KTM 1190 Adventure

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Tack målarn!

Hur är upplever du kvalitén?

Sitter de bra, törs man studsa runt lite utan att vara orolig över att grejerna ska släppa eller gå sönder?
Funkar hur bra som helst, lite högfartswobbel över 150-160 kan det vara om man packar mycket i dom men så är det även på org väskorna utan det nya fästet.
Sitter som berget och väldigt lätt att ta bort den fula ställningen när man inte använder dom vilket var en stor anledning till att jag köpte dessa.
 

Nisse68

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2016
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 1190 Adventure 2015
Jag har samma set men svarta väskor
Samt den korta wingsdämparen ( gott ljud)
 

Bifogat

  • IMG_0714.JPG
    IMG_0714.JPG
    555.5 KB · Visningar: 114

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Någon som har en aning om man kan få ner fotpinnarna mer? Finns det några specialfästen att köpa som sänker det hela?

Sen undrar jag hur mycket man kan höja styret? Jag har höjt 30mm men det är fortfarande alldeles för lågt för mig, får böja benen för att kunna stå upp och köra. Vill helt ha upp styret isch 1dm och fotpinnarna ner 30mm.

Ska bygga egna extraljus på till den också, någon som vet om det finns någon extra kontakt till helljuset som man kan använda till extraljus eller åtminstone ett relä?

Grym hoj i övrigt, köpte mig en på MC-kompaniet för några veckor sedan, har extra utrustat den med touringrutan och värmesäte samt ergo sätet för passagerare sedan dess. :tummenupp
DSC_0056.JPG
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Någon som har en aning om man kan få ner fotpinnarna mer? Finns det några specialfästen att köpa som sänker det hela?

Sen undrar jag hur mycket man kan höja styret? Jag har höjt 30mm men det är fortfarande alldeles för lågt för mig, får böja benen för att kunna stå upp och köra. Vill helt ha upp styret isch 1dm och fotpinnarna ner 30mm.

Ska bygga egna extraljus på till den också, någon som vet om det finns någon extra kontakt till helljuset som man kan använda till extraljus eller åtminstone ett relä?

Grym hoj i övrigt, köpte mig en på MC-kompaniet för några veckor sedan, har extra utrustat den med touringrutan och värmesäte samt ergo sätet för passagerare sedan dess. :tummenupp
View attachment 436895

Det finns ju någon justermöjlighet på orginalfotpinnarna. Inte kollat så noga själv. Värme i sätet lär inte behövas över 5 grader. Försöker hitta sätt att få den svalare. Över 20 grader börjar jag tycka det är jobbigt varmt jämfört med andra hojar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det finns ju någon justermöjlighet på orginalfotpinnarna. Inte kollat så noga själv. Värme i sätet lär inte behövas över 5 grader. Försöker hitta sätt att få den svalare. Över 20 grader börjar jag tycka det är jobbigt varmt jämfört med andra hojar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yes man kan justera fästet för fotpinnarna men bara upp, det monteras på lägsta nivå från fabrik. På höger sida är det ju inga konstigheter att bygga fästen som är lägre men på väster sida kommer ett sådant fäste krocka med sidostödet. Det gör kanske inte så mycket så länge givaren fortfarande fungerar, man kommer ju aldrig lägga ner cykeln så mycket att stödet skrapar i, inte fotpinnarna heller troligen.

Märkte att sadeln blev väldigt varm, fick med den i köpet så det innebar ingen extra kostnad för mig men ja den känns lite onödig, speciellt det supervarma läget, det bränns ju att sitta på! Synd att man inte kan styra sätet med knapparna på styret dock, ser omöjligt vilket läge som är i i dagsljus. :död
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Yes man kan justera fästet för fotpinnarna men bara upp, det monteras på lägsta nivå från fabrik. På höger sida är det ju inga konstigheter att bygga fästen som är lägre men på väster sida kommer ett sådant fäste krocka med sidostödet. Det gör kanske inte så mycket så länge givaren fortfarande fungerar, man kommer ju aldrig lägga ner cykeln så mycket att stödet skrapar i, inte fotpinnarna heller troligen.

Märkte att sadeln blev väldigt varm, fick med den i köpet så det innebar ingen extra kostnad för mig men ja den känns lite onödig, speciellt det supervarma läget, det bränns ju att sitta på! Synd att man inte kan styra sätet med knapparna på styret dock, ser omöjligt vilket läge som är i i dagsljus. :död

Jag är själv lite sugen på en powerparts sadel för komforten. Någon som jämfört? Är det värt det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man styr väl värmen i rumpan och händerna från styret? Det gör i alla fall jag ....
Har du en konstig kropp, eftersom du måste flytta fotpinnar och styre så mycket ?
Styret kan flyttas fram lite och fotpinnarna kan vridas.
Det går att lägga ner så att fötterna tar i , men kanske inte fotpinnarna ...:rock
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Man styr väl värmen i rumpan och händerna från styret? Det gör i alla fall jag ....
Har du en konstig kropp, eftersom du måste flytta fotpinnar och styre så mycket ?
Styret kan flyttas fram lite och fotpinnarna kan vridas.
Det går att lägga ner så att fötterna tar i , men kanske inte fotpinnarna ...:rock
204cm, knäna ligger på en svarta plastkanten vid tanken, lagom skönt...

Fick plocka bort tank om allt för att montera knappen för sätet, måste vara på 1290 det är integrerat i programvaran.
 
Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Haha, jag är 176cm och når knappt ner med tåspetsarna till marken:D Ja, sätesvärmare är inte integrerat i programvaran på 1190.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
såg någon på soe.se som tillverkade och sålde styrhöjare som höjde mycket samt gick att vrida lite framåt och bakåt lite. Det var "rallyåkare" som köpte dessa
Fotpinnarna får du nog svetsa om på egen hand
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man kan ju även köpa högre styre :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Man kan ju även köpa högre styre :tummenupp
Ja det blir nog så, ska även fräsa styrhöjare, är fd cnc-operatör och har tillgång till en rejäl pjäs på fritiden. Jag ska CAD'a några fästen för fotpinnarna som är något lägre samt lite bakåt flyttade, kommer nog få knäna på rätt plats
 
Last edited:

Nisse68

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2016
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 1190 Adventure 2015
Värmen i sadeln har jag försökt fixa med Wings kolfibersidor samt värmesköld under sadeln.
Blev lite bättre men fortfarande ganska varmt.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Värmen i sadeln har jag försökt fixa med Wings kolfibersidor samt värmesköld under sadeln.
Blev lite bättre men fortfarande ganska varmt.
Jag stör mig nog mest på den där knappen, den lyser verkligen skitdåligt så man måste köra i mörker dör att se vilket läge som är i. Funderar på att bygga om det där lite. En liten RGB-led med timer på 5 sekunder som lyser en rakt i ögonen, det vore smartare. Men ja den blir varm ett effektmotstånd hade löst mycket tror jag.

Finns det något färdigt uttag för extraljus? Funderar på att komponera ihop ett par egna med powerleds om 30-80W vardera. Om det inte finns någon uttag kopplar jag ett relä till helljuset och en switch så man kan välja.
 

erhug

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2016
Ort
Karlstad
Hoj
Honda NC750X
Jag stör mig nog mest på den där knappen, den lyser verkligen skitdåligt så man måste köra i mörker dör att se vilket läge som är i. Funderar på att bygga om det där lite. En liten RGB-led med timer på 5 sekunder som lyser en rakt i ögonen, det vore smartare. Men ja den blir varm ett effektmotstånd hade löst mycket tror jag.

Finns det något färdigt uttag för extraljus? Funderar på att komponera ihop ett par egna med powerleds om 30-80W vardera. Om det inte finns någon uttag kopplar jag ett relä till helljuset och en switch så man kan välja.

Finns inga klara uttag för extraljus. Du har 2 framdragna uttag bakom ljusinsatsen. En tändningsstyrd 1A och en konstantström 10A, enkla att komma åt och använda för GPS, extraljus osv...


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Finns inga klara uttag för extraljus. Du har 2 framdragna uttag bakom ljusinsatsen. En tändningsstyrd 1A och en konstantström 10A, enkla att komma åt och använda för GPS, extraljus osv...


Skickat från min iPad med Tapatalk
Låter som man får fixa något eget, 1A är lite lite och tändningsoberoende ström vill jag inte ha. Säkring 5 är ledig enligt elschemat, undrar om man kan hitta på något roligt med den...?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ritade upp originalfästena för styret och gjorde de möjliga att förlänga. Ska nog fräsa 67mm till att börja med, har 30mm extender som jag gjorde förra året så det blir 97mm totalt.
Bar mount.jpg

Ritade även ett par fästen för fotpinnarna som förskjuter dem 20mm bakåt och 30mm nedåt. De krockar iofs med sidostödet men sensorn sluter även om sidostödet är lite längre ner, 32mm var lugnt, mätte inte längre. De är väl inte skitsnygga men fyller sin funktion men jag ska snygga till de lite innan fräsning dock. Fräser man de i rostfritt så blir det inga belastningsdilemman, även om aluminium (som det är original) säkert hade gjort jobbet. Edit: vid en belastning på 3000N så ligger man 5 MPa under sträckgränsen av aluminuim, jag tycker det är lite lite.
Fäste för fotpinnar.jpg

Lite stilrenare variant:
Assembly3.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top