare, eller blev han nerriven?? Modjon försvann (kulorna krympte eller nåt). Tråkigt i alla fall.
En liten fotnont, jag besökte Spidi-fabriken för några år sedan, då hade Sete gjort en liten kort comeback, enligt en av bossarna på Spidi så körde Sete "på skoj", han kommer från en välbärgad familj med tunga gubbar, så deg fanns det tydligen. Inget direkt svar, vi får väl ringa och fråga :)
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Sete hade allt. Allt utom nummer ett på hojen. Han kom från en välbärgad familj, hade ett namn och pengar på banken, han var snygg och hade en filckvän som var fotomodell. Han hade gått i skola hos självaste King Kenny, gjort sina hundår i GP på Hondas experimentella 2 cyl 500cc och kört den bäst av alla och sedan ärvt Doohans hoj. Han var kompis med Rossi och slog honom emellanåt. Och framförallt tog han sin första seger (och Suzukis enda efter världsmästarsäsongen med Kenny Robers Jr!) på hemmabanan och gjorde vinnarvarvet till den mest tårdrypande direktsändingen i TV sedan månlandningen 1969. Han hade helt enkelt allt, det fanns inget mer kvar att sträva efter än en världsmästartitel och när den gled ut händerna 2005 gjorde han ett nytt försök 2006 som slutade i en olycka. Snipp snapp snut, så var sagan slut.
 

Bifogat

  • sete.JPG
    sete.JPG
    55.6 KB · Visningar: 129

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Tog han några poäng i MotoGP 2009 med Ducatin? Det blev ju inte så många tävlingar tills stallet lades ned.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
På tal om Valencia 2001, så tog Biaggi pole med 1.34.5, vilket är samma tid som Crutchlow och Capirossi kvalade 2011. Rossi kvalade 2011 på 1.33.5.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top