Gibernau – vad hände egentligen?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
När han fick köra Honda istället för Suzuki blev han direkt ett reellt hot mot Rossi och slutade också tvåa både 2003 och 2004. Första racet (Jerez) 2005 ledde han ända till slutet och Rossis ökända omkörning som fick Gibbers att bita i gruset. Och sedan var det liksom slut för honom. Han slutade sjua i sammandraget. Hans nya teamkompis Melandri blev tvåa. Sedan blev det Ducati och total utförslöpa mot botten. The End.

Någon som kan mer än att gissa varför? Varför blev det inte en tredje och fjärde säsong hack i häl på Rossi eller till och med en titel? Han var ju så väldigt övertygande ända till Jerez 2005. Han var i stort sett den enda som vann när Rossi inte gjorde det – som Criville med Doohan. Den ende som verkligen vågade och kunde utmana Mästaren.

Det är ju lätt att gissa att han ”tappade sugen” eller ”blev knäckt” när hans yttersta och en Honda inte räckte till mer än att bli tvåa. Men jag tycker inte det räcker som förklaring. Att vara tvåa tätt efter Rossi i MotoGP är inte precis något att skämmas över och på Jerez 2005 var det ju glasklart att Gibernau kunde slå Rossi.

Så: vad hände?
 

Bifogat

  • Jerez - Sete Gibernau (Team Movistar Honda MotoGP).jpg
    Jerez - Sete Gibernau (Team Movistar Honda MotoGP).jpg
    68.1 KB · Visningar: 350
  • Skärmavbild 2012-09-20 kl. 21.51.48.png
    Skärmavbild 2012-09-20 kl. 21.51.48.png
    35.7 KB · Visningar: 321
Last edited:

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Vendelsö
Hoj
R1
Ja vad hände? Zete var min favorit när han körde. Han gick väl inte till någon annan klass heller vad jag vet. har han lagt hjälmen på hyllan helt? någon som vet vad han gör idag? saknar fighterna han hade med Rossi.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ja vad hände? Zete var min favorit när han körde. Han gick väl inte till någon annan klass heller vad jag vet. har han lagt hjälmen på hyllan helt? någon som vet vad han gör idag? saknar fighterna han hade med Rossi.

anuel Sete Gibernau Bultó, född 15 december 1972 i Barcelona, är en katalansk och spansk f d roadracingförare. Under MotoGP-säsongerna 2003 och 2004 var Gibernau för Gresini Honda-team den främste utmanaren till världsmästaren Valentino Rossi. Efter att hans säsong för Ducati 2006 fylldes av skador så pensionerade sig Gibernau från roadracing på högsta nivån. Gibernau är barnbarn till Bultacos grundare Paco Bultó. Den 12 juni 2008 [1] konfirmerades han som Ducatis nye tesförare, vilket gjorde det till en smygcomeback. Han körde Roadracing-VM 2009, i MotoGP-klassen för Onde 2000 Ducati.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Pöbeln (eller det kanske bara var sandström och någon gaphals till) här på sporthoj började hata honom efter han lipade i någon intervju om Rossis körning.
Sen var det kräftgången i resultattabellen kombinerat med skador som gjorde att han hoppade av efter -06 har jag för mig att han sa i nån engelsk tvkanal. Han tröttnade väl helt enkelt.
Jag tycker att det var förbaskat synd att han gick tillbaka till MotoGP och inte röjde runt i WSBK istället.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
han fick ont i armen och började gråta ... sen var den karriären slut...
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Gibernau är barnbarn till Bultacos grundare Paco Bultó.
Tack för relevant information i ämnet. :3freak

Blev han verkligen så skadad under 2005, därmed poänglös och kickad från Honda? Det verkar inte så när man tittar på resultaten: Gibbers hade flest varv i ledning (113 varv jämfört med 38 för Hayden som slutade trea) och flest poles (5, lika många som Rossi).
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Sete blev inte "kickad" från Gresini Honda. Det är däremot en väsentlig skillnad mellan att betala för att åka i ett satellitteam eller att få betalt för att åka i ett fabriksteam. Vilket kan förklara motivationen till bytet.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Han bröt 6 tävlingar det året .. och slutade 7:a
sen var ju Rossi väldigt stark det året. och det kändes lite som om Setes självförtroende fick sig en törn.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Valentino Rossi sa efter Qatar 2004 "I'll make sure he never wins a race again".

Wikipedia säger:
Rossi's closest rival in the 2003 and 2004 seasons was Sete Gibernau, riding with Team Gresini's Movistar Honda team on a satellite RC211V in 2004 and then on an all but in name factory RC211V, which Gibernau helped to develop, in 2005. Initially they were quite friendly in the paddock and off – Gibernau partied on occasions with Rossi at the Italian's Ibiza villa – but a souring in their relationship began in the 2004 season and culminated in the "Qatar Incident" that same season when Rossi's team was penalized for "cleaning" his grid position to aid in traction, along with Honda Pons' Max Biaggi, and both riders were subsequently forced to start from the back of the grid. A number of teams, including Gibernau's Team Gresini and the official Repsol Honda factory team, appealed successfully to race direction for Rossi to be sanctioned. Rossi and his chief mechanic, Jeremy Burgess, insisted that they were doing nothing more than what many others had done before when faced with a dirty track.
Since then the two have not spoken and Rossi seemed to resolve to use the incident to apply psychological pressure on Gibernau. He is said to have sworn that after the Qatar race, which Gibernau won while Rossi crashed out after rising to 6th position, he would do everything to make sure that Gibernau never stood on the highest step of the podium again.Gibernau retired from Grand Prix racing after an unsuccessful, injury blighted 2006 season with Ducati and he never won another race after Qatar, prompting some in the Spanish and Italian motorcycle racing media to explain this fact by way of reference to the "Qatar Curse."

Rossi gjorde verklighet av det, och som alla vet är spanjorer ytterst bräckliga mentalt. Sete kom aldrig nånvart igen.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är ju inte helt ovanligt i sportvärlden med idrottsmän/kvinnor som kommer fram, har några bra säsonger och sedan plötsligt inte levererar lika bra igen efter det. Inget ovanligt alls och säkert inte helt enkelt att analysera och så klart också individuellt.

Skulle tro att Sete av någon eller några anledningar tappade något mentalt som innebar att han inte lyckades prestera lika bra som han gjorde de två säsonger han hade där han var i toppen. Självförtroende, intresse, tvivel, andra prioriteringar eller en kombination av flera.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...som alla vet är spanjorer ytterst bräckliga mentalt.
Jomenvisst. Lorenzo och Pedrosa är ju ett bra exempel på denna vedertagna ”sanning”...

Det är ju inte helt ovanligt i sportvärlden med idrottsmän/kvinnor som kommer fram, har några bra säsonger och sedan plötsligt inte levererar lika bra igen efter det. Inget ovanligt alls och säkert inte helt enkelt att analysera...
Tror du ligger nära en förklaring värd namnet här. Det är nog ett ”naturalförlopp” att en idrottsman har en peak och sedan dalar, mer eller mindre långsamt. Det går ju faktiskt att blicka bakåt och konstatera detta i fall efter fall. Sheene, Spencer, Schwantz, Beattie, Abe, Okada, Harada, McCoy.

Att göra som Roberts Sr. och Stoner är mycket ovanligt – sluta tävla på topp utan tvång från skador eller vikande förmåga av andra skäl.

Men det vore intressant att läsa om vad den vikande förmågan att vinna mer detaljerat består av för komponenter och vilka som har störst påverkan.

Spencers uppgång men framför allt fall känns ju verkligen igen:

”His career was cut short by wrist injuries that some believe were caused by the physical strain of competing in two championships during a single season. After his historic 1985 season, Spencer never won another Grand Prix race. He retired from Grand Prix racing at the beginning of 1988.”

(från Wikipedia)

Så han bröt 6 race under 2005? Minns inte detta men det förklarar ju de relativt låga poängen å ena sidan och de många varven i ledning å den andra.
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Jag tänker så här.... Sete fick Katos hoj å folk när Dajiro Kato omkom å började vinna men höll enkelt inte hela vägen på en toppmaskin/team. Jag ser så här, har du en bra hoj vinner du i moto gp... :p
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men det förklarar inte varför 2005 plötsligt blev en så usel säsong.

Det finns förarmässiga såväl som tekniska orsaker till att 2005 inte blev lika bra som 2003-2004. Vi kan bara spekulera i hur han påverkades av att vänskapen med Rossi avslutades och att han hade många krascher under försäsongen.
Tittar man bara på det rent tekniska så var han dock inte något annat än en testförare för Honda. Det var aldrig tänkt att han skulle bli världsmästare. Han skulle bara utvärdera delar, ideer och koncept för de riktiga fabriksförarna i Repsol-teamet. Jag vill minnas att säsongen 2005 var ganska strulig för Honda. Man hade precis fått stryk av Rossi på en Yamaha och man var desperata att göra Hayden till världsmästare. Samtidigt hade man börjat förbereda sig för ankomsten av Dani Pedrosa och framförallt det nya 800 cc reglementet. Därför testades ovanligt många saker med Sete. En del bra, men också ganska många som var mindre bra och som orsakade strul, dåliga resultat och ytterligare tappat självförtroende hos föraren.

Jag tycker dock inte att han var dålig under sin säsong hos Ducati. Faktiskt en av få förare som bidrog med konstruktiv kritik som gjorde Ducatin bättre, vilket väl bevisas av att han senare fick jobb som testförare. Och hade hans bromshandtag bara varit några centimeter åt ett annat håll en junidag i Barcelona så tror jag att 2006 års världsmästare hetat Loris Capirossi...
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Han tog flest poles 2005. Rätt bra för att vara en usel säsong. Sedan kan man såklart tycka att flest poles borde kunnat omsättas i flera segrar/pallplatser.
Det usla bestod i det låga antal sammanlangda poäng vid säsongens slut, vilket berodde på 6 st DNF. Någon som minns: började han vurpa så mycket eller var det tekniska missöden?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top