KTM 1190 Adventure

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Ja, direkt från tillverkaren http://www.wings.si/ver3/index.html?page=adv1190
Om det är bra vet jag inte :) Men det lutar mot en beställning snart.

Spännande... du få rapportera, avvaktar lite. Närmast för mig blir KTMs hasplåt samt handtagsvärme... Och ev testa lite grövre däck även om jag e jäkligt impad av Contiattackdäcken. Kan tipsa om Touratechs styrhöjare, blev jäkligt skön körställning.

Förstår inte riktigt heller vart klumpigheten skulle ligga, känns jäkligt smidig. Klart 690´n är smidigare i jämförelse men för sin motorstorlek känns denna otroligt hanterbar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu väntar vi bara på en 1190 superenduro för oss som gillar att slakta ett bakdäck på 20mil.:banana
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Multistrada HyperMotard-Wannabe
Jepp, handtagsvärme skulle vara guld i höst. Kanske ska man prioritera det och sedan köpa slip-on nästa år? Då lär det har dykt upp flera på marknaden. Ett Australienskt företag håller på med ett nytt system till denna modell. Fick svar av dem att det inte är klart ännu men de skulle återkomma med spec och pris.

Funderar på att bygga en egen hasplåt, gjorde det till crossen för ett par år sedan... Var ute och smiskade grus i Sollentuna för ett par veckor sedan med ett par kompisar. Förbaskat roligt, är otroligt impad av denna maskin :D men bättre motorskydd behövs pga. stenskott etc. Även ett vettigare kylarskydd kan vara bra.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Jepp, handtagsvärme skulle vara guld i höst. Kanske ska man prioritera det och sedan köpa slip-on nästa år? Då lär det har dykt upp flera på marknaden. Ett Australienskt företag håller på med ett nytt system till denna modell. Fick svar av dem att det inte är klart ännu men de skulle återkomma med spec och pris.

Funderar på att bygga en egen hasplåt, gjorde det till crossen för ett par år sedan... Var ute och smiskade grus i Sollentuna för ett par veckor sedan med ett par kompisar. Förbaskat roligt, är otroligt impad av denna maskin :D men bättre motorskydd behövs pga. stenskott etc. Även ett vettigare kylarskydd kan vara bra.

Har du något förslag på bra grusdäck till denna tunga maskin? TKC 80 finns men har bara hört dåligt om dom, fast inte testat själv. Kört Karoo på 990´n men det däcket försvann lika fort som det om på, slets rätt fort.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Enl Hojcenter (Ktm återförsäljare) så behövs ingen ommappning till accran och borde således inte behövas till Wingz heller. Även jag funderar på den korta varianten.

Vet du om man behöver byta till ett annat filter/filterburk som smc:en?
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Ska man köpa en nu eller ska man vänta tills nästa år? Det börjar ju ta på sommaren mm:p
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Det tror jag inte. Inget man behövde på 990'n heller.

Bara att handla :tummenupp

Okay, låter smidigt:) Frågan är ju nu om man ska köpa en nu eller vänta tills nästa år. Är så sjukt taggad, men vill inte impulsköpa heller, eller vad man ska kalla det:p
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Okay, låter smidigt:) Frågan är ju nu om man ska köpa en nu eller vänta tills nästa år. Är så sjukt taggad, men vill inte impulsköpa heller, eller vad man ska kalla det:p

Beror väl på hur bestämd du är, antingen köpa nu och kunna köra 2-3 månader eller vänta till april och kunna ta ut en 2014. Båda alternativen har ju sina för/nackdelar, jag brukar inte tänka efter så mkt innan men brukar få höra det hemma :smasha

Kollade du videon jag länkade? ...fast dom skillsen har man ju kanske inte :)
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Beror väl på hur bestämd du är, antingen köpa nu och kunna köra 2-3 månader eller vänta till april och kunna ta ut en 2014. Båda alternativen har ju sina för/nackdelar, jag brukar inte tänka efter så mkt innan men brukar få höra det hemma :smasha

Kollade du videon jag länkade? ...fast dom skillsen har man ju kanske inte :)

Jag vet att jag ska ha en, så jag är kanske bara lite velig:p

Videon var grym, även om det lär ta ett tag innan man vevar runt den sådär:)
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Multistrada HyperMotard-Wannabe
Har du något förslag på bra grusdäck till denna tunga maskin? TKC 80 finns men har bara hört dåligt om dom, fast inte testat själv. Kört Karoo på 990´n men det däcket försvann lika fort som det om på, slets rätt fort.
Nope, inte kollat på sånt ännu. Tråkiga med nabbdäck är ju hastighetsbegränsningen...
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Har du något förslag på bra grusdäck till denna tunga maskin? TKC 80 finns men har bara hört dåligt om dom, fast inte testat själv. Kört Karoo på 990´n men det däcket försvann lika fort som det om på, slets rätt fort.

Vad är det för dåligt du hört om TKC80?
Har fått bilden av att de är ganska omtyckta som "Allround" däck för offroad sammanhang.
Dock verkar väl livslängden generellt vara ganska kort på 990 Adventure av någon anledning. ;)

Provar just nu Heidenau K60 Scout på min betydligt effektsvagare Africa twin, och det lilla jag kört i år tycker jag det fungerat bra.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Vad är det för dåligt du hört om TKC80?
Har fått bilden av att de är ganska omtyckta som "Allround" däck för offroad sammanhang.
Dock verkar väl livslängden generellt vara ganska kort på 990 Adventure av någon anledning. ;)

Provar just nu Heidenau K60 Scout på min betydligt effektsvagare Africa twin, och det lilla jag kört i år tycker jag det fungerat bra.
Rätt bra på grus men inget vidare på asfalt, speciellt inte blöt asfalt. Vet inte om det stämmer men läser man på mer offroad forum verkar inte många så entusiastiska över dem. Har du testat dem?
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hur är bränsleförbrukningen? Verkar i regel ligga på 0,7 vilket är ganska mycket vid normalkörning
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Hur är bränsleförbrukningen? Verkar i regel ligga på 0,7 vilket är ganska mycket vid normalkörning

Näe fan, på min Norge tripp med dubbla sidoväskor och stor väska på sadeln samt mig som förare (0,1 ton) drog den 0,53 milen, då körde vi mellan 60-100 km/h (dyra böter), men verkar dra samma även i högre farter, inte kommit över 0,55. Drar bra mkt mindre än 990'n gjorde.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad är det för dåligt du hört om TKC80?
Provar just nu Heidenau K60 Scout på min betydligt effektsvagare Africa twin, och det lilla jag kört i år tycker jag det fungerat bra.
Jag kan säga att min erfarenhet med TKC80 är att de är underbara på grus, men på asfalt så lämnar de ganska mycket att önska.
Visst går de att köra på asfalt, men kör du långt eller snabbt, 100+ km/h så bygger de upp värme snabbt och blir sedan ganska slingriga. När det gäller slingrigheten så känns det som att hela hojen ålar sig fram och känns inte direkt stabil eller förstoendeingivande.
Tänk nu att jag upplever detta på en Transalp, så ni kan ju gissa hur det är på en starkare/större hoj.
De vibrerar också ganska kraftigt på normal asfaltkörning.

Heidenau K60 Scout däremot är underbara på asfalt och helt ok på grus.

Jag tycker att kombinationen TKC80 fram och K60 Scout bak är den som fungerat bäst hittills.
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Rätt bra på grus men inget vidare på asfalt, speciellt inte blöt asfalt. Vet inte om det stämmer men läser man på mer offroad forum verkar inte många så entusiastiska över dem. Har du testat dem?

Nej har aldrig provat TKC80 själv.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag kör efter order i 990/950 tråden på SOE på T63 fram och K60 bak. Funkat bra och kommer nog köra 800 mil på dom. Funkar helt ok på grus och på kurviga vägar i alperna blev jag bara omkörd någon gång. Ska du däremot bara köra asfalt kan du ta något annat. Men grus är ju så jävla kul...
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top