Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Hoj
    ktm rc8r-11

Transport av mc!

Tjena!

visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråden, men tanken är att förmodligen att åka upp till östersund och hämta en Ktm, funderar på vad som är smidigaste, billigaste, och lättast, några tips?

funderar på ta bil/släp, eller större skåpbil som hojen får plats i, men 160 mil tur och retur så tips, tankar ideér tas gärna emot!

Mvh JimBra

Får jag vara här? Normans avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    CRF450R -06, EXC 250 -09
    Blogginlägg
    8

sportbike
    Gäst
    Tänk på att maxhastigheten med släp är 80 km/h så det tar en jäkla tid, snabbare med skåpbil.

Snigeln Achtung!s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Hoj
    R1 1999 såklart!
    Varför inte åka kollektivt? Billigast, miljövänligaste och så slipper du köra alla milen själv.
    Citat Ursprungligen postat av Achtung! Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Pillo-kun Visa inlägg
    fanns det fler vita r1or? för jag blev lagom glad när en sådan stoppade in sitt hjul å småträngde ut mig i chikanen efter start å mål rakan för att sen snigla sig upp :)
    Inte utan anledning jag kallas för snigeln :)

Medlem Risbrännarens avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Hoj
    1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
    Hyr/låna en mellanskåpbil.. Är det smidigaste sättet om du inte tar tåget och kör hem hojen. Med släp så har du ju 80 gränsen precis som Sportbike skriver..
    Min badrumsvåg går från 0 till 100 på 2 sekunder!

En modern sporthoj tappar all effekt vid 200 km/h. Köp en BMW 330 och stek dom!

Extremåkare!

1:a REC 2012 #56 Dracos avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Hoj
    R1 racer och PottWrål 50 till Smågrabbarna
    Ta med ett par polare så blir allt mycket roligare!

Medlem Cearas avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Hoj
    Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
    Hitta denna på göögle

http://www.lastbilen.se/

Där kan du hyra en skåpbil i göteborg till är ett beräknat pris på 1350 för en hyrning över natten. Jag betalade samma pris för ett litet släp med kåpa i gävle som man fick lämna på en annan ort som kosta väl lite extra men helt klart värt att ta och hyra en skåpbil och köra med istället för att puttra i 80 med släp som någon annan skrev om man ska köra lagligt de vill säga

Medlem MrTombolas avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Hoj
    CBR 600RR
    En polare till mig tog tåget upp och sedan körde ner. Dock var det en gixxer 1000. Och ja, han fick ont i arslet... :-)
    Men det går över och är man fler så blir det en rolig tur.

Medlem MrTombolas avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Hoj
    CBR 600RR
    Annars, hör med ngn lastbilscentral. Det händer att det går halvtomma/tomma lastbilar....

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Nattåget upp. Från Göteborg 18:30. Framme 06:00.
    Och sen är det bara börja köra hem den.
    Har själv kört med min Sukka.
    Och tat lugnt om du kör förbi Svenstavik på vägen hem.
    Mitt i ödebygden har de stationerat ett gäng blå gossar och kanske också blå töser.
    Senast redigerat av Comeback den 2012-09-14 klockan 18:51.

Medlem enhjulings avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Hoj
    R1200GS
    hoppas det är är ett riktigt fynd för hur du än gör så kostar ju den där resan en del.

Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Hoj
    ktm rc8r-11
    gött med mycket svar, tanken att åka upp och köra hem den har slagit mig, (morsan reser mkt i jobbet och ja får flygpoäng av henne ifall ja vill flyga upp) men 80 mil på en ktm 625 känns lite väl små segt.. just nu lutar de åt en större skåpbil, släp har jag släppt helt!,

MrTombola: jo har tänkt den tanken med, men känns inte riktigt som att man får något bra pris ändå av vad jag hittat så ska luska vidare i de!

Medlem BH4Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Hoj
    Kronan Cykel
    Har någon några tips på vart/hur man bäst spänner upp hojen för nån som aldrig transporterat en hoj? Styret o sving eller? Hur bra funkar en planka som ramp?

Medlem Kawa_Mannens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    KTM 1190 Adventure R -13
    Citat Ursprungligen postat av BH4L Visa inlägg
    Har någon några tips på vart/hur man bäst spänner upp hojen för nån som aldrig transporterat en hoj? Styret o sving eller? Hur bra funkar en planka som ramp?
    Offroad: Ställ cykeln mitt i kärran med framdäcket mot framlämmen sätt 2st spännband i styret (under "fågelpinnen") samt träkloss mellan undre gaffelkrona och däcket för att inte skjuta sönder packboxarna. Sedan ett spännband genom bakfälgen så att inte bakända hoppar runt.

Ett alternativ är att ställa framdäcket mot ett av släpkärrans hörn. Ett annat säkert alternativ är att spika ihop en ställning så att framhjulet inte kan åka iväg åt något håll.

Sport: Samma som ovan men sätt spännbanden i undre gaffelkrona och skippa träklossen alt ta bort framskärmen (bra om du ska åka långt)

I båda fallen så kan man också dra ett spännband över sadeln, men lägg ut en handduk först isf och spänn inte för hårt...

Alla cyklar är ju olika men det syns ganska tydligt vart man kan fästa spännbanden. Dom 2 främre banden bör dra snett nedåt/framåt... Inte rakt fram...... Se till så att inte banden ligger emot kåpor/vajrar/sladdar m.m

Ja en 45mm/2tums planka funkar utmärkt som ramp

Medlem
    Reg.datum
    jun 2011
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av BH4L Visa inlägg
    Jag slängde ihop en ramp som var cirka 30 cm bred när jag skulle hämta min hoj i firmabilen.
    En planka/regel är lite för smal tycker jag, speciellt när lastutrymmet är högre upp jämte hos ett släp.

Gpz:an får jag inte på/av själv, den är helt enkelt för tung och klumpig (och jag är nog lite feg) men husqvarnan som väger 135 var buslätt.

Jag fäste ett spännband i svingen för att förhindra tippning, ett vid gaffeln och ett under sätet.

Lärde mig den hårda vägen att ett i svingen var nödvändigt efter ha kört igenom en rondell

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Finns passagerarfotpinnar baktill brukar de sitta i prydliga trianglar. Dessa trianglar kan användas för att säkra bakdelen i sida med spännband snett nedåt åt sidorna.
    Fäst INTE sport/racinghojar i styre / clipon. Styre / clipon är för svaga och kan bli skadade / gå av.
    Fäst som Kawa_Mannen skrev:
    sätt spännbanden i undre gaffelkrona och skippa träklossen alt ta bort framskärmen (bra om du ska åka långt)

Kvalitetsmedveten TIG-Svetsarns avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Hoj
    Pryttmaster -69
    Citat Ursprungligen postat av enhjuling Visa inlägg
    hoppas det är är ett riktigt fynd för hur du än gör så kostar ju den där resan en del.
    Finns ingen som är så lättlurad som en själv, bara man vill själv, bara att köra på...
    -Förargelsen över dålig kvalitet sitter i längre än glädjen över ett lågt pris-

Har bara kraschat en gång än så länge! stecktechs avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Hoj
    Bandit -09
    Jag hade tagit tåget upp och kört hem. Blir man trött när man sträck-kör kan man lägga sig i gräset bredvid vägen och sova någon timme. Sen kör man ett pass på några timmar till, har funkat fin fint när jag kört längre sträckor, 1000 km+ Lycka till

Medlem Spiidos avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Hoj
    En jättesnabb
    Alltså, det känns som om att många inte har en susning om hur man transporterar en hoj på bästa sätt men skall ändå ge tips?

Så här gör man; skruva fast två plankor i "golvet" på släpet, längst fram mot front-lemmen eller väggen in mot kupen om du har en skåpbil, lämna ett mellarum på dessa som motsvarar bredden på ditt framdäck plus en centimeter eller nått.
    Dessa två plankor skall endast förhindra att framdäcket skall kunna glida i sidled, således behöver dessa inte vara speciellt höga, 45mm räcker mer än nog. (finns speciella transport "hållare" att köpa som fungerar på samma sätt och då slipper du skruva fast nått i släpet)

Sedan behöver du 3 spännband, egentligen bara två men skall du ösa på och köra lite tufft över järnvägsspår, dåliga vägar osv så är tre att föredra.
    Två av spännbanden använder du fram, runt nedre delen av framgaffel, dvs runt framgaffel, precis längst ned, mao ovanför hjulaxeln, spänn dessa nedåt, snett frammåt, finns som regel öglor som passar perfekt för detta, försök ha så brant vinkel som möjligt på spännbanden, pump så pass hårt att det sitter ordentligt, pumpa några drag om vartannat på var sida och kolla så hojen står rakt, en fördel om du har en kompis som bara kan hålla i styret under tiden du pumpar fast den.

Det tredje spännbanden lännger du bara runt bakhjulet i överkant, rakt över, behövs inte alls spänna hårt, detta spännband skall endast hindra hojen från att studsa om du kör lite brutalt på dålig väg.

Spänner du fast hojen på detta sätt kan inga packboxar eller nån del av fjädringen ta skada och hojen kan stå fastspänd i en evighet utan att lida för det, den egna fjädringen i hojen kommer att fungera på samma sätt som att du kör den.

ps. se bara till att du inte har punka på framhjulet

Medlem Risbrännarens avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Hoj
    1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
    Så varmt är det inte i Östersund så man kan sova ute nu..
    Min badrumsvåg går från 0 till 100 på 2 sekunder!

En modern sporthoj tappar all effekt vid 200 km/h. Köp en BMW 330 och stek dom!

Extremåkare!

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Har tyvärr ingen tillgång till svarv, och iom vädret hade jag inte kört ändå, så kan lika gärna vänta på de riktiga grejerna Synd, hade 200+ mil p [...]

irish
Vill du annonsera ovan? Klicka här