Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
av alla forumets 2 taktsbyggen (husa 700, aprilia 650 osv) så låter det här som det vettigaste hittils!
har sett dig en del på forumet och att du likt de andra 2-taktsbyggarna mystiskt skulle gå upp i rök tror jag inte på =)
sverige har för lite av sån här galenskap jämfört med andra länder, mer sånt! :tummenupp
EN LITEN EDIT: ritningarna, får man se dom eller är det sekretess?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Liten statusuppdatering på gjutprojektet:

Jag upptäckte att jag höll på göra ett rejält sårarsle idag, jag satt och klurade på hur jag skulle ventilera gjutgaserna ur formen när jag tyckte att biten stämde lite dåligt mot sprängskissen. Vid närmare kontroll såg jag att jag satt ihop bitarna bakåfram så hela växelhuset hade blivit spegelvänt...:D

Tur som faan att jag inte hunnit slipa in skarvarna och gipsa in biten innan det upptäcktes, nu var det bara att dela bitarna i limfogarna med en vass kniv och limma om dom som det var tänkt från början.

Lahislda6.jpg


Alla skarvar är nerslipade, hörn har fått en lagom radie och jag har märkt ut var inlöpskanalerna ska limmas fast så det är inte allt kvar innan jag kan sätta fyr i ugnen!:tummenupp
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Japp, budget måste hållas. Fick den, frisk och fin, för 3500:-. Ska jag ha en vass 800cc så får jag punga ut med mellan 10-15000 :gnissla För mellanskillnaden kan jag ju köpa gafflar, kronor, sving och fälgar. Och rör till ramen. Hade suttit fint med en modern 800, men priset är inte befogat. Kommer nog att gå ganska bra med en 700 också.

Jo då :) Sen är ju wildcat 700 lite nostalgi över ;-)

Hmm var det du som skrev på snowmobiles forum och frågade om wildcat motorer?

Har du tid över(typ när du går i pension) tkr jag helt klart en 800cc turbo 2T är något att fundera på ;-)
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Varför hittade jag inte den här tråden om 3-4 år? Vill snabbspola framåt och se besten in action. Lycka till med bygget! :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Varför hittade jag inte den här tråden om 3-4 år? Vill snabbspola framåt och se besten in action. Lycka till med bygget! :tummenupp

Tok, det är ju det här som är det kuliga med alla forumbyggen. Att få sätta sig med en kopp kaffe efter jobbet och se vad som hänt i garagen de senaste dagarna.

Att få en färdig hoj serverad smack sådär är ju lika roligt som att lägga satsen i kalsongen medans man fumlande försöker få av sig bälteshelvetet.:näsblod
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Härligt initiativ att bygga en sådan här Lahi! Många nätter har jag legat och funderat på hur brutal en hoj skulle kunna bli med en modern tvåtaktstwin... Prenumererar härmed på denna tråd :yoparty

*Text och bild*

Alla skarvar är nerslipade, hörn har fått en lagom radie och jag har märkt ut var inlöpskanalerna ska limmas fast så det är inte allt kvar innan jag kan sätta fyr i ugnen!:tummenupp

Jag anar att detta är rysligt genomtänkt, men en sak som jag funderar över; Ska det gjutas nån svulst med mer gods för oljepluggsgänga eller svetsas det dit senare?

//Robert
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ingen dum fundering faktiskt, det är enkelt att lägga på en liten förhöjning för påfyllning och dränering nu innan jag gipsar in skiten. Vad tror du Lars?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
av alla forumets 2 taktsbyggen (husa 700, aprilia 650 osv) så låter det här som det vettigaste hittils!
har sett dig en del på forumet och att du likt de andra 2-taktsbyggarna mystiskt skulle gå upp i rök tror jag inte på =)
sverige har för lite av sån här galenskap jämfört med andra länder, mer sånt! :tummenupp
EN LITEN EDIT: ritningarna, får man se dom eller är det sekretess?

Gött att höra. Nä, försvinner gör jag inte. Jag kanske bygger långsamt, men jag finns här och postar så fort något hänt eller någon frågar något.

Nja, nä, ritningarna visar jag inte. Ni får helt enkelt se framöver hur det byggs istället för att titta på några tråkiga ritningar :D

Liten statusuppdatering på gjutprojektet:

Jag upptäckte att jag höll på göra ett rejält sårarsle idag, jag satt och klurade på hur jag skulle ventilera gjutgaserna ur formen när jag tyckte att biten stämde lite dåligt mot sprängskissen. Vid närmare kontroll såg jag att jag satt ihop bitarna bakåfram så hela växelhuset hade blivit spegelvänt...:D

Det där är humor. Tänk om du inte upptäckt det och gjutit. Ett spegelvänt växellådshus och en uppeldad plugg :D

Jo då :) Sen är ju wildcat 700 lite nostalgi över ;-)

Hmm var det du som skrev på snowmobiles forum och frågade om wildcat motorer?

Har du tid över(typ när du går i pension) tkr jag helt klart en 800cc turbo 2T är något att fundera på ;-)

Japp, det var nog jag det :) Jag har postat en massa dumma frågor lite här och där de senaste 5 åren för att lära mig om skotermotorer :D
Turbo-tvåtakt hade varit något. Kanske inte för att effekten behövs utan mer för att folk pratar om det men ingen gör det. (Ungefär som skotermotor i motorcykel :D ) Men det finns väl folk som kör överladdade tvåtaktare med framgång.

Härligt initiativ att bygga en sådan här Lahi! Många nätter har jag legat och funderat på hur brutal en hoj skulle kunna bli med en modern tvåtaktstwin... Prenumererar härmed på denna tråd :yoparty

Jag anar att detta är rysligt genomtänkt, men en sak som jag funderar över; Ska det gjutas nån svulst med mer gods för oljepluggsgänga eller svetsas det dit senare?
//Robert
Ingen dum fundering faktiskt, det är enkelt att lägga på en liten förhöjning för påfyllning och dränering nu innan jag gipsar in skiten. Vad tror du Lars?

Jag hade tänkt svetsa dit för påfyllning och dränering senare mest för att om man gjuter in en svulst så kommer det säkert att krocka med något :D Men nu när ni säger det, varför inte. Skulle det krocka får jag väl slipa av. Krockar det inte så slipper jag svetsa.
Herr Johansson, känner du för det så lägg dit en svulst för dränering. 3:e bilden i mitt första inlägg syns hur lådan kommer att orienteras. Kan kanske avvika några grader från detta, men det får vi se sen. Mitt emellen de två nedre skruvhålen på gaveln, och mitt på i djupled sett från gaveln. Då hamnar dräneringen mellan rören i subframen. Borde funka :) Angående påfyllningen så kan jag fixa det sen. Jag drar in en 90-gradersböj mellan växelaxlarna i den gjutna gaveln. Mellan lagerna. Där är ju 24 mm gods så det blir stabilt och fint ändå, och just nu är det svårt att säga var den ska hamna för att inte krocka med något.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Tok, det är ju det här som är det kuliga med alla forumbyggen. Att få sätta sig med en kopp kaffe efter jobbet och se vad som hänt i garagen de senaste dagarna.

Att få en färdig hoj serverad smack sådär är ju lika roligt som att lägga satsen i kalsongen medans man fumlande försöker få av sig bälteshelvetet.:näsblod
Hehe du har rätt, men ett så här grymt koncept gör en ju lite otålig. :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Herr Johansson, känner du för det så lägg dit en svulst för dränering. 3:e bilden i mitt första inlägg syns hur lådan kommer att orienteras. Kan kanske avvika några grader från detta, men det får vi se sen. Mitt emellen de två nedre skruvhålen på gaveln, och mitt på i djupled sett från gaveln. Då hamnar dräneringen mellan rören i subframen. Borde funka :) Angående påfyllningen så kan jag fixa det sen. Jag drar in en 90-gradersböj mellan växelaxlarna i den gjutna gaveln. Mellan lagerna. Där är ju 24 mm gods så det blir stabilt och fint ändå, och just nu är det svårt att säga var den ska hamna för att inte krocka med något.

Fixar det!:tummenupp
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Den väger 36 kg utan pipor.

Okej, fast då räknar du inte med växellådan va?


Har själv en rotax 800cc motor liggandes, en dag så kommer den att hamna i en hoj.

Ska bli kul och se hur du löser ihopbyggnaden av låda och motor.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge

Gött :)

Okej, fast då räknar du inte med växellådan va?

Har själv en rotax 800cc motor liggandes, en dag så kommer den att hamna i en hoj.

Ska bli kul och se hur du löser ihopbyggnaden av låda och motor.

Nä, utan växellåda, men det än inte så tung som jag trodde. Sen tillkommer pipor också och de blir ganska tunnväggiga för viktens (och sångens) skull så de lägger bara till max 5 kg.

Ja, det blir lite finurligt med motor och låda. Du får se när jag kommit så långt :)
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Nä, utan växellåda, men det än inte så tung som jag trodde. Sen tillkommer pipor också och de blir ganska tunnväggiga för viktens (och sångens) skull så de lägger bara till max 5 kg.

Ja, det blir lite finurligt med motor och låda. Du får se när jag kommit så långt :)

Bara för inspelningen, eller "just for the record" som det heter på utrikiska:

Om det blir trångt med dubbelpipor, så funkar ju faktiskt lagomt trimmade tvåtaktstwinnar riktigt fint med enkelpipa... Dubbelrör brukar mest användas vid extremt trimmade tvåtaktstvåor nuförtiden. Hade det varit en trippel hade det varit en helt annan sak =).
Det kan ju även tänkas att det blir enklare att få plats med två rör än ett i slutändan.

Mvh //Robert
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Bara för inspelningen, eller "just for the record" som det heter på utrikiska:

Om det blir trångt med dubbelpipor, så funkar ju faktiskt lagomt trimmade tvåtaktstwinnar riktigt fint med enkelpipa... Dubbelrör brukar mest användas vid extremt trimmade tvåtaktstvåor nuförtiden. Hade det varit en trippel hade det varit en helt annan sak =).
Det kan ju även tänkas att det blir enklare att få plats med två rör än ett i slutändan.

Mvh //Robert

Vad för diameter rör det sig om till en 800? Gissar att det blir lite meckigt att få dit endå som du antydde. Linda ett ventilationsrör runt hojen hade ju sett asfett ut.
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Yessssss!! Den här följer vi. Jag tyckte jag gjord rätt bra ifrån mej när jag byggde min hoj för ett antal år sen men det är ju en helt nivå.:banana:banana
Ha de..Per :squid
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Ruskigt fränt projekt!

Önskar dig (& Johansson) all lycka till och tror stenhårt på att det kommer funka! :tummenupp

/J
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Vad för diameter rör det sig om till en 800? Gissar att det blir lite meckigt att få dit endå som du antydde. Linda ett ventilationsrör runt hojen hade ju sett asfett ut.

Iofs så lär väl diametern på en singelpipa vara typ 25 cm... Men å andra sidan... Trailpipor till exempelvis en zr900 lär ju vara 20 cm i diameter... men då är det två st... det är ju inte helt enkelt det där med tvåtaktspipor. Jag är dock övertygad om att Lahi löser det den dagen det blir aktuellt =). Jag skrev inlägget mest bara för att upplysa om att singelpipa är ett vettigt alternativ ifall det blir för trångt med två st. Hellre en bra singelpipa än 2 dåliga kompromisser med andra ord =).

Nog om detta. Bygg mera, fortare :D

Edit: Hade det varit mitt bygge hade jag nog hållt mig till standard porttider och singelpipa för att få ett så brett register som möjligt. Helst hade jag velat ha variabla avgasportar också. Hårdtrimmade skotermotorer (som kräver dubbelrör) utan rave/apv/yvps etc har en tendens att bli väldigt smala i effektregistret, därav behovet av variatorkit/kalibreringar för att den ska växla på effektbandet. Det är kanske svårare att hamna på effektbandet om man har växellåda istället för variator så motorn tvingar upp hojen i fart innan man kommer på peaken. (läs: felix tomatketchup).

Men å andra sidan kanske det går bättre på en motorcykel som rullar betydligt lättare än en skoter.. tror nästan att det är så, eftersom att det funkar med 250cc och även 500cc singelrykare =).

En ide som slog mig nu är att om ni lyckas med det där, så hade ni i maskopi kunnat bygga en riktig dräpar-hillclimbmotor av exempelvis en zr900 motor eller varför inte skidoos 1000 sdi twin? Dessa hillclimbfigurer är ju lagomt galna, så då är ni ju i gott sällskap ;)

Mvh //Robert
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Bara för inspelningen, eller "just for the record" som det heter på utrikiska:

Om det blir trångt med dubbelpipor, så funkar ju faktiskt lagomt trimmade tvåtaktstwinnar riktigt fint med enkelpipa... Dubbelrör brukar mest användas vid extremt trimmade tvåtaktstvåor nuförtiden. Hade det varit en trippel hade det varit en helt annan sak =).
Det kan ju även tänkas att det blir enklare att få plats med två rör än ett i slutändan.

Mvh //Robert

Tackar för tipset. Har funderat lite på det där. Enkelpipa verkar funka fint, och hade kanske varit det vettigaste alternativen, MEN... rent estetiskt föredrar jag faktiskt dubbelpipor. Ser lite "brutalare" ut än enkelpipa. Folk kan ju tro att det är en stånka annars :D

En annan sak (mer vettig anledning) med singelpipa är att diametern ökar jämfört med dubbla pipor. Tänkte ha två pipor i bredd (har för mig att varje pipa behövd vara ca 140 mm på tjockaste stället? Pipprogrammet jag lekte i sa så) och på det hållet har jag lite mer plats än i vertikal led. Det kritiska stället är mellan bakhjul och kuts (eller min röv). Mycket lättare att få in två smalare pipor än en tjockare eftersom bakhjulet ska ha lite plats att fjädra upp.

Jag funderade faktiskt lite på trippel (ljuuuudet :D ) men det sket sig helt och hållet eftersom 3 pipor i bredd blir lite för brett :D Eller två pipor sidan om varanda och en under. Men då måste jag åka stelbent...

Ruskigt fränt projekt!

Önskar dig (& Johansson) all lycka till och tror stenhårt på att det kommer funka! :tummenupp

/J

Tackartackar :)
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top