Frågor man vågar ställa

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
En fråga som jag har funderat länge på är om det finns något tråkigare än att städa lägenheten?

Then you aint do'in it 'rait
Vi kör tema städning. Typ Prinsess eller mc (jättelätt val men okej), man klär ut sig, sätter på passande musik o så kör man. Roligast har vi när vi kör kombotema, mc ställ med rosa fjäderboa och rosa cape och trollspö, självklart högklackat till skinnstället och hjälmen pimpas med krona...

Finns massor som är tråkigare... är också mitt uppe i flytt och det är sjukt tråkigt att packa o rensa och städa till någon annan. Ta hand om sjuka barn är rätt tråkigt också, speciellt magsjuka sådana. Eller skala potatis. Eller sitta på släktmiddag... jisses... jag skulle byta det mot städning alla gånger!
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Jag brukat muta mig själv för att få mig att städa. Det är därför jag sitter och äter choklad och dricker Coca-Cola just nu efter att jag har lyckats städa ikväll. Det är lite jobbigt att hata att städa när man som jag har lite pedant-tendenser.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Skala och klyfta, koka dem varsamt tills äpplena förlorar känslan av att tillhöra sig själva och uppgår i mosets liderliga, gemensamma tillstånd. Så brukar jag göra :ernst
Ska man skala och kärna ur innan kokningen slipper man förvisso sila, men innebär i sej dubbelt så mycket jobb.
View attachment 372480 En insats från en pastagryta kanske man kan göra nåt med? Bara hitta på nåt fiffigt sätt att pressa igenom äpplena.
Behövs då bara en kolv.
Det heter passagevagga. Här kan du läsa hur du gör: http://husmorsskolan.blogspot.se/2010/08/koka-appelmos.html

Vet inte var du kan hitta prylen dock, men jag vet att mormor hade en sån så de finns på riktigt... fråga på någon kökspryttelbutik efter det så kanske de kan beställa hem om inte annat
Sådana fungerar faktiskt ännu sämre än en vanlig kökssil. :(
Poängen med konstruktioner typ potatis/vitlökspress är ju att allt mos måste ut genom hålen i ett enda tryck.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ska man skala och kärna ur innan kokningen slipper man förvisso sila, men innebär i sej dubbelt så mycket jobb.Behövs då bara en kolv.Sådana fungerar faktiskt ännu sämre än en vanlig kökssil. :(
Poängen med konstruktioner typ potatis/vitlökspress är ju att allt mos måste ut genom hålen i ett enda tryck.
%u00E4ppelskalare+007.JPG
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Jag började fundera på en sak idag. Finns det någon som upplevde 70-talet som skulle kunna tänka sig att inreda i 70-tals stil eller är det bara yngre människor som gör det? Jag tycker att det räcker att ha upplevt 70-talet en gång och jag vill aldrig göra om det.
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jag började fundera på en sak idag. Finns det någon som upplevde 70-talet som skulle kunna tänka sig att inreda i 70-tals stil eller är det bara yngre människor som gör det? Jag tycker att det räcker att ha upplevt 70-talet en gång och jag vill aldrig göra om det.

Nja... vet inte om jag kan säga att jag upplevde 70 talet, föddes ju i början av det.. men nej, jag vill inte ha den stilen tillbaka... för övrigt växte jag upp i skolan på 80 talet och det vill jag inte heller tillbaka till... går o bävar lite för att de jävla ski-pantsen ska få en come-back... det finns faan inga fulare byxor än just ski-pants :gnissla och de var gärna så där lite tajta men ändå fluffiga med sytt pressveck ifram... och sen de midjekorta kavajerna till med gigantiska axelpuffar.... Been there.... never go back Jag har märkt att de som gillar just 80 talet är sådana som är födda då och inte själva var med riktigt utan gick i skolan på 90 talet... vilket borde göra att jag själv då skulle vilja ha 70 tals stil... men det vill jag inte ...

vet inte om du blev nått klokare på det men det var lite tankar så här på kvällskvisten iaf
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Klipp utan munstycke först. Är det för långt då, raka sidorna.
Gör du inte det, så är risken stor att du ser ut som Beckham 2002.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vad har högst avgastemp vid normal belastning:
Diesel eller bensinmotor?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
I bästa fall en bensinare, i värsta fall dieseln...

Min tur: Vad är det för vitt guck som bildas när man steker kyckling? Är det kycklingmust som sipprar ut LR?

:mad:
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag gillar äppelmos.
Här i sthlm växer många äppelträd på allmän mark.
Jag har således oändlig tillgång på äpplen och kan göra egen äppelmos.
Att koka äpplena är lätt, men det är så förbannat tidsödande att pressa råmoset genom en vanlig kökssil.
Jag söker alltså något i stil med en gigantisk vitlökspress, men utan kolvspel.

Jag har inte sett något liknande till salu någonstans och har ingen aning om var jag skall börja leta.
Snälla SH jElp!

I vårt kök så har vi ett elverktyg till i stort sett alla moment, från liten mjölkvisp till enorm jävla saftcentrifug. Någon defekt gen antar jag som gör att jag känner behov av att ha alla såna där saker, fast jag inte använder dem.
Men hur som helst, när jag gör äppelmos (Läs; min sambo fixar, jag surfar sporthoj och låtsas vara engagerad) så använder jag en hejdundrandes maskin som man bara stoppar ner äpplena i och sen kommer det ut mos ur ett rör. Det är ungefär vad jag vet om den, men det kanske heter äppelmosmaskin?
Det är i alla fall en sån du ska ha.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
I bästa fall en bensinare, i värsta fall dieseln...

Min tur: Vad är det för vitt guck som bildas när man steker kyckling? Är det kycklingmust som sipprar ut LR?

:mad:

Det kan vara som skäggot sa. Det finns alla böjelser. Jag gissar på penicilin, om det inte är samma med hemodlad kyckling?
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Högst irriterande :mad:

Lyktorna har drag av Alfa spider 70/80-tal, dörrhandtagen ser ut ung. som Lancias 70/80-talare (ex Beta). Fiat har liknande men vända åt andra hållet. Jag tycker det ser italienskt ut, men det kan väl antagligen vara en japs istället. :huvet
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Gött, inte bara jag som är senil.:)

Ser som om lancia, fiat och lotus har haft en orgie, men vad fasen är det.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top