Vill börja köra RR

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Jaha ja. Mitt första inlägg här då.
Det gäller köp av en banhoj! Har aldrig i livet satt mina sulor på en RR bana men blivit intresserad av det nu. (skyller allt på BG) :hihi

Har kört hoj hyffsat länge (sen -86), och kör ju nu min gamla enlitersklubba Honda CBR1000F -87. Men eftersom jag vet att jag är en total färsking på bana så undrar jag vilken cc som är lämplig att börja med? Är ju van att köra enlitersmaskiner, men det kanske kvittar när man väl ska börja köra bana?

Är fullt medveten om att det tar lång tid att behärska en cykel på bana, och nöta in spårläsning mm. så kanske är onödigt att köpa en Retta om man ändå inte klarar av apexen liksom.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Antar att du menar bandagar, och inte licensträningar?

I så fall skulle jag tipsa mot nån bra street-hoj. Typ SuperDuke, Triumph street3 eller nåt. Lättkörda, potenta chassien och du får bra hojar rätt billigt.

Annars är det 600-räsers som gäller. Honda, yama eller triumph osv spelar mindre roll, bara de är hyfsat moderna i chassiet så bromsar och fjädring fungerar som de ska på bana.

180 häst är ascoolt, men på bana skrämmer det mer än det ger så du skulle garanterat vara långsammare på literhoj än 600 i början, och ganska länge därefter.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Fördelen med en 1000-kubikare är att du kan koncentrerar dig på banan och slipper växla 237 gånger per varv.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fördelen med en 1000-kubikare är att du kan koncentrerar dig på banan och slipper växla 237 gånger per varv.

Är man ny vågar man inte hålla effekten tillgänglig på en 600 heller ;)

Det är leskigt med tyyysen ju. Går jetefort och den dödar en om man gör fel..
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Jag håller med Agile. 600 och inte 1000, sen vad det blir kvittar nog.¨

Är relativt ny på att köra bana och har kört både en Hornet 900 och en cbr1000rr på bana och nu har jag köpt mig en 250 2-t att ha på banan, mindre är roligare när man får piska den istället för att ta sig runt på mindre än halvgas :D
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
600 eller 1000 är ju lite olika att köra, men tror inte att någon är lättare eller svårare än den andra att behärska. Vilken man kör fortast med i början spelar väl inte så stor roll egentligen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte för att jag kört RR, men jag skulle väl säga att du ska välja en hojs om du har råd att skrota med ojämna mellanrum.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Antar att du menar bandagar, och inte licensträningar?

I så fall skulle jag tipsa mot nån bra street-hoj. Typ SuperDuke, Triumph street3 eller nåt. Lättkörda, potenta chassien och du får bra hojar rätt billigt.

Annars är det 600-räsers som gäller. Honda, yama eller triumph osv spelar mindre roll, bara de är hyfsat moderna i chassiet så bromsar och fjädring fungerar som de ska på bana.

180 häst är ascoolt, men på bana skrämmer det mer än det ger så du skulle garanterat vara långsammare på literhoj än 600 i början, och ganska länge därefter.

Nja med en ren banhoj, oregbar så blir det väl licensträning. :) Och med tanke på svaren så kan jag då börja kika på R6 också.. :tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nja med en ren banhoj, oregbar så blir det väl licensträning. :) Och med tanke på svaren så kan jag då börja kika på R6 också.. :tummenupp

Nån valfri av 600orna som det tävlas mkt med.. Helst hyfsat original i motorn för att slippa strul. De extra hästarna hjälper dig inte tillräckligt för att det ska va värt att skruva med. Du åker hellre fler dagar än har 7 häst extra.

grejen med dussinhojar är att det finns mkt kompetens i depåerna (coh här), och att det är lätt att hitta delar på nätet.

Triupmh ska inte underskattas. Även om den är lite mindre vanlig än honda och yama så tävlas den mkt i england så det finns grjer på ebay

:tummenupp
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Antar att du menar bandagar, och inte licensträningar?

I så fall skulle jag tipsa mot nån bra street-hoj. Typ SuperDuke, Triumph street3 eller nåt. Lättkörda, potenta chassien och du får bra hojar rätt billigt.

Annars är det 600-räsers som gäller. Honda, yama eller triumph osv spelar mindre roll, bara de är hyfsat moderna i chassiet så bromsar och fjädring fungerar som de ska på bana.

180 häst är ascoolt, men på bana skrämmer det mer än det ger så du skulle garanterat vara långsammare på literhoj än 600 i början, och ganska länge därefter.

Varför rekommenderar du streethojar när han vill börja köra road-racing?

Håller däremot med om 600, det är vad jag skulle valt om jag var i samma sits.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Varför rekommenderar du streethojar när han vill börja köra road-racing?

Håller däremot med om 600, det är vad jag skulle valt om jag var i samma sits.

Formuleringen kunde tolkas som att roadracing gentligen syftade på "fort på bana"..

Har man aldrig kört "fort" och är van vid äldre, mer upprätta hojar så är de mer lättkörda än sporthojar.. Därför
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Jag vill bli lejontämjare på cirkus.
Ska jag börja med ett litet lejon, eller ett stort starkt elakt lejon?
Hmmm..... vad är bäst att börja med och lära sig med?

Naturligtvis ser en 1000 cc cykel coolare ud när du står i depån,
men en 600 är tamare, därför lättare att uppfatta och utvecklas på.

:)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Naturligtvis ser en 1000 cc cykel coolare ud när du står i depån,
men en 600 är tamare, därför lättare att uppfatta och utvecklas på.

:)

Det är det ju bara ni i handikapp-klassen och tillhörande 11-åringar som tycker ju :arsele


600 FTW
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Hur gör man för att börja tävla då? Är det bara att skaffa hoj, ta licens och anmäla sig till tävlingarna? Vad är en bra nybörjarklass/serie?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Med risk för att bromsa din entusiasm skulle jag vilja tipsa dig om att prova en bandag med din befintliga hoj. Har du aldrig provat vet du ju inte om du hatar't eller inte. Då är det ju skönt att ingen "skada" är skedd, liksom.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Hur gör man för att börja tävla då? Är det bara att skaffa hoj, ta licens och anmäla sig till tävlingarna? Vad är en bra nybörjarklass/serie?

Ja, precis så. Du kan ju ta licensen på din gathoj (kanske redan nu i höst?) och kolla runt lite vad som verkar roligast att köra. 600 eller 1000 är inte allt som finns att välja. Rookieklasserna (600 och 1000, häh) är väl populärast, men det går inte jättesakta i nån av dom. Du märker redan på licenskursen ungefär hur du ligger till. Sen att kvalen är lite av en chock för att alla kör så jävla fort får man ta som en motivationshöjare.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Med risk för att bromsa din entusiasm skulle jag vilja tipsa dig om att prova en bandag med din befintliga hoj. Har du aldrig provat vet du ju inte om du hatar't eller inte. Då är det ju skönt att ingen "skada" är skedd, liksom.

Hade det inte varit så in i helsike svårt att få tag i plast till min, så skulle jag kört med den. :(
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Tjena Risbrännaren!
Som du vet har jag för tillfället ganska mycket tid att slå ihjäl och jag råkade till slut även halka in på din nystartade tråd...:hihi Eftersom jag dessutom tycks ha bidragit till att väcka ditt intresse för denna nobla sport, som i sinom tid kommer att kosta dig både din ekonomi och din hälsa:)näsblod), så tänkte jag ta mitt ansvar och hälsa dig välkommen ut på racerbanan till våren.:tummenupp

Du har fått en massa kloka svar redan i tråden men om jag får bidraga med några funderingar utifrån din frågeställning så skulle de se ut ungefär enligt följande:

1) Välj något motorsvagare och mindre klumpigt än en 1000cc eftersom du ger dig in i det här utan någon tidigare bandagserfarenhet. Min teori är att du snabbare lär dig roadracingens ABC på en svagare hoj eftersom du tvingas hålla upp kurvhastigheten m.m. när du inte längre kan kompensera med gasrullen på rakorna. Både storheter som Papunen och Backlund men även jag och många andra gick t.ex. via Aprilia RS 250 som var en formidabel liten sporthoj som gjorde allt man bad den om, utom just att gå på bakhjulet ut ur kurvorna. Min erfarenhet är dock att du inledningsvis bör jobba med dina spårval, inbromsningar, ingångshastigheter och kurvhastigheter. Har du för mycket effekt att tillgå riskerar det mesta av ditt fokus som nybörjare istället att hamna på påslagen i utgångarna och det är egentligen det lättaste att lära sig. Det går dessutom utmärkt att "highsajjda" även en 60hk Aprilia när man börjar få upp ångan och blir för våldsam på gasen i utgången. Tro mig, jag har provat mer än en gång...:näsblod Inte mycket större än en 600cc blir alltså mitt första tips.:tummenupp

2) Det andra rådet är att välja en hoj som du verkligen har råd att köra mycket och ofta. Bantid är nämligen viktigare än någonting annat om du vill utvecklas fort. Välj gärna en hoj som har några år på nacken då den ändå inte behöver vara konkurrenskraftig i SM-toppen under din första säsong MEN välj en som verkar vara i gott skick. Det blir oftast billigare i längden att betala några kronor extra i inköp för något som är välskött än att behöva renovera allt i efterhand. Skippa allt bling-bling och exotiska trimdelar och plöj istället ner pengarna i transportkostnader till banorna, däck och bensin. Det är som sagt timmarna ute på banan som kommer att utveckla din förmåga, inte det eloxerade kopplingshandtaget eller några extra bakhjulshästar. Däckskostnaden är för övrigt kanske den tyngsta posten och blir ännu ett argument för att välja en mindre hoj. När du väl börjar få upp farten så tuggar en hoj med mycket effekt, vridmoment och vikt i sig däck med en glupande aptit och tyvärr får nog även moderna 600:eek:r sägas falla in i den kategorin...:brinnerup Under din första säsong kommer du dock säkert att kunna köra relativt länge på däcken även med en 600:a.

Hoppas att du blir lite klokare av alla råd och framförallt hoppas jag att du lyckas göra slag i saken och komma ut på banorna till våren. Livet blir inte mycket roligare än så!:banana

MVH Björn
 
Last edited:

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Tjena!
Som du vet har jag för tillfället ganska mycket tid att slå ihjäl och jag råkade till slut även halka in på din nystartade tråd...:hihi Eftersom jag dessutom tycks ha bidragit till att väcka ditt intresse för denna nobla sport, som i sinom tid kommer att kosta dig både din ekonomi och din hälsa:)näsblod), så tänkte jag ta mitt ansvar och hälsa dig välkommen ut på racerbanan till våren.:tummenupp

Du har fått en massa kloka svar redan i tråden men om jag får bidraga med några funderingar utifrån din frågeställning så skulle de se ut ungefär enligt följande.

1) Välj något motorsvagare och mindre klumpigt än en 1000cc eftersom du ger dig in i det här utan någon tidigare bandagserfarenhet. Min teori är att du snabbare lär dig roadracingens ABC på en svagare hoj eftersom du tvingas hålla upp kurvhastigheten m.m. när du inte längre kan kompensera med gasrullen på rakorna. Både storheter som Papunen och Backlund men även jag och många andra gick t.ex. via Aprilia RS 250 som var en formidabel liten sporthoj som gjorde allt man bad den om, utom just att gå på bakhjulet ut ur kurvorna. Min erfarenhet är dock att du inledningsvis bör jobba med dina spårval, inbromsningar, ingångshastigheter och kurvhastigheter. Har du för mycket effekt att tillgå riskerar det mesta av ditt fokus som nybörjare att hamna på påslagen i utgångarna och det är egentligen det lättaste att lära sig. Det går dessutom utmärkt att "highsajjda" även en 60hk Aprilia när man börjar få upp ångan och blir för våldsam på gasen i utgången. Tro mig, jag har provat mer än en gång...:näsblod Inte mycket större än en 600cc blir alltså mitt första tips.:tummenupp

2) Det andra rådet är att välja en hoj som du verkligen har råd att köra mycket och ofta. Bantid är nämligen viktigare än någonting annat om du vill utvecklas fort. Välj gärna en hoj som har några år på nacken då den ändå inte behöver vara konkurrenskraftig i SM-toppen under din första säsong MEN välj en som verkar vara i gott skick. Det blir oftast billigare i längden att betala några kronor extra i inköp för något som är välskött än att behöva renovera allt i efterhand. Skippa allt bling-bling och exotiska trimdelar och plöj istället ner pengarna i transportkostnader till banorna, däck och bensin. Det är som sagt timmarna ute på banan som kommer att utveckla din förmåga, inte det eloxerade kopplingshandtaget eller några extra bakhjulshästar. Däckskostnaden är för övrigt kanske den tyngsta posten och blir ännu ett argument för att välja en mindre hoj. När du väl börjar få upp farten så tuggar en hoj med mycket effekt, vridmoment och vikt i sig däck med en glupande aptit och tyvärr får nog även moderna 600:eek:r sägas falla in i den kategorin...:brinnerup Under din första säsong kommer du dock säkert att kunna köra relativt länge på däcken även med en 600:a.

Hoppas att du blir lite klokare av alla råd och framförallt hoppas jag att du lyckas göra slag i saken och komma ut på banorna till våren. Livet blir inte mycket roligare än så!:banana

MVH Björn

Tackar Björn!
Jo jag har fått många bra tips, och har siktet inställt på en 600.
Jag känner inte att jakten på några varvtider är det viktigaste först och främst, utan ren körteknik.
Och det kan ju vara kul att testa en 600, gick ju från en 350RD till 750. Så missade mellangrabben där. :)
Men känner fortfarande en hunger för utveckling, och gata är ju inte rätt ställe för utveckling, snarare avveckling.

Satsar ju inte på att bli ett ess inom rr, det är det för sent för. Men är ju alltid kul att se hur långt man kan pressa sig själv. :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top