Mattehjälp

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Hello!

Läser matte d på distans, och boken är världens sämsta på att förklara, och jag minns väldigt lite från matte c. :(

Talet jag hakat upp mig på är:

Lös ekvationerna och svara i grader, exakt eller med en decimal.

sin x = 0,738

Den enda hjälp jag fått är:

sin x = 0,505.
Räknaren ger vinkeln 30,3 grader.
Samtliga lösningar är
x = 30,3 grader + n X 360 grader eller
x = 149,7 grader + n X 360 grader.


Det enda jag minns av sinus är det här med sin x = hypotenusan/motstående katet, eller om det nu var tvärtom. Ja, ni fattar hur mycket jag minns. Detta exemplet säger mig absolut ingenting. Varför säger räknaren 30,3 grader? Vart kommer n ifrån? Och hur får man fram 149,7?

Känner mig så jävla dum som inte fattar, men det spelar ingen roll hur mycket jag tittar på det där exemplet, för det säger mig ingenting. :(
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Det spelar ju mindre roll? Talet är "sin x = 0,738", det är allt.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Rita en enhetscirkel. Dra sedan ett horisontellt ett streck på höjden 0,738. Strecket kommer tangera cirkeln i två punkter. Dra linjer från centrum till tangeringspunkterna. Lösningen på problemet är vinklarna x1 och x2, som ligger mellan den horisontella axeln (den som går i cosinus-riktningen), och de två linjerna, samt ett valfritt antal hela varv runt cirkeln (alltså n*360°).

Se bilden. Jag orkade inte slå in siffrorna i en räknare, utan har skrivit "sin^-1 0,738".enhetscirkeln_och_sinus.PNG
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Ja, det är rätt. Men jag fattar fortfarande ingenting. Hur får man fram att 0,738 är just där?
 

R5+1

Guest
Ja, det är rätt. Men jag fattar fortfarande ingenting. Hur får man fram att 0,738 är just där?

Bearing har gjort alldeles rätt. Sinus är värdet på y-axeln och cosinus är värdet på x-axeln.
En enhetscirkel är bara ett koordinatsystem med en cirkel ritad runt origo. Cirkelns radie är exakt 1, det är därför sinus/cosinus aldrig kan vara över 1.
Hänger du med så långt?
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Bearing har gjort alldeles rätt. Sinus är värdet på y-axeln och cosinus är värdet på x-axeln.
En enhetscirkel är bara ett koordinatsystem med en cirkel ritad runt origo. Cirkelns radie är exakt 1, det är därför sinus/cosinus aldrig kan vara över 1.
Hänger du med så långt?

Jag har studerat hans cirkel, och fattat varför du kommer fram till vad du kommer fram till, men jag vet inte hur jag själv ska slå det på miniräknaren. :gnissla
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Bli inte så rädd! Det är inte så svårt. Men jag antar att du inte känner till enhetscirkeln?
Det är synd att skolan inte lär ut den redan i Matte A/B, med tanke på att det är en ganska enkel grej.

Cosinus går längs "x-axeln", och sinus går längs "y-axeln". Strecket ska ritas från punkten 0,738 på "y-axeln" och horisontellt ut åt sidorna.

Ifall problemet hade varit cos x = -0,5, då hade strecket ritats till vänster om centrum, från punkten -0,5 på "x-axeln", och sedan vertikalt, uppåt och nedåt.

Det du ska slå på miniräknaren är bara sin^-1 0,738. Vet du hur man gör det?
Resten kan inte miniräknaren få fram, utan det är därför du behöver bilden, för att förstå att den andra vinkeln är 180° - sin^-1 0,738.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Bli inte så rädd! Det är inte så svårt. Men jag antar att du inte känner till enhetscirkeln?
Det är synd att skolan inte lär ut den redan i Matte A/B, med tanke på att det är en ganska enkel grej.

Cosinus går längs "x-axeln", och sinus går längs "y-axeln". Strecket ska ritas från punkten 0,738 på "y-axeln" och horisontellt ut åt sidorna.

Ifall problemet hade varit cos x = -0,5, då hade strecket ritats till vänster om centrum, från punkten -0,5 på "x-axeln", och sedan vertikalt, uppåt och nedåt.

Jag har suttit och studerat din cirkel ett tag nu, och fattat själva grejen. Jag fattar också "hur" man kommer fram till svaren, men vet inte hur jag ska slå det på räknaren.
 

R5+1

Guest
Jag har suttit och studerat din cirkel ett tag nu, och fattat själva grejen. Jag fattar också "hur" man kommer fram till svaren, men vet inte hur jag ska slå det på räknaren.

Du måste ha en räknare med en SIN-knapp.
Min räknare har en sån samt en shift-knapp man först trycker in för att få vinkeln.

Alltså SIN för vinkeln 47,6 blir ca 0,738.
Shift SIN (SIN^-1 som skrivs ovan) för värdet 0,738 blir ca 47,6 grader.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Hitta't!

Ska testa nästa tal nu för att se om jag verkligen fattat.

Du måste ha en räknare med en SIN-knapp.
Min räknare har en sån samt en shift-knapp man först trycker in för att få vinkeln.

Alltså SIN för vinkeln 47,6 blir ca 0,738.
Shift SIN (SIN^-1 som skrivs ovan) för värdet 0,738 blir ca 47,6 grader.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jovars, fick rätt på nästa, ett cos-tal.

Men nästa igen är "sin(x-20,0grader) = -0,451" och tydligen så fattade jag inte så pass bra att jag kan klara ut det... Jag är så jävla korkad, jag måste sluta försöka mig på matte...
 

R5+1

Guest
Jovars, fick rätt på nästa, ett cos-tal.

Men nästa igen är "sin(x-20,0grader) = -0,451" och tydligen så fattade jag inte så pass bra att jag kan klara ut det... Jag är så jävla korkad, jag måste sluta försöka mig på matte...

Fasen, nu börjar det bli klurigt. Var ett tag sen man höll på med det här.
Är svaret -6,8 grader?
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jovars, fick rätt på nästa, ett cos-tal.

Men nästa igen är "sin(x-20,0grader) = -0,451" och tydligen så fattade jag inte så pass bra att jag kan klara ut det... Jag är så jävla korkad, jag måste sluta försöka mig på matte...

Trigonometri är ju något av det absolut svåraste inom grundläggande matte, tycker folk har problem med det långt upp på universitetet. Så du är ju knappast ensam. "Lättaste" sättet att lära sig är att noga studera enhetscirkeln och hur cos, sin och tan fungerar där. Då blir det väldigt mycket enklare att räkna med det sen.

Edit: Kan ju försöka mig på uppgiften med kanske.

sin(x - 20) = -0.451
x - 20 = arcsin(-0.451)
x = -26.8 + 20

x1 = 180 - 6.8 +2 * K * PI
x2 = -6.8 + 2 * K * PI
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Äschdå, du behöver en bättre attityd. Det var ju lite knepigt, det där talet. Jag skulle nog ha bytt ut x-20° till en ny variabel, t.ex. y = x - 20°, och sedan räknat på sin y = -451, för att sedan räkna ut x efteråt.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Trigonometri är ju något av det absolut svåraste inom grundläggande matte, tycker folk har problem med det långt upp på universitetet. Så du är ju knappast ensam. "Lättaste" sättet att lära sig är att noga studera enhetscirkeln och hur cos, sin och tan fungerar där. Då blir det väldigt mycket enklare att räkna med det sen.

En annan dag då, inte ikväll.. :( I vanliga fall har man ju hjälp av en lärare, men det är dåligt med det på distanskurser.. :gnissla
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
http://www.wolframalpha.com
Där kan man få grafer och sånt...
Tyvärr behöver man förstå matten man matar in för att förstå svaret däremot. XD

Och det är alldeles för längesen jag läste matte för att jag ska komma ihåg nåt alls.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Äschdå, du behöver en bättre attityd. Det var ju lite knepigt, det där talet. Jag skulle nog ha bytt ut x-20° till en ny variabel, t.ex. y = x - 20°, och sedan räknat på sin y = -451, för att sedan räkna ut x efteråt.

Men jag känner mig urusel och korkad....

R1+5, Ja, och 226,8.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top