Frågor man vågar ställa

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det ändrar ju inte det faktum att det hade vart bättre att koppla disiselgeneratorn direkt i kåken isf.

Nu har jag inget hus men det kanske är betydligt enklare att ta strömmen den vägen än att försöka koppla upp generatorn till befintliga husnätet?

Eller så var karln bara galen :dummer
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Avbrott på ledningen till huset men han har dieselgenerator till strålkastarna och solceller inkopplade till huset?

Eller så kanske han bara ville prova cellerna men solen lyser aldrig.

Exakt. Kanske är solcellsrecensent till husvagnstidningen "juckvagnen".
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Varit till butiken nyss.

1. Varför går det inte att köpa bandage i en vanlig mataffär? Varför måste man släpa sig till ett apotek för det?

2. Kondomer med dödskallar på, vill man ha sådana? :va
Kommer direkt med aids färdigt på eller? :va
 
Last edited:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Varit till butiken nyss.

1. Varför går det inte att köpa bandage i en vanlig mataffär? Varför måste man släpa sig till ett apotek för det?

2. Kondomer med dödskallar på, vill man ha sådana? :va
Kommer direkt med aids färdigt på eller? :va

Bandage OCH kondomer? Vad ska du syssla med egentligen? :crash:gnissla
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Starka strålkastare riktade mot solceller...
Fick jag din uppmärksamhet?
Detta är nämligen något jag såg när jag körde igenom en by mitt i natten någonstans i mitten av Sverige.

Husägaren hade alltså lutat solceller mot husväggen, och sedan monterat rejält starka lampor som lös på solcellerna nattetid.
Nu undrar jag om gubben (som vi får förmoda att det är) är landets störste pucko eller slugaste geni?
Kan det vara så att han via konstiga avdrag och subventioner tjänar mer på att sälja solcellselen än vad det kostar att driva strålkastarna? Skulle inte det kräva två separata elleverantörer?

Nån som har insyn?

Det kan vara så enkelt som att han ville testa hur mycket effekt som solcellerna ger då han har given effekt i ljus.

Med värden tagna helt ur luften; vid 100 W ljusenergi alstrar mina solceller 3W elektrisk energi.
Ett sådant fältförsök måste naturligtvis ske då det inte är annat ljus som stör, till exempel om natten. Att det sen ser helt galet ut, det är en annan femma...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Varför gick sci-fi serien FireFly endas en säsong medan Stargejt plogade på forever? Klipper FireFly nu och den är fanimej magisk.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Är det verkligen så ovanligt att ha pengar liggandes hemma nuförtiden?

Under gårdagen kom ämnet upp, och ingen annan än jag hade några större summor liggandes, som regel var det några femhundringar i plånbok eller väska som gällde.

Så, skall jag pallra mig till banken under måndagen, eller är alla bekanta undantagen i regeln...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är det verkligen så ovanligt att ha pengar liggandes hemma nuförtiden?

Under gårdagen kom ämnet upp, och ingen annan än jag hade några större summor liggandes, som regel var det några femhundringar i plånbok eller väska som gällde.

Så, skall jag pallra mig till banken under måndagen, eller är alla bekanta undantagen i regeln...
Med tanke på att hyresvärden inte klarar av att låsa dörren efter sig, så skulle inte jag våga ha några större summor hemma hos mig iaf. :gnissla

Inte för att jag har några större summor på banken heller förstås.
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Är det vanligt att man får blåmärke vid knäskålen vid cykling? Var ute och cyklade i ca 1,5 timme och märkte efteråt att jag fått blåmärke på det ena knäet. Hade inte ont i knäna när jag cyklade och var bara lite öm efteråt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är det vanligt att man får blåmärke vid knäskålen vid cykling? Var ute och cyklade i ca 1,5 timme och märkte efteråt att jag fått blåmärke på det ena knäet. Hade inte ont i knäna när jag cyklade och var bara lite öm efteråt.

Är man dåligt tränad i en muskel, är det inte ovanligt att man får en blodutjutning i den eter en kraftansträngning. (typ lårkaka)
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Har fått en liten smälta i en gore-texjacka. Finns det någon lapp man kan tjonga över så inte hålen sprider sig s.a.s?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top