KTM 1190 Adventure

ronon

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2016
Ort
GÄVLE
Hoj
2016, KTM 1190 Adveture
Hej. Är det nån som har tips om var man kan få tag i 2017 års "Touring case set" till bra pris? Se bild. Och om man köper online, kan man då själv modda så tändningsnyckeln passar? "One key"
461baf377f964a4c219d3334912392cd.jpg


Skickat från min SM-T585 via Tapatalk
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej. Är det nån som har tips om var man kan få tag i 2017 års "Touring case set" till bra pris? Se bild. Och om man köper online, kan man då själv modda så tändningsnyckeln passar? "One key"
461baf377f964a4c219d3334912392cd.jpg


Skickat från min SM-T585 via Tapatalk
Det går att plocka isär låset och modda efter nyckel, har satt MC-kompaniet på att göra det på en av mina touringväskor nästa vecka.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Min nya downforce vinge levererad av Touratech! Fungerar riktigt bra, ger extra fäste på bakhjulet och wheela blir busenkelt! :hihi:hihi
DSC_0082.JPG

Någon som har deras styrdämpare förresten? Tycker originalet är alldeles för mesigt...

Senaste updates på hojen är ett ProTaper EVO styre, Riktigt najsigt och bra mycket högre än original. Problemet med detta var att det är bra mycket kortare "greppyta" än original, det löste jag genom att förlänga styret med två distanser om 8mm på expanderskruvarna. Det löse bara problemet på ena sidan dock. Fästet för handtaget för frambromsen sitter fortfarande i böjen men det ska jag lösa i CNC-fräsen någon dag, är fler intresserade av detta så kan jag köra ett gäng sådana när jag ändå håller på.

Ska även fixa så jag kan höja rutan högre och så jag kan ha den i högsta läget utan att tilta in den.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Läger ut samma fråga här som i 1290-tråden.

Däckfråga.
Efter 2800+ mil skall jag nu byta mina "slicks".
På min förra Tiger 800'a så satte jag på Michelin Pilot Road 4 Trail.
Det blev en sjuk skillnad på cykeln och greppet i vått var bättre än originalen i torrt!
Som ni förstår var jag sjukt nöjd med dem och det blir nog Michelin denna gång också.

Men tänkte ändå skicka ut frågan på vad ni bytt till och om ni är nöjda?
Kan tillägga att jag kör mest på asfalt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
höj inte rutan , -köp en ny.!
jag har en Piug som funkar kanon för touring. Har även en låg med massor med turbulens.
 

conny.olsson

Ny medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Norrort
Hoj
2014, KTM Super Duke 1290 R
Hej, går och funderar på att köpa en 1190 adventure r 2016 :) är det ngt jag bör tänka på? finns det ngt som krånglar specifikt med modellen? Är det en schysst hoj? En del säger ju alltid att KTM är skräp och att det krånglar hit och dit men ni som äger en i dag eller har gjort det bör ju ha svaret, tack i förskott :)
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Var nöjd med min, lite småfel i början men sen gick den felfritt.
Köpte en ny Adv 1290S nu i våras och det känns att kvaliteten gått upp.
Är till salu nu om någon känner sig sugen.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Hej, går och funderar på att köpa en 1190 adventure r 2016 :) är det ngt jag bör tänka på? finns det ngt som krånglar specifikt med modellen? Är det en schysst hoj? En del säger ju alltid att KTM är skräp och att det krånglar hit och dit men ni som äger en i dag eller har gjort det bör ju ha svaret, tack i förskott :)

Från 2015 och framåt skall barnsjukdomar vara fixade. Min icke r har funkat felfritt och det är en grym hoj. Köp!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Är spekulant på en 1290 Adventure och undrar om någon här kan ge mig lite vägledning gällande packväskor? Gillar visserligen utseendet på originalväskorna längre upp på sidan, men gillar inte riktigt att de verkar öppnas längs hela sidan. Inbillar mig att jag hellre vill ha ett par som öppnas upptill, men jag kanske tänker fel där? Tar gärna även emot tips på prisvärda alternativ.
 

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Jag hade orginalväskorna men dom var lite knepiga med låsningen så jag tror upptillväskorna är enklare och mer lättstuvade
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Är spekulant på en 1290 Adventure och undrar om någon här kan ge mig lite vägledning gällande packväskor? Gillar visserligen utseendet på originalväskorna längre upp på sidan, men gillar inte riktigt att de verkar öppnas längs hela sidan. Inbillar mig att jag hellre vill ha ett par som öppnas upptill, men jag kanske tänker fel där? Tar gärna även emot tips på prisvärda alternativ.
Jag har orginalväskorna och tycker det är bra med öppningen lite halvt på sidan. lätt att packa i och ur.
Dessutom slipper man massa ställningar på hojen när man inte kör med väskorna. original sitter ganska tajt på hojen.
Helst kör jag utan väskor.
När jag pendlar har jag toppboxen.
När jag behöver lite mer packning har jag sidoväskorna.
Är det semestertouring har jag alla tre ....
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag har orginalväskorna och tycker det är bra med öppningen lite halvt på sidan. lätt att packa i och ur.
Dessutom slipper man massa ställningar på hojen när man inte kör med väskorna. original sitter ganska tajt på hojen.
Helst kör jag utan väskor.
När jag pendlar har jag toppboxen.
När jag behöver lite mer packning har jag sidoväskorna.
Är det semestertouring har jag alla tre ....

Okej, men vilken variant av väskorna har du? Det verkar som om de designat om dem av någon anledning. Tidigare verkar de ha öppnats som i en kombination av ovan/sidan, medan de nya bara öppnas på sidan.

Tidigare variant:
KTM Kombi.jpg

Ny version:
KTM Sidoöppning.jpg

Personligen så tycker jag att den tidigare öppningen verkar bättre om man behöver hämta något i lådan längs vägen. Om man måste öppna hela sidan så finns ju risk att saker ramlar ur när man rotar runt.
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Jag körde med sw motec på min 1190 adv 2014. Tyckte inte om orginalväskornas öppning. Sw har också fördelen att man snabbt kan ta bort ställningen. Skulle jag köpa nu så hade jag enbart köpt en sw toppbox för det hade räckt för trippen ner till alperna. Väskorna blir för breda när det blir tajt om utrymme. Man packar ofta för mycket skit till ingen nytta.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag körde med sw motec på min 1190 adv 2014. Tyckte inte om orginalväskornas öppning. Sw har också fördelen att man snabbt kan ta bort ställningen. Skulle jag köpa nu så hade jag enbart köpt en sw toppbox för det hade räckt för trippen ner till alperna. Väskorna blir för breda när det blir tajt om utrymme. Man packar ofta för mycket skit till ingen nytta.

Har faktiskt spanat en del på SW Motech, så det känns bra att få ett omdöme från någon som faktiskt testat. Jag var dock nästan inne på att bara köra sidoväskorna, men jag kanske får tänka om då. Det är ju ingen brådska än så länge, det blir ingen långtur i år åtminstone.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag har den tidiga modellen (2016).
De har väl designat om väskorna pga aerodynamiken ...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
tydligen försvinner 1290 SA "T" modellen 2018.:dummer
Hade tänkt byta men, men man kanske skall behålla den ...?
Den har ju allt man kan tänka sig + en stor tank. Kommer den bli en eftertraktad bristvara ?
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Nån som provkört 1290 superduke gt? Jag kör 100% asfalt..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top