Frågor man vågar ställa

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ny fråga:

Jag har vid dyk i Umeåälven kunnat konstatera att det ligger rätt mycket cyklar i vattnet.
Om man bärgar dessa, har man då laglig rätt att sälja dem vidare?
Om inte, vem tillfaller cyklarna om de inte är anmälda som stulna alternativt ingen gör anspråk på dem?
Ifall någon gör anspråk på en cykel jag bärgat, har jag då rätt att begära någon ersättning?

Jag skulle säga att det är dina men det e ju bara jag. :)
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Cyklar som hittas ska lämnas till polisen. De kollar dem mot sitt register och kontaktar ägaren om den är anmäld stulen. Du har rätt till hittelön, 10 % av värdet tror jag att det är. Om cykeln har stått i 3 månader hos polisen utan att någon har gjort anspråk så har du rätt till cykeln. Så vill jag minnas att det fungerade sist jag lämnade in en cykel till polisen (+10 år sen).
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Cyklar som hittas ska lämnas till polisen. De kollar dem mot sitt register och kontaktar ägaren om den är anmäld stulen. Du har rätt till hittelön, 10 % av värdet tror jag att det är. Om cykeln har stått i 3 månader hos polisen utan att någon har gjort anspråk så har du rätt till cykeln. Så vill jag minnas att det fungerade sist jag lämnade in en cykel till polisen (+10 år sen).

Jag tror inte att man har rätt till hittelön, men det är kutym med 10% av värdet.
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Skrotnisse skrev:
Jag tror inte att man har rätt till hittelön, men det är kutym med 10% av värdet.

Jo jag tror man har det. Har för mig att polisen ringde upp mig och berättade att ägaren gjort anspråk på cykeln och så undrade dom om jag ville begära hittelön. Var dock många år sen, men har för mig att det var så.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Vill gärna ha förslag på fler moderna dokumentärer liknande den om Facebook (även om det var en spelfilm) och Wikileaks - we steal secrets.

Helst inte svartvita - då får dom VERKLIGEN vara nåt i hästväg. Typ så bra att tom. en tjej skulle se på den.

Plus i counten om den är tillgänglig online med.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vill gärna ha förslag på fler moderna dokumentärer liknande den om Facebook (även om det var en spelfilm) och Wikileaks - we steal secrets.

Helst inte svartvita - då får dom VERKLIGEN vara nåt i hästväg. Typ så bra att tom. en tjej skulle se på den.

Plus i counten om den är tillgänglig online med.

Cocaine cowboys.
Food inc.
Gasland.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kollade med polisen och fick detta svar:
polisen skrev:
Hej!
Oavsett om cykeln är funnen på sjöbotten eller på land gäller reglerna för hittegods. Du lämnar in de bärgade cyklarna till polishuset för registrering och sedan söker vi i anmälningsregistren efter en anmälan på cykeln, alternativt en registrerad ägare. Du har möjlighet att göra anspråk på godset och på hittelön. Att göra anspråk på godset innebär att cykeln tillfaller dig efter 3 månader om ingen ägare påträffats. Hittelönen är lagstadgat 50:- på cyklar och mobiltelefoner, 100:- för mopeder och övrigt gods 10% av nuvarande värde. Den är eventuell ägare skyldig att betala vid hämtning av godset och sedan förmedlar vi den till upphittaren.
Knappt värt det med andra ord, men tar nog och gör några provdyk för skojs skull.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Förut brukade någon dykklubb i Umeå rensa älven varje år.

Tror klubben hette isbjörnarna eller nåt sånt.

Cyklar som har legat i älven är ändå skrot.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Om du ändå är där kan du ju likaväl plocka upp dem. ;)
Nja, gör man ett nöjesdyk och hittar en cykel i bra skick är det ju inte direkt så att man stoppar den i fickan. Min tanke var snarare att göra ett riktat bärgningsdyk och plocka upp ett gäng cyklar som man kan ställa iordning och sälja vidare. Det cyklas mycket här i stan och en begagnad cykel får man 3-400 för. Blir ju inga stora pengar men jag gillar att skruva och har gott om fritid just nu.
Förut brukade någon dykklubb i Umeå rensa älven varje år.

Tror klubben hette isbjörnarna eller nåt sånt.

Cyklar som har legat i älven är ändå skrot.
Tror Isbjörnarna bara sysslar med vattenrugby nuförtiden.

Cyklarnas skick beror såklart på hur länge de legat. Kedjan brukar rosta sönder rätt fort, men resten kan ligga rätt många år innan den rostar ihop fullständigt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hur många liter mjölk om dagen kommer det ur en sån där? Och är det skillnad i mjölkproduktion mellan konstkäkskonsumtion och mums av gräs på betesmarker?

Du bör nog rådfråga en mjölkbonde om du vill ha korrekta uppgifter.


Men mjölk i affären är billigt, tvivlar du så fråga bonden.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Hur många liter mjölk om dagen kommer det ur en sån där? Och är det skillnad i mjölkproduktion mellan konstkäkskonsumtion och mums av gräs på betesmarker?

Normalt medel ligger på ca 30 liter per dag och då brukar man mjölka morgon och kväll.


"Hur mycket mjölk en kor ger per dag varierar under året och hänger ihop med kalvningen. Direkt efter kalvningen mjölkar den som mest, kanske upp till 50 liter om dagen. Sedan kan det gå ner till 15 liter om dagen. Under 6-8 veckor om året, innan nästa kalvning, har kon sinperiod och mjölkas då inte alls".
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top