Transport av mc!

JimBra

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2011
Ort
åre
Hoj
ktm rc8r-11
Tjena!

visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråden, men tanken är att förmodligen att åka upp till östersund och hämta en Ktm, funderar på vad som är smidigaste, billigaste, och lättast, några tips?

funderar på ta bil/släp, eller större skåpbil som hojen får plats i, men 160 mil tur och retur så tips, tankar ideér tas gärna emot!


Mvh JimBra
 

sportbike

Guest
Tänk på att maxhastigheten med släp är 80 km/h så det tar en jäkla tid, snabbare med skåpbil.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Varför inte åka kollektivt? Billigast, miljövänligaste och så slipper du köra alla milen själv.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Hyr/låna en mellanskåpbil.. Är det smidigaste sättet om du inte tar tåget och kör hem hojen. :) Med släp så har du ju 80 gränsen precis som Sportbike skriver.. :tummenupp
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Ta med ett par polare så blir allt mycket roligare!
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Hitta denna på göögle


http://www.lastbilen.se/

Där kan du hyra en skåpbil i göteborg till är ett beräknat pris på 1350 för en hyrning över natten. Jag betalade samma pris för ett litet släp med kåpa i gävle som man fick lämna på en annan ort som kosta väl lite extra men helt klart värt att ta och hyra en skåpbil och köra med istället för att puttra i 80 med släp som någon annan skrev om man ska köra lagligt de vill säga :smasha
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
En polare till mig tog tåget upp och sedan körde ner. Dock var det en gixxer 1000. Och ja, han fick ont i arslet... :)
Men det går över och är man fler så blir det en rolig tur.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nattåget upp. Från Göteborg 18:30. Framme 06:00. :)
Och sen är det bara börja köra hem den. :tummenupp
Har själv kört med min Sukka.
Och tat lugnt om du kör förbi Svenstavik på vägen hem.
Mitt i ödebygden har de stationerat ett gäng blå gossar och kanske också blå töser.
 
Last edited:

JimBra

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2011
Ort
åre
Hoj
ktm rc8r-11
gött med mycket svar, tanken att åka upp och köra hem den har slagit mig, (morsan reser mkt i jobbet och ja får flygpoäng av henne ifall ja vill flyga upp) men 80 mil på en ktm 625 känns lite väl små segt.. just nu lutar de åt en större skåpbil, släp har jag släppt helt!,

MrTombola: jo har tänkt den tanken med, men känns inte riktigt som att man får något bra pris ändå av vad jag hittat så ska luska vidare i de!
 

BH4L

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Södra sidan
Hoj
Kronan Cykel
Har någon några tips på vart/hur man bäst spänner upp hojen för nån som aldrig transporterat en hoj? Styret o sving eller? Hur bra funkar en planka som ramp?
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Har någon några tips på vart/hur man bäst spänner upp hojen för nån som aldrig transporterat en hoj? Styret o sving eller? Hur bra funkar en planka som ramp?

Offroad: Ställ cykeln mitt i kärran med framdäcket mot framlämmen sätt 2st spännband i styret (under "fågelpinnen") samt träkloss mellan undre gaffelkrona och däcket för att inte skjuta sönder packboxarna. Sedan ett spännband genom bakfälgen så att inte bakända hoppar runt.

Ett alternativ är att ställa framdäcket mot ett av släpkärrans hörn. Ett annat säkert alternativ är att spika ihop en ställning så att framhjulet inte kan åka iväg åt något håll.

Sport: Samma som ovan men sätt spännbanden i undre gaffelkrona och skippa träklossen alt ta bort framskärmen (bra om du ska åka långt)


I båda fallen så kan man också dra ett spännband över sadeln, men lägg ut en handduk först isf och spänn inte för hårt...

Alla cyklar är ju olika men det syns ganska tydligt vart man kan fästa spännbanden. Dom 2 främre banden bör dra snett nedåt/framåt... Inte rakt fram...... Se till så att inte banden ligger emot kåpor/vajrar/sladdar m.m

Ja en 45mm/2tums planka funkar utmärkt som ramp :tummenupp
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Har någon några tips på vart/hur man bäst spänner upp hojen för nån som aldrig transporterat en hoj? Styret o sving eller? Hur bra funkar en planka som ramp?

Jag slängde ihop en ramp som var cirka 30 cm bred när jag skulle hämta min hoj i firmabilen.
En planka/regel är lite för smal tycker jag, speciellt när lastutrymmet är högre upp jämte hos ett släp.

Gpz:an får jag inte på/av själv, den är helt enkelt för tung och klumpig (och jag är nog lite feg) men husqvarnan som väger 135 var buslätt.

Jag fäste ett spännband i svingen för att förhindra tippning, ett vid gaffeln och ett under sätet.

Lärde mig den hårda vägen att ett i svingen var nödvändigt efter ha kört igenom en rondell:mad:
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns passagerarfotpinnar baktill brukar de sitta i prydliga trianglar. Dessa trianglar kan användas för att säkra bakdelen i sida med spännband snett nedåt åt sidorna.
Fäst INTE sport/racinghojar i styre / clipon. Styre / clipon är för svaga och kan bli skadade / gå av.
Fäst som Kawa_Mannen skrev:
sätt spännbanden i undre gaffelkrona och skippa träklossen alt ta bort framskärmen (bra om du ska åka långt)
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Jag hade tagit tåget upp och kört hem. Blir man trött när man sträck-kör kan man lägga sig i gräset bredvid vägen och sova någon timme. Sen kör man ett pass på några timmar till, har funkat fin fint när jag kört längre sträckor, 1000 km+ :) Lycka till
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Alltså, det känns som om att många inte har en susning om hur man transporterar en hoj på bästa sätt men skall ändå ge tips? :smasha

Så här gör man; skruva fast två plankor i "golvet" på släpet, längst fram mot front-lemmen eller väggen in mot kupen om du har en skåpbil, lämna ett mellarum på dessa som motsvarar bredden på ditt framdäck plus en centimeter eller nått.
Dessa två plankor skall endast förhindra att framdäcket skall kunna glida i sidled, således behöver dessa inte vara speciellt höga, 45mm räcker mer än nog. (finns speciella transport "hållare" att köpa som fungerar på samma sätt och då slipper du skruva fast nått i släpet)

Sedan behöver du 3 spännband, egentligen bara två men skall du ösa på och köra lite tufft över järnvägsspår, dåliga vägar osv så är tre att föredra.
Två av spännbanden använder du fram, runt nedre delen av framgaffel, dvs runt framgaffel, precis längst ned, mao ovanför hjulaxeln, spänn dessa nedåt, snett frammåt, finns som regel öglor som passar perfekt för detta, försök ha så brant vinkel som möjligt på spännbanden, pump så pass hårt att det sitter ordentligt, pumpa några drag om vartannat på var sida och kolla så hojen står rakt, en fördel om du har en kompis som bara kan hålla i styret under tiden du pumpar fast den.

Det tredje spännbanden lännger du bara runt bakhjulet i överkant, rakt över, behövs inte alls spänna hårt, detta spännband skall endast hindra hojen från att studsa om du kör lite brutalt på dålig väg.

Spänner du fast hojen på detta sätt kan inga packboxar eller nån del av fjädringen ta skada och hojen kan stå fastspänd i en evighet utan att lida för det, den egna fjädringen i hojen kommer att fungera på samma sätt som att du kör den.:fakta

ps. se bara till att du inte har punka på framhjulet :död
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top