Min SM final 8-9 2012 på gelleråsen

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Jag var rätt laddad innan, hade en bra känsla i kroppen att jag skulle kunna köra riktigt snabbt.

KVAL: Hade en plan som neonmannen hade varit med och utarbetat. Skulle gå ut och nöta varv med ett beggat hårt däck för att sedan gå in och byta till ett mjukare och lägga 4-5 snabba varv i slutet av 30 min kvalet. Satte över värmarn på det mjuka SC1 bakdäcket sedan starta jag upp GG:n och gav mig ut. Var ivrig och var först ut på banan. Öppna med en liten powerwheelie precis som jag tänkt och sedan varva ur 2:an. Redan i trösen kändes det lite som man var ute på hal is. Men det var bara att fortsätta för man vet ju att det brukar ”släppa”.

Hade gjort lite ändringar på hojjen bl.a ändrat gått ned ett kugg bak för jag tyckte den var lite väl wheelie benägen innan. Ur hårnålen så gick den upp en aning och sedan ned igen precis som planerat. Gasa på i depåkurvan där jag hade tänkt. Sen ut på första flygande, då åker några till ur depån. Börjar jaga och ta ikapp till ejes. Efter hårnålen gasar jag på lite extra, tvekar för en sekund och DÅ ERE KLIPPT!. Istället för att bryta ned hojjen bromsar jag (som en n00b) o går av och det BLÖTA GRÄSET ÄR HALT… **SMACK** så ligger man där. Går fram lyfter upp hojjen, både jag och den klara mig bra.

En funktionär kommer fram till mig och jag halkar bort till flaggvakten. Får klartecken att åka in o besikta hojjen och gå till sjukstugan. I sjukstugan får jag beskedet hojjen är OK det är bara att köra vidare. Personalen på besiktningen säger till att ”dom vill inte se mig där igen” jag säger ”nej, nu ska jag ut och kvalificera mig för tävlingen”.

EN ANDRA CHANS: Hoppar upp på hojjen, utan att gå igenom den. Nu tänker inte gå ut och bomba utan försöka hitta tempot och köra på säkerhet samt känna att hojjen är OK. Tare lugnt genom trösen, går in i esset, viker över till vänster. Lägger ned en aning till OCH DÄR FÖRSVANN FRAMHJULET!!!!...
När jag glider på asfalten ser jag den glida iväg för att sedan greppa tag och rulla ett varv. Undertiden ryker den ”lite snyggt” efter att generatorkåpan tackat för sig och sprutat ut olja på avgasrör och allt däromkring..

Förmodligen var det gräs och skit kvar på vänstersidan av däcket efter första läggningen åt vänster + att däcken hunnit kallna. Skulle nästan tro att jag köpt dom av en känd däcknasare men jag hade fått dom av neonmannen.. ;)

Är för mycket jobb på hojjen för att mecka ihop den, har inte reservdelar osv.. Så det blev dyra minuter : (anmälningsavgift) 2700 + (tillfällig licens) 475 + (bensin) 900 + en jävla massa annat som måste fixas nu.

Morsan sa att jag hade fått 1.19 tid iaf.. antagligen på utvarvet för det var enda gången jag passerade transpondersystemet 2 ggr. Eftersom jag inte ens gjort ett fullt varv. ;)

Bästa med helgen var väl att jag inte ens blev svettig av att köra.. :brynad Lärdom att titta igenom hojjen ordentligt innan man ger sig ut igen. Nu äre bara o satsa på 2013 istället då ses vi på gelleråsen igen. :tummenupp
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Rokk on! Så nu är det racekawa som gäller då, fast verkar som den nog kommer vara för arg för dig :p
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Hade du lånat ut den till mig hade den varit såld och inkörd... ;) Blir kawa, bmw eller att jag fortsätter våldföra mig på gammelgixxern.. för det är inte tyvärr inte hojjen som är begränsningen än, det är JAG. Vi får se, ny hoj är ju att köpa sig lite självförtroende men även ett nytt set däck höjjer det ett snäpp. Nya grejer skyddar dock inte mot att klanta till det och köra av banan. :cdevil
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
:crash ...en smula övertänd? Gött att du är hel iaf, men vad fan, det blev dyra varv det där...
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
mmm.. SGM, sura är när jag fick en andra chans och den bara försvann i en rökpuff på utvarvet när jag börja lägga ned till vänster och framhjulet släpper i esset.. :huvet som sagt inte ens ett helt varv igentligen.. ;) Lesson learned skulle rullat tillbaka till bussen och kollat upp allt igen innan jag stack ut. Satt ju en massa gräs o skit kvar på hojjen från första klantkraschen.
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Hehe :D Du får köpa en gammal Ducce istället, så kan du känna att du kan åka hojjen fullt ut :p

Njae, bara ändra drevningen så den passar mig.. ;) Tex, ur depåböjjen vill man ju kunna dra fullt tidigt och känna sig trygg att inte hojjen vill resa sig. Samma ur andra böjjar det är jobbigt när man får en wheelie och måste tippa. Visst det handlar om gaskontroll, men det är svårt med finliret med snabbgas. Jag vrider gärna fullt förtidigt med den drevningen jag hade innan och då blir det problem. Skulle kunnat köra på 3:an istället på vissa ställen men då hade jag fått dreva upp utterligare för att få samma driv ur böjjarna. Jag kör snabbare med en hoj som känns stabil än en som är vill gå upp på bakhjulet direkt man vrider stumt.
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Njae, bara ändra drevningen så den passar mig.. ;) Tex, ur depåböjjen vill man ju kunna dra fullt tidigt och känna sig trygg att inte hojjen vill resa sig. Samma ur andra böjjar det är jobbigt när man får en wheelie och måste tippa. Visst det handlar om gaskontroll, men det är svårt med finliret med snabbgas. Jag vrider gärna fullt förtidigt med den drevningen jag hade innan och då blir det problem. Skulle kunnat köra på 3:an istället på vissa ställen men då hade jag fått dreva upp utterligare för att få samma driv ur böjjarna. Jag kör snabbare med en hoj som känns stabil än en som är vill gå upp på bakhjulet direkt man vrider stumt.

Jag körde herrejösses drevning på min Gammel Gixxer, pizzadrev bak och fingerborg fram. Med den blev man bitchslappad av tanken i utgången på de långsammare kurvorna. Det går inte att gå på helt plätt stumt om man ska ha nån chans att hålla framhjulet nere. Du kanske skulle prova gå en SMC kurs som jag, så väldokumenterat gjort :). Där kan du få lära dig ett och annat om den andra frihetsgraden som du har i höger handled ;).
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Jag körde herrejösses drevning på min Gammel Gixxer, pizzadrev bak och fingerborg fram. Med den blev man bitchslappad av tanken i utgången på de långsammare kurvorna. Det går inte att gå på helt plätt stumt om man ska ha nån chans att hålla framhjulet nere. Du kanske skulle prova gå en SMC kurs som jag, så väldokumenterat gjort :). Där kan du få lära dig ett och annat om den andra frihetsgraden som du har i höger handled ;).

Ur vänster i svackan mellan ejes o hårnålen gick du upp på bakhjulet där också? Grejen var väl att vred jag inte fullt så blev det lite sådär lagom med gas och då kom jag inte upp i några bra toppfarter. ;)

Jahapp, får börja om från steg 1 igen då.. :arsele:mad:

Säljer av skiten i vinter och tar o åker sverige runt med bussen nästa säsong istället.
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Ur vänster i svackan mellan ejes o hårnålen gick du upp på bakhjulet där också? Grejen var väl att vred jag inte fullt så blev det lite sådär lagom med gas och då kom jag inte upp i några bra toppfarter. ;)

Jahapp, får börja om från steg 1 igen då.. :arsele:mad:

Säljer av skiten i vinter och tar o åker sverige runt med bussen nästa säsong istället.

Japp, upp på bakhjulet i Trösen, svackan efter Ejes och Hårnålen. Det var bara att försöka skalla ner tanken igen. BMW;n är än djävligare att hålla ner hjulet på. Fast den har jag förstås inte hunnit lära känna riktigt än. Man kan nog bli av med lite hoppande bara genom att få mer känsla för hur hojen beter sig.
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Kika på denna jag tycker inte man är direkt långt efter i kurvhastighet men axxet verkar ju grymt i dom där sst600 maskinerna. :brynad


Får se vad/om man investerar i nått nytt till banan eller om man ska göra nått lugnare o behagligare för pengarna istället. Fast jag känner mig inte färdig med gelleråsen ännu! ;)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top