Frågor man vågar ställa

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Dacia är Renault, men anpassade för bondtölpar.
Ett utmärkt val för sådana som mig.
Nästa bilbyte blir till en Lodgy.

Du kommer att ångra dig!

Innebär det att du ser dom som slitstarka men basic utrustade bilar? Att de är basic har jag fattat, men hur är kvaliteten?

Bonntölpar ja... förr, innan Skoda blev VW, så var det en bilhandlare i Önneköp som började importera dessa till Sverige. De gick under smeknamnet "Önneköps-merca" i trakten. :) Fortfarande ser man en massa Skoda i de trakterna, även om den ursprunglige handlaren pensionerat sig.

Har Dacia tagit över den positionen nu, tror du?

Lokalerna finns kvar än och det står gamla Skodor där också.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vilket är bäst?
1 Svetsa dit nytt flexirör på befintlig kat som gått över 16 000 mil: ca 4000 kr
2 Köpa begagnad kat som gått 15 000 för 3000 kr och betala för arbetet: kanske 5-5500 kr
3 Köpa helt ny katt men inte mekonomens svindyra för 6500 utan en BM för 3000 och betala för arbetet: Typ 5-5500 kr det också.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Vilket är bäst?
1 Svetsa dit nytt flexirör på befintlig kat som gått över 16 000 mil: ca 4000 kr
2 Köpa begagnad kat som gått 15 000 för 3000 kr och betala för arbetet: kanske 5-5500 kr
3 Köpa helt ny katt men inte mekonomens svindyra för 6500 utan en BM för 3000 och betala för arbetet: Typ 5-5500 kr det också.

Jag sålde min begagnade katt nyligen. ;)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vilket är bäst?
1 Svetsa dit nytt flexirör på befintlig kat som gått över 16 000 mil: ca 4000 kr
2 Köpa begagnad kat som gått 15 000 för 3000 kr och betala för arbetet: kanske 5-5500 kr
3 Köpa helt ny katt men inte mekonomens svindyra för 6500 utan en BM för 3000 och betala för arbetet: Typ 5-5500 kr det också.

Hur blir det så dyrt med flexirör? går inte det på bara någon hundring? Varför inte byta ut den själv?
Jag hade kört flexirör, nya delar på en 16000 mil gammal bil känns overkill, och en nästan lika gammal kat för en massa pengar känns ganska onödigt. Kan du inte svetsa dit flexiröret själv så plocka åtminstone ner avgasröret o knata iväg till en svetsfirma, fråga om någon vill tjäna en tusenlapp så kommer du ner i pris där med.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Hur blir det så dyrt med flexirör? går inte det på bara någon hundring? Varför inte byta ut den själv?
Jag hade kört flexirör, nya delar på en 16000 mil gammal bil känns overkill, och en nästan lika gammal kat för en massa pengar känns ganska onödigt. Kan du inte svetsa dit flexiröret själv så plocka åtminstone ner avgasröret o knata iväg till en svetsfirma, fråga om någon vill tjäna en tusenlapp så kommer du ner i pris där med.

Enligt mekonomen gick flexirör på många hundra. Vet att biltema har billigare men det kluriga är nog att hitta någon som är i rätt storlek. Kostnaden drar väl dessutom iväg när de först måste ta ner hela systemet, måtta hur långt flexiröret ska vara och sedan svetsa det innan det ska upp igen. Är nog smidigare att bara kapa framänden och trä på nya delen och skruva fast den igen. Jag har ingen svets, inget garage och ingen vinkelslip och ska hela systemet ner måste det kapas på mitten för det går tydligen på nåt jävla vänster över bakaxeln så det inte går trä av helt. Iaf enligt Haynes.

Köper mig helt enkelt fri från att böka med det på garageuppfarten med bilen pallad på bockar. Får räcka med att jag måste byta ena oket bak också.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Varför envisas många mindre bilskojare (alltså småhandlare med reg företag) på blocket att medvetet ange felaktigt regnummer i systemet med rätt regnummer tydligt synligt på bilderna? Är det

1) För att regnumret inte ska bli sökbart på google
2) För att blocket inte ska publicera info-uppgifter under annons (som man förvisso enkelt själv kan hitta hos transportstyrelsen)
3) Del av en fet Iluminatikonspiration och DOM(tm) är ute efter mig :brinnerup
4) Annan anledning, nämligen _______?

:va

Edit: #1 motsägs lite av att dom ibland skriver i annonstext att "rätt regnummer är XXXYYY" som är samma som i bild men inte samma som fasta punkten "Av handlare angivet registreringsnummer:". Talar ju mer för dom andra punkterna.

Edit2: Enligt flashback (som ju aaalltid har rätt) så finns två anledningar till:

5) mörka att dom anger en årsmodell fel i förhållande till tillverkningsdatum (som är det som gäller)

6) När en firma lägger upp bilen med hjälp av bytbil eller andra sidor som sedan länkas till blocket osv så sparas reg nr i en databas och där ligger den. För att då få upp bilen till första sidan igen får man göra en ny annons, tar man då samma reg nr händer ingenting utan den ligger kvar ett par sidor bak. Med nytt slumpat reg nr hamnar bilen på första sidan igen.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Varför envisas många mindre bilskojare på blocket att medvetet ange felaktigt regnummer i systemet med rätt regnummer tydligt synligt på bilderna? Är det

1) För att regnumret inte ska bli sökbart på google
2) För att blocket inte ska publicera info-uppgifter under annons (som man förvisso enkelt själv kan hitta hos transportstyrelsen)
3) Del av en fet Iluminatikonspiration och DOM(tm) är ute efter mig :brinnerup
4) Annan anledning, nämligen _______?

:va

Iluminati?
E du dum på rick-titt LR?
Ingen förståndig människa tror på sådant.

Det är naturligtvis den judisk-negroida homosexkonspirationen som ligger bakom.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Alla vet ju att man inte får bränna sprit, man får inte göra en mäsk ( vilket för det som inte vet är enbart socker och jäst).

Men som alla vet får man göra eget vin, vilket i princip är saft och jäst.:va

Nåväl, man får ju inte bränna sprit på vinet, men...

Hur olagligt är det om man sätter tunnan med färdigjäst vin på golvet i badrummet, drar på golvvärmen, lägger en hoprullad handduk under fönstret och sen stänger dörren och evt. ventillation.

Ett x antal timmar senare vrider man ur handduken i ett glas och avnjuter kondensatet.

Har man då i lagens mening tillverkat sprit och kan åläggas ett straff?
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Tanken är att alkoholen ska förbrännas till koldioxid och vatten i motorn så det blir nog svårt.

Så förbränningen av e85 är fullständig, det finns inga rester av etanol kvar efter förbränning?
Jag känner tydligt lukten av sprit när jag står bakom en etanolbil(inte för det är någon hobby att sniffa avgaser).

Eftersom spriten efter förbränning borde vara luftburen fäster det i luftvägarna där genomblödning är avsevärt högre än tjocktarm där vätskan normalt upptas, och därmed borde rus effekten komma snabbare?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det blir det, men du tar ju itne bort något, utan i princip lägger du bara till vetemjöl
Gärna lite smör & kryddor, men du fattar vinkeln.

Jo, jag påstår inte att lagen är direkt vettig, men gör du bullar på enbart vatten, socker och jäst begår du lagbrott.

Logiskt är det inte.
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Så förbränningen av e85 är fullständig, det finns inga rester av etanol kvar efter förbränning?
Jag känner tydligt lukten av sprit när jag står bakom en etanolbil(inte för det är någon hobby att sniffa avgaser).

Eftersom spriten efter förbränning borde vara luftburen fäster det i luftvägarna där genomblödning är avsevärt högre än tjocktarm där vätskan normalt upptas, och därmed borde rus effekten komma snabbare?

Teoretiskt ska den förbrännas totalt, men i verkligheten finns det säkert rester kvar, huruvida det är tillräckligt för att bli full på vet jag inte.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top