KTM 1190 Adventure

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Är det nått som man ska tänka på innan man ger sig ut,

Skoj :) Återkom gärna med mer rapport senare.. men de som drabba mej, som du bör betänka:
Jag skjutsa min son, drog "järnet" trean, och kraften var enormt större än vad jag ana.
Han höllt på att åka av, händer gled för honom, därefter krama han om rejält, DÅ tappa Jag greppet i styret ist.

Häftiga krafter, men bra att känna till dom. Så nu hoppas vi på 8-9 grade till helgen :)
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jaha då har man köpt en 1190 Adv. Har aldrig provkört den men har suttit på den några gånger.
Hoppas det blir bra.
Är det nått som man ska tänka på innan man ger sig ut, har köpt en ny -14 som jag får på Måndag.

Grattis:) Du verkar ju ha vädergudarna med dig. Bered dig på en grym måndag. :rock Håller även med Mario, så ta det easy:tummenupp
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Låter ju bra, vill ha mycket effekt.
Hur hög är mc,n? Ska hyra en täckt kärra och hittar inte det på Ktm hemsida.
Kärran är ca 185 cm hög så det måste väl räcka gott och väl?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Vet ej höjden exakt, men 185 cm räcker och blir över.
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Kärran avbokad, fick skjuts av grabben till Trollhättan sen KTM i 15 mil hem till Jönköping.
Allt gick fint, nu är det bara hoppas på fortsatt fint väder så man kan köra in den fort.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Grattis till en kanonhoj:D Själv bokade jag 100- mila service direkt och körde in den på 5 dagar. Hämtade den 6 oktober
 

2D4

Lillis\Tusselago ^^
Gick med
22 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
zx6r -96, 954rr -03, r1 -10, 690 smc -14, 1190 Adv\R -15
Bokade precis en KTM 1190 Adv\R, som jag åker o hämtar i morgon ;)

Så nu får ni ordna någon grusträff framöver :p
Eller så får ni komma o gasa runt Kalmar området ngn fin helg.
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Jag har nu kört 20 mil med min, fick ju influensan så det var inte så mycket kört.
Om man ska prata lite om det fina luftfiltret på 1190, ringde till KTM och dom sa att alla 2014 ska byggas om till 2015 års luftburk. Har ni som äger 2014 gjort detta? Ska lämna in min på 1,a service snart och då vill jag att dom fixar detta. Kanske har dom redan gjort detta på min då jag hämtade den för två veckor sen?
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag har nu kört 20 mil med min, fick ju influensan så det var inte så mycket kört.
Om man ska prata lite om det fina luftfiltret på 1190, ringde till KTM och dom sa att alla 2014 ska byggas om till 2015 års luftburk. Har ni som äger 2014 gjort detta?

Detta är lite lustigt, då dom byte luftbox på 2013 modellen till 2014 vad jag hört. Men det verkar ju som dom ej riktigt löst problemet om dom byter igen:p

Ska lämna in min på 1,a service snart och då vill jag att dom fixar detta. Kanske har dom redan gjort detta på min då jag hämtade den för två veckor sen?

Jag ringde min verkstad och frågade vad som behövdes bytas och vad som var byt. Det var väldigt mycket saker dom fixade på 2013 modellerna. Jag skulle ringa din verkstad och be dom kolla vad som är gjort och vad som ska fixas. Dom kan kolla allt i datorn, så det skall inte vara några problem.
 

2D4

Lillis\Tusselago ^^
Gick med
22 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
zx6r -96, 954rr -03, r1 -10, 690 smc -14, 1190 Adv\R -15
ktmadv.jpg

Inte första rundan i år, men första med nya hojen.
Så jävla rolig det stora aset är :p
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Detta är lite lustigt, då dom byte luftbox på 2013 modellen till 2014 vad jag hört. Men det verkar ju som dom ej riktigt löst problemet om dom byter igen:p



Jag ringde min verkstad och frågade vad som behövdes bytas och vad som var byt. Det var väldigt mycket saker dom fixade på 2013 modellerna. Jag skulle ringa din verkstad och be dom kolla vad som är gjort och vad som ska fixas. Dom kan kolla allt i datorn, så det skall inte vara några problem.
Ringde till Bike och frågade vad dom ska göra när jag gör första servicen ang luftburken. han skulle kolla på detta och återkomma. Fick svar idag "Jag har lagt in på en order så att vi beställer delar så vi kan bygga om luftburken". Blir intressant och se vad dom bygger om.
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Jag har min 2013 inne nu för byte av luftburk, vet dock inte om dom byter till 2014 eller 2015. Men det borde ju bli 2015 imo att dom tydligen byter burk på 2014 också?..

Har dock kört med unifilter i min så jag är inte orolig att motorn tagit någon skada :) Fanns inte ett dammkorn i burken :tummenupp

Det var dock lite damm + vatten i burken när jag slängde ut originalfiltret.
Jag hoppas iaf att den nya luftburken har insatsgängor i metall och inte grovgängade skruv som man skruvar rätt i plasten... Känns väldigt B när man släpper på skruvarna till locket och så följer gängorna med upp :va Jävla engångsluftburk :mad:
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Min 2014 ska in för "ombyggnad" av luftburk. Enligt Bike i Trollhättan så blir det ett tvättbart filter med "strumpor" i luftkanalerna precis som Unifiltret. Har redan Unifiltret, men hoppas på en bättre lösning av själva luftburken.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Körde en 50-milatur i dag för att testa alla Touratechprylarna jag skaffat inför sommarens Europaresa. Grymt nöjd:tummenupp

DSC00093 (1).jpg
 

2D4

Lillis\Tusselago ^^
Gick med
22 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
zx6r -96, 954rr -03, r1 -10, 690 smc -14, 1190 Adv\R -15
Hur länge har du tänkt köra i Europa ? =) 1v2v ? mer kanske.

Använder du touratech´s gps hållare ? Vad tycker du om den isf ?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Ca. 2-3 veckor. Ja, den vibrerar rätt mycket i farter över 120 km/h. Tänker försöka "stödja" på något sätt
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Nyss hämtat hem min från service/uppgraderingar.
Fick en väldigt givande genomgång av mekanikern :tummenupp Dom byter alla boxar till 2015 och dom skall vara mycket bättre. Mekanikern visade båda boxarna bredvid varandra och det är ganska stor skillnad.

Dels så är infästningen till luftfiltret helt omgjord och även luftfiltret är nytt. Fick ett DNA filter vilket är ungefär samma som KN filter, dvs tvättbart, bättre filtrering samt att det släpper in mer luft till motorn.
Sedan sitter det nu en finmaskig strumpa i varje luftintag, typ som på unifilter fast mycket finare nät.

Själva boxen är även mycket stabilare med supportstag vilket ger stabilare väggar. Ett problem med den gamla boxen var att det blev ett för högt "vakuum" i boxen vilket resulterade i att väggarna imploderade och cykeln sög in skitig ofiltrerad luft genom locket.

Även skruvhålen såg bättre ut, tyvärr inga metalgängor utan det är fortfarande plast men det såg mycket bättre ut iaf.


Detta blir nog ett ganska kostsamt misstag från KTM, dom får byta många motorer på garantin! Tråkigt för kunderna också som får vänta på nya motorer/delar.
Men dom ska ha beröm för att dom tar tag i problemen och fixar dom utan knyst. Bra att dom förlängde garantin till 2017 också :D


Använder du touratech´s gps hållare ? Vad tycker du om den isf ?
Jag har touratechs på min och jag tycker den fungerar skit bra, har även låsbarhållare till garmin 350.
På asfalt vibrerar den ingenting, kan "skaka till" om man kör i ett gupp. På grus kan den dock hoppa lite mer, men det är inte störande på något vis.

Hade ktms original fäste först, det i plast och fy fan vilket skräp!! Världens dummaste/svagaste fästpunkt. Jag körde på en trädgren som slog till gpsen och fläkte upp hela infästningen på plastkåpan i fronten. Gps + låsbartfäste slog rätt i instrumentet så det sprack.. :gnissla Mindre kul om man säger så...

Touratechs är hur stabilt som helst och fästet sitter ju fast under hastighetsmätaren så det fungerar även som stöd/skydd för det.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top