KTM 1190 Adventure

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hej Jag köpte 1290 endast för kraften, kvalité är inte KTM's grej, det är ingen grushoj heller om du frågar mej, utan busbajk på gata och mycket bakhjul, så 1290 gäller dåå ;)

Håller me på allt utom att kvalitén skulle vara dålig....
Har å haft flera ktm er flera år å alla har funkat prickfritt.. Sköter man servicen så håller dom..

Enda grus min 1290 kommer i kontakt är de som ligger kvar på asfalten från vintern på våren.. Annars kommer den köras bara som asfalt hoj..
 

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
Funderar på att köpa en 1190 Adventure R -2013
Läser problem med startmotor och att återkallelse inte skett för åtgärd, finns det nåt annat man bör vara observant på?
Hur pålitlig är en KTM av denna typ som ändå skall vara en "reiseenduro" kommer jag köra 10000mil utan större konstigheter som jag antagligen gör med tyska eller japanska alternativ?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Funderar på att köpa en 1190 Adventure R -2013
Läser problem med startmotor och att återkallelse inte skett för åtgärd, finns det nåt annat man bör vara observant på?
Hur pålitlig är en KTM av denna typ som ändå skall vara en "reiseenduro" kommer jag köra 10000mil utan större konstigheter som jag antagligen gör med tyska eller japanska alternativ?

Det är inga problem med tillförlitligheten på en KTM (den är nog sämre på en BMW...)
Med normal kärlek blir det en trogen vän på vägen :tummenupp
 

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Hejsan i vinterrusket!

Har en sån här monterad på min hoj.
Vad behövs för att fästa en gps i den, brukar det följa med gpsen?
Finns det någon hållare för telefon man skulle kunna använda till fästet?
Tror det är ktm orginal.

60312992044_2_2.jpg
 

Hal93

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2020
Hoj
Ktm 1190 Adv - 13
Någon som vet vad en service kostar vid 3000 mil på en 1190 adv 2013 ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Någon som vet vad en service kostar vid 3000 mil på en 1190 adv 2013 ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Beror helt på verkstaden... ring runt och kolla. 2013 då har du ingen garanti kvar så jag skulle lyssna lite bland KTM-folket var bästa servicen finns och boka där. Det kan mycket väl vara en entusiast som jobbar hemma i garaget med kunskap, erfarenhet och rätt inställning.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tjena. Går det att ändra sitthöjden på 1290 SA ?

Ja, åtminstone på Super Adventure S finns det två lägen som skiljer någon dryg cm i höjd. Om det är likadant på -R låter jag vara osagt.

Saxat från användarmanualen:
Ergonomics.jpg
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ja, åtminstone på Super Adventure S finns det två lägen som skiljer någon dryg cm i höjd. Om det är likadant på -R låter jag vara osagt.

Saxat från användarmanualen:
View attachment 455793

Tack för svaret, lite som jag misstänkte eftersom sadeln inte varit helt upp till den pressade kanten på tanken. Att fotpinnarna har två läge vet jag om, men att inte veta eller ens ta upp att det går att justera sadeln är ett minus när jag som möjlig kund pratar med säljaren om knävinkeln.
Har bara kört väldigt lite med S en gång, men redan då blev jag mycket imponerad av hur den kändes.
Stort tack Bonzo :tummenupp :hej
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tack för svaret, lite som jag misstänkte eftersom sadeln inte varit helt upp till den pressade kanten på tanken. Att fotpinnarna har två läge vet jag om, men att inte veta eller ens ta upp att det går att justera sadeln är ett minus när jag som möjlig kund pratar med säljaren om knävinkeln.
Har bara kört väldigt lite med S en gång, men redan då blev jag mycket imponerad av hur den kändes.
Stort tack Bonzo :tummenupp :hej

Jag var faktiskt tvungen att kolla upp det själv för även om jag hade för mig att det gick så var jag inte säker. Jag tror inte säljaren sade något om det till mig heller men å andra sidan har jag kört med annan sadel sedan hojen levererades.

Hur som helst är det en fantastisk hoj som jag kört alldeles för lite i år.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Jag var faktiskt tvungen att kolla upp det själv för även om jag hade för mig att det gick så var jag inte säker. Jag tror inte säljaren sade något om det till mig heller men å andra sidan har jag kört med annan sadel sedan hojen levererades.

Hur som helst är det en fantastisk hoj som jag kört alldeles för lite i år.

Hitills har kampen stått mellan Husqvarna 701, Yamaha T7, Honda Africa Twin och KTM 1290 SA. Nu återstår en längre provtur av 1290 sen är man eventuellt en i gänget.

Varför bytte du sadel ?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hitills har kampen stått mellan Husqvarna 701, Yamaha T7, Honda Africa Twin och KTM 1290 SA. Nu återstår en längre provtur av 1290 sen är man eventuellt en i gänget.

Varför bytte du sadel ?

Africa Twin har jag hört mycket bra om, så den hade jag med på min lista också.

Jag köpte till en Ergo Seat med uppvärmning och fick den monterad innan jag hämtade ut hojen. Det kan verka vara en onödig funktion, men det kändes rätt lyxigt när vi åkte en heldag i regn och bara några få plusgrader härom året. Värmehandtag är en annan sak som är svår att leva utan när man väl testat det.

Jag ser i beskrivningen av Ergo-sadeln att den dessutom är ett par cm högre än originalet och det passar mig alldeles utmärkt.

Ergo Seat.jpg
Ergo Seat 2.jpg
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Africa Twin har jag hört mycket bra om, så den hade jag med på min lista också.

Jag köpte till en Ergo Seat med uppvärmning och fick den monterad innan jag hämtade ut hojen. Det kan verka vara en onödig funktion, men det kändes rätt lyxigt när vi åkte en heldag i regn och bara några få plusgrader härom året. Värmehandtag är en annan sak som är svår att leva utan när man väl testat det.

Jag ser i beskrivningen av Ergo-sadeln att den dessutom är ett par cm högre än originalet och det passar mig alldeles utmärkt.

View attachment 455812
View attachment 455813

Tack för ditt svar och inlägget av sadeln som du valde. :hej
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tjena gänget!
Någon som har kommentarer om denna dämparen? Tror ni den låter apmycket? Priset är ju onekligen bra!

 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tjena gänget!
Någon som har kommentarer om denna dämparen? Tror ni den låter apmycket? Priset är ju onekligen bra!

Om vi ska spekulera så gissar jag att den inte är särskilt väl byggd. Troligtvis är den mer eller mindre bara en plåtburk formad som en ljuddämpare.
Jag tror det är vettigare att köpa något av ett märke man känner igen och varken Wings eller Leo Vince kostar väl så väldigt mycket mer.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top