KTM 1190 Adventure

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Var noga med placeringen av temp. givaren när du monterar Boosterplugen. Den skall sitta så den får fartvind och inte påverkas av motorvärmen. Jag satte min på nedre gaffelkronan med buntband. Verkar funka bra.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag kör med slipon utan dB-killer och Boosterplug på min 1290. Mycket nöjd:tummenupp Mindre ryckig, mindre avgas smällar och bättre gasrespons.


Utan dB-killer, låter satan? Testade lite i somras och det lät ju coolt men nästan lite störigt högt.

Det som gjorde att jag stoppade tillbaka den framförallt vara alla höga avgassmällar. Misstänker att SAS är en stor orsakt till det.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Utan dB-killer, låter satan? Testade lite i somras och det lät ju coolt men nästan lite störigt högt.

Det som gjorde att jag stoppade tillbaka den framförallt vara alla höga avgassmällar. Misstänker att SAS är en stor orsakt till det.

Ja, det låter satan:tuttar Tappade dB-killern någonstans i Österrike i somras så jag har inget val. Godset sprack lite så jag kan inte sätta dit en ny:huvet När det gäller avgassmällar så har jag hört och sett klipp på tuben att om man tar bort SAS så hjälper det lite grann. Fick mycket mer avgassmällar utan dB-killern men det blev sådär lagom gött på avslag efter att jag monterat Boosterplugen.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag tänkte köpa en tankväska till 1190:n.

Vad kör ni för väskor? Något positivt eller negativt om de ni har?

Jag är mest inne på en SW-motech daypack 5-9 liter. Tänker att man inte vill ha en så stor tankväska utan att man mest har lite smågrejjer där i. Typ nåt att dricka etc.

s-l225.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tänkte köpa en tankväska till 1190:n.

Vad kör ni för väskor? Något positivt eller negativt om de ni har?

Jag är mest inne på en SW-motech daypack 5-9 liter. Tänker att man inte vill ha en så stor tankväska utan att man mest har lite smågrejjer där i. Typ nåt att dricka etc.

View attachment 435254

Satte på en Quick-lock förra året och är skitnöjd!!!
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?274526-KTM-1290-Super-Adventure/page8
Inlägg #157
Jag valde en ION istf den du har på bild för att slippa mellanlägg i själva väskan.
Mät noga ut var du skall sätta fästet på undersidan av väskan.
Var också noga med att du kan dra ut låssprinten då du mätt ut fästet.

Kör nu ofta bara med den väskan och struntar i top-boxen som förut alltid var på.
Perfekt även som komplement vid full last, då man kan ha värdesaker i den lättåtkomligt.
Funderar på att komplettera med modellen större under mässan.

Rekommendation: TJÖÖÖP!! :tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har en vanlig tankväska typ
75012919000_2[1].jpg

Den fungerar som den ska och man kan bära den som en ryggsäck om man vill
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Satte på en Quick-lock förra året och är skitnöjd!!!
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?274526-KTM-1290-Super-Adventure/page8
Inlägg #157
Jag valde en ION istf den du har på bild för att slippa mellanlägg i själva väskan.
Mät noga ut var du skall sätta fästet på undersidan av väskan.
Var också noga med att du kan dra ut låssprinten då du mätt ut fästet.

Kör nu ofta bara med den väskan och struntar i top-boxen som förut alltid var på.
Perfekt även som komplement vid full last, då man kan ha värdesaker i den lättåtkomligt.
Funderar på att komplettera med modellen större under mässan.

Rekommendation: TJÖÖÖP!! :tummenupp

Har inte klämt på de på riktigt, bara kollat lite bilder på nätet. Vad menar du med mellanlägg i själva väskan? Jag skall också på mässan och kollar nog då.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har inte klämt på de på riktigt, bara kollat lite bilder på nätet. Vad menar du med mellanlägg i själva väskan? Jag skall också på mässan och kollar nog då.

Har för mig att det var fasta avdelare (mellanlägg var ett dåligt ord :rodnar) i den på din bild.
Avdelare saknas på den jag köpte.
+det går att få ner större saker.
-små saker åker runt.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Har för mig att det var fasta avdelare (mellanlägg var ett dåligt ord :rodnar) i den på din bild.
Avdelare saknas på den jag köpte.
+det går att få ner större saker.
-små saker åker runt.

Här är en bild på en polares daypack, inga avdelare men nät på sidorna för småsaker.

a57ce52332f50d445d96adf841fe06da.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Här är en bild på en polares daypack, inga avdelare men nät på sidorna för småsaker.

a57ce52332f50d445d96adf841fe06da.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

OK, nice! :tummenupp
Då var det jag som kom ihåg fel.
Då är dom ganska lika inuti, tror min ser ut så där också.
Den du har på bild är snäppet snyggare än min också.
Hela systemet är suveränt smidigt!
Jag fick med den stora Touratech-tankväskan (på bild några inlägg upp) med mina aluminiumboxar.
Jag använder den dock inte så jag tycker den är för stor och lite krånglig vid tankning osv.
Behöver man all den platsen så är det ju så, men mycket smidigare/enklare med quick-lock.

Hoppas du hittar nåt på mässan! :tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Såg på mässan att de hade ändrat fästet till orginalväskorna, till något som glappade.
Skall man uppgradera befintliga fästen eller skall man skita i det?
Har inte haft några större problem med högfartsvobbel, men ...:va

Tydligen är även övre styrkronan uppdaterad, för att vara lättare att justera och hålla sitt läge, -mindre wobbel?

Vad kostar ett uppgraderings kit ?
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vill ha nya displayen!!! :kär
Betalar 10papp DirEcT!!1!1!!
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
På mässan hittade jag inga tank bags, men nu har jag iaf beställt en SW-Motech daypack 5-9 liter expanderbar.

På mässan beställde jag dock formljutna öronproppar. Hoppas de dämpar lagom så man får njuta av lite motorsång. Kör jämt gula nu för tiden och då hör man inget :p
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hade lite ångest ....
Mekade lite igår.
Bytte luftfilter. demonterade SAS och monterade dit en "Booster-plugg".
När jag provstartade hojen ca 00:30, så stod det "General fail" på displayen, -helvete vad har jag nu klantat till? :huvet:huvet. Jag gick och lade mig:gråta

Idag kopplade jag in elvärmen i sadlarna, -inget felmeddelande :banana:banana

Alla jävla kåpor är ett mörker på 1290´n. Hur kunde det bli så fel när endurohojarna är så lätt mekade :va
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Hade lite ångest ....
Mekade lite igår.
Bytte luftfilter. demonterade SAS och monterade dit en "Booster-plugg".
När jag provstartade hojen ca 00:30, så stod det "General fail" på displayen, -helvete vad har jag nu klantat till? :huvet:huvet. Jag gick och lade mig:gråta

Idag kopplade jag in elvärmen i sadlarna, -inget felmeddelande :banana:banana

Alla jävla kåpor är ett mörker på 1290´n. Hur kunde det bli så fel när endurohojarna är så lätt mekade :va

Booster plug? Är det samma som O2 pluggar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Booster plug är väll en liten pryl som fintar ECU att det är en viss temp ute och då fetar på blandningen lite?

Rottweiler har nått som heter fuel dongles.

Om det är någon som vill ha en orange hjälm så säljer jag min kruka. Körd knappt 100mil.

0a8bbeeb72a3100f9cccfd7e110891d8.jpg
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Booster plug är väll en liten pryl som fintar ECU att det är en viss temp ute och då fetar på blandningen lite?

Rottweiler har nått som heter fuel dongles.

Om det är någon som vill ha en orange hjälm så säljer jag min kruka. Körd knappt 100mil.

0a8bbeeb72a3100f9cccfd7e110891d8.jpg

Sålt 1190n? Vad kör du nu?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top